המתחרה של טסלה: NIO זינקה ביותר מ-1,000% השנה
יצרנית ה-EV הגדולה והמפורסמת ביותר בסין, ניו (סימול:NIO) הונפקה בארה״ב לקראת סוף שנת 2019, החברה הונפקה במחיר של 6.2 דולר וגייסה כמיליארד דולר. לאחר כשנה וחצי של דשדוש, המניה פרצה בחוזקה במחצית השנייה של 2020 כאשר השיא היה מחיר של 54 דולר למניה, זינוק של מעל ל-2000% מתחילת השנה.
ניו נסחרת בשווי של כ-74.4 מיליארד דולר, וכאשר מכירות הרכבים של ניו זינקו בסין, נראה שהחברה קוראת תיגר על הענקית טסלה TESLA INC (סימול:TSLA). ״NIO Day״ הרביעי יתקיים ב-9 לינואר והחברה צפויה להציג כמה הודעות גדולות. האנליסטים מצפים כי החברה תרחיב את מערך המכוניות החשמליות שלה, כולל דגמי הסדאן החדשים. בנוסף, החברה צפויה להציג סוללה חדשה בעלת הספק של 150-kWh, לצד עדכון פלטפורמת NP2, עם תקווה לטכנולוגיית נהיגה אוטונומית מתקדמת יותר.
זוהי חברה צעירה, אשר צומחת במהירות, אך עדיין מחפשת להשיג רווחיות בשורה התחתונה. הכנסות הרבעון השלישי הסתכמו בכ-667 מיליון דולר, יותר מכפול ממכירות שנת 2019, ההפסד הנקי הסתכם ב-12 סנט למניה, שני הנתונים מעל צפי האנליסטים. קופת המזומנים של החברה הוכפלה בין הרבעון השני לשלישי והסתכמה ב-3.3 מיליארד דולר, אודות להנפקת מניות לפי שווי גבוה בהרבה מהמחצית הראשונה של השנה.
האנליסטים צופים כי ניו תדווח על הפסד של 67 סנט למניה במהלך כל שנת 2020, וכי ההפסדים יצטמצמו לכ-45 סנט למניה במהלך שנת 2021. השורה העליונה צפויה להכפיל את עצמה במהלך שנת 2020, והחברה צפויה להכפיל את ההכנסות שוב במהלך שנת 2021.
- קרב המכונות: סין בונה מתחת לרדאר את לב תעשיית השבבים; האם הסנקציות עובדות
- ארצות הברית מאשרת לטייוואן חבילת נשק בהיקף 11.1 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חודש דצמבר החברה גייסה 2.65 מיליארד דולר ע״י הנפקת מניות. לי (סימול:LI) ואקספנג (סימול:XPEV), יצרניות EV מתחרות מסין, גייסו גם הן הון רב השנה לאחר שזינקו במאות אחוזים בהנפקת SPAC. החברות מחפשות להשתלט על השוק הסיני, ולפלוש בהדרגה לשוק האירופי, זאת תוך כדי תחרות עזה מול טסלה במגרש הביתי שלהם. דגם 3 סדאן של טסלה היה הרכב הנמכר ביותר בסין בחודש נובמבר, כאשר המכירות זינקו ב-78% לעומת חודש אוקטובר על רקע הורדת מחירים.
כיום ניאו מוכרת את רכבי השטח החשמליים ES8 ו-ES6, לצד קרוסאובר חשמלי חדש מסוג EC6. בהשקה המתוכננת, צפויה החברה להציג רכבים חדשים במחירים סבירים יותר. במהלך הרבעון הרביעי, ניו צפויה לדווח על 16.5 ועד 17 אלף רכבים שנמסרו, זינוק של מעל 100% לעומת השנה שעברה, אך נמוך מצמיחה של 154% ברבעון השלישי ו-191% ברבעון השני השנה. ניו מצפה להגיע לקצב ייצור שנתי של 150 אלף רכבים עד סוף שנת 2021, בעוד שבשנת 2019 ניו מסרה רק 20.5 אלף רכבים.
