עוד חודש חיובי בקופות הגמל: הגדולות צפויות לרשום תשואות של 1%-1.8% באוגוסט

בבית ההשקעות מיטב מעריכים כי התשואה המשוקללת של התעשייה עומדת על 24.1%
קובי ישעיהו |

תעשיית קופות הגמל מחקה באוגוסט את ההפסדים הכבדים שנרשמו במהלך 2008. כך מעריכים בבית ההשקעות מיטב, לפי מודל שפיתחו שם (התשואות הרשמיות מתפרסמות בסמוך לאמצע החודש).

הערכת מיטב היא, שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגדולות: גדיש, עצמה, תמר, קה"ל, כנרת, המהוות כ-33% מתעשיית קופות הגמל וההשתלמות, יציגו באוגוסט 2009 תשואה נומינלית (ברוטו) משוקללת בטווח של כ-1.0% עד 1.8%.

לעומת זאת, קופות אחרות שהן בינוניות בגודלן או קטנות יותר, יציגו, בדרך כלל, תשואות גבוהות יותר וגם טווח התשואות שלהן גדול יותר: בין 1.0% ל-2.7%.

העליות של איגרות החוב הקונצרניות, בעיקר בחצי השני של החודש, תרמו לתשואה החיובית שצפויות הקופות להציג. גם איגרות החוב הממשלתיות הארוכות, הן השקליות והן הצמודות, עלו החודש, ותרמו לתשואת הקופות. לעומת זאת, המגמה המעורבת בשוק המניות וכן התשואות השליליות של איגרות החוב הממשלתיות הקצרות והבינוניות מיתנו תשואה חיובית זו.

האפיק הקונצרני עלה באוגוסט, כאשר מדד התל בונד 20 עלה ב-1.4%, מדד התל בונד 40 עלה ב-1.1% ומדד התל בונד 60 עלה ב- 1.2%. העליות הללו נבעו בעיקר מחיפוש המשקיעים אחר אפיקי השקעה אטרקטיביים יותר ביחס לריבית האפסית המתקבלת מהפק"מים.

גם איגרות החוב הקונצרניות הלא סחירות, המשוערכות ע"י "שערי ריבית", עלו באוגוסטבכ-3% ותרמו לתשואה של הקופות, עד כחצי מן התשואה החודשית שלהן.

באיגרות החוב הממשלתיות הצמודות למדד נרשמה, כאמור, מגמה מעורבת כאשר מדדן עלה ב-0.6%. מרבית האיגרות הממשלתיות הצמודות דווקא ירדו החודש, מלבד האיגרות לטווח הפדיון הארוך ביותר שמשכו את המדד הכללי כלפי מעלה. בחינת תשואותיהן על פי התפלגות טווחי הפדיון שלהן מראה שהאג"ח הצמודות הקצרות לטווח של 0?2 שנים ירדו ב-0.3%, האיגרות לטווח של 2-5 שנים ירדו בשיעור של 1.1%, האיגרות לטווח של 5-7 שנים נותרו ללא שינוי, ואילו איגרות החוב הארוכות ביותר, לטווח של 7-10 שנים, עלו בשיעור חד של 2.2%.

מדד איגרות החוב הממשלתיות השקליות הלא צמודות (שחרים) עלה החודש ב- 0.6%, כאשר נרשמה מגמה מעורבת בהתאם לטווחי הפדיון השונים: השחרים הקצרים ירדו בשיעור של 0.1%, השחרים לטווח של 2-5 שנים ירדו ב-0.1%, ואילו השחרים לטווח של 5 שנים ומעלה עלו בשיעור של 1.6%. המק"מים עלו ב- 0.03% והגילונים עלו ב-0.4%.

שוק המניות בארץ התאפיין בחלקו בתשואות שליליות, בעיקר בשל הירידות בימי המסחר האחרונים של החודש. מדד ת"א 25 ירד ב-0.5%, מדד ת"א 100 ירד בשיעור של 0.1% ואילו מדד ת"א 75 עלה בשיעור של 1.3%. מניות חברות חיפושי הנפט הן שהובילו את ירידות השערים החודש, עם ירידה בשיעור של 6%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.