טים קוק
צילום: יחצ

אפל תשיק בשבוע הבא אייפונים מדור 5; מורגן סטנלי: השקה דרמטית

אירוע ההשקה של אפל בשבוע הבא מעורר עניין רב על רקע ההערכות שהאייפונים שיושקו יתמכו בטכנולוגיית הדור החמישי; לקראת ההשקה מורגן סטנלי מעלה את מחיר היעד של המניה

ניצן כהן | (10)

הדור החמישי של הסלולר אמור להיות העתיד של הענף. אם ננסה לתמצת את העניין הגדול סביב הטכנולוגיה הרי שהיא תאפשר שימוש יציב יותר ברשת הסלולר והעברת מידע (גלישה באינטרנט) בקצבים גדולים משמעותית מכפי שניתן היום, מה שפותח עולם גדול וחדש בענף.

אם נתעלם לרגע מהאפשרויות הנפתחות בעולם ה-IOT (אינטרנט של הדברים) כלומר שימוש באינטרנט סלולרי לדברים שהיה קשה לעשות בהם שימוש עד כה, הרי ליצרניות הטלפונים שהגיעו לקצה גבול היכולת בפיתוחים של הטלפונים שלהם, נפתח השוק מחדש.

נסביר: השקה של טלפון סלולרי חדש בשנים האחרונות כללה טלפונים עם מעבד חזק יותר, מצלמה טובה יותר ועיצוב יפה יותר אבל זהו.

היעדר חידושים בתחום היו החשש הגדול ביותר למשקיעים בחברות האלה שהעריכו שזהו, הרווחיות הגדולה בענף הגיעה לסיומה ועכשיו צריך למצוא שווקים חדשים כמו שירותים נוספים בתשלום (כמו טלוויזיה, מוסיקה, אחסון וכד') ולמעשה באמצעות שירותים אלה לגרום לצרכן להגדיל את הרכישות שלו מהחברות.

הבוננזה האמיתית של הענף נמצאת בדור החמישי שככל שיושק בהצלחה ברחבי העולם הרי שיחייב את אזרחי העולם להחליף את הטלפון שברשותם לטלפון חדש ורצוי כמה שיותר יקר. כאן נכנסת אפל לתמונה.

הרווחיות הגדולה של APPLE היא מתחום האייפונים, אפל ממוצבת כמובילת התחום עם מכשירים יקרים שבאופן מסורתי הגבילו את החברה במכירות המוניות באסיה מה שחייב אותם להוציא אייפונים זולים יותר מתוך אמונה שהמכורים לחברה כבר רכשו טלפון ומחליפים אותו מידי 3 שנים. המצב היום הוא שונה ולמעשה ידחוף את הלקוחות להחליף אייפונים כבר עכשיו גם אלה שרוכשים אייפונים ישנים ומוצלחים מדורות מוקדמים יותר.

ההערכה הזו עומדת במרכזה של עבודה שנערכה בבנק ההשקעות מורגן סטנלי ופורסמה הערב. האנליסטית קטי הוברטי מעריכה בעבודה זו שרווחי אפל לאחר ההשקעה שתתקיים בשבוע הבא יביאו את החברה להציג רווחים גבוהים יותר מקונצנזוס ההערכות ולמעשה בשנת 2021 היא צופה כי רווחי החברה יסתכמו ב-4.07 דולר למניה שהם רווחים גבוהים ב-20 סנט מהקונצנזוס.

הוברטי מעריכה כי בשנה הבאה משלוחי האייפונים יהיו גבוהים ב-2 מיליון לעומת ההערכות המוקדמות והם יסתכמו ב-220 מיליון לעומת ההערכה הקודמת שצפתה משלוחים של 218 מיליון אייפונים. מכאן גוזרת הוברטי מחיר יעד חדש לאפל שעומד על 130 דולר, מחיר הגבוה ב-13% ממחיר המניה היום בוול סטריט.

קיראו עוד ב"גלובל"

זווית ישראלית מעניינת בכל הקשור בטכנולוגיית הדור החמישי היא אורבוטק הישראלית, חברת בת של KLA, שמעורבת בתהליכי הייצור של רכיבי ה-5G של כלל הסמארטפונים המתקדמים (וגם של האייפונים החדשים).

מכשירים התומכים בקישוריות 5G זקוקים לאנטנות מרובות שיתמכו בתדרים גבוהים, ואורבוטק מספקת פתרונות ייחודיים לייצור המעגלים המודפסים הנדרשים לכך.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מה הערך המוסף של דור 5 בשנה הקרובה ללקוח הממוצע בארץ? בעולם? (ל"ת)
    נח 10/10/2020 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יואב 09/10/2020 16:46
    הגב לתגובה זו
    המניה הכי טובה, מורווח עליה מאות!!! אחוזים.רק שתמשיך ככה.
  • 7.
    המשועמם 09/10/2020 12:25
    הגב לתגובה זו
    2000$ למניה.
  • 6.
    לא הבנתי מה נותן ה 5 ? (ל"ת)
    לא הבנתי מה נותן ה5? 09/10/2020 11:49
    הגב לתגובה זו
  • מירי 09/10/2020 15:45
    הגב לתגובה זו
    הכל בלוף
  • 5.
    שחף 09/10/2020 09:20
    הגב לתגובה זו
    אפל= סטיב ג'ובס, מאז מותו של האיקון, החברה חדלה מחידושים מהפכניים כפי שעשה ג'ובס, האדם היה גאון ויצר לחברה פרמיה גבוהה מעל כולם, לעיתים בגלל בלעדיות במוצר, ראה אייפון עד הקמת מתחרים, כיום אפל רק משדרגת את הקיים!אין יותר איטונס, אייפד, אייפון וכו'חדשים כמוצר, אלא רק אייפון יותר טוב, אייפד יותר טוב, כמו כל המתחרים.
  • 4.
    אבי 09/10/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
    מסרטן,לדברי החוקרת ד"ר ענת ....מהטכניון,נראה מתי זה יופנם
  • 3.
    יוסי פדלון 09/10/2020 05:58
    הגב לתגובה זו
    שהם ממלצים אני מוכר תודה על העידכון
  • 2.
    ישראלי בקנדה 09/10/2020 01:27
    הגב לתגובה זו
    עם דור 5 הכי זול שיש בשוק. יתרה מכך מחירי הגלישה יעלו דבר שיאט את המעבר לדור 5 בצפון אמריקה. מחיר חבילה של 10GB בארה"ב היא סביב $30 פלוס מע"מ ואותיות קטנות. חבילה מקבילה בקנדה היא $50 בהנחה ($60 רגיל) פלוס מע"מ ואותיות קטנות. מכאן שאפל בטח לא תהיה זאת שתעשה כסף מסמארטפונים כפי שאיננה עושה זאת שני דורות אחורה. אנדרואיד שולט כעת גם בארה"ב, זו שהיתה שיא האפל. כך שסייג לחוכמה שתיקה.
  • 1.
    תוך 09/10/2020 00:49
    הגב לתגובה זו
    איזה קשקוש זה האינטרנט של הדברים הזה, ברמת באג 2000.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.