גל גבאי ואקום חינוכית
צילום: צילום: באדיבות הטלוויזיה החינוכית

סגירת 'באזז טלוויזיה': "רגע של חשבון נפש לתעשייה, היום אני מתאבלת"

כך אמרה לאייס אשת התקשורת גל גבאי, שתכניתה המוערכת 'ואקום' הופקה ע"י בית ההפקות, שהודיע היום על סגירת שעריו בשל קשיים כלכליים
אלכסנדר כץ | (5)
נושאים בכתבה גל גבאי

סגירת בית ההפקה באזז טלוויזיה היא סימן נוסף למצבו של שוק התקשורת הישראלי. גורם בכיר אמר לפני שעה קלה (יום ג') לאייס, כי למרות שנראה היה ששוק הטלוויזיה מתאושש, אין זה כך, והמשבר בשנים האחרונות, חי וקיים גם היום.

כפי שנחשף באייס, בעלי 'באזז' גלית בנגלס ועידו צוקרמן, החליטו על סגירת בית ההפקה בשל קשיים כלכליים קשים. החברה העסיקה על פי הערכות כ-20 עובדי פרילנס, ולחלקם היא חייבת עשרות אלפי שקלים.

אחת מאותם עובדים היא העיתונאית ואשת התקשורת המוערכת גל גבאי, שתכניתה ואקום הופקה על ידי 'באזז' ושודרה כ-3 עונות בטלוויזיה החינוכית. על פי הערכות של גורמים בחברה, החוב כלפי גבאי עומד על כמה עשרות אלפי שקלים, אולם גבאי עצמה מסרבת להתייחס לכך, ומביעה את כאבה על סגירת בית ההפקה.

"זה יום מאד מאד עצוב, ואולי רגע לחשבון נפש בתעשייה שהולכת והופכת את ייצור התוכן המשמעותי לכמעט בלי אפשרי מבחינה כלכלית", אמרה לאייס גבאי, שזכתה עם התכנית בפרס סוקולוב ובפרס פרימור. "'באזז טלוויזיה' תמיד ידעה לייצר תוכן משמעותי ויצירה מקורית במעט (משאבים, א"כ), ואם הם (הבעלים גלית בנגלס ועידו צוקרמן, א"כ), אחרי כל כך הרבה שנים של עשייה חשובה, הגיעו ליום הזה, אז משהו כנראה משובש לא רק בממלכתם. משהו בהגדרות של נאותות הפקה, משהו בחלוקת התקציבים והמשאבים, התעוות, ואם אנחנו רוצים לראות גם תוכן משמעותי, צריך לנער את החשיבה של מחלקי העוגה".

גבאי הוסיפה עוד כי "'באזז' היא חברה יקרה שבה בחרתי להפיק את כל העשייה הדוקומנטרית שלי, והיום אני מתאבלת, ממש מתאבלת. גלית ועידו הם אנשים יקרים מאד, והלב מתכווץ מהמחשבה שהם לא יהיו חלק מהתעשייה הזאת".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חוחית 12/06/2014 01:21
    הגב לתגובה זו
    חחחח בנגלס חחחח ועוד חחחחח
  • 3.
    מהתעשיה 10/06/2014 23:37
    הגב לתגובה זו
    אל תתפלא כשאתה לא מחזיק כלכלית. יש מחיר לחובבנות. להאשים אחרים זה תמיד קל.
  • 2.
    טובי ארבל 10/06/2014 21:03
    הגב לתגובה זו
    וגופי השידור בחזקת 'ישחקו הנערים' ממשיכים להקציב כמה שפחות, ובדרך - להערים קשיים קטנוניים, שלא מותירים לחברות קטנות ובינוניות שום מצב להרים את הראש. הרבה הערכה יש לי למגוון ואיכויות העשייה של עידו וגלית. מקווה שתמצאו פתרונות ונחמה
  • 1.
    אדמית 10/06/2014 18:04
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר להתפרנס בכבוד מיצירה טלוויזיונית. השוק פלט עשרות יוצרים בשנים האחרונות שמחפשים את עצמם במעגלים!!! משפחות שלמות ללא פרנסה!!! שום לויאליות מערכתית... גועל נפש!!!
  • משה 10/06/2014 23:32
    הגב לתגובה זו
    תעשיית התקשורת בארץ באדמה, בדומה לעולם, אך הקפיטליזם החזירי המאפיין את השוק הזה מתואם עם מה שקורה בברנג'ת הון שלטון תקשורת. חברות ההפקה- לוקחות לעצמן את הנתח הארי בתקציב עד 90% ( ניתן לבדיקה), והעובדים עורכים, צוותים טכניים, תחקירנים , טכנאים כולם מתחלקים בשאר 10% מסכנים..... זוהי בדיוק תכנית של שני אבירי הג'ל לפיד, ארדן ועושה דברם לנדיס, ראו את חלוקת ההכנסות במקומיות, וראו הפרסום בדה מרקר היום על ערוץ 10. רק ברשות השידור מירב העובדים זוכים לשכר הוגן, ובטחון סוציאלי. בערוץ ציבורי לא צריכים קומיסר פוליטי..... צריכים לתת לעובדים מרחב יצירה וחופש פעולה.עוצו עצה ותופר, בקרוב נפריט גם את הממשלה!
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.