הגאולוג יוסי לנגוצקי חוזר לשוק ההון

אבי תגליות תמר ודלית מצטרף לשפיר ולגוליבר בחיפוש נפט בדרום הארץ; מניית גוליבר מזנקת 19%
נועם בראל | (4)

הגאולוג יוסי לגונצקי, אשר אמון על תגליות תמר ולוויתן חוזר לחפש נפט, והפעם יחד עם חברות שפיר הנדסה -0.95% וגוליבר, אשר סיכמו על חיפוש נפט במשותף בדרום בארץ. בתוך כך, מניות שפיר הנדסה וגוליבר מטפסות, כאשר האחרונה טסה בכ-19% לאחר פרסום ההודעה.

החברות חתמו על מזכר הבנות לפיו חלקה של כל חברה יעמוד על 50%, כאמור, בהובלת לגונצקי אשר ינהל את החיפושים. בתמורה לשירותיו, יקבל לנגוצקי דמי יעוץ חודשיים כמו גם מענקים שישולמו עם תחילת קידוח בשטח הרישיון, במקרה של תגלית בשטח הרישיון אשר תוענק לצדדים על ידי הממונה וכן ל'תמלוג על' מנפט שיופק בשטח הרישיון.

כניסתה של שפיר להסכם חיופש הנפט עם גוליבר עשוי להתבצע על חשבון כניסתה לשותפות במאגרי גבעות עולם הממקומים ליד ראש העין. המאגרים הולאמו על ידי המדינה כך שסביר להניח שמשרד האנרגיה יוציא אותם למכרז חדש.  

שפיר הנדסה היא הזכיינית הרשמית לחלוקת גז למפעלים באזור המרכז והעמקים. החברה פועלת באמצעות חברות בנות במגוון תחומים, ביניהם סלילת כבישים ומסילות חדשות, שיקום והרחבה של כבישים ומחלפים, בניית גשרים, מנהור, קירות תומכים ועוד.

בנוסף, החברה פעילה בתחום הזכיינות, תכנון, מימון, הקמה והפעלה של פרויקטים שמקבלת קבוצת שפיר הנדסה מגופים ממשלתיים וציבוריים, לאחר התמודדות במכרזים פומביים, וכן בתחום התעשייה, כרייה וחציבה להפקת חומרי מחצבה וכן ייצור והובלה של מוצרי בטון ואספלט. תחום פעילות נוסף של החברה הוא  איתור ורכישה של מקרקעין, השבחתו ופיתוחו, לרבות תכנון ומימוש בדרך של מכירת יחידות למגורים .

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סימפל 11/04/2018 19:59
    הגב לתגובה זו
    התחום הצומח היחיד בנדל"ן עכשיו. ניסתה להתחרות על פרוייקט פינוי-בינוי עצום בגודלו (שכונה שלמה, מעל 1000 יחידות דיור עתידיות, במקום 300) בדרום ת"א בשכונת לבנה מול פארק מנחם בגין, אבל שותפות של אשדר-קרסו לקחה את הפרוייקט. אם כי כרגע עדיין יש תחרות בין אשדר-קרסו לאאורה הקטנה, שבמהלכי שיווק הצליחה להחתים כ-20% מהדירות. בכלל דרום ת"א רותחת מבחינת תמ"א 38. לא מעט רחובות באזור דרום ת"א כבר נמצאים בעיצומה של החתמה, ובלה-גרדיה אפשר כבר לראות פרוייקט שכבר עבר את שלב ההריסה ועכשיו מניחים שם יסודות. נראה שפינוי-בינוי זה יקום מקביל מבחינת מצב הנדל"ן.
  • 3.
    אליעז בוקי 08/04/2018 22:21
    הגב לתגובה זו
    לנגוצקי..."לא כל יום פורים"...אתה מתוסכל מהטעויות שלך בתמר ודלית ומנסה עתה נואשות לנכס לעצמך "הצלחות" מפוקפקות שבעצם נטשת אותן לטובת אחרים ...כך שאם הייתה ממשיך להחזיק בהן אז לא בטוח שהייה לך האומץ להגיע לתוצאה שתשובה מדלק השיג בלעדיך ....אז כדאי לך להחרגע ולא לצאת להרפתקאות חסרות סיכוי.....
  • 2.
    מוסא בוסא 08/04/2018 12:58
    הגב לתגובה זו
    תגליות נוספות על שם שאר הנכדות בהצלחה גילוי נאות אני לא מושקע ולא משקיע רק מקווה לשמוע שיש לנו מצליחנים
  • 1.
    אחד העם 08/04/2018 12:15
    הגב לתגובה זו
    מהיכן בחיפזון להחליט מה שפיר תעשה? הרישיון המדובר אינו שדה מוכרז עדין. גוליבר חברה קטנה מאד עם פוטנציאל מוגבל לגבי הרישיון שבידה.
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.