הדלק מתייקר בנובמבר - מה הסיבות ואיך תוכלו לחסוך?
לאחר שלושה חודשים של ירידות רצופות במחירי הדלק, משרד האנרגיה הודיע כי בליל חמישי הקרוב יתעדכן המחיר לליטר בנזין 95 אוקטן ויעמוד על 7.20 שקלים – עלייה של 4 אגורות מהחודש הקודם, בו המחיר עמד על 7.16 שקלים. עדכון זה ישפיע על מחירי הדלק בתחנות התדלוק ברחבי הארץ וגורם לתהייה נוספת על השפעת מחירי הדלק על יוקר המחיה והכלכלה בישראל.
מחירי הדלק בעלייה (IADE-Michoko from Pixabay)
עלייה של 4 אגורות במחיר הדלק
מחירי הדלק בישראל מושפעים ישירות ממחירי הנפט הגולמי בשוק העולמי, במיוחד במחירו של נפט באגן הים התיכון, ומהמגמות בשער הדולר-שקל. ככל שהדולר מתחזק מול השקל, או ככל שמחירי הנפט בעולם עולים, כך מתייקרים מחירי הדלק המקומיים. בנוסף, מרכיב נוסף במחיר הוא המיסוי הכבד – בלו ומע"מ – המהווים חלק נכבד מעלות הדלק לצרכן.
בשנה האחרונה הדלק עלה ואז נעצר ועבר לירידות עד העדכון הנוכחי. בשיא העליות הגיע מחיר הדלק ל-7.90 שקלים לליטר, קרוב מאוד לשיא של 8.25 שקלים לליטר שנקבע ב-2012. מתחילת 2024, המחיר עלה בכ-26 אגורות בהשוואה לסוף 2023, אז עמד המחיר על 6.94 שקלים לליטר. הסיבה העיקרית היא השפעת שוק הנפט הגלובלי בעקבות גורמים כלכליים עולמיים ושינויים בתנודתיות הביקוש וההיצע לנפט גולמי.
- מחיר הדלק יעלה ב-4 אגורות ל-7.11 שקלים לליטר
- מחיר הדלק יעלה ל-7.23 שקל לליטר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
60%-70% ממחיר הדלק זה מס למדינה
מחיר הדלק מורכב מעלות הנפט הגולמי, מחירי השינוע, אחסון, זיקוק, וכמובן מיסוי: בלו ומע"מ, שהופכים את הדלק בישראל לאחד מהיקרים בעולם. חלק משמעותי מהתשלום הוא מיסים ישירים שמגיעים למדינה, המהווים כ-60-70% מהעלות לצרכן.
מחירי הדלק מתעדכנים על בסיס חודשי, ונקבעים כאמור לפי ממוצע מחירי חבית נפט באגן הים התיכון ושער הדולר מול השקל. מגמות בשוק העולמי והמצב הכלכלי בישראל עשויים להשפיע על התחזית למחיר הדלק, אך לעיתים ההשפעות הן מהירות ולא צפויות. המדינה מטילה מיסים על הדלק כדרך לגייס הכנסות, אך גם כדי להפחית את השימוש בדלק ולעודד תחבורה ירוקה. עם זאת, קיימת ביקורת ציבורית צודקת על כך שהמיסוי הגבוה מקשה על הציבור ועל יוקר המחיה. אם היתה תחבורה ציבורית מספקת, הטלת מסים גבוהים על דלק היו נכונים, כי אנשים יכלו להחליף את הרכב בתחבורה ציבורית, אבל זה לא באמת קיים ואין תחבורה בסופי שבוע.
השיא - מחיר של 8.25 שקל לליטר
המחיר הגבוה ביותר לליטר דלק נרשם ב-2012 ועמד על 8.25 שקלים. ב-2024 המחיר היה קרוב לכך, כשבחודשים הקודמים הגיע ל-7.90 שקלים לליטר.- ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק
- 30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
העלייה במחיר הדלק עדיין רחוקה מהמחיר ב-2012, אבל יש לה משמעות גדולה - עליות במחירי הדלק משפיעות ישירות על עלויות השינוע וההובלה, ומכאן גם על מחירי מוצרים ושירותים נוספים. ייתכן שנראה השפעה על האינפלציה, לרבות השפעה עקיפה על מוצרים רגישים כמו מזון ותחבורה ציבורית.
רכבים חשמליים - אין דלק, הטעינה החשמלית זולה, אבל בקרוב: מס נסועה
ברכבים חשמליים הטעינה זולה משמעותית מאשר בדלק. אבל, עם הגידול ברכבים החשמליים בישראל, הממשלה מחפשת פתרונות חלופיים לירידה בכנסות ממיסוי דלקים, והיא נערכת להטיל מס חדש - מס נסועה (הרחבה: מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות).
