טסלה
צילום: טוויטר

האיחוד האירופי: טסלה תשלם מכס של 9% על רכבים חשמליים מסין

יצרניות רכבים נוספות מושפעות מהמכסים: BYD עומדת כעת בפני מס של 17% על מכוניותיה החשמליות המיובאות, ג'ילי - 19.3%, ו-SAIC, המייצרת רכבי MG תדרש לשלם 36.3%
אדיר בן עמי |

יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC תידרש לשלם מכס של 9% על רכבים חשמליים המיובאים לאיחוד האירופי מסין. שיעור זה נמוך בהרבה ממכס של 20.8% שהוצע קודם לכן. שורה של יצרניות רכב חשמלי אחרות הושפעו גם כן: BYD עומדת כעת בפני מס של 17% על מכוניותיה החשמליות המיובאות, ג'ילי - 19.3%, ו-SAIC, המייצרת רכבי MG תדרש לשלם 36.3%. מדובר במכסים נמוכים יותר מההצעות שעלו בתחילת יולי.

הנציבות האירופית מסרה כי, כחלק מהחקירה שלה על רכבים חשמליים סיניים, היא מטילה כעת מכסים על יבוא של כלי רכב חשמליים מסין. החקירה הציעה ביולי להטיל מכס זמני של 20.8% (כעת הוגדל ל-21.3%) על חברות שאינן כפופות לשיעורי מכס אינדיבידואליים, אשר באותה עת כללו את טסלה. לכן, ההחלטה של הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי להעניק לטסלה מס מכס אינדיבידואלי בשיעור של 9% אמורה להתקבל בברכה.

טסלה מתמודדת עם תחרות עזה מצד יצרניות רכב סיניות, והמסים ייתנו לה יתרון בתמחור כלי רכב המיוצרים במפעל בגרמניה. עם זאת, לא הכל הן חדשות טובות, מכיוון שמחירי המכוניות המיוצאות ממפעל שנחאי שלה לאירופה נותרו יקרים יותר.

בנושא נפרד, המועמד לנשיאות דונלד טראמפ הביע נכונות למנות את מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, לתפקיד שר או יועץ בממשלתו אם יזכה בקדנציה שנייה בנובמבר. מדובר בחדשות רעות לבעלי המניות של טסלה, שכבר מודאגים מכך שמאסק מפוזר מדי בין המיזמים שלו: חברת החלל SpaceX, חברת הבנייה The Boring Company, פלטפורמת המדיה החברתית X (לשעבר טוויטר) ועוד. אם מאסק יקבל את התפקיד, סביר להניח שיהיה לו אפילו פחות זמן עבור טסלה.

טראמפ אמר גם שהוא שוקל לבטל את נקודת הזיכוי במס בסך 7,500 דולר על מכוניות חשמליות, בטענה לחוסר יעילות, מה שעשוי להשפיע על שוק המכוניות החשמליות הרחב יותר, כולל טסלה. "אני לא מקבל כל החלטה סופית בנושא", אמר טראמפ.

 

נתוני המכירות של טסלה בסין

נתוני מכירות הרכבים בסין לחודש יולי העידו על מכירות חזקות של טסלה. לפי הנתונים טסלה מכרה 46,227 כלי רכב ללקוחות סינים ביולי, עלייה של 47% לעומת השנה שעברה. טסלה אינה מדווחת בעצמה על נתוני המכירות לפי גאוגרפיות ואנליסטים שונים מנתחים בעצמם את הנתונים הכללים שמתפרסמים בסין. 

מדובר אמנם בחודש אחד בלבד, אך המשקיעים בדרך כלל שמחים לראות כי מכירות כלי הרכב של טסלה בסין מתנהלות היטב - המגמות בשוק הרכב הסיני בד"כ מתפשטות לארה"ב ולאירופה מאוחר יותר, כך שהנתונים בסין מספקים סוג של תחזית לתוצאות הכלליות של חברות הרכב. הקפיצה ביולי מצמצמת את הירידה במכירות בסין של החברה השנה ל-0.2% בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

עד יולי, טסלה מכרה השנה כ-325,000 כלי רכב בסין. במחצית הראשונה של 2024 מכרה החברה כ-831,000 כלי רכב ברחבי העולם, ירידה של כמעט 7% לעומת השנה שעברה. וול סטריט צופה לשיפור, והאנליסטים מעריכים כי טסלה תמכור כ-950,000 כלי רכב במחצית השנייה של 2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקרון צרפתמקרון צרפת

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות


חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך? 

