מוסר התשלומים - סיבוב 2: האם הממשלה החדשה תפתור את

מוטי שפירא, מנכ"ל להב, על חוסר האיזון במוסר התשלומים של העסקים הקטנים בישראל אל מול העסקים הגדולים והמדינה
מוטי שפירא | (2)
נושאים בכתבה להב עסקים קטנים

להיות בעל עסק קטן או לפעול כעצמאי אינו דבר קל כלל ועיקר. אין זה נכון רק לישראל, אלא לרוב מדינות העולם - בוודאי העולם המפותח. אמנם יש את האפשרות האמיתית לפרוץ מעבר ל"שכר ממוצע" בענף או במשק בפתיחת עסק ובעבודה כעצמאי, יש בסוג זה של עבודה משום גמישות שאיננה קיימת אצל השכיר, אולם עומדים בפני יזמים ואנשים שפונים לכיוון קשיים לא מעטים איתם הם צריכים להתמודד.

מדינה "איכותית" היא זו אשר יודעת להכיר בעובדה לטפל כי לעצמאים ובעלי עסקים קטנים קיימת נחיתות מובנה בתוך שדה הפעילות המסחרית והכלכלית, אשר בעולם של היום הוא ג'ונגל לא קטן, מורכב, מקצועי, תחרותי וקשה ביותר.

אחד הנושאים המרכזיים המשקף את הנחיתות המובנית של עסקים קטנים הוא עניין מוסר התשלומים. עצמאים, פרילנסרים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים פועלים באופן רחב ביותר מול הסקטור הציבורי וזרועותיו מחד, ומול תאגידים גדולים מאידך.

חלק גדול ממפת פעילותם של עסקים אלו מגיע מאותם תאגידים ציבוריים ופרטיים. הסקטור הציבורי והתאגידים הם יישויות בעלות כוח ועוצמה רבים, אשר למדו היטב את יחסי התלות של העסקים הקטנים ובינם לבין עצמם. לא ידועה לי סטטיסטיקה מדעית בנושא, אבל אין לי ספק שמעל 50% מנפח הפעילות של עסקים קטנים ועצמאים הינה מול תאגידים גדולים והסקטור הציבורי.

גופים אלו שקועים, מדרך הטבע, בניהול הפיננסי של עצמם, וללא ספק מצאו כבר מזמן שתכנון מועדי התשלום לספקים קטנים וזעירים יכול להיות גורם חשוב בניהול המזומנים שלהם. זאת בצירוף העובדה שהם יודעים כי אותם ספקים קטנים תלויים בהם (וגם לא יעזו להתלונן בפומבי) גרמו לכך כי אותם ספקים הפכו ל"בני ערובה" בידיהם של הממשלה וזרועותיה לצד תאגידים עסקיים גדולים. עקב כך נוצר דפוס פעולה על פיו הממשלה והסקטור הפרטי משלמים לספקיהם (הקטנים בעיקר) באיחור רב (כ-60 יום בממוצע), אבל יש כאלו המרחיקים לכת עד 90 יום ו-120 יום ואף יותר. גם כאשר הם מודיעים "שהתשלום מוכן", לוקח עוד זמן עד שהם נותנים בפועל את הכסף. נוצר מצב בו הנזילות של התאגידים הגדולים עברה לעסקים הקטנים. הם הפכו להיות "הפתרון" לבעיות הנזילות או הניהול הגרוע של הממשלה ותאגידים פרטיים. ידוע המקרה האחרון של חברת פרטנר -3.05% , אשר החליטה באופן חד צדדי לשלם לספקיה בשוטף 123 יום. זה היה מהלך מתוכן היטב שפרטנר מודה שהוא נובע משיקולי נזילות בחברה. לאחר התערבות של להב, הוחלט שחברת הסלולר תשלם מיידית לעצמאים ולספקים קטנים.

הסברנו למנכ"ל כי גם עצמאי הוא אדם, גם לו יש משפחה. לעיתים הוא מעסיק עובדים (שלהם הוא חייב לשלם עד ה-9 לחודש), הוא צריך לרכוש חומרים וציוד ובעיקר הוא חייב לשלם את כל התשלומים למוסדות המדינה - ואבוי לו אם יאחר ביום אחד. צריך לזכור כי כאשר ישנה בעיות נזילות לעסק קטן, אין לו מהיכן לפתור את הבעיה. הבנק לא יגדיל לו את מסגרת האשראי או יתן לו הלוואה, אז רבים מהם מתחילים להסתרבל בכספם משפחתיים או פרטיים.

נושא זה עומד במרכז הפעילות של ממשלות בכל העולם המערבי, כאשר בקרוב נוכל לראות מציאות שהממשלה והסקטור הציבורי ישלמו לכל המאוחר לאחר 30 יום והסקטור הפרטי 60 יום (עם הסדרים ייחודיים). הצעת חוק בנושא הונחה על ידי להב בכנסת היוצאת ולצערנו ההצעה נדחתה בעקבות השפעה של מרכז השלטון המקומי, אשר אינם רוצים להכליל בנושא את הקבלנים הגדולים. אני מקווה שבממשלה הבאה החוק יעבור ובכך תיפתר אחת הבעיות המרכזיות של עסקים קטנים ועצמאים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ישראלי 26/03/2015 17:22
    הגב לתגובה זו
    מה קרה ביזפורטל? אין חומר מעניין?
  • 1.
    מה העבודה שלך בדיוק? (ל"ת)
    תגיד 25/03/2015 14:16
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.