דני ימין: "זו שנת החלום של מיקרוסופט"

מנכ"ל מיקרוסופט ישראל בראיון מכנס טק-אד, על Windows החדשה, מערכת שתחבר מחשב, טלוויזיה וסלולרי, הפעילות בשוק העסקי ומרכז הפיתוח בארץ. מצהיר: "מיקרוסופט תוביל את שוק התוכנה העסקית"
שי פאוזנר |

במפגן כוח אדיר פתחה הבוקר מיקרוסופט ישראל את כנס טק-אד (Tech-Ed) שלה באילת. באירוע שהינו אירוע ההייטק הגדול בישראל. הכנס שמתפרס על 4 מלונות בעיר הדרומית, יכלול סדרה של עשרות הרצאות ומצגות ב-3 ימים של תוכנות, טכנולוגיות ומוצרי תוכנה אשר חלקם הגדול יחשף כאן בפעם הראשונה.

לקראת פתיחת הכנס פגשנו לשיחה אישית את מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, דני ימין (בה אפשר לצפות בלחיצה על הלינק בתחתית הידיעה), ושאלנו כמה שאלות על התוכניות והכיוונים אליהם הולכת מיקרוסופט ישראל. ימין קורא לכנס - "פתיחתה של שנת החלום של מיקרוסופט".

גם עתה באילת, כשריח המלח באוויר - מי שמכיר את ההרגשה של ימי "בועת ההיטק", מרגיש כמו בדז'וו של ממש. אלפי אנשים עם תגי פלסטיק מסתובבים לאורך הטיילת האילתית במלונות וימין מספר, כי השנה משתתפים יותר מ-3,000 איש, רובם אנשי תוכנה ופיתוח מרוב החברות הטכנולוגיות הגדולות והבינוניות בישראל.

אסטה לה ויסטה

אין ספק, כי גולת הכותרת של האירוע הוא חשיפה של מערכת ההפעלה העתידית שתנחת על המדפים רק בסוף השנה, ולאחר 5 שנות המתנה תגיע מחליפה ל-Windows XP ה"חלונות ויסטה" שתהפוך קרוב לוודאי למשהו לרובנו נפגוש בכל יום על מחשבים בבית ובעבודה החל מהשנה הבאה.

את האירוע פותח השנה סטיבן סינופסקי, סגן נשיא בכיר במיקרוסופט העולמית, שהתמנה לפני ימים ספורים למנהל חטיבת Windows‏ ו-Windows Live‏‏ ולאחראי הראשי להבאת המוצרים והשירותים הללו לשוק. דמות מובילה בצמרת החברה שיציג לראשונה בארץ פומבית את מערכת ההפעלה Windows Vista‏‏ ואת חבילת Office 2007‏‏ (שמעבר ליישומים של Word, אקסל וכדו', תכלול הרבה מאוד אופציות לפיתוח כלים על גביה עבור מפתחי תוכנה).

ימין מסביר, כי מדובר בקפיצת מדרגה של ממש ובמיקרוסופט מדווחים, כי המערכת מתעכבת למרות שהיתה אמורה לצאת בחודש הבא לשוק, בשל רצונה של מיקרוסופט לשפר את רמת אבטחת המידע שלה. עניין שהפך למוביל את עיקר הפיתוח ברוב החברות המציעות תוכנות במחשבים המחוברים לאינטרנט.

הבית הדיגיטאלי אוטוטו כאן

עוד נושא שיבלוט בכנס יהיה תחום מיזוג המדיות (Convergence), או "הבית הדיגיטלי", וגולת הכותרת בו תהיה חשיפה של מערכת המדיה סנטר שתשווק כחלק מ"חלונות ויסטה" החדשה. מדובר בעצם בכניסת המחשב הביתי לסלון והפיכתו לכלי שמנהל את כל המידע והבידור בבית על מחשב אחד ה"מדבר" עם כל המכשירים הממוחשבים - הטלויזיה, האינטרנט, הסלולרי, מחשבים ניידים וטלווזיות אחרות בבית. כך למשל ניתן יהיה לפעול דרך מחשב מרכזי חזק על האינטרנט, ובמקביל, להשתמש בו ככלי שיאשר "להוריד אל המחשב" תוכניות טלויזיה, לנהל על גבי הטלווזיה יומנים, ש"ידברו" עם הסלולרי, ולהעביר בין המכשירים הללו סרטים, אלבומים, מוסיקה ועוד ועוד.

למרות כל הנאמר עד כה, צריך להסביר, כי התוכנות למשתמשים ביתיים - למרות "סקסיות" הנושא, הן אינן מוקד האירוע הענק שמקיימת מיקרוסופט באילת. למעשה עיקר הזמן בכנס מוקדש להחשיפה, קידום מכירות והרבה מאוד לימוד של טכנולוגיות וכלים חדשים המיועדים לשוק העסקי על ידי מיקרוסופט ושחקניות הפעולות איתה כתף אל כתף.

שוק העסקים והמפתחים

ימין מסביר בשיחתנו עימו, כי מיקרוסופט מאמינה שהיא תהפוך בשנים הקרובות לשחקן המוביל גם בתחמים שמסורתית היא נחשבה כ"לא רצינית מספיק" עבורם - ובראשם, פיתוח וניהול של מערכי מידע כלל אירגוניים ושירותים ארגוניים מבוססי אינטרנט. ימין מספר כי בשוק החברות הגדולות (Enterprise) המשימה שלה הופכת בשנתיים האחרונות למציאות, אפילו בתחומים בהם היא חדשה יחסית - כמו מערכי ERP למשל, או מערכות לשירותי תשלום. תחום בו הפכה מיקרוסופט לשחקן ראשי במערך התשלומים בדרך האינטרנט של משרדי הממשלה, למשל.

ואי אפשר בלי הקשר הישראלי. הפעם דווקא ישנה סיבה להתעקש - זאת, על רקע ההודעה של מיקרוסופט מסוף אפריל, לפיה היא מקימה מרכז פיתוח נוסף בישראל, מעבר לזה הפועל בחיפה. את המרכז שיפעל מת"א ינהל אחד הישראלים הבכירים ביותר אי פעם במיקרוסופט, משה ליכטמן העובד בחברת מיקרוסופט 15 שנים. ליכטמן שימש סגן נשיא במטה החברה ברדמונד והיה, בין השאר, אחראי על חטיבת Microsoft TV, שבה הוביל את הפיתוח, השיווק והמכירות של קווי המוצר של מיקרוסופט בתחום הכבלים וה-IPTV. זהו כנראה גם אחד התחומים ביפותחו במרכז הישראלי החדש.

בשיחה עם Bizportal מגלה ימין לראשונה, מתי התגבשה ההחלטה בצמרת החברה "ללכת על זה", כפי שהוא אומר ולהקים עוד פעילות פיתוח בישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.