עליות ירידות בורסה השקעות מגמה מעורבת
צילום: Istock

"Expedia ו-VMware נסחרות בתמחור אטרקטיבי"

מדוע מעדיפים המשקיעים מניות ערך על פני מניות צמיחה? לקראת עונת הדוחות: בית ההשקעות אופנהיימר מצביע על שינוי בהעדפות המשקיעים ומעבר ממניות "צמיחה" למניות "ערך"

איתן גרסטנפלד | (4)

לקראת "עונת הדוחות" לרבעון השלישי של 2019, מעדכנים באופנהיימר, את הרכב רשימת "אופקים רחבים" שלהם. בבנק ההשקעות בחרו לצרף לרשימה שתי מניות בעלות מנועי צמיחה ארוכי טווח, אשר נסחרות להערכתם בתמחור אטרקטיבי.

המניה הראשונה, היא מניית VMware (סימול: VMW) מובילת תוכנת הווירטואליזציה וענן המחשוב שנהנית ממעבר הארגונים לסביבת הענן ומספקת ללקוחותיה חסכון משמעותי בהורדת הוצאות. היא מחליפה בסקטור הטכנולוגיה, את מניית סיסקו (CSCO) - המושפעת לרעה מסביבת המאקרו הכללית ומהגברת התחרות בתחומי פעילותה. 

המנייה השנייה היא מניית Expedia (סימול: EXPE) שמציגה האצה בקצב הצמיחה ברבעונים האחרונים ונהנית ממעבר הצרכנים להזמנות טיסות ומלונות דרך האינטרנט, אך נסחרת בדיסקאונט משמעותי ביחס למתחרות Booking.com (סימול: BKNG) הציבורית ו-AirBNB  הפרטית.

אל מול הגדלת החשיפה לסקטור הצריכה, עם הוספת מניית Expedia, באופנהיימר מצמצמים את מספר הנציגות בסקטור התעשיה משתיים לאחת. מי "שמשלמת את המחיר" ויוצאת מהרשימה היא מניית פדקס (סימול: FDX) "הסובלת מהאטה בסחר הגלובאלי ומלחצי תחרות".

המגמות  והסיכונים המרכזיים בשוק

על אף העובדה שמדדי המניות בארה"ב קרובים עדיין לרמות שיא, באופנהימר מסמנים מספר מגמות מדאיגות. ראשית, בחזית הפוליטית, המתח שיוצרות מלחמות הסחר בין ארה"ב לסין. כמו גם, רעשי הברקזיט באירופה אליהם התווספו גורמי סיכון נוספים, כמו מתקפה על מקורות הנפט הסעודיים, והיערכות למהלך הדחתו של נשיא טראמפ. 

שנית, בפן המאקרו כלכלי, נמשכת החלשות בנתוני התעסוקה ובמדד מנהלי הרכש ISM בארה"ב (כאשר אירופה כבר מפגינה סימני מיתון). גם בשוקי ההון ניתן לראות עליית מודעות המשקיעים לסיכונים, שכבר החלה לאחרונה להעיק על השווקים.

העדפת מניות "ערך" על מניות "צמיחה"

באופנהיימר מזהים מגמה של העדפת אפיקי "ערך" על פני "צמיחה". זאת לאור הירידות הבולטות בשוק המניות בארה"ב באפיקי הצמיחה, שהפגינו לאורך שנים ארוכות ביצועי יתר מרשימים. כך, קיבלו מספר הנפקות ענק כמו אובר (UBER), ליפט (LYFT) וסלאק (WORK) קבלת פנים צוננת. כמו גם, ביטול מתוקשר של הנפקת WeWork, הורידו את תיאבון המשקיעים לשאר ההנפקות "החמות", והובילו לירידות חדות במניות של חברות צמיחה שזכו לפני כן לרמות תמחור גבוהות במיוחד.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מוטקה 09/11/2019 09:11
    הגב לתגובה זו
    לא המלצה
  • 3.
    סוחר מקצועי 06/10/2019 23:04
    הגב לתגובה זו
    אחד הסממנים לשלהי המחזור העסקי זה הנפקות מנופחות כמו אובר וביונד מיט ולכן. בהן כבר אף אחד לא ידע עד שיגמר המחזור העסקי ואז הן תאספנה ב בדיוק כמו שאר החברות ונוכל להגיד שהגיע הזמן שוב לצמוח. כרגע אין צמיחה, יש סטגנציה ולכן משקיעים רוצים לפחות להנות מהדיבידנד שיחזיק להם את המינוף.
  • 2.
    משקיע 06/10/2019 19:06
    הגב לתגובה זו
    כלכלנים עלק
  • 1.
    מניות "צמיחה".... קזינו חוקי (ל"ת)
    אופטימי 06/10/2019 18:56
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: