ראיון

"יש לנו תכנית לאיזון שלא דורשת גיוס נוסף של כסף; אני מאמין שמחיר המניה יתאושש"

האם אחרי ירידה של קרוב ל-80%, גלאסבוקס היא הזדמנות? מצד אחד ממשיכה לצמוח בשוק מעניין, מצד שני - עדיין שורפת הרבה כסף; המנכ"ל ירון מורגנשטרן, משדר אופטימיות
דור עצמון | (9)

מניית חברת גלאסבוקס העוסקת בפיתוח תוכנה לאנליזה של נתוני גלישה בערוצים דיגיטליים, צנחה ב-73% מתחילת השנה למחיר של 21.7 שקל ושווי שוק של 255.2 מיליון שקל. בהנפקה לפני שנה וחצי היא נסחרה ב-1 מיליארד שקל. "אנחנו לא איבדנו יותר מהמניות בתחום שלנו", אומר המנכ"ל ירון מורגנשטרן בראיון לביזפורטל, "חברות שירותי SAAS איבדו בין 60% ל-90%. אנחנו מדברים עם המשקיעים ומסבירים להם את המצב בעסק ולמרות שנה קשה במאקרו, אנחנו עם צמיחה ויודעים להסביר שהכסף בקופה יספיק לנו להגיע לרווחיות, והם מרוצים מכך".

גלאסבוקס הפסידה בתשעת החודשים הראשונים של השנה 26.8 מיליון דולר על הכנסות של 34.6 מיליון דולר. בשנת 2021 כולה הפסידה החברה כ-33 מיליון דולר על הכנסות של 37 מיליון דולר. החברה שרפה מזומנים של 14.1 מיליון דולר ברבעון ויש לה מזומנים נטו של מעל 40 מיליון דולר. קצב שריפת המזומנים צפוי לרדת במקביל להתייעלות שעוברת החברה והגידול בהכנסותיה, וכאמור הנהלת החברה מסבירה שהכסף בקופה יספיק עד להגעה לאיזון. מתי זה יקרה? האם בשנה הבאה? אין תחזיות מדויקות. 

   

מה בעצם גלאסבוקס עושה?

"אנחנו עוסקים בתחום של שיפור חווית הלקוח עבור חברות בעולם הדיגיטלי. בין אותן חברות ניתן למצוא בנקים, חברות ביטוח, פארמה ועוד. אנחנו עוזרים להן לראות לא רק את התקלות במהלך הגלישה אלא גם למה זה קורה ומה צריך לעשות כדי לתקן את זה.

"יש לנו למשל חברת ביטוח שמוכרת ביטוחים ישירים באונליין ופתאום היא ראתה שיש לה ירידה דרסטית ברכישה של ביטוח מסוים ומצד שני עלייה בבקשות "Call meback". באמצעות המערכת שלנו הם ראו שמדובר על סגמנט מסוים של לקוחות, במקרה הזה לקוחות בעלי פלאפונים של אפל בגרסה מסוימת של אייפון וכו'. בגלל בעיית רזולוציה, כפתור ה'המשך' היה מתחת למסך. כך קרה שהחברה איבדה לקוחות רבים וכתוצאה מכך גם הרבה מאוד כסף".

ביצעתם מספר רכישות אך לא ניכר שהן הניבו צמיחה משמעותית לחברה

"הרכישות הניבו לנו צמיחה. הייתה לנו למשל רכישה אחת שהייתה רכישת קונסולידציה בה רכשנו מתחרה שלנו וזה אפשר לנו לטרגט סוג מסוים של לקוחות שקודם לכן היה לנו הרבה יותר קשה לעשות זאת. רכישה אחרת הייתה יותר טכנולוגית שאפשרה לנו לספק ללקוחות שלנו מגוון רחב יותר של פתרונות וזה צפוי להביא לנו בעתיד צמיחה יותר מואצת על ידי מכירה ללקוחות קיימים.

"באופן כללי, יש להסתכל על רכישות בטווח של 4-5 שנים כדי לראות את ההשפעה שלהן. אנחנו מאוד שמחים על הרכישות, חושבים שהייתה לנו אינטגרציה טובה ומאמינים שזה יביא לנו בטווח הזה את הצמיחה שאנחנו מצפים לה".

האם ההנפקה הייתה מוקדמת מוקדמת מדי? איך אתם מתמודדים על המשקיעים שמופסדים 70%-80%?

"אני חושב שצריך להתמקד על הערך שאנחנו נותנים ללקוחות שלנו הוחזר על ההשקעה שלהם. לבורסה יש חוקים משלה. אני חושב שצריך להשוות אותנו לחברות טכנולוגיה שדומות לנו, שגם הן ירדו בשיעורים של 60%-90%. לכן, מבחינת הסגמנט שלנו, אנחנו יושבים במקום טוב באמצע. אני לא יודע להגיד את ההנפקה הייתה מוקדמת אבל צריך להסתכל על החברות הדומות בשוק בשנה וחצי האחרונות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"אנחנו מדברים כל הזמן עם המשקיעים שלנו ואני חוב שהם מבינים שבסוף אנחנו לא 'חברת חלום', אנחנו היום חברה של כמעט 50 מיליון דולר ARR שמייצאת ועובדת עם החברות הכי גדולות בעולם והבנקים הגדולים בעולם שלא נפגעו בצורה חזקה מהמשבר. אנחנו נותנים לאותן חברות ערך ממשי וכספי כהחזר על ההשקעה שלהם במוצרים שלנו. יש לנו תכניות איך להמשיך ולצמוח גם לארגונים כאלה נוספים ולהרחיב את ההכנסות שלנו מאותן חברות. צריך להסתכל על העתיד של החברה ולא על הקרקעית של המשבר הנוכחי - החברה יציבה, בעלת מודל הוצאות מבוקר, לא נצטרך לגייס כסף בטווח הנראה לעין ואני מאמין שמחיר המנייה יתאושש בהתאם".

