רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר 2025?

מס הקנייה אמור לעלות ל-83%, לעומת 35% כעת, אבל האוצר יסכים לדיל - מס קנייה נמוך יותר לצד מס נסועה - מה זה אומר על ההוצאה השוטפת שלכם והאם רכב חשמלי כלכלי יותר מרכב על דלק?
עמית בר | (6)

עדכון חשוב מיום 2 בדצמבר: המס על רכבים חשמליים יעלה ל-45% ולא ל-83%; הקלה לרוכשים מחירי הרכב יעלו ב-5% עד 10% ולא עד 30%, אבל תזכרו שיש מס חדש בדרך - מס נסועה

בחודש ינואר מס הקנייה על הרכבים החשמליים אמור לעלות ל-83%, לעומת 35% כיום. העלייה הזו תתורגם לזינוק של בין 20% ל-30% במחירי הרכבים החשמליים החדשים, אבל, למרות שאנחנו חודשים ספורים מינואר, אין עדיין החלטה סופית על מיסוי הרכבים החשמליים בשנה הבאה.

  BYD - מובילים את המכירות בארץ

מס הקנייה יעלה - השאלה בכמה

מס הקנייה על רכבים חשמליים עלה ב-2024 ל-35% לעומת 25% בשנה הקודמת, והיה אמור לעלות ל-45% בשנת 2025 וכך בהדרגה לעלות תוך מספר שנים ל-83%. אלא שהמתווה הזה גמיש והוא לא הועבר רשמית בהוראה או במסגרת התקציב, ולכן המס התקף בשנה הבאה הוא 83%. 

האוצר מעדיף שתהיה העלאת מסים גדולה על רקע הצורך לממן את הגירעון, ונזכיר כי המס על רכבי בנזין הוא 83%, כך שמדובר בהשוואה ולא מס עודף. נכון, צריך לשאול למה המדינה לא מעודדת רכבים חשמליים שידידותיים יותר לסביבה, אבל נראה שאיכות הסביבה מקבלת תעדוף נמוך, בשעה שיש מלחמה ואנחנו במשבר תקציבי.

    טסלה - מובילה עולמית

     

    סיכויים גבוהים למס נסועה - 15 אגורות לקילומטר

    עם זאת, האוצר מכיר במגבלות שלו ואנשיו מבינים שיהיה מאתגר מאוד להעלות את מס הקנייה בפעימה אחת ל-83%. הציפייה היא שהאוצר יתגמש אבל יהיה לזה מחיר גדול - מס נסועה שייכנס ככל הנראה ב-2026. אם זה היה אפשרי, האוצר היה מכניס את זה הרבה קודם. מדובר על מס שצפוי להכניס לקופה 1.6 מיליארד שקל בשנה הראשונה ולגדול תוך 2-3 שנים ל-2.5-2.6 מיליארד שקל. בשעה שהיקף המסים על הדלק יורדים בשל המעבר לרכבים חשמליים, המדינה חייבת למצוא תחליף ומס נסועה הוא תחליף ראוי מבחינתה.

    > חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

    מס נסועה לא הגיע בשנה הקודמת לשלב התקציב, אבל לאוצר כעת יש מנוף לחץ גדול - הם יסכימו להפחית את העלייה במס הקנייה מ-83% ל-45% אם מס נסועה ייכנס לתוקף. מדובר במס של 15 אגורות על כל נסיעה של קילומטר, וכשעושים את החישוב למשפחה ממוצעת, מתקבל סכום משמעותי. 

    קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

    מס קנייה של 45% הוא המינימום הצפוי, והוא מבטא עלייה של כ-5%-6% במחירי הרכבים החשמליים. אגב, צפוי תהליך דומה לעלייה בשנה קודמת - היבואנים ינסו לייבא כמה שיותר עד דצמבר ואז לשווק את הרכבים במבצעים בחודשים הראשונים של 2025 עם מס קנייה ישן (הם יכולים לעשות זאת כי מס הקנייה מוגדר בעת קניית היבואן).

      עלות של 2,400 שקל בשנה במס נסועה

     

    כמה מס תשלמו כל חודש?

    מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות פחות אטרקטיביים מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי ביחס לרכבים על בנזין. 

    מעבר לכך, ברכבים חשמליים הביטוח מתייקר בקצב גדול יותר מרכבים על בנזין ויש שאלה גדולה לגבי איכות הסוללה על פני מספר שנים (בדגמים רבים) ובעקבות כך, שוק יד שנייה של רכבים חשמליים עדיין לא מגובש ביחס למחירים. הפחת-בלאי של הרכב החשמלי לא ברור ומוסכם להבדיל משוק רכבי הבנזין.

    בכל מקרה, כ-25% מהרכבים שעלו לכביש מתחילת השנה הם רכבים חשמליים. זה עדיין רחוק מאוד מהמטרה של המדינה להגיע ל-90% רכבים חשמליים ב-2030, אבל זה כיוון חיובי, כשבשנה שעברה הרכבים החשמליים החדשים שעלו על הכביש היו כ-17%. 

