פאואל פד
צילום: gettyimages

לקראת החלטה: האם הפדרל ריזרב יתפתה להעלות את הריבית?

נציין כי הפד' מקבל מחמאות רבות על התנהלותו עד כה במשבר. הפעם הוא נמצא בצומת החלטה קשה

אלמוג עזר | (3)
נושאים בכתבה בנק מרכזי

הפד' (פדרל ריזרב) האמריקני בראשותו של נגיד הבנק המרכזי ג'רום פאוול בחר להותיר את הריבית אפסית. הריבית תמשיך לנוע בין 0% ל-0.25%.  בד בבד מסר הבנק כי הוא מתחייב להמשיך ולהתערב בשווקים על ידי קניית אגרות חוב (הקלה מוניטרית) כל עוד הוא מאמין שהאשראי בכלכלה האמריקנית נמצא בפני סכנה. 

הריבית שונתה בפעם האחרונה במרץ 2020 כאשר נגיף הקורונה היה עוד בגדר איום נורא על הבריאות והכלכלה העולמית. נגיד הבנק פאוול שהבין כי קיימת סכנה ברורה לענפים נרחבים בכלכלה האמריקנית, שעלולה להתדרדר למשבר אשראי, החליט להוריד את הריבית ב-50 נקודות בסיס אל שיעור אפסי. כלומר שיעור שנע בין 

בפרסום שלאחר מכן פאול הסביר כי ביקש למנוע את המשך ההידרדרות הכלכלית כתוצאה מהתפשטות הנגיף. מאז, מועצת הבנק הפדרלי בחרה שלא לשנות את הריבית אלא לתמוך באשראי בשווקים על ידי רכישות של משכנתאות (40 מיליארד דולר) ואג"ח (80 מיליארד דולר). כך או אחרת השוק אהב את זה והגיב בכמה חודשים רצופים של עליות. 

הפד' מקבל מחמאות רבות על התנהלותו עד כה במשבר. זאת, מאחר שתשואת האג"ח לעשר שנים שמעידה בין היתר גם על ציפיות אינפלציה, נותרה נמוכה. גם כאשר השווקים רעמו והנאסד"ק, ה-S&P 500 והדאו ג'ונס רשמו שיאים חדשים, התשואה על האג"ח נותרה מתחת ל-1%. אפשר לומר שהתשואה הנמוכה מצביעה על כך שהמשקיע הממוצע לא חשב שהפד' יאבד את קור רוחו וינהג בצורה קיצונית. סימנים לחשיבה כזו ניתן לראות במחיר הזהב שעלה ל-1,800 דולר לאונקיה שאמור להגן מפני היפר אינפלציה כתוצאה מאיבוד שליטה על שווי הדולר. 

עכשיו הפד' ניצב בצומת דרכים מעניין. מחד גיסא, אנחנו לקראת חיסונים שאמורים להשיב חלק מהשפיות לכלכלה הגלובלית, מאידך גיסא, לא חסרים אינדיקטורים המעידים על ירידה בפעילות הכלכלית בחודש דצמבר. מאילו נזכיר את הירידה ברכישות הקמעונאות האמריקניים בחודש נובמבר וכנראה דצמבר, ירידה בסנטימנט של קבלני הבניין וכמובן ירידה בקצב החזרה של העובדים האמריקניים לשוק העבודה.  

באוגוסט האחרון אימץ הפד' במדידותיו גישה כוללת יותר כאשר את השינויים בצמיחה הוא מבצע על טווח זמנים רחב יותר. מדובר למעשה בסימון לשוק כי הבנק המרכזי לא שש להתערב באופן משמעותי יותר בשוקי האשראי, במיוחד לא על בסיס טווח קצר. משיכת החבל הזו משני כיוונים שונים לבטח תגרום לפד' להחליט שהוא מותיר את הריבית על כנה. 

נציין שגם אם הריבית תיוותר על כנה, פרסומים שלאחר פרסום שיעור הריבית לרוב גורמים לתנועות חדות בשווקים. התחושה התזזיתית שאפיינה את השווקים בתקופה האחרונה, עשויה לגרום לרגישות בכל הנוגע לאמירה כזו או אחרת מצד הפד'. רמיזה על הגדלת כמות רכישות האג"ח תתקבל בשמחה רבה בשווקים. הקטנתה תתקבל בבוז. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אלמנט נוסף הוא הצפי של הפד' למועד בו תחזור האינפלציה לשיעור של 2% שנתי. צפי זה עשוי לרמוז מדיניותו העתידית ולשינוי הריבית מאפסיותה. בספטמבר אמר הפד' כי הוא לא צופה ששיעורי הריבית יעלו עד לסוף שנת 2023, מאז כיוון השווקים היה בעיקר צפונה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    למה הפד' קבל עצות מיוסי פרנק ? (ל"ת)
    רמי 17/12/2020 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא חייב להריץ 16/12/2020 21:02
    הגב לתגובה זו
    רק מנפחים נכסים
  • 1.
    פסיכופט 16/12/2020 20:59
    הגב לתגובה זו
    עגל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.