סוחר
צילום: istock

"הנפקות החלום" שהפכו בשנה האחרונה ל"סיוט" עבור המשקיעים

שוק ההנפקות בארה"ב רושם השנה מחזות לא שגרתיים, כאשר הנפקות רבות מציגות ביצועים חלשים במיוחד. SmileDirectClub היא הנפגעת האחרונה מהמגמה, כאשר נפלה אמש ביותר מ-27% ביומה הראשון בוול סטריט. יש גם 2 ישראליות ברשימה הבעייתית
עמית נעם טל | (4)

שוק ההנפקות בארה"ב מרכז עניין מיוחד בתקופה האחרונה לנוכח הקשיים בהנפקת הענק של WeWork (לכתבה המלאה). אם מתעמקים בשוק ההנפקות עד כה השנה, נראה כי יש לא מעט הנפקות שנחשבו בתחילה כ"הנפקות חלום" אך הפכו במהירות ל"חלום בלהות עבור המשקיעים".  מלבד WeWork, תאגיד הבנקאות היפני סופטבנק השקיע בשנים האחרונות עשרות מיליארדי דולר ב-3 חברות שהונפקו השנה והפכו לכישלון במהירות רבה. חברת הנסיעות השיתופיות ליפט (סימול:LYFT) הונפקה בסערה במרץ האחרון לפי שווי שוק של 26.6 מיליארד דולר. מניית החברה אמנם עלתה ביומה הראשון בוול סטריט ב-8.7%, אך היום נסחרת החברה במחיר הנמוך ב-47% מהשיא שנקבע ביומה הראשון בוול סטריט.  גרף מניית ליפט מאז ההנפקה הנפקה נוספת הייתה של אובר טכנולוג'יס (סימול:UBER). החברה הגדולה בעולם להזמנת נסיעות גייסה במאי האחרון כ-8.1 מיליארד דולר לפי שווי שוק של 75.5 מיליארד דולר. מספר חודשים לאחר ההנפקה המתוקשרת, מניית החברה נסחרת היום במחיר הנמוך ב-37% מהשיא שנקבע ביומה הראשון בוול סטריט. נציין כי בדו"חות לרבעון האחרון, החברה דיווחה על הפסד עתק של 5.2 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). גרף מניית אובר מאז ההנפקה ההנפקה הכושלת נוספת שקודמה ע"י התאגיד היפני היא של חברת סלאק (סימול:WORK). החברה שפיתחה אפליקציית צ'אטים פופולארית, הונפקה לפי שווי שוק של 15.7 מיליארד דולר, וביומה הראשון בוול סטריט אף הגיעה לשווי שוק של 24.5 מיליארד דולר. היום נסחרת המניה במחיר הנמוך ב-40% משיא שנקבע ביומה הראשון בוול סטריט.  המשותף ל-3 ההנפקות אלו היה כי כל החברות רושמו הפסדים משמעותיים. עם זאת, גם הנפקות של חברות מרוויחות רשמו כישלון עד כה השנה. חברת הביגוד Revolve (סימול:RVLV) רשמה ברבעון האחרון רווח נקי של 12.6 מיליון דולר. מניית החברה השלימה בימים האחרונים נפילה של יותר מ-55% מהשיא שנקבע זמן קצר לאחר ההנפקה.  חברה נוספת שקיבלה בימים האחרונות תגובה קרירה מהשווקים היא חברת SmileDirectClub  (סימול:SDC). החברה הונפקה אמש לפי מחיר של 23 דולרים למניה, וסגרה את יום המסחר הראשון שלה בירידה של יותר מ-27%, בהחלט לא מחזה רגיל בוול סטריט.  עוד דוגמאות להנפקות חלשות הן ההנפקות של פייבר (סימול:FVRR) ותופין (סימול:TUFN) הישראליות, שזכו בהתחלה לקבלת פנים חיובית במיוחד בוול סטריט, אך מהר מאוד הסנטימנט השתנה. פייבר נסחרת היום במחיר הנמוך ב-55% מהשיא שנקבע ביומה ה-2 בוול סטריט, ותופין נסחרת במחיר הנמוך ב-44% מהשיא שנקבע במהלך יולי. למרות המספר הרב של החברות שנכשלו בהנפקה, יש גם חברות שמספקות את הסחורה ובגדול - ביונד מיט (סימול:BYND) לדוגמא. למרות שמניית חברת תחליפי הבשר רשמה ירידות חדות בחודש וחצי האחרונים, מניית החברה נסחרת היום במחיר הגבוה ב-245% ממחיר ההנפקה.  ההנפקה הבולטת היום בוול סטריט היא של חברת אבטחת המידע Cloudflare (סימול:NET), שגייסה כ-525 מיליון דולר. נכון לשעת כתיבת הכתבה, ההנפקה עוברת בהצלחה רבה, ומניית החברה מזנקת ביומה הראשון ב-27%. החברה רשמה במחצית הראשונה של 2019 הפסדה של 36.8 מיליון דולר על הכנסות של 129 מיליון דולר. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לרון 27/09/2019 07:01
    הגב לתגובה זו
    למה לסכם תמיד את העבר? ניתן לציין היום למשל את הבעיתיות בהנפקה העתידית של airbnb ו"להציל" כמה משקיעים פוטנציאליים!
  • 3.
    לרון 14/09/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
    מטבע הדברים נעשות במחירי שיא כמה שניתן ע"י החברות המנפיקות אלא אם כן החתמים מגבילים אותם
  • 2.
    לרום 14/09/2019 08:22
    הגב לתגובה זו
    חברות מפסידות בערכים חלליים בשוק גבוה ,למה ציפו? יכלו לשאול אותי......
  • 1.
    קזינו רויאל 13/09/2019 19:37
    הגב לתגובה זו
    הם מלקקים את הפצעים בירידות חדות של דם יזע ודמעות , הפסדים שקשה לדעת מתי יראו אותם אם בכלל לאור מצב התנודתי של השוק שיכול להבות בעיה במצבו הרגיש לכל תרחיש פוליטי כלכלי כזה או אחר . מכה קטלנית מהשדים . רודפי בצע ושלמונים זו התוצאה לכסף קל .
משרדי נטפליקס
צילום: Istock

