ספרד הינה פצצת זמן שעלולה לפרק את חלום גוש האירו
בנוסף לבעיה החמורה במערכת הפיננסית, מתמודדת ספרד עם בעיה מבנית קשה שנובעת מהמבנה השלטוני המקשה על הממשלה המרכזית לקבל החלטות כלכליות הנוגעות ל-17 המחוזות הפדראליים העצמאיים. מחוזות אלו אחראים לכ-38% מתקציב המדינה, בעיקר בתחומי החינוך, הבריאות, שירות סוציאלי, תרבות שיטור ועוד, ונוהגים ברובם בחוסר אחריות פיסקאלית ומנהלים מדיניות גירעונית שהממשלה המרכזית מתקשה לרסן.
על פי הערכות, הממשלים המקומיים האוטונומיים נושאים על גבם חובות של כ-140 מיליארדי אירו, זאת כאשר האוטנטיות של החשבונאות במחוזות מוטלת בספק ויש המעריכים כי התמונה הפיסקאלית בהם קשה אף יותר. מדובר ב-13.1% מהתוצר הלאומי הספרדי, לאחר שרק בשנת 2008 עמד החוב המקומי ברמה של 6.8% תוצר ספרדי בלבד.
על מנת להדגיש את התלות של הממשלה המרכזית בנכונות הממשלים האוטונומיים המקומיים לקיצוצים, נאמר כי נכון לתום שנת 2010 כ-1.35 מיליון מהעובדים שהועסקו בשירות הציבורי, מועסקים על ידי הממשלים המקומיים. מדובר על כמחצית מכוח העבודה בסקטור הציבורי בספרד, כך שללא קיצוצים מוסכמים של הממשל המקומי, הדרך ליציבות פיסקאלית עוד ארוכה.
לאחרונה, הממשלה המרכזית מחוקקת חוקים שיאפשרו להפקיע מן הכוח הכלכלי במחוזות לטובת טיפול בבעיית הגירעון במחוזות. בין השאר נדרשים הממשלים המקומיים להעלות את שכר הלימוד באוניברסיטאות ולגבות סכומים גבוהים יותר בגין טיפול רפואי. הממשלה הודיעה על רצונה לקצץ 10 מיליארד אירו בתקציב החינוך והבריאות השנתי, אולם חלק מרכזי מהמחוזות שסעיפי הוצאות אלו בתחום אחריותם, עושים כל שביכולתם על מנת למוסס החלטה זו.
לדוגמא, מחוז Andalusia אמור לקצץ לפי התוכנית 2.7 מיליארדי אירו בתקציב החינוך, אך מנהיגיו דורשים דווקא תוספת של 1.5 מיליארדי אירו לתקציב החינוך כפועל יוצא של יישום החלטות ממשלות קודמות. על מנת לעמוד בדרישות הקיצוץ בתקציב החינוך יצטרכו המחוזות לפטר 80 אלפי מורים מתוך 500 אלפי מורים קיימים וההתנגדות לצעדים שכאלו במחוזות קשה.
גם ממשלת המחוז קטלוניה סירבה בשנה שעברה להוראת השלטון המרכזי לעמוד ביעד גירעון שנתי של 1.3% מהכנסותיה, וקבעה לעצמה יעד גירעון שנתי של 2.6% מהכנסותיה, זאת כאשר בסופה של שנת 2011 לא עמדה ממשלת קטלוניה ביעד המתירני שהציבה לעצמה וסיימה את השנה ב-3.7% גירעון. לא פלא אם כך שאיגרות החוב של מחוז קטלוניה נסחרות בתשואות זבל של כ-10%.
בנוסף, התלות של השלטון המרכזי במחוזות באה לידי ביטוי במגבלות על הפרטת נכסים. בספרד כ-4,000 חברות בבעלות ממשלתית אשר לו חלקן היו מופרטות, הדבר היה מזרים לקופת המדינה מיליארדי אירו. אולם הבעלות של המחוזות על חלק מן המניות של אותן חברות מקשה על צעדי הפרטה נחוצים. בסופו של יום תפוח האדמה הפיסקאלי הלוהט של הגירעון במחוזות יתגלגל לשלטון המרכזי ויחייב אותו להשיג מקורות חיצוניים נוספים למימון החובות הנערמים.
ראוי לציין כי קיים סיכון ללכידות החברתית בספרד נוכח האבטלה המאמירה והמתח הנאגר בין המחוזות לשלטון המרכזי. יש לזכור כי כל המנגנון השלטוני הספרדי במתכונתו הנוכחית והאיזונים העדינים הכלולים בו בין השלטון המרכזי למחוזות ביחד עם המבנה הפוליטי הקיים - מסתירים תחתיהם לא מעט מתחים פוליטיים.
לסיכום, מזה תקופה אנו עסוקים בתיאור הבעיות הכלכליות באירופה בכלל ובספרד בפרט, ומובילים קו לפיו שיא המשבר האירופי עדיין לפנינו. הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו הינה פצצת זמן אשר אי נטרולה במועד הנכון עלול להביא להתפוצצות חלום גוש האירו על כל ההשלכות החמורות הכרוכות בכך. המצב הרעוע של המערכת הבנקאית והמבנה הפוליטי מקשים על קבלת החלטות כלכליות ראויות ומדגישים את אתגרי הענק בפניהם ניצבת כלכלת ספרד ועימה כלכלת אירופה כולה.
- 1.רונן רביע 04/05/2012 14:40הגב לתגובה זוTvix
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