איזו צמיחה אתם צופים לחברה ב-2023?

"למרות המצב הקשה בשוק, המשכנו ואנחנו ממשיכים להראות צמיחה, זו אמנם לא הצמיחה לה ציפינו אך זו בהחלט צמיחה יפה בהכנסות וההערכה שלי שהמגמה הזו תמשיך. אנחנו לא צופים צמיחה של 20% בשנה הבאה. אנחנו נמצאים באיזון בין הרצון לצמוח לבין החתירה להגדיל את הרווחיות. בתקופה של משבר האיזון הזה הוא חשוב ולכן לא רלוונטי לדבר על אחוז הצמיחה הצפוי. בטווח הרחוק התכניות שלנו מדברות על אחוזי צמיחה גבוהים יותר מזה אבל אנחנו מקפידים כאמור לשמור על האיזון".

זה נכון שאתם צריכים להגדיל את המכירות ב-50%-60% כדי להגיע לאיזון אלא אם יהיה רה-ארגון משמעותי?

"אלו לא מספרים מדויקים. בחודשים האחרונים עשינו פעולות מאוד יפות של צמצום הוצאות שמביאות אותנו לשריפת מזומנים נמוכה מ-20 מיליון דולר בשנה. מה שחשוב למשקיע הוא שיש לי תכנית להגיע לרווחיות ולאיזון בלי לגייס כסף. במקביל, אנחנו בהחלט בוחנים אפשרויות לרכישות נוספות והזדמנויות שונות בשוק".

מה החזון של החברה? איפה תהיו בעוד 3 שנים?

"החזון שלנו הוא שלכל אחד תהיה היכולת לבצע פעולות באתרים השונים של חברות מהן הוא צורך שירות לבצע את הפעולות הללו בצורה הפשוטה ביותר באונליין. יש לי ניסיון ממשברים קודמים ואני יודע שחברות יוצאת ממשברים כאלו מחוזקות יותר וגדולות יותר - כך יהיה גם עם גלאסבוקס ובטווח הלא רחוק אנחנו נהיה גם חברה רווחית".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    "המשקיעים מרוצים"..שהמניה לא ירדה 90%!!!! (ל"ת)
    נתי 28/12/2022 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מגחך 24/12/2022 12:04
    הגב לתגובה זו
    לא מכיר את החברה ואולי היא לא תשרוד את המשבר.. מה שכן אני יכול להבטיח שהמתכנתים בהייטק מרוויחים וימשיכו להרוויח יותר מכל אחד מהצקצקים פה בתשובות.
  • 7.
    מוצר לא מעניין 23/12/2022 22:41
    הגב לתגובה זו
    המוצר לא אטרקטיבי, יש יותר טובים בשוק שכבר מוטמעים מזה שנים רבות עם ערך מוסף גבוה יותר, כרוניקה של פשיטת רגל ידועה מראש או מכירה בנזיד עדשים לחברה מתחרה...
  • 6.
    יריב 23/12/2022 17:37
    הגב לתגובה זו
    בינתיים אתם עוד חברה הפסדית בבורסה עם חלומות גדולים והאמירה שאתם מסוגלים לשמור על 40 מיליון דולר בתקופה בתקופה כזו היא לא השג גדול אלא כורך המציאות. לא מעניין אותימי הלקוחות שלך, תביא רווחים. זו לא חוכמה למכור לגוגל במחירי הפסד.
  • 5.
    מופסדים 80% 23/12/2022 16:46
    הגב לתגובה זו
    אז הם הנפיקו בול בזמן חחח וים הנתונים שקראתי הסיכוי שיגיעו לאיזון עם המזומן הקיים אפסי
  • 4.
    מתי 23/12/2022 15:47
    הגב לתגובה זו
    של מנכל שלא מדנה תחסית . שהמשקיעים בחברתו הפסידו את התחתונים. שצריך להגיד תודה שלא ירד מהתחתית של 20 שח למניה. חברה בהפסדים מאז שהפכה להיות ציבורית בזכות הקורונה.אל תיתפתו. אין מחזורים. אין קונים למניה. המניה הכי צולעת בבורסה
  • 3.
    היזהרו 23/12/2022 11:00
    הגב לתגובה זו
    גם מהקרמלין יצאו פעם תכניות 5/7 השנים
  • 2.
    מה שירד 23/12/2022 10:50
    הגב לתגובה זו
    ותיקן ב 20% זו אולי הזדמנות,גם לא בטוח
  • 1.
    כפי שכתבתי 23/12/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    היזהרו משמות מתורגמים/מוזרים
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