    המצב של ישראל בהשוואה עולמית הוא בהחלט סביר. קצב חדירה של 25% ברכבים חשמליים זה מעל הממוצע העולמי. המדינה הכי מתקדמת מבחינה זו היא נורווגיה שממשיכה להיות מובילה עולמית כאשר כ-95% מהמכוניות החדשות שנמכרות הן חשמליות. בגרמניה כ-25% מהרכבים החדשים הם חשמליים, ירידה לעומת שנים קודמות, בגלל ירידה בסובסידיה. מקבלי ההחלטות אצלנו יצטרכו להפנים שמס נסועה והעלאת מס קנייה יפגעו דרמטית בשיעור החדירה של רכבים חשמליים ובתכנון להגיע ל-90% בשנת 2030.

    תגובות לכתבה(6):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 6.
      מעניין שהמחיר של החשמלי יותר גבוה מבנזין למרות שהמ 22/09/2024 08:22
      הגב לתגובה זו
      מעניין שהמחיר של החשמלי יותר גבוה מבנזין למרות שהמס עליו נמוך משמעותית פשוט בושה וחרפה של מדינה איך זה הגיוני שרכב סיני עולה 400 אלף שקל שהמס עליו 25 אחוז הוא עולה בחול 200 אלף שר כלכלה ורהמ אפסים בני ז ו נ ו ת היבואנים הם אותם יבואנים לא יאומן
    • 5.
      שמואל ברגר 21/09/2024 21:03
      הגב לתגובה זו
      ראשית יש לנו את בעיית הסוללות, אבל מלבד זאת בישראל פשוט מייצרים את החשמל מפחם שהוא כנראה גרוע יותר מבנזין גם ככה. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להקים עוד תחנות כוח
    • 4.
      נפילה טוטאלית במכירות. הצרכנים מעדיפים הברידי ובנז 21/09/2024 20:57
      הגב לתגובה זו
      נפילה טוטאלית במכירות. הצרכנים מעדיפים הברידי ובנזין והמלאים מצטברים. זה יקרה גם בישראל אם יעלו את המיסים ומס נסועה. גם ככה הביטוח עלה פי 3 והוסט פי 5 כי הערבים מבריחים אותם לשטחים ומשתמשים בסוללה לחשמל.
    • 3.
      בן 21/09/2024 15:55
      הגב לתגובה זו
      אחרי 4 שנים, מי ירצה לגעת ברכב שעוד 4 שנים יילך לגריטה ???
    • 2.
      אזרח 21/09/2024 14:56
      הגב לתגובה זו
      לא יקנו רכבים חשמליים ב-2025 שגם כיום יקרים מאוד
    • 1.
      שי 21/09/2024 09:45
      הגב לתגובה זו
      לאורך שנים וכתוצאה מזה הוצאות קופת המדינה יקטנו בהכרח את זה לא מספרים לנו. אסור בתכלית האיסור להעלות את המיסוי זה יוריד את הכלכליות ואנשים יתרחקו מחשמליות כמו מאש. ממש מצעד האיווחת
    תאונה
    צילום: דאלי אי

    התקלה החמורה ברכב שקשה לגלות; והאם היא גם ברכב שלכם?

    ריקולים ענקיים בעולם, אבל לא תמיד הבעיה נפתרת, והבעיה הגדולה יותר - שיעור היענות לא מלא לריקולים - על הבעיות של כריות האוויר

    רן קידר |
    נושאים בכתבה תאונה ריקול

    התקלה שלא רואים בעין אבל עלולה להכריע בשנייה. מיליוני רכבים בעולם נוסעים עם כריות אוויר שלא נפתחות בזמן תאונה, או גרוע מזה, עם כריות שעלולות להתפוצץ ולשגר רסיסים. חלק מהתקלות כבר הובילו לריקולים רחבים, חלק עדיין בבדיקה רגולטורית, אבל בשטח התמונה מטרידה: גם אחרי שנשלחות הודעות, בערך רבע עד שליש מהרכבים לא עוברים תיקון. במילים אחרות, יש לא מעט מכוניות על הכביש עם מערכת בטיחות שלא בטוח שתעבוד.

    מה בדיוק התקלה, ולמה היא מסוכנת כל כך

    ברוב המקרים מדובר בתקלה מסוג "אי פתיחה ופריסה" - כריות האוויר פשוט לא נפתחות בתאונה חזיתית קשה. התקלה לא תמיד נובעת מהכרית עצמה, אלא מהמערכת שמחליטה אם ומתי לפרוס אותה: חיישני תאונה, מודול בקרה, חיווט חשמלי ותוכנה. אם אחד המרכיבים האלה נפגע או מקבל נתון שגוי, המערכת עלולה לא לשלוח פקודת פתיחה. לפעמים היא גם לא מתעדת "אירוע אי פריסה", למרות שמדובר בדרישה רגולטורית בתאונות חמורות. בפועל, הנהג והנוסעים נשארים בלי שכבת ההגנה המרכזית שלהם, בזמן שגוף הרכב נזרק קדימה.