משה כסיף |

צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.

ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.

שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".

הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".

הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה

כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

אסיה בעליות ברקע רגיעה במתיחות בין ארה"ב לסין; החוזים בירוק

המסר המפויס מהבית הלבן דוחף את השווקים באסיה לעליות, במקביל לעליות בחוזים

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, בהובלת טוקיו והונג קונג, על רקע נתוני צמיחה סבירים מסין וסימנים להרגעה במתיחות הסחר בין וושינגטון לבייג׳ינג. המדדים המרכזיים מגיבים גם לשיפור בסנטימנט הגלובלי, לאחר סיום שבוע חיובי בוול סטריט שבו נרשמה התמתנות בדאגות סביב הבנקים האזוריים. בשווקים חוששים כי אותן בעיות אינן נקודתיות בלבד, אלא עשויות לשקף חולשה רחבה יותר במערכת האשראי האמריקאית, במיוחד על רקע סביבת ריבית גבוהה שמכבידה על לווים קטנים ובינוניים. קריסתן של שתי חברות מימון בתחום הרכב והחלקים בשבועות האחרונים העצימה את התחושה שמוקדי הסיכון עלולים “לזלוג” גם אל מחוץ למערכת הבנקאית, לפגוע בנזילות, ולהכביד על הסנטימנט גם בשווקים נוספים. למרות זאת, גורמים בשוק מדגישים כי הפד מודע לרגישות הגבוהה במערכת וממשיך לעקוב מקרוב אחר כל סימן להידוק בתנאי האשראי, מה שמעניק מידה מסוימת של ביטחון שהממשלה והרגולטורים לא יאפשרו חזרה לתרחיש של משבר אמון רחב. להרחבה - האם הירידות בוול סטריט הם הקדמה למשבר עולמי?

המסחר באסיה

בסין, התמ"ג ברבעון השלישי עלה ב-4.8% (שנתי) לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מעט מעל לציפיות האנליסטים, מה שמאותת על יציבות חיובית למרות החולשה בצריכה המקומית ובענף הנדל"ן. במקביל, הבנק המרכזי הותיר את הריבית לשנה על 3%, בהתאם לתחזיות. מדד שנגחאי עולה בכ-0.7%, וה-CSI300 הוסיף כ-0.8%. 

בהונג קונג, מדד ההאנג סנג זינק ב-2.4%, בהובלת מניות הטכנולוגיה, לאחר שבוע תנודתי במיוחד.

ביפן, מדד הניקיי 225 קפץ בכ-3% וחצה לראשונה את רמת ה-49 אלף נקודות, לאחר דיווחים כי המפלגה הליברלית-דמוקרטית הגיעה להסכמות עם מפלגת השיקום של יפן להקמת ממשלת קואליציה חדשה. המדד הרחב טופיקס עלה בכ-2%. הבחירה הצפויה של סנאֶה טָקָאיצ׳י לראשת הממשלה מעוררת ציפיות למדיניות פיסקלית מרחיבה והמשך ריבית נמוכה מצד הבנק המרכזי.

בדרום קוריאה, הקוספי עלה ב-1.3% ורשם כמעט שיא חדש, בהובלת יצרניות השבבים. SK Hynix זינקה ביותר מ-3% והמשיכה את המומנטום החיובי בעקבות דוחות חזקים של טאיוואן סמי (TSMC בלב מהפיכת ה-AI: מעלה את התחזיות במעל 30%), שעלתה גם היא בכ-2% במסחר בטייוואן.

בהודו, הניפטי 50 הוסיף כ-0.8%. באוסטרליה מדד ASX200 עולה קלות בכ-0.2%. בסינגפור השווקים סגורים לרגל חג לאומי.