"הכנסת בזק לשוק ה-ISP – מות התחרות בשוק התקשורת בישראל"
עובדי בזק בינ"ל, חברת הבת של בזק 0.1% הפגינו הבוקר נגד כוונת שר התקשורת, ח"כ יועז הנדל, לפרק את שוק ה-ISP – הפרדה בין תשתית לספק – ולאפשר לבזק להתחרות בשוק זה. העובדים, שחוששים לפרנסתם נוכח החשש שהחברה, שמתמזגת תפעולית עם פלאפון ויס, רוצים הסכם קיבוצי מיוחד נוכח השינוי הצפוי. בשבוע שעבר הודיעו העובדים על סכסוף עבודה, שצפוי להפוך להשבתה בתחילת השבוע הבא, אם לא יימצא פיתרון.
ראוי לציין, שההפרדה בין התשתית לספק היא ייחודית לישראל ויצרה לא מעט עיוותים בשוק, בעיקר חוסר נוחות ללקוחות בעת תקלות, אך גם עבור החברות שנאלצות להחזיק מערכי שירות גדולים. ההפרדה הזו, עם כל הקושי של עובדי החברה, בסוף היא הכרחית.
אבל לפי לימור ליברמן-לביא, יו"ר ועד עובדי בזק בינלאומי החלטת שר התקשורת משמעותה גם מכת מוות לחברה ול-1,350 עובדיה וגם פגיעה אדירה בצרכנים בשל הקטנת התחרות במשק, הצפויה להביא לייקור מחירים לאזרחים וקריסת התחרות בשוק לנוכח כוחן של בזק בעיקר, אבל גם של הוט.
"ההחלטה לאפשר למונופולים להיכנס לתחום ה-ISP ולשמש גם כספק אינטרנט, תחזק עוד יותר את בזק והוט, ובעצם תכריז על מות התחרות בשוק התקשורת בישראל", אמרה ליברמן-לביא. :בזק בינלאומי, כמו גם עוד כ-20 חברות נוספות בתחום, ייסגרו – ומכאן החשש לפיטורי אלפי עובדים, כאשר במקביל, בהיעדר תחרות, המחיר לצרכנים צפוי לעלות. חבל ששר התקשורת לא מבין את ההשלכות ההרסניות של מהלך זה".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד מוסיפה לימור ליברמן-לביא כי "המהלך שמוביל שר התקשורת פוגע בציבור, שכן יצומצמו מספר ספקי ה-ISP, דבר המהווה פגיעה ישירה בתחרות וחיזוק הדואופול - שתי חברות הענק (בזק והוט) על חשבון הצרכנים.
"מעבר לבזק בינלאומי, יש פה פגיעה עצומה בעסקים הקטנים, שגם כך קורסים בגלל הקורונה; מהלך זה ימוטט כ-20 חברות קטנות, ומשמעותו עוד עובדים אשר יצטרפו למעגל האבטלה. כאשר שתי חברות הענק יעלו את המחירים לצרכנים - כבר יהיה מאוחר מדי ולא יהיו חברות אחרות שיתחרו בהן. בכל תחום כלכלי אחר – הממשלה מעודדת תחרות, וכאן היא מקטינה את התחרות.
- 4.אבל אם יתנו להם מענקי פרישה- הכל בסדר (ל"ת)f 22/10/2020 13:36הגב לתגובה זו
- 3.איזה אידיוטים 21/10/2020 18:28הגב לתגובה זוחבורת מטומטמים שאין להם זכות קיום בלי בזק האם.
- 2.ttt 21/10/2020 14:59הגב לתגובה זולמה בזק מאפשרת את ההפגנה? בזק לא שולטת בחברת הבת שלה?
- 1.רציתם קפיטליזם חזירי וזה המחיר (ל"ת)ששון 21/10/2020 14:13הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)"אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"
הגירעון ב-2025 יהיה נמוך ממה שמעריכים, גביית מסים גדולה בדצמבר בעיקר בזכות חוק הרווחים הכלואים - חברות יחלקו דיבידנדים ענקיים; מנהל רשות המסים מעריך גבייה שנתית של 100 מיליארד שקל מעל היעד בתחילת השנה - האם גביית המסים הזו מעידה על שיפור במשק, ועל המלחמה בהון השחור
מסים הם החלק הכי מרכזי בהכנסות המדינה. זה רוב רובו של המקור התקציבי. מסים אמורים לבטא את מצב הכלכלה. כשהכלכלה חזקה, הרווחים של הפירמות בעלייה, השכר עולה והמסים עולים, וההיפך. בשנה האחרונה יש עלייה חריגה מאוד במסים. אבל אל תטעו, למרות שהיא חשובה, והיא עוזרת לנתונים להיראות טובים מאוד, היא לא בהכרח מבטאת את מצב הכלכלה, היא מזכירה "הכנסות חד פעמיות" בדוחות של חברות - האם להתייחס להכנסות האלו או לא?
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים מדבר על גבייה שעולה על 100 מיליארד שקל מהיעד המקורי. ב-11 חודשים נקבו 466 מיליארד שקל, וכנראה שבדצמבר תהיה גביית שיא שתביא את הגבייה הכוללת למעל 530 מיליארד שקל מיליארד שקל. הגבייה הזו, וכן הגבייה בסוף שנת 2024 מיוחסת לשני מהלכים של רשות המסים.
הראשון הוא מיסוי רווחים כלואים. זה עובד כך. רואה החשבון מתקשר לבעלים של חברה קטנה ואומר לו - "תראה, יש חוק חדש, לא כל כך ברור היישום שלו, אבל המשמעות שלו שצריך לשלם מס על רווחים היסטוריים".
אתה רציני?
"כן צריך לשלם מס-קנס של 2% או לחלק אותם. אפשר לחלק בהדרגה 5% בשנה ומשנה הבאה 6% מהיקף הרווחים. המדינה לא רוצה שיחזיקו רווחים אלא שיחלקו כדי לקבל את המס על הדיבידנד".
- רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-40 מיליארד שקל מעל היעד״
- מס על שכר דירה - "הגבייה שלנו עלתה ב-10%"; והאם מס רכוש יחזור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מס?
"זה 30%, ויש גם מס יסף של 3% ועל רווחים מסוימים עוד 2%".
המון. אין משהו לעשות?
"חילקנו בסוף 2024 כדי להימנע מעליית מס יסף, זוכר. פעלנו נכון, אבל עדיין יש רווחים לצרכי מס לפי המבחן של החוק שמחויבים במס. אני לא חושב שכדאי לשלם קנס של 2%, צריך לחלק דיבידנד של 5% מהרווחים".
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