    הסכנה כאן כפולה. ראשית, בתאונות במהירות בינונית עד גבוהה, כרית האוויר אמורה למנוע פגיעה ישירה בהגה, בלוח המחוונים או בשמשה. בלי הפריסה, הסיכוי לפגיעות ראש וחזה קשות עולה משמעותית. שנית, גם אם חגורת הבטיחות פועלת, היא לא תמיד מספיקה לבדה בתרחישי התנגשות חזיתית חזקה. לכן כריות אוויר נחשבות לאחד מחידושי הבטיחות שמנעו עשרות אלפי מקרי מוות בעשורים האחרונים.

    אילו יצרניות ודגמים נמצאים במוקד

    בין השנים 2015 עד 2024 נרשמו עשרות ריקולים בארצות הברית בלבד בגלל תקלות אי פריסה, בהיקף מוערך של 12-14 מיליון כלי רכב, כשבעולם מדובר על סדרי גודל של פי 3-4. המותגים כוללים טויוטה, ניסאן, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, קיה, מרצדס-בנץ, אאודי וסובארו, לצד דגמים נוספים. מדובר לא רק במותגים עממיים אלא גם בפרימיום, מה שמחדד שהבעיה קשורה לספקי מערכות ולמורכבות הטכנולוגית, לא רק לאיכות ייצור של יצרן מסוים.

    טויוטה נדרשה להחזיר כמעט 2.9 מיליון רכבים - כולל קורולה, קאמרי, ראב4 ויאריס, בגלל מערכת שאינה מזהה נכון את עוצמת התאונה. בקיה, דגמי סול, פורטה וריו סבלו מתקלות חשמליות שגרמו לאי פריסת כריות. פורד ביצעה ריקול ליותר מ-700 אלף רכבים, ביניהם פוקוס, פיוז'ן ואקספלורר, בעקבות תקלות דומות.

    KGM מוסו חשמלי. צילום יואב פולסKGM מוסו חשמלי. צילום יואב פולס

    טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח

    טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל החלה בשיווק הטנדר פנאי / ספורט החשמלי של היצרנית ה Musso EV. 

    המחיר 240.0 אלף ש"ח לדגם ההנעה הקדמית או 260.0 אלף ש"ח להנעה הכפולה.

    האחריות 7 שנים או 150,000 ק"מ לרכב ו - 10 שנים / מיליון ק"מ (!!!) לסוללה. 

    זיכיון ייבוא דגמי KGM לישראל נמצא בכותרות לנוכח מכתב רשות התחרות בנושא. 

    יואב פולס |

    טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל הודיעה על תחילת השיווק של הטנדר החשמלי המעוצב של החברה ה KGM Musso EV. את ה Musso EV פגשנו לראשונה בהשקה העולמית שלו וכבר אז היה ברור שמדובר בטנדר ספורט / פנאי מעוצב ולא תחליף היילקס לעבודה קשוחה.

    ה Musso EV נאמן מאוד לעיצוב המקורי של ה- KGM טורס החשמלי בחזית ובעיצוב תא הנוסעים ובכך מצהיר מי קהל היעד ומה השימושים. למעשה, למעט השם Musso אין כל קשר בין הטנדר מוסו עם מנוע הדיזל וההנעה הכפולה אותו אנחנו מכירים היום, לבין ה Musso EV החדש.

    ה Musso EV נהנה מתא נוסעים מרווח ומפנק עם שני מסכי ''12.3 ללוח המחוונים ולמולטימדיה, בקרת אקלים עם שני אזורים, פתח מיזוג ליושבים מאחור, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, חימום למושבים האחוריים, ריפוד עור ויגן, קילס מלא, מספר מצבי רגנרציה,  V2L להפעלת מכשירי חשמל חיצוניים ועוד.

    מוסו EV - סביבת נהג של קרוסאובר מפנק. צילום יצרן

    למרות שהעיצוב הספורטיבי משהו של המוסו החדש מסתיר את המידות האמיתיות של הרכב, המוסו החשמלי החדש אינו רכב קטן. האורך הכולל שלו 5.16  מטר, הרוחב 1.92 מטר, הגובה 1.75 מטר ובסיס הגלגלים 3.15 מטר. מידות הארגז הן אורך של 1.345 מטר, רוחב של 1.515 מטר וגובה הדופן 51 ס"מ. המשקל המקסימלי להעמסה עומד על 500 ק"ג, ויכולת הגרירה היא עד 1.8 טון לנגרר עם בלמים או 750 ק"ג לנגרר ללא בלמים.