מוסר התשלומים - סיבוב 2: האם הממשלה החדשה תפתור את

מוטי שפירא, מנכ"ל להב, על חוסר האיזון במוסר התשלומים של העסקים הקטנים בישראל אל מול העסקים הגדולים והמדינה
מוטי שפירא | (2)
נושאים בכתבה להב עסקים קטנים

להיות בעל עסק קטן או לפעול כעצמאי אינו דבר קל כלל ועיקר. אין זה נכון רק לישראל, אלא לרוב מדינות העולם - בוודאי העולם המפותח. אמנם יש את האפשרות האמיתית לפרוץ מעבר ל"שכר ממוצע" בענף או במשק בפתיחת עסק ובעבודה כעצמאי, יש בסוג זה של עבודה משום גמישות שאיננה קיימת אצל השכיר, אולם עומדים בפני יזמים ואנשים שפונים לכיוון קשיים לא מעטים איתם הם צריכים להתמודד.

מדינה "איכותית" היא זו אשר יודעת להכיר בעובדה לטפל כי לעצמאים ובעלי עסקים קטנים קיימת נחיתות מובנה בתוך שדה הפעילות המסחרית והכלכלית, אשר בעולם של היום הוא ג'ונגל לא קטן, מורכב, מקצועי, תחרותי וקשה ביותר.

אחד הנושאים המרכזיים המשקף את הנחיתות המובנית של עסקים קטנים הוא עניין מוסר התשלומים. עצמאים, פרילנסרים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים פועלים באופן רחב ביותר מול הסקטור הציבורי וזרועותיו מחד, ומול תאגידים גדולים מאידך.

חלק גדול ממפת פעילותם של עסקים אלו מגיע מאותם תאגידים ציבוריים ופרטיים. הסקטור הציבורי והתאגידים הם יישויות בעלות כוח ועוצמה רבים, אשר למדו היטב את יחסי התלות של העסקים הקטנים ובינם לבין עצמם. לא ידועה לי סטטיסטיקה מדעית בנושא, אבל אין לי ספק שמעל 50% מנפח הפעילות של עסקים קטנים ועצמאים הינה מול תאגידים גדולים והסקטור הציבורי.

גופים אלו שקועים, מדרך הטבע, בניהול הפיננסי של עצמם, וללא ספק מצאו כבר מזמן שתכנון מועדי התשלום לספקים קטנים וזעירים יכול להיות גורם חשוב בניהול המזומנים שלהם. זאת בצירוף העובדה שהם יודעים כי אותם ספקים קטנים תלויים בהם (וגם לא יעזו להתלונן בפומבי) גרמו לכך כי אותם ספקים הפכו ל"בני ערובה" בידיהם של הממשלה וזרועותיה לצד תאגידים עסקיים גדולים. עקב כך נוצר דפוס פעולה על פיו הממשלה והסקטור הפרטי משלמים לספקיהם (הקטנים בעיקר) באיחור רב (כ-60 יום בממוצע), אבל יש כאלו המרחיקים לכת עד 90 יום ו-120 יום ואף יותר. גם כאשר הם מודיעים "שהתשלום מוכן", לוקח עוד זמן עד שהם נותנים בפועל את הכסף. נוצר מצב בו הנזילות של התאגידים הגדולים עברה לעסקים הקטנים. הם הפכו להיות "הפתרון" לבעיות הנזילות או הניהול הגרוע של הממשלה ותאגידים פרטיים. ידוע המקרה האחרון של חברת פרטנר 0.52% , אשר החליטה באופן חד צדדי לשלם לספקיה בשוטף 123 יום. זה היה מהלך מתוכן היטב שפרטנר מודה שהוא נובע משיקולי נזילות בחברה. לאחר התערבות של להב, הוחלט שחברת הסלולר תשלם מיידית לעצמאים ולספקים קטנים.

הסברנו למנכ"ל כי גם עצמאי הוא אדם, גם לו יש משפחה. לעיתים הוא מעסיק עובדים (שלהם הוא חייב לשלם עד ה-9 לחודש), הוא צריך לרכוש חומרים וציוד ובעיקר הוא חייב לשלם את כל התשלומים למוסדות המדינה - ואבוי לו אם יאחר ביום אחד. צריך לזכור כי כאשר ישנה בעיות נזילות לעסק קטן, אין לו מהיכן לפתור את הבעיה. הבנק לא יגדיל לו את מסגרת האשראי או יתן לו הלוואה, אז רבים מהם מתחילים להסתרבל בכספם משפחתיים או פרטיים.

נושא זה עומד במרכז הפעילות של ממשלות בכל העולם המערבי, כאשר בקרוב נוכל לראות מציאות שהממשלה והסקטור הציבורי ישלמו לכל המאוחר לאחר 30 יום והסקטור הפרטי 60 יום (עם הסדרים ייחודיים). הצעת חוק בנושא הונחה על ידי להב בכנסת היוצאת ולצערנו ההצעה נדחתה בעקבות השפעה של מרכז השלטון המקומי, אשר אינם רוצים להכליל בנושא את הקבלנים הגדולים. אני מקווה שבממשלה הבאה החוק יעבור ובכך תיפתר אחת הבעיות המרכזיות של עסקים קטנים ועצמאים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ישראלי 26/03/2015 17:22
    הגב לתגובה זו
    מה קרה ביזפורטל? אין חומר מעניין?
  • 1.
    מה העבודה שלך בדיוק? (ל"ת)
    תגיד 25/03/2015 14:16
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 0.2%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.