גקי מצא
צילום: אייל יצהר

מומחה המס, ג'קי מצא: "חייבים לוודא שעובדים מהבית בזמן המשבר יקבלו החזרי מס בגין ההוצאות"

בעקבות משבר הקורונה מאות אלפי עובדים עברו למתכונת של עבודה מהבית - עצמאים ושכירים. ישבנו לשיחה עם מומחה המס ג'קי מצא, שטוען כי "על רשות המיסים והממשלה לקדם חקיקה לזיכוי מס בגין הוצאות על עבודה מהבית, או לקבל פרשנות מקלה של החוק הקיים"

תוכן בחסות | (2)
נושאים בכתבה אינטר מס הכנסה

מאת: בר חביב    23/11/20

שנת 2020 הייתה שנה קשה עבור עסקים, עצמאים ושכירים. אלפי בתי עסק ברחבי המשק נסגרו, ענפים מסוימים שותקו בין לילה ומאות אלפי עובדים, עצמאים ושכירים, עברו לעבוד מהבית במתכונת חדשה ולא מוכרת. עבודה מהבית גוררת הוצאות לא מתוכננות, כמו פינוי של חלל עבודה בבית המגורים של העובד, הוצאות נוספות בגין חשבונות, כמו חשמל ואינטרנט למשל, ויותר הוצאות בגין ציוד משרדי וציוד טכנולוגי.

לכן נוצר למעשה מצב בו העובד, במקרים רבים, צריך לשלם מכיסו על הוצאות שאמורות להיות על חשבון המעסיק או העסק (ועליהן בעל העסק יכול להזדכות). בעקבות זאת, מומחים רבים טוענים כי על רשות המיסים לדאוג לכך שעובדים עצמאים ושכירים יוכלו לקבל החזרי מס בגין ההוצאות הנלוות בעבודה מהבית, אשר לא היו קיימות קודם לכן.

 

אחד מן המומחים האלו הוא מנהל רשות המיסים בעבר, רו"ח והמשפטן  ג'קי מצא, אשר מאמין כי צריך לוודא שעובדים מהבית יוכלו לקבל החזרי מס בגין ההוצאות אשר שימשו ליצירת הכנסה.

"עובד שנאלץ לעבוד מביתו ולשלם הוצאות נוספות ליצירת הכנסה, צריך להיות מסוגל לקבל זיכוי מס בגין הוצאות אלו. אלו הוצאות לא מתוכננות אשר 'נפלו' על העובד בעקבות משבר חמור בו נמצא המשק - לכן חייבים לאפשר גם לעצמאים וגם לעובדים שכירים, להזדכות עליהן", הסביר ג'קי מצא.

מה אומר החוק?

הסעיף הרלוונטי עליו מדובר הוא סעיף 17 לפקודת מס הכנסה, לפיו ניתן לקזז הוצאות שהושקעו בביצועה של עבודה, בתהליך ייצורה של הכנסה. לכן, ניתן גם לפרשה ככזו המתירה גם לשכירים לקבל זיכוי על ההוצאות שלהם במהלך עבודתם מהבית, שנכפתה עליהם בעל כורחם.

בסעיף 17 לפקודת מס הכנסה מצוין כי "לשם בירור הכנסתו החייבת של אדם ינוכו, זולת אם הניכוי הוגבל או לא הותר על פי סעיף 31, יציאות והוצאות שיצאו כולן בייצור הכנסה בשנת המס ולשם כך בלבד", אך למרות זאת רשות המיסים אינה מתירה, נכון לעכשיו, לשכירים שעובדים מהבית להזדכות בגין הוצאות אלו.

רו"ח ג'קי מצא פירט: "אנחנו מצפים מרשות המיסים, במיוחד בתקופת משבר כמו זו שאנו נמצאים בה כעת, לתת פרשנות מקלה לחוק הקיים או לחילופין, לקדם חקיקה אשר תתיר לעובדים מהבית לדרוש כהוצאות לצורכי מס את החלק היחסי של חלל העבודה, הוצאות חשמל, אינטרנט וכן הלאה".

"מדובר בהוצאות לא צפויות, המהוות נטל כבד על השכירים והעצמאים שנאלצים להתמודד עם המשבר ולהמשיך להתפרנס. אין הצדקה לאי הכרה בהוצאות האלו לצורכי מס ואף מדובר בכשל לוגי, שכן בפרשנות מילולית של סעיף 17, אין מניעה - גם עבור שכירים - לקבל זיכוי מס על הוצאות אלו".

ההבדל בין עצמאים ושכירים

עבור עצמאים, לטענת מצא, המצב יחסית פשוט יותר: "אני מאמין כי לפי התקנות הנוכחיות, אין בעיה עם זה שעובדים עצמאים מהבית יזדכו על ההוצאות היחסיות הכרוכות בכך, וגם הפרשנות של רשות המיסים עבור עצמאים יותר מקלה - אך עבור שכירים, רשות המיסים לא נוטה לקבל את העמדה המקלה", טען מצא.