חיה בסרט: הסיפור של נטפליקס ב-5 מספרים

חברת הסטרימינג עדיין מרוויחה ממכירת DVD, שורפת מיליארדי דולרים על יצירת תוכן חדש - ולמרות המאמצים להתפרס בעולם היא מרוויחה בעיקר בארה"ב

אלי שמעוני |

ענקית שירותי הסטרימינג נטפליקס (NFLX) הדהימה את השוק כאשר הציגה קצב צמיחה גבוה, ואף סיפקה תחזית אופטימיות לגבי מספר המנויים בעתיד. אולם התבוננות מעמיקה בתוך הדו"חות חושפת כמה מספרים מעניינים לא פחות. שורפת מיליארד דולר בשנה  נטפליקס דיווחה על תוצאות מרשימות: הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, שיפור של 12.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017, וזינוק של 40% לעומת הרבעון המקביל. גם שורת הרווח הראתה שיפור ניכר. נטפליקס רשמה ברבעון רווח נקי של 290 מיליון דולר, עלייה של 56% לעומת הרווח ברבעון האחרון של 2017, ושיפור נאה של 63% לעומת הרווח ברבעון הראשון של 2017.  אולם הרווח בדו"חות לא בא לידי ביטוי במזומנים שהיא מייצרת. נטפליקס רשמה תזרים מזומנים שלילי, ושרפה ברבעון 236 מיליון דולר - זה האטה בקצב שריפת המזומנים לעומת הרבעונים הקודמים, אך עדיין קצב מרשים של כמיליארד דולר בשנה. הסיבה לשריפת המזומנים היא השקעה אדירה בתוכן. נטפליקס מייצרת סדרות טלויזיה, ולא רושמת את ההוצאות על הפקת הסדרות כהוצאות, אלא כנכסים (בדומה לחברת נדל"ן שרוכש, נכס, ולא רושמת את עלות הנכס כהוצאה). כך נטפליקס מציגה רווחים מרשימים לצד שריפת מזומנים מרשימה לא פחות.  נשאלת השאלה האם הסדרות של נטפליקס באמת ראויות להיות מסווגות כנכס? האם הן ישמרו על ערכן בדומה לנדל"ן? אלו כבר שאלות מורכבת שבוודאי רואי החשבון שלה התחבטו בהן לא פעם. זה מביא אותנו לסעיף הבא: ההשקעה בסדרות. התוכן הוא המלך (והוא עולה הרבה) עולם התוכן בארה"ב עובר מהפכה. בעוד שבעבר המחשבה היתה שהתוכן החופשי ברשת, ואין לו משמעות כלכלית רבה, הרי ההצלחה של נטפליקס, ואיתה אמזון הוכיחה אחרת.  