ב- JPMorgan צופים כי נתח שוק ה-EV משוק הרכבים בסין צפוי להגיע ל-20% עד שנת 2025, ונכון לשנת 2019 נתח השוק עומד על פחות מ-5%. עוד צופים בבנק ההשקעות, כי מחיר הרכב החשמלי ישתווה למחיר הרכב המסורתי עד שנת 2023. נכון להיום, סין היא שוק ה-EV הגדול בעולם, והשלטון המקומי שם לו כיעד שעד שנת 2025, 25% מכלל מכירות הרכבים החדשים יהיו רכבים חשמליים.
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
- קרניבל מזנקת לאחר העלאת תחזיות הרווח ותחזור לחלק דיבידנד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות...
בשנת 2020 השיקה ניו את ״שירות הסוללות״, מעין תוכנית מנוי לסוללות רכב. בבסיסו של המודל, הרכב והסלולה נמכרים בנפרד, ומחיר הרכב הוא זול יותר משמעותית. לקוחות החברה יוכלו להחליף סוללות בתמורה לתשלום חודשי הנקבע בהתאם לצרכי הרכב. במהלך חודש נובמבר, הציגה ניו לראשונה את סוללות ה-100 kWh, עם טווח של כ-580 קילומטר. החברה מתכננת להיכנה לשוק האירופי החל מהמחצית השניה, בעוד המתחרה אקספנג עשתה זו כבר במהלך חודש דצמבר.
בניגוד לטסלה, ניו לא מייצרת את הרכבים בעצמה, אלא היא משתפת פעולה עם Jianghuai Automobile Group הסינית לייצור כלי הרכב שבראשותה. נקודה נוספת למתחרה אקספנג, שבבעלותה מפעל לייצור רכבים והשבוע דיווחה על הקמת מפעל נוסף ב-2021. בדוח השנתי האחרון של ניו, היא הזהירה מפני שותפות ייצור עם צדדים שלישיים, שכן ״פעולות שאינן בשליטת החברה הן מסוכנות״ נכתב. החברה הצעירה, בעלת שווי גבוה מענקיות הרכב המסורתיות, צפויה לפתוח את השנה בחוזקה, אך האם יש עוד לאן לעלות מהשווי המנופח שמתמחר כבר את נתוני הצמיחה ? תשאלו את טסלה.
- 7.לא לקנות תוצרת סין זה איום עלינו (ל"ת)גיא ליפשיץ 14/07/2021 11:13הגב לתגובה זו
- 6.דני 02/01/2021 14:09הגב לתגובה זוכבר היום במוצרים הסינים שתולים שבבי ריגול(לא שבאחרים אין) בקרוב בלחיצת כפתור יכבו את ה5G הנייד הסלולרי המצלמה והאוטו
- דן ליפשיץ 14/07/2021 11:13הגב לתגובה זוסין נגדינו בכל מוסדות האום מוטב להאט את השתלטותה על העולם.
- 5.[email protected] 31/12/2020 23:10הגב לתגובה זוכמשקיע בניו כבר שהייתה ב10 דולר למניה אני באמת מאמין שב3-5 שנים הקרובות היא תגיע ל100-150 דולר למנייה. הרווחה מנוהלת מצוין והיא לא רק חברת מכוניותץ היא בונה קהילה בניו והמנכל שלה יודע בדיוק מה הוא עושה ואל תשכחו שהיא בשתפ עם מובילאיי ואינטל ואל תופתעו עם הרכב האוטונמי הראשון בעולם יהי של ניו היו גם שמועות שניו תעשה משהו גם עם אפל (שמפתחת גם רכב חדש)
- 4.אבי 31/12/2020 14:13הגב לתגובה זולוקח בערבון מוגבל מאוד מאוד
- 3.בועעעעעעעעעעעההההההההההה (ל"ת)דדד 31/12/2020 00:13הגב לתגובה זו
- שי 31/12/2020 11:24הגב לתגובה זומי שרק יודע לכתוב ''בועה'', גם רק יודע להתחרט על זה אחר כך. אין כסף בספקנות.