 

ג'קי מצא הוסיף: "לצערי, המצב עבור שכירים יותר מורכב. רשות המיסים, בינתיים, מסרבת להכיר בכך שגם להם מגיע זיכוי על החלק היחסי בהוצאות השונות, בעקבות הצורך שלהם לעבוד מהבית, זאת למרות שהחוק אינו אומר בפירוש כי אין להכיר בהן. פה למעשה אני מאמין שצריך להיות שינוי משמעותי בגישה של רשות המיסים, ואף קידום חקיקה מיוחדת לתקופת משבר הקורונה. אני מאמין שלא תהיה מניעה לכך גם בגלל הלחץ הציבורי שנוצר".

דעתו של מצא אינה שונה מדעתם של רוב המומחים בארץ, אשר גם הם תומכים בהכרה של רשות המיסים בקהל השכירים שעובדים מהבית, בעיקר בשל המצב הייחודי בו נמצאת המדינה. "אף אחד לא מצפה לקבל זיכוי על כלל ההוצאות, בדומה לבעל עסק למשל, וכמובן שעבור כל זיכוי יהיה צורך באסמכתאות. מדובר בסך הכל בהבנת המצב הנתון והקלה בפרשנות - כפי שעשו בתקנות אחרות בעקבות משבר הקורונה".

"אחת הסיבות להיסוס ברשות המיסים היא העובדה שאדם יכול לבוא ולומר שהוא עובד מהחלל הגדול ביותר בבית, למשל מהסלון, ולקבל זיכוי על כך. למרות שזו יכולה להיות האמת, לעיתים אנשים גם עלולים לנסות ולנפח הוצאות. אך זו הסיבה שכנראה צריך לקדם חקיקה, ואז ניתן לפתור בעיות כאלו - כמו למשל הגבלה של גודל החלל עליו ניתן להזדכות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שכיר 29/12/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
    אז גם לי, שאני כבר 10 חודשים עובד מהבית, מגיע החזר בגין שכד, ארנונה והוצ שוטפות . התקדים של ביבי צריך לאפשר לכל השכירים העובדים מהבית לקבל החזר מס.
  • 1.
    צודק 24/11/2020 21:45
    הגב לתגובה זו
    למה אין כמעט יחס לשכירים במשבר הזה? חלק מאיתנו הוציאו אלפי שקלים כדי לעבוד מהבית.. שולחן, כיסא, מסך מחשב, מצלמת אינטרנט ומה לא
הורייזן. צילום: עמית צורהורייזן. צילום: עמית צור

השקעות נדל''ן בדובאי: החברה ששכרה אנליסטים כדי למצוא לכם את ההשקעה עם התשואה הטובה ביותר

רבים לוטשים עיניים אל עסקאות נדל"ן בדובאי. אבל מאחורי המידע שנראה לעין, מסתתרים נתונים שמבדילים בין עסקה מוצלחת לנפילה כלכלית. זו בדיוק המומחיות של חברת הורייזן, שמובילה תכנון פיננסי מותאם אישית למטרה


נושאים בכתבה דובאי

עושה רושם שבשנים האחרונות כל שיחה על השקעות נדל״ן איכשהו מובילה לדובאי. פתאום זה הזוג מהמרכז שעשה עסקה יפה, או ההייטקיסט שקנה כמה דירות כי שמע שאין שם מס על שכירות, וכולם מספרים על ההצלחות. 

מאחר וזה נשמע טוב, העניין מעלה לא מעט שאלות. האם זה ריאלי לקנות דירה בדובאי? האם ההזדמנויות שם באמת כל כך משתלמות?

ובכן, לא סתם דובאי הפכה להיות לאחת מזירות הנדל״ן הפעילות ביותר בעולם. בשנת 2024 לבדה נרשם שיא חדש של 18.72 מיליון מבקרים בעיר, ומדובר היה בעלייה של 9% לעומת השנה שקדמה לה. וכבר ברבעון הראשון של 2025 המספרים שוב שברו שיא, עם 5.31 מיליון תיירים תוך שלושה חודשים בלבד.

המגמה ברורה והפעולות שנעשות מאחורי הקלעים מצד איחוד האמירויות בהתאם. מדובר בהשקעות עתק בתשתיות, תחבורה, טכנולוגיה, ופתיחת דלתות לעוד ועוד השקעות בינלאומיות מכל עבר.

