רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר 2025?

מס הקנייה אמור לעלות ל-83%, לעומת 35% כעת, אבל האוצר יסכים לדיל - מס קנייה נמוך יותר לצד מס נסועה - מה זה אומר על ההוצאה השוטפת שלכם והאם רכב חשמלי כלכלי יותר מרכב על דלק?
עמית בר | (6)

עדכון חשוב מיום 2 בדצמבר: המס על רכבים חשמליים יעלה ל-45% ולא ל-83%; הקלה לרוכשים מחירי הרכב יעלו ב-5% עד 10% ולא עד 30%, אבל תזכרו שיש מס חדש בדרך - מס נסועה

בחודש ינואר מס הקנייה על הרכבים החשמליים אמור לעלות ל-83%, לעומת 35% כיום. העלייה הזו תתורגם לזינוק של בין 20% ל-30% במחירי הרכבים החשמליים החדשים, אבל, למרות שאנחנו חודשים ספורים מינואר, אין עדיין החלטה סופית על מיסוי הרכבים החשמליים בשנה הבאה.

  BYD - מובילים את המכירות בארץ

מס הקנייה יעלה - השאלה בכמה

מס הקנייה על רכבים חשמליים עלה ב-2024 ל-35% לעומת 25% בשנה הקודמת, והיה אמור לעלות ל-45% בשנת 2025 וכך בהדרגה לעלות תוך מספר שנים ל-83%. אלא שהמתווה הזה גמיש והוא לא הועבר רשמית בהוראה או במסגרת התקציב, ולכן המס התקף בשנה הבאה הוא 83%. 

האוצר מעדיף שתהיה העלאת מסים גדולה על רקע הצורך לממן את הגירעון, ונזכיר כי המס על רכבי בנזין הוא 83%, כך שמדובר בהשוואה ולא מס עודף. נכון, צריך לשאול למה המדינה לא מעודדת רכבים חשמליים שידידותיים יותר לסביבה, אבל נראה שאיכות הסביבה מקבלת תעדוף נמוך, בשעה שיש מלחמה ואנחנו במשבר תקציבי.

    טסלה - מובילה עולמית

     

    סיכויים גבוהים למס נסועה - 15 אגורות לקילומטר

    עם זאת, האוצר מכיר במגבלות שלו ואנשיו מבינים שיהיה מאתגר מאוד להעלות את מס הקנייה בפעימה אחת ל-83%. הציפייה היא שהאוצר יתגמש אבל יהיה לזה מחיר גדול - מס נסועה שייכנס ככל הנראה ב-2026. אם זה היה אפשרי, האוצר היה מכניס את זה הרבה קודם. מדובר על מס שצפוי להכניס לקופה 1.6 מיליארד שקל בשנה הראשונה ולגדול תוך 2-3 שנים ל-2.5-2.6 מיליארד שקל. בשעה שהיקף המסים על הדלק יורדים בשל המעבר לרכבים חשמליים, המדינה חייבת למצוא תחליף ומס נסועה הוא תחליף ראוי מבחינתה.

    > חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

    מס נסועה לא הגיע בשנה הקודמת לשלב התקציב, אבל לאוצר כעת יש מנוף לחץ גדול - הם יסכימו להפחית את העלייה במס הקנייה מ-83% ל-45% אם מס נסועה ייכנס לתוקף. מדובר במס של 15 אגורות על כל נסיעה של קילומטר, וכשעושים את החישוב למשפחה ממוצעת, מתקבל סכום משמעותי. 

    קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

    מס קנייה של 45% הוא המינימום הצפוי, והוא מבטא עלייה של כ-5%-6% במחירי הרכבים החשמליים. אגב, צפוי תהליך דומה לעלייה בשנה קודמת - היבואנים ינסו לייבא כמה שיותר עד דצמבר ואז לשווק את הרכבים במבצעים בחודשים הראשונים של 2025 עם מס קנייה ישן (הם יכולים לעשות זאת כי מס הקנייה מוגדר בעת קניית היבואן).

      עלות של 2,400 שקל בשנה במס נסועה

     

    כמה מס תשלמו כל חודש?

    מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות פחות אטרקטיביים מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי ביחס לרכבים על בנזין. 

