סמארטפונים
צילום: טוויטר

המאבק בין קוואלקום ו-Arm: המצב בשוק הסמארטפונים מוביל למרוץ מחירים

שתי החברות דיווחו שבעיית המלאים הגבוהים בערוץ ההפצה, שאפיינה את התקופה האחרונה, נפתרה. זו אינדיקציה לאיזון טוב יותר בין היצע לביקוש בשוק
אדיר בן עמי | (1)

הדוחות הרבעוניים האחרונים של קוואלקום QUALCOMM INC -0.52% ו-Arm ARM HOLDINGS , שתי ענקיות הטכנולוגיה המובילות בתעשיית הסמארטפונים, חושפים תמונה מורכבת של שוק שהגיע לבשלות. בעוד שהביקוש לסמארטפונים נותר מתון, הטכנולוגיה ממשיכה להתקדם במהירות, מה שמוביל לעליית מחירים בשרשרת האספקה.

Arm, שהקניין הרוחני שלה מהווה את הבסיס לכמעט כל סמארטפון בעולם, הציגה נתון מפתיע: בעוד שכמות המכשירים שנמכרו עלתה ב-4% בלבד, ההכנסות מתמלוגים בתחום הסמארטפונים זינקו ב-40%. הסיבה המרכזית לפער הדרמטי הזה היא האימוץ המהיר של הטכנולוגיה החדשה שלהם, Armv9.

הטכנולוגיה החדשה של Arm מכפילה את שיעור התמלוגים בהשוואה לדור הקודם, מה שמסביר את הזינוק בהכנסות למרות הצמיחה המתונה במכירות. בנוסף, החברה השיקה טכנולוגיה חדשה נוספת בשם CSS, שכבר אומצה על ידי מדיאטק, יצרנית שבבים מובילה.

קוואלקום, מצידה, מספקת שבבי 5G לכל מכשירי האייפון הנמכרים כיום, ושבבי Snapdragon שלה שולטים בשוק מכשירי האנדרואיד היוקרתיים. הסמארטפונים מהווים את המגזר הגדול ביותר של החברה, עם 64% מהכנסותיה בשנה האחרונה. למרות שקוואלקום צופה צמיחה מתונה של אחוזים בודדים במכירות הסמארטפונים בשנת 2024, הכנסותיה מתחום זה צמחו ב-12% ברבעון האחרון. זאת למרות הצמיחה האיטית של 6% במכירות האייפון של אפל.

בניגוד לכך, ההכנסות של קוואלקום משבבים למכשירי אנדרואיד זינקו ביותר מ-20%, בעיקר הודות למחירים גבוהים יותר של מוצרי הפרימיום שלהם. זוהי עדות נוספת לכך שהחברה מצליחה להגדיל הכנסות באמצעות העלאת מחירים.

 

יצרניות הסמארפונים בדילמה

מעניין לציין שעד כה, העלייה במחירי הרכיבים לא באה לידי ביטוי במחירי הסמארטפונים לצרכן בארצות הברית. על פי הדיווחים, מחירי הטלפונים ירדו ב-10% בהשוואה לשנה שעברה. המצב הזה מציב את יצרניות הסמארטפונים בפני דילמה: האם להעלות מחירים לצרכן או לספוג את העלייה במחירי הרכיבים על חשבון הרווחיות שלהן.

תגובת השוק לדוחות הכספיים הייתה מעניינת: מניית Arm עלתה ב-6% ביום שלאחר פרסום הדוחות, בעוד שמניית קוואלקום נותרה ללא שינוי. המשקיעים נראים מרוצים מהאסטרטגיה של Arm, שהוצגה עוד בהנפקה הראשונית שלה. למרות שגם האסטרטגיה של קוואלקום מוכיחה את עצמה, המשקיעים מודאגים מהאפשרות שאפל תפתח שבבי מודם משלה ותפסיק לרכוש מקוואלקום. זהו איום משמעותי על אחד ממקורות ההכנסה החשובים של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

שתי החברות דיווחו שבעיית המלאים הגבוהים בערוץ ההפצה, שאפיינה את התקופה האחרונה, נפתרה. זו אינדיקציה לאיזון טוב יותר בין היצע לביקוש בשוק. לאחר הביקושים החריגים בתקופת הקורונה בשנים 2020-2021, שוק הסמארטפונים נכנס למחזור ירידה עמוק. כעת נראה שהשוק מתאושש, אם כי בקצב מתון.

 

שוק הסמארפונים הגיע לבשלות

תחזיות הצמיחה המתונות מעידות על כך שהשוק הגיע לבשלות. במצב כזה, החברות יצטרכו להסתמך יותר ויותר על העלאת מחירים כדי להמשיך ולצמוח. חשוב לציין שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח במהירות, עם חידושים כמו Armv9 של Arm ושבבי Snapdragon המתקדמים של קוואלקום. אלה מאפשרים לחברות לגבות מחירים גבוהים יותר עבור הטכנולוגיות החדשות.

האתגר העיקרי העומד בפני התעשייה הוא למצוא את האיזון הנכון בין חדשנות טכנולוגית, מחיר לצרכן ורווחיות. בשוק בשל, היכולת לנהל את המשוואה הזו תהיה קריטית להצלחתן של החברות בשנים הקרובות. במבט לעתיד נראה שהתחרות בין Arm לקוואלקום צפויה להתעצם, כאשר כל חברה מנסה לשמר את היתרונות התחרותיים שלה באמצעות חדשנות טכנולוגית והתאמת מודל העסקי שלה למציאות החדשה של השוק.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    השוק רווי 10/11/2024 23:20
    הגב לתגובה זו
    א.ר.מ טובה יותר כי כולם צריכים אותה לקואלקום יש מתחרים.מדיאטק.סמסונג.הואוואי.אינטל צריכהלנסות שוב שבבי אטום עם אנדרויד
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.