כמו בכל שוק דינמי גם כאן המשוואה פשוטה. יותר תיירים פירושו יותר ביקוש להשכרת יחידות דיור ודירות נופש.
אבל לא רק תיירים מגיעים לנפוש בדובאי. מדובר במדינה עם כ-4 מיליון תושבים שאליה מצטרפים מדי שנה יותר מ-170 אלף מהגרים, בין היתר בזכות מדיניות של אפס מס. לכן יש קצב מטורף של ביקוש לדירות להשכרה לטווח ארוך. הנקודה החשובה  היא שכמות הדירות החדשות שנבנות בשנה עומדת על כ-60 אלף בלבד, כמות שלא מתקרבת לעמוד בביקוש הגדול. וככל שהביקוש גדל גם מחירי הנדל"ן מטפסים בהתאם.

עלייה בהכנסות. צילום: Pexelsעלייה בהכנסות. צילום: Pexels

שירותי משרד שמגדילים הכנסות בעסק

שירותי משרד מקצועיים מרכזים את כל הפעולות התפעוליות במקום אחד ומאפשרים לבעלי עסקים להתמקד במה שחשוב באמת: פיתוח העסק, שיווק ומכירות

נושאים בכתבה משרד

בעלי עסקים רבים מוצאים את עצמם נשחקים בעומס משימות יומיומי. ניהול יומנים, טיפול בגבייה, תיאום פגישות, הוצאת חשבוניות ותקשורת עם לקוחות וספקים הם פעולות חיוניות, אך גוזלות זמן יקר. כל אלו מונעים רצף עבודה ממוקד. התוצאה היא ירידה בפרודוקטיביות, פגיעה ביכולת לשווק ולמכור, ולרוב גם תחושת תסכול וחוסר שליטה. גם עסק מצליח עלול להיתקע במקום אם הניהול התפעולי שלו לא מסודר.
כאן נכנסים לתמונה שירותי משרד, שמאפשרים לעסק לעבוד בצורה מסודרת, להפחית עומס ולפנות את בעל העסק להתמקד בליבה העסקית.

שירותי משרד - הפתרון ליעילות, לייצוב ולצמיחה

שירותי משרד מקצועיים מרכזים את כל הפעולות התפעוליות במקום אחד ומאפשרים לבעלי עסקים להתמקד במה שחשוב באמת: פיתוח העסק, שיווק ומכירות.
במקביל, ניהול יומנים, מענה לפניות, תיאום פגישות, טיפול בגבייה ותקשורת עם ספקים ולקוחות, מתבצעים על ידי גורם מקצועי ומסודר. כך העסק מפסיק לפספס פניות חשובות, השירות ללקוחות הופך עקבי והניהול היומיומי פשוט יותר. מעבר לכך, האדמיניסטרציה עצמה מתבצעת ברמה גבוהה יותר, מתוך מומחיות וניסיון, ולא כעוד משימה שמבצעים בין לבין.

הערך המוסף: יותר זמן, יותר כסף, מקצועיות, צמיחה

אחד הערכים הגדולים ביותר של שירותי משרד הוא החזרת הזמן לידיים של בעל העסק. במקום לבלות שעות במשימות תפעוליות, אפשר להשקיע את האנרגיה במה שבאמת מניע הכנסות.
חיסכון בזמן הוא רק חלק מהתמונה. שירותי משרד חיצוניים מוסיפים שכבת מקצועיות שבדרך כלל קיימת רק בארגונים גדולים. במקום התנהלות מאולתרת, העסק מקבל תפעול שמבוסס על שיטות עבודה קבועות, תיעוד מלא, שליטה במידע וסטנדרט שירות אחיד. כל פנייה מתועדת, המשימות מנוהלות לפי סדרי עדיפויות ברורים, והתקשורת מול לקוחות וספקים מתבצעת ברמה גבוהה. עבור עסקים רבים זו קפיצת מדרגה המאפשרת להם להתנהל כמו ארגון גדול בלי לשאת בעלויות של מחלקה פנימית.

תדמית מקצועית שמייצרת צמיחה

ההשפעה של תפעול מקצועי אינה נשארת בתוך המשרד. לקוחות שמקבלים מענה מהיר ותיאום מסודר רואים עסק אמין, ממוקד ויציב. ספקים שמקבלים תשלומים בזמן מרגישים ביטחון בקשר העסקי. התדמית הזו מייצרת יותר מהמלצות ותחושת אמון, היא יוצרת קרקע שמביאה עוד לקוחות ומאפשרת לעסק לצמוח. תדמית מקצועית לא נוצרת רק מעיצוב או שפה שיווקית, אלא מהדרך שבה העסק מתנהל בפועל.

השקעה שמניבה תוצאות ממשיות

שירותי משרד נתפסים לעיתים כהוצאה, אך בפועל הם השקעה עם השפעה ישירה על ההכנסות. שעתיים ביום שמוקדשות למשימות תפעוליות מצטברות ליותר מארבעים שעות בחודש. זמן זה יכול להיות מושקע במכירות, בפיתוח עסקי ובבניית אסטרטגיה. כל שיפור קטן בהתנהלות מייצר יתרון תחרותי ומגדיל את הסיכוי לצמיחה יציבה.