F-47 (בואינג)F-47 (בואינג)

"אם נשתמש ב-F-47 האויבים של אמריקה לא יבינו אפילו מי פגע בהם"

דונלד טראמפ: "אני מקווה שלא נצטרך להשתמש בו למטרה הזו, אבל אם כן, הוא קטלני, מהיר, כמעט בלתי נראה - אין שום מטוס שמתקרב אליו"

עמית בר | (14)
נושאים בכתבה F-47

הנשיא דונלד טראמפ הכריז על זכייתה של בואינג בחוזה לבניית ה-F-47, מטוס קרב מדור שישי במסגרת תוכנית ה-Next Generation Air Dominance (NGAD) של חיל האוויר האמריקאי (להרחבה: מטוס הקרב העתידי יהיה של בואינג; גברה על לוקהיד מרטין במכרז של הממשל האמריקאיולאחר ההכרזה, שנערכה בבית הלבן לצד מזכיר ההגנה פיט הגסת’ וגנרלים בכירים, טראמפ ענה לשאלות עיתונאים.


"אני נרגש להכריז שביוזמתי, חיל האוויר של ארצות הברית מתקדם עם מטוס הקרב הראשון בעולם מדור שישי. הוא ייקרא ה-F-47", אמר דנולד טראמפ בפתיחת דבריו, "הגנרלים בחרו את השם הזה, וזה מספר יפהפה, ה-F-47. זה משהו שאין דומה לו מבחינת כל התכונות של מטוס קרב – אין שום דבר שמתקרב לזה, ממהירות ועד תמרון ועד מה שהוא יכול לשאת כמטען. זה היה בתהליך עבודה כבר הרבה זמן.  

"אחרי תחרות קפדנית ויסודית בין כמה מחברות התעופה והחלל המובילות באמריקה, חיל האוויר יעניק את החוזה לפלטפורמת ה-Next Generation Air Dominance לבואינג. המטוס הזה מפיק מספרים שאף אחד לא ראה קודם. ה-F-47 יהיה המטוס המתקדם ביותר, המסוגל ביותר, הקטלני ביותר שנבנה אי פעם. גרסה ניסיונית של המטוס טסה בחשאי כבר כמעט חמש שנים, ואנחנו בטוחים שהוא עולה בהרבה על היכולות של כל מדינה אחרת.  

"ה-F-47 מצויד בטכנולוגיית חמקנות חדישה ביותר – הוא כמעט בלתי נראה – ויש לו כוח חסר תקדים. יש לו הכוח הכי גדול מכל מטוס מסוגו שנבנה אי פעם. תמרון – גם כאן אין דבר כמוהו. למרות הכוח והמהירות, המהירות שלו היא מעל שני מאך, וזה משהו שלא שומעים לעיתים קרובות.  אויבי אמריקה לעולם לא יראו אותו מגיע. אני מקווה שלא נצטרך להשתמש בו למטרה הזו, אבל אם זה יקרה, הם לא ידעו מה לעזאזל פגע בהם. צי של מטוסים מפוארים אלה ייבנה ויהיה באוויר במהלך הממשל שלי בשנים הקרובות.

"החוזה הזה מייצג גם השקעה היסטורית בבסיס התעשייתי הביטחוני שלנו, ועוזר לשמור את אמריקה בחזית התעופה והטכנולוגיה. בעלות הברית שלנו מתקשרות כל הזמן – הן רוצות לקנות אותם גם כן, ואנחנו נמכור לגרסאות מסוימות של בעלות ברית, אולי גרסאות מוחלשות ב-10%, וזה כנראה הגיוני כי יום אחד אולי הן לא יהיו בעלות הברית שלנו, נכון?  

"המטוס הזה טס עם רחפנים. הוא טס עם הרבה, הרבה רחפנים, כמה שאתה רוצה, וזו טכנולוגיה חדשה. הוא לא טס לבד, וזה משהו ששום מטוס אחר לא יכול לעשות."


קריאה רלבנטית: ה-F-47 - כל מה שצריך לדעת על מטוס הקרב העתידי

קיראו עוד ב"גלובל"


דברי מזכיר ההגנה פיט הגסת’ על ה-F-47 - "כבוד הנשיא, זה יום גדול. זה יום גדול לצבא, יום גדול למדינה שלנו, יום גדול בעולם. השם של התוכנית הזו הוא הדור הבא של שליטה אווירית. אמריקה תשיג שליטה אווירית לדורות הבאים בזכות מטוס הקרב הזה מדור שישי. היה לנו את ה-F-15, ה-F-16, ה-F-18, ה-F-22, ה-F-35, ועכשיו יש לנו את ה-F-47, ששולח מסר ישיר וברור מאוד לבעלות הברית שלנו שאנחנו לא הולכים לשום מקום, ולאויבים שלנו שאנחנו יכולים ונשליך כוח ברחבי העולם ללא הפרעה לדורות הבאים. זו מתנה לילדים ולנכדים שלנו. זו השקעה היסטורית בצבא האמריקאי, בבסיס התעשייתי האמריקאי, בתעשייה האמריקאית, שתעזור להחיות את אתוס הלוחם בתוך הצבא שלנו".