- 2.המבין 30/12/2020 22:08הגב לתגובה זוזה בדיוק הזמן לא לקנות. שיש עליה כתבות. גם היא חברה סינית. זהו
- 1.עוד חברת חלום הפסדית (ל"ת)שמוליק 30/12/2020 21:57הגב לתגובה זו

הזהב בדרך לשיא היסטורי, הפלטינה מזנקת: שוק המתכות מגיב לריבית ולמתיחות הגלובלית
התמתנות האינפלציה בארה״ב מחזקת ציפיות להמשך הורדות ריבית, בעוד הידוק בהיצע ומתיחות בוונצואלה דוחפים את מחירי המתכות היקרות כלפי מעלה
מחירי המתכות היקרות ממשיכים למשוך תשומת לב, כאשר הזהב מתבסס סמוך לרמות שיא והפלטינה מציגה תנודתיות חריגה כלפי מעלה. השילוב בין נתוני מאקרו מתונים בארה״ב לבין חוסר יציבות גיאו־פוליטית מחזק מחדש את מעמדן של המתכות כנכסי מקלט.
הזהב נסחר כעת סביב 4,360 דולר לאונקיה, מעט מתחת לשיא כל הזמנים שנרשם באוקטובר. העליות הגיעו לאחר שמדד האינפלציה בארה״ב הצביע על התמתנות בקצב עליית המחירים, כאשר ליבת מדד המחירים לצרכן עלתה בנובמבר בקצב השנתי האיטי ביותר מאז תחילת 2021.
הריבית צפויה לרדת
הנתונים חיזקו את ההערכה כי סביבת הריבית האמריקאית תמשיך להתרכך גם בשנה הקרובה. בלב השיח עומדת מדיניות הפדרל ריזרב, שלחאורנה ביצע את הפחתת הריבית השלישית ברציפות. אף שבכירי הבנק מאותתים זהירות לגבי המשך הדרך, השווקים כבר מגלמים הסתברות של כ־25% להפחתת ריבית נוספת בינואר, וכמעט מתמחרים במלואה הפחתה עד אפריל 2026. ירידת תשואות האג"ח הממשלתיות תומכת במתכות שאינן מניבות ריבית.
עבור משקיעים רבים, הזהב משמש גם ככלי גידור מפני שחיקה ריאלית של ערך הכסף. מגמה זו בולטת במיוחד על רקע עלייה מתמשכת ברכישות מצד בנקים מרכזיים והזרמות הון לקרנות סל מגובות זהב, שתרמו לעלייה החדה במחיר המתכת לאורך השנה.
- מחיר הכסף חצה את רף 60 הדולר לאונקיה
- הזהב שובר שיאים; מהי הדרך העדיפה למשקיע הישראלי להיחשף לסחורה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפלטינה בולטת אף יותר
הפלטינה רשמה שישה ימי עליות רצופים, ומחירה התקרב לרמה של 2,000 דולר לאונקיה - שיא שלא נראה מאז 2008. מדובר במהלך חריג בענף, שבו הפלטינה נחשבת לרוב לפחות דומיננטית מהזהב. אחת הסיבות המרכזיות למהלך היא הידוק ההיצע בשווקים הפיננסיים, בעיקר בלונדון. בנקים וגופים פיננסיים החלו להעביר מלאי מתכת לארה״ב, בין היתר כהיערכות לאפשרות של החלת מכסים או מגבלות סחר, מה שמצמצם את הזמינות בשוק המקומי.
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.81% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- אנבידיה רוכשת את Slurm ומעמיקה את האחיזה בתשתיות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
