על אימרות סיניות, המשבר האירופי ומה שביניהם

יונתן קריספין | (9)

הסינים אומרים "הלוואי ותחיה בתקופה מעניינת". על העולם עוברת תקופה מעניינת וגורלית לכלכלות. על הפוליטיקה הישראלית עוברת תקופה מעניינת, שאול מופז ונתניהו סיכמו על ממשלת אחדות רגע לפני שהקפה גולש ויצאנו לבחירות ללא טעם.

מהמהלך הנוכחי יכולים לצאת למדינה דברים טובים, כי הכוח של הקטנים בממשלה ירד. יש אפשרות שנתניהו יבגוד במהלך הזה בשותפיו הטבעיים כי למדינה אין ברירה כלכלית ומדינית יותר. כעת עם ממשלת אחדות אולי יהיו מעשים במדינה ולא רק דיבורים. נתניהו נשאר ראש ממשלה, מופז יכול להתגלות ככוכב רוק כי יש לו כעת הזדמנות של שנה וחצי להיות ראוי. פוליטיקה יכולה לייצר הפתעות, והיא עשתה זאת. מופז אדם מפתיע במעשיו.

לאורך השנים ניתן היה לראות כי הבורסה מגיבה לאירועים כאלה בחדווה. הפעם, העולם עם חותמת גדולה יותר על המסחר, בכל זאת, משבר חוב זה הרבה יותר מממשלת אחדות שתלויה גם היא בתוצאות משבר חוב באירופה.

הבורסות מתנהלות בתנודתיות, יורדות ועולות עקב אירועים מבחוץ. בארה"ב נהוג לומר למכור מניות במאי ולקנות חזרה באוק'. בינתיים זה נכון. השווקים מתחילת מאי לא במיטבם. סטטיסטית התשואה מעתה ובחודשי הקיץ נמוכה למדי לעומת החצי השני של השנה, צריך לקחת זאת בחשבון כשמחזיקים מדדים.

אצלנו, מדד המעו"ף ירד ב-2% בתחילת השבוע וכרע תחת החדשות השליליות משוק העבודה בארה"ב והבחירות בצרפת. אתמול בסיום הצליח המדד לתקן מעלה ובכך העיד שאזור ה-1140 הוא אזור שהקונים מגיעים בו לשוק והדפו חזרה את המדד מעלה. בטור זה מתחילת החודש רשמתי ש-1140 היא הרמה החשובה בשוק למגמת העלייה בו. על מנת שהמדד יחזור למגמה בעוצמה מחודשת עליו לחזור אל מעל 1157. נכון לסוף יום ב' המדד על 1147.

sp:

ירד מ-1390 שהיתה צומת חשובה ל-1350. המדד תנודתי וחסר החלטה כרגע לגבי כיוונו. להערכתי אין מה להינעל על כיוון כרגע בארה"ב.

דולר:

טווח מסחר 3.7-3.8 עומד להיפרץ מעלה במידה והדולר יסחר מעל 3.8.יוכל לתקוף את השיא של 3.9.כרגע עדין בתחום דישדוש של 3.7-3.8 עד ליציאה.

אופציות מעו"ף:

המדד הפך ליותר תנודתי בשבוע האחרון. שבוע שעבר הגדרתי את אזור הכתיבות כבולט ומהווה מגנט. אנו חזרנו לאזור שלו אחרי שהייה ב-1168 וב-1136. כשחוזרים לאזור, מצב זה גורם לכך שכל יום שעובר מוריד את ערך הפרמיות של אוכפים ושוקתות. זה מצב טוב לכותבים אם כי ההנאה היא לא מושלמת כי הסטיה נמוכה ולא תורמת לשחיקת הפרמיות. בינתיים לפי ההתנהלות של המדד, השקפת הסוחרים לחודש הקרוב היא דישדוש לחלק עיקרי ממנו כפוף להשפעות חיצוניות משמעותיות. הפקיעה החודש קצרה - ב-24 לחודש. למעשה נשארו שבועיים וחצי של מסחר, ואולי בגלל זה הסוחרים בונים לפחות על חלקו של החודש בדישדוש.

לסיכום:

על השוק משפיעים אירועים מאירופה. השבוע ראינו 3% ירידה בשל כך. השוק הפך ליותר תנודתי מה שיכול להיות לרעת כותבי הפרמיות בזמן הקרוב, ולטובת סוחרי היום. הגנות למדד המעו"ף לדעתי צריך לקנות במידה ומדד המעו"ף ירד מ-1120 בלבד, וכל עוד נשהה מעליו, מדד המעו"ף נמצא ברצועת ביטחון להמשך.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אפרים 10/05/2012 02:35
    הגב לתגובה זו
    ממשיכים קדימה
  • 6.
    עמי 09/05/2012 21:26
    הגב לתגובה זו
    קניות עדיף-אין פרמיות.תיזהר מבריחה/צניחה מהירה.בהצלחה
  • 5.
    עומר 09/05/2012 21:24
    הגב לתגובה זו
    תמיד כיף לקרוא את סקירותיך,שבוע נפלא
  • 4.
    עמי 08/05/2012 17:22
    הגב לתגובה זו
    תודה על הניתוח.אני כתוב על 1150 משבוע שעבר.
  • 3.
    דוד מירושלים 08/05/2012 15:51
    הגב לתגובה זו
    הסקירה ברורה. להזכיר לכולם הוא מנתח את המצב הקיים. אינו נביא. לידיעתך כלם
  • 2.
    קוני למל. 08/05/2012 12:57
    הגב לתגובה זו
    ולא פרשן פוליטי.
  • מוטי 08/05/2012 14:11
    הגב לתגובה זו
    הכל בגובה העין.מזלו שקוני למל נימצא כאן ,אח של יונה בומבר .
  • קוני למל 08/05/2012 14:45
    כדי שיהיה מי שיהיה מי שיעשה רייטינג והתיחסות.
  • 1.
    חסיד שותה. 08/05/2012 12:56
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד דוביד, סקירה לעניין. תמשיך כך.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.