צניחה במחירי הזהב השחור: מי המרוווחים; מי המפסידים
בחודש יוני השנה מחיר חבית נפט מסוג ברנט נע סביב רמה של 115 דולרים ומחיר מניית נובל אנרג'י, המפעילה את מאגרי תמר ולוויתן, נשק ל-80 ד'. כעבור חמישה חודשים, ביום שישי האחרון, מניית נובל אנרג'י נסחרה במחיר של 50.6 ד' ומחיר חבית נפט מסוג ברנט עמד על 69 ד'.
באופן דומה, משלהי חודש יוני צנח הרובל הרוסי בשיעור חד של 35% אל מול הדולר האמריקני, שוב במתאם כמעט מושלם ביחס למחיר הנפט. השילוב בין צניחה במחירי הנפט והסנקציות המוטלות על רוסיה, עלול להתברר כהרה אסון, ולשלוח את הכלכלה הרוסית למיתון.
הדרמה לא פסחה על שותפויות הנפט והגז הישראליות. גם הן נפגעו מהצניחה במחיר הנפט, פרט לישראמקו, נוכח העובדה שחלק ניכר ממאגר תמר כבר נמכר בחוזים שאינם צמודים למחירי הנפט. אירגון אופ"ק התכנס לאחרונה בצל צניחת מחיר הנפט, והחליט להותיר את כמות ההפקה היומית ברמה של 30 מיליון חביות נפט ביום. חלק מהמדינות החברות רצו להוריד את התפוקה על מנת להעלות את המחיר, אם כי סעודיה, למודת הניסיון המר מהעבר, התנגדה על מנת לא לאבד נתח שוק, ואף שואפת לנסות לדחוק יצרנים בעלי עלויות הפקה גבוהות החוצה.
כך, הארגון שחרט על דגלו את יציבות מחירי הנפט, הפך למעשה ללא רלוונטי בקביעת מחיר הזהב השחור. בנוסף, יצרני הנפט האמריקנים מגדילים את תפוקתם, נוכח יתרון טכנולוגי מובהק בהפקת הנפט וההפקה ההולכת וגדלה מפצלי שמן וגז שעלותה פחותה. בשנת 2015 ארה"ב צפויה להיות יצרנית הגז והנפט הגדולה בעולם, ולעקוף את רוסיה וערב הסעודית.
- היום לפני: נעצר בעליה של חברת הנפט הגדולה ברוסיה ואדידס חותכת את השת"פ עם הראפר הבעייתי
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יבואניות הנפט הגדולות (אירופה, סין, הודו, יפן ועוד) צפויות ליהנות, וכעת לצרכן יהיה קצת יותר כסף בכיס, שעתיד לתרום לפעילות הכלכלית באותן מדינות ולא לכיסן של יצרנית הנפט או קרנות עושר ממשלתיות כאלה ואחרות. כך שלמעשה נפט זול שווה ערך לזריקת אדרנלין לכלכלה העולמית. עבור האמריקנים, ירידת מחירי הנפט מהווה בשורה טובה המתגלגלת ישירות לכיסו של הצרכן בארה"ב, שמשלם פחות ופחות עבור כל גלון בנזין, ושקולה לעלייה של כ-2% בהכנסה הפנויה.
לאחר מהלך אסטרטגי שהחל עם חרם הנפט הערבי אי שם בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כיום ארה"ב הופכת הלכה למעשה לעצמאית אנרגטית, וצפויה להשלים מהלך זה בשנתיים הקרובות. מרוויחות נוספות הן ללא ספק החברות אשר מחיר הנפט מהווה הוצאה מהותית עבורן, אחת הדוגמאות הבולטות ביותר הן חברות התעופה, אשר דלק המטוסים הינו רכיב משמעותי בעלויות שלהן. ולא בכדי מרבית האנליסטים העלו את מחירי היעד של חברות כמו דלתא ואמריקן אירליינס, נוכח צפי לשיפור ברווחיותן. שערי מניותיהן כבר זינקו ביותר מ-40% מאמצע אוקטובר השנה.
כאן בישראל, גם חברות שלא עוסקות במישרין בהפקת גז ונפט חטפו את הרסיסים, אבל עם פעילות כלכלית ענפה בשווקים שהם יצואני אנרגיה. אפריקה ישראל, שמנייתה צנחה בכ-25% בשלושת החודשים האחרונים, היא בעלת פעילות ענפה ברוסיה. כמוה, גם חברת כלכלית ירושלים, שחשופה לפעילות נדל"נית ברוסיה, נפגעה, כשמניותיה צנחו ב-35% על פני אותה תקופה.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
לירידה כה חדה במחירי האנרגיה יש השפעה ישירה על האינפלציה העולמית, שעשויה לגרום לבנקים מרכזיים לפעול בהתאם. סביבת אינפלציה נמוכה יותר צפויה לאפשר לבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, לפעול בשוקי האג"ח הממשלתיות בעוצמה על מנת להילחם בדפלציה, והפד אף עשוי לדחות את העלאת הריבית המתוכננת במחצית השנייה של השנה הבאה.
מעבר להשלכות הכלכליות, ישנן לא מעט השלכות גיאופוליטיות שקצרה היריעה מלפרטן, ארה"ב כבר פחות תלויה במדינות המפרץ הפרסי לאספקת נפט, וכך משקיעה פחות משאבים בהצבת כוחות צבאיים במפרץ. באופן טבעי, ישראל היא גם אחת המרוויחות, הן בצד הכלכלי והן בצד הפוליטי, נוכח העובדה שלחלק ממבקשי נפשנו ממזרח יש קצת פחות כוח והשפעה כיום מבעבר.
- 2.רפאל כהן 10/12/2014 10:16הגב לתגובה זואבקש לדעת באם כדאי לצאת ממניות חברות הביטוח . מנורה ,הראל וכלל ביטוח כי יש ירידות גדולות
- 1.זה הכל ? מה עם ירד ל50 דולאר ההפקה תשתלם? (ל"ת)גם אניודע 09/12/2014 21:24הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
