נשיא צרפת מקרון
צילום: איי.פי

השמאל בצרפת בקאמבק מפתיע, האירו והחוזים על הקאק יורדים קלות

השמאל והמרכז בצרפת התגייסו לבלום את מפלגת הימין של מארין לה פן, והצליחו מעבר למשוער, כך על פי המדגמים; עליית מפלגת השמאל המורכבת ממפלגות רבות יוצרת חשש ממדיניות פיסקלית מרחיבה מדי ומחוסר יציבות פוליטי בהמשך
גיא טל | (3)

על פי המדגמים הראשוניים, מסתמנת הפתעה בסיבוב השני של הבחירות לפרלמנט. אם בבחירות לפרלמנט האירופי ובסיבוב הראשון לבחירות לפרלמנט הצרפתי היה נראה שמפלגת הימין של לה פן השתלטה על צרפת, בסיבוב השני מאמצי השמאל לסובב את הגלגל הניבו פרי, ונראה שמפלגת השמאל המאוחדת, שמורכבת משלל מפלגות שמאל שונות, וביניהם גם כאלה המזוהות כשמאל קיצוני, הפכה למפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט, ומפלגת הימין נדחקה למקום השלישי, לאחר מפלגת המרכז של הנשיא מקרון.

 

לאחר הניצחון הסוחף בסיבוב הראשון של מפלגת הימין, הגיבו במפלגת השמאל ובמפלגתו של מאקרון במאמצים משותפים לבלום את מפלגתה של מארין לה פן. בין השאר הם הסירו מאות מועמדים נוספים שהקטינו את הסיכויים של מועמדי השמאל-מרכז כך שבכל מקום היה מועמד יחיד שהתמודד נגד המועמד של לה פן. האסטרטגיה הצליחה ככל הנראה מעל המצופה, לפחות מבחינת הקצה השמאלי של המפה הפולטית, וכעת מעמידה אתגר חדש בפני הנשיא עמנואל מקרון ומפלגת המרכז שלו.

 

על פי המדגמים המעודכנים מפלגת השמאל המאוחדת צפויה לקבל בין 182 ל-193 מושבים בפרלמנט המונה 577 מקומות. מפלגת המרכז של מקרון צפויה לקבל בין 157 ל-163 מקומות. מפלגת הימין של לה פן, בהובלת גורדן ברדלה, צפויה לקבל רק בין 136 ל-144 מושבים. על פי הנהוג בצרפת המפלגה הגדולה ביותר אמורה למנות את ראש הממשלה, אך צפוי שאיחוד מפלגות השמאל, הכולל אלמנטים מאד קיצוניים, יחד עם שמאל מתון יותר יתקשה להציג חזית אחידה. מדובר באוסף מפלגות שאין ביניהן כמעט דבר במשותף חוץ מאידיאולוגיית "רק לא לה פן" שמאחדת את כולן, ומשכך קשה לראות איך יוכלו להציג מועמד מוסכם או להוביל מדיניות קוהרנטית. ייתכן שבסופו של דבר ראש הממשלה יבוא מתוך מפלגתו של מקרון עצמו. בינתיים אי הוודאות הפוליטית והכלכלית נמשכת. בסביבתו של מקרון אמרו שיש להתייחס בזהירות לתוצאות המדגמים, ובכל מקרה מקרון מתכוון להמשיך בכהונתו עד סיומה החוקי בשנת 2027. 

 

מעבר למשמעויות הפוליטיות העגומות עבורנו כאן בישראל מעליית השמאל הקיצוני בצרפת (בתוספת עלייה דומה בבריטניה לאחרונה), בשווקים חוששים מיישום מדיניות כלכלית שמאלית קיצונית יותר מזו שכבר נהוגה בצרפת, שעלולה לגרום לעלייה בהוצאות הממשלתיות, וכן לבטל חלק מהרפורמות של הנשיא מקרון שתמכו בשוק החופשי בצרפת וסייעו לכלכלה.

 

על פי מפלגת ה"החזית הפופלרית החדשה" הצעד הראשון שלה יהיה העלאת שכר של 10% למשרתי ציבור, וכן ארוחות, תחבורה וציוד חינם בבתי הספר והעלאת הסבסוד למגורים ל-10% - כל אלו, כמובן, יכבידו מאד על התקציב הממשלתי הצרפתי, וממילא גם על היורו, שכן צרפת היא המדינה השניה בחשיבותה בגוש לאחר גרמניה. יאן וון גריץ', אנליסט של השווקים באירופה אומר כי: "התוכנית הכלכלית של השמאל בהרבה מובנים הרבה יותר בעייתית מאשר זו של הימין, ובעוד השמאל לא יוכל לשלוט בעצמו, התחזית היא שהמצב הפיננסי של ממשלת צרפת ידרדר עוד יותר לאור התוצאות".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוסי 08/07/2024 09:07
    הגב לתגובה זו
    אומר להתראות ולא שלום כי מאמין שבסוף העם הצרפתי יתעורר , יעלה לו בהרבה סבל ודם אבל בסוף הוא יתעורר
  • 1.
    משה ראשל"צ 08/07/2024 05:49
    הגב לתגובה זו
    המשפטית הורסים את המדינה יחד עם ערוצי התבהלה מסכן מי שרואה ערוץ 12 פח זבל אמיתי
  • הצופה הקטן 08/07/2024 09:51
    הגב לתגובה זו
    גם כאן ערוץ 11 מצוין. יתכן ואתה ימני קיצוני הצופה רק בערוץ 14. סבבה. רק קח בחשבון שהוא חד צדדי וכאשר מביאים איש שמאל בוחרים דווקא בקיצוני, כלומר כזה שלרוב הצופים יהיה קשה להזדהות עם עמדותיו, וכך הימני נראה נורמלי. טריק מאד פשוט ובסיסי. לא ראיתי שם אנשי מרכז, שכן מגיעים לערוצים 11/12/13.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.