    מעבר לכך, ברכבים חשמליים הביטוח מתייקר בקצב גדול יותר מרכבים על בנזין ויש שאלה גדולה לגבי איכות הסוללה על פני מספר שנים (בדגמים רבים) ובעקבות כך, שוק יד שנייה של רכבים חשמליים עדיין לא מגובש ביחס למחירים. הפחת-בלאי של הרכב החשמלי לא ברור ומוסכם להבדיל משוק רכבי הבנזין.

    בכל מקרה, כ-25% מהרכבים שעלו לכביש מתחילת השנה הם רכבים חשמליים. זה עדיין רחוק מאוד מהמטרה של המדינה להגיע ל-90% רכבים חשמליים ב-2030, אבל זה כיוון חיובי, כשבשנה שעברה הרכבים החשמליים החדשים שעלו על הכביש היו כ-17%. 

    המצב של ישראל בהשוואה עולמית הוא בהחלט סביר. קצב חדירה של 25% ברכבים חשמליים זה מעל הממוצע העולמי. המדינה הכי מתקדמת מבחינה זו היא נורווגיה שממשיכה להיות מובילה עולמית כאשר כ-95% מהמכוניות החדשות שנמכרות הן חשמליות. בגרמניה כ-25% מהרכבים החדשים הם חשמליים, ירידה לעומת שנים קודמות, בגלל ירידה בסובסידיה. מקבלי ההחלטות אצלנו יצטרכו להפנים שמס נסועה והעלאת מס קנייה יפגעו דרמטית בשיעור החדירה של רכבים חשמליים ובתכנון להגיע ל-90% בשנת 2030.

    תגובות לכתבה(6):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 6.
      מעניין שהמחיר של החשמלי יותר גבוה מבנזין למרות שהמ 22/09/2024 08:22
      הגב לתגובה זו
      מעניין שהמחיר של החשמלי יותר גבוה מבנזין למרות שהמס עליו נמוך משמעותית פשוט בושה וחרפה של מדינה איך זה הגיוני שרכב סיני עולה 400 אלף שקל שהמס עליו 25 אחוז הוא עולה בחול 200 אלף שר כלכלה ורהמ אפסים בני ז ו נ ו ת היבואנים הם אותם יבואנים לא יאומן
    • 5.
      שמואל ברגר 21/09/2024 21:03
      הגב לתגובה זו
      ראשית יש לנו את בעיית הסוללות, אבל מלבד זאת בישראל פשוט מייצרים את החשמל מפחם שהוא כנראה גרוע יותר מבנזין גם ככה. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להקים עוד תחנות כוח
    • 4.
      נפילה טוטאלית במכירות. הצרכנים מעדיפים הברידי ובנז 21/09/2024 20:57
      הגב לתגובה זו
      נפילה טוטאלית במכירות. הצרכנים מעדיפים הברידי ובנזין והמלאים מצטברים. זה יקרה גם בישראל אם יעלו את המיסים ומס נסועה. גם ככה הביטוח עלה פי 3 והוסט פי 5 כי הערבים מבריחים אותם לשטחים ומשתמשים בסוללה לחשמל.
    • 3.
      בן 21/09/2024 15:55
      הגב לתגובה זו
      אחרי 4 שנים, מי ירצה לגעת ברכב שעוד 4 שנים יילך לגריטה ???
    • 2.
      אזרח 21/09/2024 14:56
      הגב לתגובה זו
      לא יקנו רכבים חשמליים ב-2025 שגם כיום יקרים מאוד
    • 1.
      שי 21/09/2024 09:45
      הגב לתגובה זו
      לאורך שנים וכתוצאה מזה הוצאות קופת המדינה יקטנו בהכרח את זה לא מספרים לנו. אסור בתכלית האיסור להעלות את המיסוי זה יוריד את הכלכליות ואנשים יתרחקו מחשמליות כמו מאש. ממש מצעד האיווחת
    מונית
    צילום: ביזפורטל

    פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

    כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

    אדיר בן עמי |
    נושאים בכתבה מונית אובר

    משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

    שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

    המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

    בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


    אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

    מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

    כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

    כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

    30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

    מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

    מונית
    צילום: ביזפורטל

    פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

    כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

    אדיר בן עמי |
    נושאים בכתבה מונית אובר

    משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

    שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

    המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

    בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


    אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

    מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

    כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

    כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

    30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

    מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?