"אם נשתמש ב-F-47 האויבים של אמריקה לא יבינו אפילו מי פגע בהם"

דונלד טראמפ: "אני מקווה שלא נצטרך להשתמש בו למטרה הזו, אבל אם כן, הוא קטלני, מהיר, כמעט בלתי נראה - אין שום מטוס שמתקרב אליו"

עמית בר | (14)
נושאים בכתבה F-47

הנשיא דונלד טראמפ הכריז על זכייתה של בואינג בחוזה לבניית ה-F-47, מטוס קרב מדור שישי במסגרת תוכנית ה-Next Generation Air Dominance (NGAD) של חיל האוויר האמריקאי (להרחבה: מטוס הקרב העתידי יהיה של בואינג; גברה על לוקהיד מרטין במכרז של הממשל האמריקאיולאחר ההכרזה, שנערכה בבית הלבן לצד מזכיר ההגנה פיט הגסת’ וגנרלים בכירים, טראמפ ענה לשאלות עיתונאים.


"אני נרגש להכריז שביוזמתי, חיל האוויר של ארצות הברית מתקדם עם מטוס הקרב הראשון בעולם מדור שישי. הוא ייקרא ה-F-47", אמר דנולד טראמפ בפתיחת דבריו, "הגנרלים בחרו את השם הזה, וזה מספר יפהפה, ה-F-47. זה משהו שאין דומה לו מבחינת כל התכונות של מטוס קרב – אין שום דבר שמתקרב לזה, ממהירות ועד תמרון ועד מה שהוא יכול לשאת כמטען. זה היה בתהליך עבודה כבר הרבה זמן.  

"אחרי תחרות קפדנית ויסודית בין כמה מחברות התעופה והחלל המובילות באמריקה, חיל האוויר יעניק את החוזה לפלטפורמת ה-Next Generation Air Dominance לבואינג. המטוס הזה מפיק מספרים שאף אחד לא ראה קודם. ה-F-47 יהיה המטוס המתקדם ביותר, המסוגל ביותר, הקטלני ביותר שנבנה אי פעם. גרסה ניסיונית של המטוס טסה בחשאי כבר כמעט חמש שנים, ואנחנו בטוחים שהוא עולה בהרבה על היכולות של כל מדינה אחרת.  

"ה-F-47 מצויד בטכנולוגיית חמקנות חדישה ביותר – הוא כמעט בלתי נראה – ויש לו כוח חסר תקדים. יש לו הכוח הכי גדול מכל מטוס מסוגו שנבנה אי פעם. תמרון – גם כאן אין דבר כמוהו. למרות הכוח והמהירות, המהירות שלו היא מעל שני מאך, וזה משהו שלא שומעים לעיתים קרובות.  אויבי אמריקה לעולם לא יראו אותו מגיע. אני מקווה שלא נצטרך להשתמש בו למטרה הזו, אבל אם זה יקרה, הם לא ידעו מה לעזאזל פגע בהם. צי של מטוסים מפוארים אלה ייבנה ויהיה באוויר במהלך הממשל שלי בשנים הקרובות.

"החוזה הזה מייצג גם השקעה היסטורית בבסיס התעשייתי הביטחוני שלנו, ועוזר לשמור את אמריקה בחזית התעופה והטכנולוגיה. בעלות הברית שלנו מתקשרות כל הזמן – הן רוצות לקנות אותם גם כן, ואנחנו נמכור לגרסאות מסוימות של בעלות ברית, אולי גרסאות מוחלשות ב-10%, וזה כנראה הגיוני כי יום אחד אולי הן לא יהיו בעלות הברית שלנו, נכון?  

"המטוס הזה טס עם רחפנים. הוא טס עם הרבה, הרבה רחפנים, כמה שאתה רוצה, וזו טכנולוגיה חדשה. הוא לא טס לבד, וזה משהו ששום מטוס אחר לא יכול לעשות."


קריאה רלבנטית: ה-F-47 - כל מה שצריך לדעת על מטוס הקרב העתידי

קיראו עוד ב"גלובל"


דברי מזכיר ההגנה פיט הגסת’ על ה-F-47 - "כבוד הנשיא, זה יום גדול. זה יום גדול לצבא, יום גדול למדינה שלנו, יום גדול בעולם. השם של התוכנית הזו הוא הדור הבא של שליטה אווירית. אמריקה תשיג שליטה אווירית לדורות הבאים בזכות מטוס הקרב הזה מדור שישי. היה לנו את ה-F-15, ה-F-16, ה-F-18, ה-F-22, ה-F-35, ועכשיו יש לנו את ה-F-47, ששולח מסר ישיר וברור מאוד לבעלות הברית שלנו שאנחנו לא הולכים לשום מקום, ולאויבים שלנו שאנחנו יכולים ונשליך כוח ברחבי העולם ללא הפרעה לדורות הבאים. זו מתנה לילדים ולנכדים שלנו. זו השקעה היסטורית בצבא האמריקאי, בבסיס התעשייתי האמריקאי, בתעשייה האמריקאית, שתעזור להחיות את אתוס הלוחם בתוך הצבא שלנו".

דברי הרמטכ"ל של חיל האוויר, גנרל דיוויד אלווין, על ה-F-47 - "תודה רבה על המחויבות הבלתי מעורערת שלכם לצבא שלנו. אני אגיד שזה יום גדול לחיל האוויר של ארצות הברית. שליטה אווירית אינה זכות מולדת, אבל היא הפכה לשם נרדף לכוח האווירי האמריקאי. אבל שליטה אווירית צריכה להירכש כל יום מחדש. מאז הימים הראשונים של הלחימה האווירית, טייסים אמריקאים אמיצים קפצו למכונות שלהם, עלו לאוויר וניקו את השמיים – בין אם זה לנקות את השמיים כדי שנוכל להמטיר הרס על אויבינו מלמעלה, או לפנות את הדרך לכוחות הקרקעיים למטה. זו הייתה המחויבות שלנו לקרב, וזו באמת הייתה ההבטחה שלנו לאמריקה.

"ועם ה-F-47 כתכשיט הכתר אנחנו נוכל לשמור על ההבטחה הזו הרבה אל העתיד. אני רוצה להודות גם לכל מי מהתעשייה וממשלה, המהנדסים שלנו שעבדו ללא לאות על התוכנית הזו כדי להביא אותה למקום שבו אנחנו נמצאים היום. זה מראה שהכישרון האמריקאי, המיומנות האמריקאית והנחישות האמריקאית הם ללא תחרות, כי הפלטפורמה הזו היא ללא תחרות. אנחנו מאמינים שזה מספק יותר קטלניות, יותר יכולת, יכולת מודרנית יותר בדרך שנבנתה להתאים את עצמה.  

"המטוס יחד עם כלי הטיס הקרביים המשותפים שהנשיא דיבר עליהם, עם רחפנים, אנחנו נכתוב את הדור הבא של הלחימה האווירית המודרנית"

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    חייבים F47 כדי לנצח את חמאס!!! רק הסכם שלום עם חמאס יביא שקט! (ל"ת)
    מחאת קפלן 22/03/2025 20:31
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 22/03/2025 17:08
    הגב לתגובה זו
    להשקיע הכל בישבות בתפילות ננצח. את הנאצים ניצחו בתפילות וגם את הרומאים והפרסים והיהודים במכה ומדינה שמוחמד העלים מהעולם כולם נצחו על ידי תפילה.
  • אנונימי 22/03/2025 18:10
    הגב לתגובה זו
    בזמן שמישהו מתפלל מישהו אחר עובד או נלחם ומישהו גם נופל בקרב. יש גם כאלה שחושבים איך לנצל את הזמן לטובתם האישיים ויש גם כאלה שחושבים איך אפשר לגנוב מקופה הציבורית.בקיצור אנחנו חיים בעולם העשיה!
  • 8.
    לליכוד ימחק את הבוחשים להשמידנו (ל"ת)
    F47 מנדטים 22/03/2025 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 22/03/2025 10:19
    הגב לתגובה זו
    כל הכסף נגנב על ידי החרדים
  • אמונחטאפ 22/03/2025 15:03
    הגב לתגובה זו
    תהיה בריא
  • 6.
    אנונימי 22/03/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    גם לישראל יהיה מטוס כזה מה מחירו
  • 5.
    לוקו 22/03/2025 09:56
    הגב לתגובה זו
    בגלל שלא יודעים מי התוקף אז הניחוש טוב יהיה לזקוף לטובת המטוס החדש.
  • 4.
    לרון 22/03/2025 08:51
    הגב לתגובה זו
    מה ככ יפה במספר 47ככ אני בטוח שלאור הפשלות והמנכל קלהון שאינו מהנדסכמו לתת את אלביט לניהול בידי עובדת סוציאלית! אני כמעט בטוח שבעוד 4שנים LMT תקבל את השלמת הפרויקט! טראמפ עם שיטת נתניהו או ההפך שהכל נהדר בגללי והשאר DEEP STATEנו באמת!! אני בן 76כך שזה לא רלוונטי לגבי אך אני לא הייתי רץ לקנות בואינג אלא דווקא LMT
  • 3.
    האם ארצות הברית בכלל תהיה קיימת עם הבבון המטורף ההזוי הזה (ל"ת)
    ואני שואל 22/03/2025 07:55
    הגב לתגובה זו
  • דב 23/03/2025 09:18
    הגב לתגובה זו
    זאת מחלה חשוכת מרפא הדופקת למאמיניה את המוח והופך אותם לזומבים
  • 2.
    מטוס חכם והרשני (ל"ת)
    לפי הכתבה מטוס מצוין יחזק את שליטת אמריקה מי 22/03/2025 07:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החיים 22/03/2025 07:07
    הגב לתגובה זו
    מזל שלא החליטו באותו תקציבלרכוש מיליארד רחפניםיקח שנים רבות אם בכלל עד שהמטוס יהיה מבצעיועד אז ארהב של טראמפ תפשוט רגל
  • תקרא עוד פעם את הכתבה (ל"ת)
    אמונחטאפ 22/03/2025 15:05
    הגב לתגובה זו
דן אייבסדן אייבס

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים

אדיר בן עמי |

עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?


דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89%  – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.


אייבס הוא מנהל  ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.


הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן.  גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .


Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.


אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.