מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

הקורונה הפילה את מניות התעופה - החיסונים הזניקו אותן בחזרה; מה יהיה בהמשך?

דלתא תהיה הראשונה מבין החברות שנפגעו קשות ב-2020 שתפרסם דוחות כספיים; היא עשויה להפתיע לטובה; מקבלת המלצה חיובית עם אפסייד של 20% מסיטיגרופ 
ארז ליבנה | (9)

הדוחות של חברות התעופה הגדולות בארה"ב לרבעון הרביעי של 2020 ולשנה כולה, יהיו  גרועים. אין חברה שתצליח לחמוק מזה. השאלה היחידה היא עד כמה יצליחו לצמצם הפסדים באמצעות צמצום של הוצאות התפעול. קחו את דלתא (DAL), שצפויה להיות חברת התעופה הראשונה שתדווח על הרבעון האחרון של 2020. הצפי של השוק, איך נאמר זאת במילים עדינות, על הפנים - הכנסות של 3.6 מיליארד דולר והפסד של 2.5 דולר למניה כשבכל השנה הצפי הוא להכנסות של כ-16.5 מיליארד דולר והפסד של כ-11 דולר למניה. בשנת 2019 עמדו ההכנסות על כ-50 מיליארד דולר והרווח על 7.3 דולר למניה. 

אז התוצאות יהיו גרועות, אך צפויות, ולכן התוצאות האלו לא אומרות שאין אפסייד למניה. האפסייד תלוי בשאלה האם הדוחות גרועים יותר או פחות ממה שצפוי וכמובן - שהתחזית קדימה חשובה מאוד למניה.  

 

כמו מרבית חברות התעופה האזרחיות, דלתא תרצה לשכוח את 2020 והיא אפילו לא קרובה להפוך לרווחית בזמן הקרוב. ההכנסות ממכירות צפויות כאמור לעמוד על 3.6 מיליארד דולר, מדובר ב-67% פחות מהרבעון המקביל של 2019. החברה צפויה לדווח על הפסד של 2 מיליארד דולר לפני מס והפסד של 2.5 דולר למניה (EPS). צחוק הגורל הוא שהפסד של 2 מיליארד הוא נמוך מה-2.5 מיליארד שעליה דיווחה החברה ברבעון השלישי של 2020. מדובר בסימן שהחברה בכל זאת משפרת את הרווחיות שלה.

בשוק מצפים שברבעון הנוכחי (הראשון של 2021) החברה תפסיד למעלה מ-850 מיליון דולר, והחברה תמשיך להשתפר ברבעון השני, הודות למבצע החיסונים הנרחב שימשיך, אם ימשיך, לתפוס תאוצה.

 

זאת מאחר וכרגע למרות תחילת המבצע החיסונים, בכל יום מאושפזים 200,000 חולים חדשים, כשרק 9 מיליון אמריקאים חוסנו, למרות שכבר קרוב ל-26 מיליון חוסנו יצאו לשווקים בארה"ב. גם באירופה מסוגרים ומגבילים את פעילות התעופה, כך שהתחזיות, יכולות להיות אופטימיות מדי.

 

אם נחפש נקודות של אור, אז החברה הוסיפה מספר קווי מטען ברבעון האחרון וההכנסות צפויות להתאזן מעט משותפות כרטיסי האשראי שהחברה מפעילה. כמו כן, תהליכי ההתייעלות הכואבים ממשיכים לתרום לשורת הרווח.  

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    בזן 17/01/2021 09:37
    הגב לתגובה זו
    לא ככ משנה איזו חברת תעופה - כולן חייבות דלק סילוני, שהיקף הייצור שלו צפוי לעלות. מי שיהנה מכך יהיה סקטור בתי הזיקוק. אצלנו זה בזן ופז נפט
  • 8.
    ומתי אל על תזנק ? (ל"ת)
    רפאל 14/01/2021 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 14/01/2021 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבי 14/01/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    הבורסה מנופחת מחפסים כבלן מיוחד שיש לו סיכה לפוצץ את הבלון שמנפחים את הבורסה כל הזמן
  • 5.
    הכרשים רוצים כסף כל על חשבון הכלכלה העולמית (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בועה ושוב בועה העליות ערסו את הדולר את היצו מפעלים נסגר (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כולם נפגיעו מי לו הדולר הכלכלה חובות עצומים ארצות הברית (ל"ת)
    הננמי 14/01/2021 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בהמשך הכל מתרסק . הלך עלינו . למכור עכשיו ולברוח. (ל"ת)
    י 14/01/2021 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תעופה 14/01/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    אני סוחר הרבה על מדד המטוסים האמריקאי jets, היו תקופות בקורונה שאכלתי ממנו קש אבל אני בהחלט סבור שש הזדמנות לעליה, עשיתי איתו כסף ועוד אעשה, אני חושב שזה בין המדדים היחידים שלא מנופחים..
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.