באופן פרדוקסלי, דווקא בעידן שבו ניתן למצוא תוכן בחינם ובשפע ברשת האינטרנט, ההוצאות על תוכן מצד האולפנים והשחקניות החדשות בשוק מרקיעות שחקים. נטפליקס צפויה להשקיע השנה בין 7.5 מיליארד דולר ל-8 מיליארד דולר בתוכן. על מנת להתמודד עם ההשקעה נטפליקס גייסה כ-1.9 מיליארד דולר באיגרות חוב. 16 מיליארד דולר של תוכן הסעיף המשמעותי ביותר במאזן של נטפליקס הוא ההשקעה בתוכן. לחברה נכסי תוכן של כ-15.9 מיליארד דולר. ההשקעה בתוכן (שוטף ולא שוטף) מהווה 80% מהמאזן. שאר הנכסים, השוליים ביחס לתוכן, הם מזומנים, ציוד ובניניים. נטפליקס מפרסמת במאזן את הסכום ההתחייבויות העתידיות שלה ליצירת תוכן: 18 מיליארד דולר. רוב הסכום יושקע ב-5 השנים הקרובות. אגב, חלק מהסכום לא מוכר כהתחייבות מאזנית, אלא התחייבות חוץ מאזנית.  צומחת בעולם, מרוויחה בבית פי 2.5 לנטפליקס רצון להתפרס על פני מדינות רבות. לאחרונה אף נכנסה החברה לשירות בישראל. הפעילות הבינלאומית של נטפליקס (הכוונה פעילות מחוץ לארה"ב) כוללת 63.8 מיליון לקוחות משלמים, לעומת 55 מיליון לקוחות משלמים בארה"ב.  למרות היתרון המספרי של הלקוחות מחוץ לארה"ב - הרווחים עדיין מגיעים מארה"ב. פעילות הסטרימינג הבינלאומית של נטפליקס רשמה רווח תפעולי של 272.1 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 697 מיליון דולר בארה"ב. כלומר על פחות לקוחות נטפליקס הרוויחה כמעט פי 2.5 יותר. עם זאת, נראה שיכולת הצמיחה של נטפליקס בארה"ב מוגבלת. ברבעון האחרון עלה מספר המינויים בארה"ב של שירותי הסטרימינג בכ-1.96 מיליון, במקביל מספר המינויים בעולם עלה בכ-5.46 מיליון מנויים.  ה-DVD חי ובועט (והרוויח יותר מ-50 מיליון דולר ברבעון) החברה המזוהה כיום עם חדשנות בתחום השידורים עדיין רושמת רווחים מהשכרת DVD. נטפליקס המוכרת לנו כיום החלה כחברה המתמחה בשליחת תקליטורים של DVD בדואר לבתי הלקוחות. בשנת 2007 היא החלה בשידורים באמצעות האינטרנט, וכך החלה הפעילות המזוהה כיום עם החברה.   למרבה ההפתעה, פעילות הפצת או השכרת DVD עדיין חיה ואף מצליחה ליצור רווח תפעולי. הכנסות פעילות השכרת התקליטורים עמדה ברבעון הראשון של 2018 על 98 מיליו דולר, פעילות זו דועכת בקצב משמעותי שכן מדובר על ירידה של כ-20% לעומת הרבעון המקביל. פעילות הפצת או השכרת DVD הרוויחה ברבעון הראשון של 2018 סכום של 56.3 מיליון דולר, ירידה של כ-7% לעומת הרבעון המקביל. אגב, בניגוד לתחום הסטרימינג, פעילות התקליטורים יצרה תזרים מזומנים חיובי, ולא שרפה מזומנים.