כיצד משתנה ההוצאה על דלק בין מרכז ופריפריה?
תושבי הפריפריה הנוסעים מרחקים ארוכים יותר מדי יום נאלצים לשלם יותר על דלק. יוקר הדלק משפיע עליהם בצורה משמעותית יותר בשל מחסור באלטרנטיבות תחבורתיות יעילות.איך לחסוך בהוצאות על דלק?
יש כמה טכניקות פשוטות שיכולות לעזור למשפחות לחסוך מאות ואף אלפי שקלים בשנה בהוצאות על דלק ובכלל בהוצאות על רכב. כאן, תוכלו להעזר במדריך שלנו: איך לחסוך בהוצאות על רכב (לא רק חיסכון בדלק)? והנה נקודות עיקריות על חיסכון בדלק:
בחירת תחנות זולות – מחירי הדלק משתנים בין תחנה לתחנה, ותחנות מסוימות מציעות תדלוק במחירים זולים בכ-20–30 אגורות לליטר. למשל, משפחה שנוסעת 20,000 ק"מ בשנה יכולה לחסוך כ-500 שקלים בשנה אם היא תדלק בתחנות זולות יותר.
תדלוק עצמי – תדלוק עצמי חוסך את ההפרש בין תדלוק עצמי לתדלוק על ידי עובד תחנה. חיסכון זה עומד על 20–30 אגורות לליטר, מה שמתורגם לכ-200–300 שקלים בשנה למשפחות שמתדלקות בכמויות גדולות.
שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים – צמיגים לא מנופחים כראוי מעלים את צריכת הדלק וגורמים לשחיקה מהירה. שמירה על לחץ אוויר תקין יכולה לחסוך עד 3% בצריכת הדלק השנתית, מה שעשוי להגיע לחיסכון של כ-300–400 שקלים בשנה עבור נהגים שנוסעים הרבה.
הפחתת משקל מיותר – שמירה על רכב קל, במיוחד עם תא מטען מרוקן מציוד שאינו נחוץ, יכולה להוזיל את צריכת הדלק. לדוגמה, הורדת 50 ק"ג יכולה לחסוך כ-200–150 שקלים בשנה.
- 8.בת אל 23/11/2024 23:12הגב לתגובה זולסלק את הגרנדמייזר הדתי
- 7.אבי זגורי 31/10/2024 16:42הגב לתגובה זורק הדלק? הכל עולה ממשלה מעאפנה הכל מעלים העיקר לפניי הבחירות הבטיחו
- 6.ההתיקרות נובעת מעליית הבלו שצמוד לשכר הכנסת שצמוד לבלו (ל"ת)אמנון 31/10/2024 10:31הגב לתגובה זו
- 5.חרדים הכסף לא מגיע מהשמיים אלא מאיתנו (ל"ת)דן 30/10/2024 20:19הגב לתגובה זו
- יוסקה 01/11/2024 04:04הגב לתגובה זושאלו עסקים לכל דבר ועניין מדוע צריך הציבור לממן עסקים כושלים מכיסו ? יתרה מזו אלו עסקים שמוציאים את דיבת הארץ רעה והמימון שלהם עולה על זה של החרדים
- 4.גדי 30/10/2024 20:19הגב לתגובה זובנוהל אלה שבוזזים את הקופה הציבורית והוציאו את עצמם מהכלל
- יוסקה 01/11/2024 04:08הגב לתגובה זוכי הבנה בנושא אין לך! אתה כמו רבים נתפס לכותרות שטחנו לך את המוח עשרות בשנים ומדקלם
- 3.ברונו 30/10/2024 19:15הגב לתגובה זוהנפט בשפל בשבוע האחרון, הדולר לא עלה - גונבים אותנו, מישהו עושה עלינו קופה.
- 2.ברוך 30/10/2024 17:34הגב לתגובה זווהמדד עלה בשביל שיוכלו להעלות את השכר במגזר הציבורי בשביל להעלות את שכר חברי הכנסת. פה קבור הכלב!
- 1.ברוריה 30/10/2024 17:23הגב לתגובה זוההנהגה החרדית בוזזת את הקופה הציבורית ומסרבת להתגייס לצה"ל.
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק
אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח.
בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת.
הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.
קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.
ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.
עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.
עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.
- ליפמוטור C10 מעודכן כולל גרסאות LR ו Performance
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.
