טסלה
צילום: טוויטר

האיחוד האירופי: טסלה תשלם מכס של 9% על רכבים חשמליים מסין

יצרניות רכבים נוספות מושפעות מהמכסים: BYD עומדת כעת בפני מס של 17% על מכוניותיה החשמליות המיובאות, ג'ילי - 19.3%, ו-SAIC, המייצרת רכבי MG תדרש לשלם 36.3%
אדיר בן עמי |

יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC תידרש לשלם מכס של 9% על רכבים חשמליים המיובאים לאיחוד האירופי מסין. שיעור זה נמוך בהרבה ממכס של 20.8% שהוצע קודם לכן. שורה של יצרניות רכב חשמלי אחרות הושפעו גם כן: BYD עומדת כעת בפני מס של 17% על מכוניותיה החשמליות המיובאות, ג'ילי - 19.3%, ו-SAIC, המייצרת רכבי MG תדרש לשלם 36.3%. מדובר במכסים נמוכים יותר מההצעות שעלו בתחילת יולי.

הנציבות האירופית מסרה כי, כחלק מהחקירה שלה על רכבים חשמליים סיניים, היא מטילה כעת מכסים על יבוא של כלי רכב חשמליים מסין. החקירה הציעה ביולי להטיל מכס זמני של 20.8% (כעת הוגדל ל-21.3%) על חברות שאינן כפופות לשיעורי מכס אינדיבידואליים, אשר באותה עת כללו את טסלה. לכן, ההחלטה של הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי להעניק לטסלה מס מכס אינדיבידואלי בשיעור של 9% אמורה להתקבל בברכה.

טסלה מתמודדת עם תחרות עזה מצד יצרניות רכב סיניות, והמסים ייתנו לה יתרון בתמחור כלי רכב המיוצרים במפעל בגרמניה. עם זאת, לא הכל הן חדשות טובות, מכיוון שמחירי המכוניות המיוצאות ממפעל שנחאי שלה לאירופה נותרו יקרים יותר.

בנושא נפרד, המועמד לנשיאות דונלד טראמפ הביע נכונות למנות את מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, לתפקיד שר או יועץ בממשלתו אם יזכה בקדנציה שנייה בנובמבר. מדובר בחדשות רעות לבעלי המניות של טסלה, שכבר מודאגים מכך שמאסק מפוזר מדי בין המיזמים שלו: חברת החלל SpaceX, חברת הבנייה The Boring Company, פלטפורמת המדיה החברתית X (לשעבר טוויטר) ועוד. אם מאסק יקבל את התפקיד, סביר להניח שיהיה לו אפילו פחות זמן עבור טסלה.

טראמפ אמר גם שהוא שוקל לבטל את נקודת הזיכוי במס בסך 7,500 דולר על מכוניות חשמליות, בטענה לחוסר יעילות, מה שעשוי להשפיע על שוק המכוניות החשמליות הרחב יותר, כולל טסלה. "אני לא מקבל כל החלטה סופית בנושא", אמר טראמפ.

 

נתוני המכירות של טסלה בסין

נתוני מכירות הרכבים בסין לחודש יולי העידו על מכירות חזקות של טסלה. לפי הנתונים טסלה מכרה 46,227 כלי רכב ללקוחות סינים ביולי, עלייה של 47% לעומת השנה שעברה. טסלה אינה מדווחת בעצמה על נתוני המכירות לפי גאוגרפיות ואנליסטים שונים מנתחים בעצמם את הנתונים הכללים שמתפרסמים בסין. 

מדובר אמנם בחודש אחד בלבד, אך המשקיעים בדרך כלל שמחים לראות כי מכירות כלי הרכב של טסלה בסין מתנהלות היטב - המגמות בשוק הרכב הסיני בד"כ מתפשטות לארה"ב ולאירופה מאוחר יותר, כך שהנתונים בסין מספקים סוג של תחזית לתוצאות הכלליות של חברות הרכב. הקפיצה ביולי מצמצמת את הירידה במכירות בסין של החברה השנה ל-0.2% בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

עד יולי, טסלה מכרה השנה כ-325,000 כלי רכב בסין. במחצית הראשונה של 2024 מכרה החברה כ-831,000 כלי רכב ברחבי העולם, ירידה של כמעט 7% לעומת השנה שעברה. וול סטריט צופה לשיפור, והאנליסטים מעריכים כי טסלה תמכור כ-950,000 כלי רכב במחצית השנייה של 2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

צים קופצת ב-8%, גילת ומובילאיי יורדות ב-4%; הנאסד״ק מאבד 0.4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

שבוע המסחר המלא האחרון של 2025 נפתח באווירה מהוססת בשוקי המניות, לצד עליות בשוק האג"ח, כאשר המשקיעים ממתינים לנתוני מאקרו מרכזיים שצפויים להשפיע על תחזית הריבית של הפדרל ריזרב. מדד S&P 500 יורד ב-0.1%, הדאו עם 0.2% והנאסד״ק מאבד 0.5% על רקע ירידות במניות טכנולוגיה בולטות, בהן ברודקום ואורקל, והמשך חולשה בשוק הקריפטו, שהכבידה על נכסים עתירי סיכון. 

במקביל, שוק האג"ח האמריקאי רשם התחזקות, כאשר תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו על רקע הערכות שהפד יבצע שתי הורדות ריבית במהלך 2026, במטרה לתמוך בשוק העבודה. תשואת האג"ח ל־10 שנים ירדה ל־4.17%, והדולר נחלש לרמות הנמוכות מאז תחילת אוקטובר. המשקיעים מתמחרים מדיניות מוניטרית מקלה יותר, גם לנוכח אינפלציה שממשיכה לגלות עמידות מסוימת.

המוקד המרכזי של השבוע הוא דוח התעסוקה לחודש נובמבר, שיפורסם ביום שלישי, וצפוי להצביע על האטה בשוק העבודה. הדוח יכלול גם נתוני תעסוקה מאוקטובר, שהתעכבו בשל השבתת הממשל הפדרלי. בהמשך השבוע צפוי להתפרסם גם מדד המחירים לצרכן, שנפגע אף הוא מהשיבושים שנגרמו מהשבתת הממשלה הארוכה בתולדות ארה"ב.

בפד ממשיכים לשדר מסרים מרוככים יחסית. בכירים בבנק המרכזי הדגישו כי הסיכון להיחלשות בשוק העבודה גובר, בעוד הלחצים האינפלציוניים מתמתנים. בשווקים מתגבשת תפיסה שלפיה נתונים כלכליים חלשים במידה מתונה עשויים דווקא לתמוך במניות, אם יגבילו את הפד לנקוט קו יוני יותר. על רקע זה, חלק מהאסטרטגים בוול סטריט ממשיכים להציג תחזיות חיוביות לשוק המניות בטווח הבינוני, בהנחה שמדיניות מוניטרית תומכת תישאר גורם מרכזי ב־2026.


המתחרה הגדולה של אינוויז פושטת רגל: האם זה טוב או רע לחברה הישראלית? לאחר ביטול העסקה עם וולוו, חוב של מאות מיליוני דולרים ופנייה ל־Chapter 11, קריסתה של לומינר עשויה לייצר הזדמנויות לאינוויז - אך במקביל מחדדת את חוסר הוודאות והסיכונים שמלווים את שוק ה־LiDAR בשלבו הנוכחי