דברי הרמטכ"ל של חיל האוויר, גנרל דיוויד אלווין, על ה-F-47 - "תודה רבה על המחויבות הבלתי מעורערת שלכם לצבא שלנו. אני אגיד שזה יום גדול לחיל האוויר של ארצות הברית. שליטה אווירית אינה זכות מולדת, אבל היא הפכה לשם נרדף לכוח האווירי האמריקאי. אבל שליטה אווירית צריכה להירכש כל יום מחדש. מאז הימים הראשונים של הלחימה האווירית, טייסים אמריקאים אמיצים קפצו למכונות שלהם, עלו לאוויר וניקו את השמיים – בין אם זה לנקות את השמיים כדי שנוכל להמטיר הרס על אויבינו מלמעלה, או לפנות את הדרך לכוחות הקרקעיים למטה. זו הייתה המחויבות שלנו לקרב, וזו באמת הייתה ההבטחה שלנו לאמריקה.

"ועם ה-F-47 כתכשיט הכתר אנחנו נוכל לשמור על ההבטחה הזו הרבה אל העתיד. אני רוצה להודות גם לכל מי מהתעשייה וממשלה, המהנדסים שלנו שעבדו ללא לאות על התוכנית הזו כדי להביא אותה למקום שבו אנחנו נמצאים היום. זה מראה שהכישרון האמריקאי, המיומנות האמריקאית והנחישות האמריקאית הם ללא תחרות, כי הפלטפורמה הזו היא ללא תחרות. אנחנו מאמינים שזה מספק יותר קטלניות, יותר יכולת, יכולת מודרנית יותר בדרך שנבנתה להתאים את עצמה.  

"המטוס יחד עם כלי הטיס הקרביים המשותפים שהנשיא דיבר עליהם, עם רחפנים, אנחנו נכתוב את הדור הבא של הלחימה האווירית המודרנית"

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    חייבים F47 כדי לנצח את חמאס!!! רק הסכם שלום עם חמאס יביא שקט! (ל"ת)
    מחאת קפלן 22/03/2025 20:31
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 22/03/2025 17:08
    הגב לתגובה זו
    להשקיע הכל בישבות בתפילות ננצח. את הנאצים ניצחו בתפילות וגם את הרומאים והפרסים והיהודים במכה ומדינה שמוחמד העלים מהעולם כולם נצחו על ידי תפילה.
  • אנונימי 22/03/2025 18:10
    הגב לתגובה זו
    בזמן שמישהו מתפלל מישהו אחר עובד או נלחם ומישהו גם נופל בקרב. יש גם כאלה שחושבים איך לנצל את הזמן לטובתם האישיים ויש גם כאלה שחושבים איך אפשר לגנוב מקופה הציבורית.בקיצור אנחנו חיים בעולם העשיה!
  • 8.
    לליכוד ימחק את הבוחשים להשמידנו (ל"ת)
    F47 מנדטים 22/03/2025 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 22/03/2025 10:19
    הגב לתגובה זו
    כל הכסף נגנב על ידי החרדים
  • אמונחטאפ 22/03/2025 15:03
    הגב לתגובה זו
    תהיה בריא
  • 6.
    אנונימי 22/03/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    גם לישראל יהיה מטוס כזה מה מחירו
  • 5.
    לוקו 22/03/2025 09:56
    הגב לתגובה זו
    בגלל שלא יודעים מי התוקף אז הניחוש טוב יהיה לזקוף לטובת המטוס החדש.
  • 4.
    לרון 22/03/2025 08:51
    הגב לתגובה זו
    מה ככ יפה במספר 47ככ אני בטוח שלאור הפשלות והמנכל קלהון שאינו מהנדסכמו לתת את אלביט לניהול בידי עובדת סוציאלית! אני כמעט בטוח שבעוד 4שנים LMT תקבל את השלמת הפרויקט! טראמפ עם שיטת נתניהו או ההפך שהכל נהדר בגללי והשאר DEEP STATEנו באמת!! אני בן 76כך שזה לא רלוונטי לגבי אך אני לא הייתי רץ לקנות בואינג אלא דווקא LMT
  • 3.
    האם ארצות הברית בכלל תהיה קיימת עם הבבון המטורף ההזוי הזה (ל"ת)
    ואני שואל 22/03/2025 07:55
    הגב לתגובה זו
  • דב 23/03/2025 09:18
    הגב לתגובה זו
    זאת מחלה חשוכת מרפא הדופקת למאמיניה את המוח והופך אותם לזומבים
  • 2.
    מטוס חכם והרשני (ל"ת)
    לפי הכתבה מטוס מצוין יחזק את שליטת אמריקה מי 22/03/2025 07:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החיים 22/03/2025 07:07
    הגב לתגובה זו
    מזל שלא החליטו באותו תקציבלרכוש מיליארד רחפניםיקח שנים רבות אם בכלל עד שהמטוס יהיה מבצעיועד אז ארהב של טראמפ תפשוט רגל
  • תקרא עוד פעם את הכתבה (ל"ת)
    אמונחטאפ 22/03/2025 15:05
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.