סוחר
צילום: istock

"הנפקות החלום" שהפכו בשנה האחרונה ל"סיוט" עבור המשקיעים

שוק ההנפקות בארה"ב רושם השנה מחזות לא שגרתיים, כאשר הנפקות רבות מציגות ביצועים חלשים במיוחד. SmileDirectClub היא הנפגעת האחרונה מהמגמה, כאשר נפלה אמש ביותר מ-27% ביומה הראשון בוול סטריט. יש גם 2 ישראליות ברשימה הבעייתית
עמית נעם טל | (4)

שוק ההנפקות בארה"ב מרכז עניין מיוחד בתקופה האחרונה לנוכח הקשיים בהנפקת הענק של WeWork (לכתבה המלאה). אם מתעמקים בשוק ההנפקות עד כה השנה, נראה כי יש לא מעט הנפקות שנחשבו בתחילה כ"הנפקות חלום" אך הפכו במהירות ל"חלום בלהות עבור המשקיעים". 

מלבד WeWork, תאגיד הבנקאות היפני סופטבנק השקיע בשנים האחרונות עשרות מיליארדי דולר ב-3 חברות שהונפקו השנה והפכו לכישלון במהירות רבה. חברת הנסיעות השיתופיות ליפט (סימול:LYFT) הונפקה בסערה במרץ האחרון לפי שווי שוק של 26.6 מיליארד דולר. מניית החברה אמנם עלתה ביומה הראשון בוול סטריט ב-8.7%, אך היום נסחרת החברה במחיר הנמוך ב-47% מהשיא שנקבע ביומה הראשון בוול סטריט. 

גרף מניית ליפט מאז ההנפקה

הנפקה נוספת הייתה של אובר טכנולוג'יס (סימול:UBER). החברה הגדולה בעולם להזמנת נסיעות גייסה במאי האחרון כ-8.1 מיליארד דולר לפי שווי שוק של 75.5 מיליארד דולר. מספר חודשים לאחר ההנפקה המתוקשרת, מניית החברה נסחרת היום במחיר הנמוך ב-37% מהשיא שנקבע ביומה הראשון בוול סטריט. נציין כי בדו"חות לרבעון האחרון, החברה דיווחה על הפסד עתק של 5.2 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).

גרף מניית אובר מאז ההנפקה

ההנפקה הכושלת נוספת שקודמה ע"י התאגיד היפני היא של חברת סלאק (סימול:WORK). החברה שפיתחה אפליקציית צ'אטים פופולארית, הונפקה לפי שווי שוק של 15.7 מיליארד דולר, וביומה הראשון בוול סטריט אף הגיעה לשווי שוק של 24.5 מיליארד דולר. היום נסחרת המניה במחיר הנמוך ב-40% משיא שנקבע ביומה הראשון בוול סטריט. 

המשותף ל-3 ההנפקות אלו היה כי כל החברות רושמו הפסדים משמעותיים. עם זאת, גם הנפקות של חברות מרוויחות רשמו כישלון עד כה השנה. חברת הביגוד Revolve (סימול:RVLV) רשמה ברבעון האחרון רווח נקי של 12.6 מיליון דולר. מניית החברה השלימה בימים האחרונים נפילה של יותר מ-55% מהשיא שנקבע זמן קצר לאחר ההנפקה. 

חברה נוספת שקיבלה בימים האחרונות תגובה קרירה מהשווקים היא חברת SmileDirectClub  (סימול:SDC). החברה הונפקה אמש לפי מחיר של 23 דולרים למניה, וסגרה את יום המסחר הראשון שלה בירידה של יותר מ-27%, בהחלט לא מחזה רגיל בוול סטריט. 

עוד דוגמאות להנפקות חלשות הן ההנפקות של פייבר (סימול:FVRR) ותופין (סימול:TUFN) הישראליות, שזכו בהתחלה לקבלת פנים חיובית במיוחד בוול סטריט, אך מהר מאוד הסנטימנט השתנה. פייבר נסחרת היום במחיר הנמוך ב-55% מהשיא שנקבע ביומה ה-2 בוול סטריט, ותופין נסחרת במחיר הנמוך ב-44% מהשיא שנקבע במהלך יולי.

למרות המספר הרב של החברות שנכשלו בהנפקה, יש גם חברות שמספקות את הסחורה ובגדול - ביונד מיט (סימול:BYND) לדוגמא. למרות שמניית חברת תחליפי הבשר רשמה ירידות חדות בחודש וחצי האחרונים, מניית החברה נסחרת היום במחיר הגבוה ב-245% ממחיר ההנפקה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לרון 27/09/2019 07:01
    הגב לתגובה זו
    למה לסכם תמיד את העבר? ניתן לציין היום למשל את הבעיתיות בהנפקה העתידית של airbnb ו"להציל" כמה משקיעים פוטנציאליים!
  • 3.
    לרון 14/09/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
    מטבע הדברים נעשות במחירי שיא כמה שניתן ע"י החברות המנפיקות אלא אם כן החתמים מגבילים אותם
  • 2.
    לרום 14/09/2019 08:22
    הגב לתגובה זו
    חברות מפסידות בערכים חלליים בשוק גבוה ,למה ציפו? יכלו לשאול אותי......
  • 1.
    קזינו רויאל 13/09/2019 19:37
    הגב לתגובה זו
    הם מלקקים את הפצעים בירידות חדות של דם יזע ודמעות , הפסדים שקשה לדעת מתי יראו אותם אם בכלל לאור מצב התנודתי של השוק שיכול להבות בעיה במצבו הרגיש לכל תרחיש פוליטי כלכלי כזה או אחר . מכה קטלנית מהשדים . רודפי בצע ושלמונים זו התוצאה לכסף קל .
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: