F-47 (בואינג)
F-47 (בואינג)

ה-F-47 - כל מה שצריך לדעת על מטוס הקרב העתידי

רוי שיינמן | (6)
נושאים בכתבה F-47 בואינג

מטוס ה-F-47 צפוי להיות מטוס הקרב המתקדם ביותר של ארה"ב, עם טכנולוגיות חדשניות, חמקנות משופרת ויכולות לחימה אווירית חסרות תקדים. לאחר תחרות צמודה, בואינג נבחרה לפתח את המטוס החדש, וההכרזה הזו מסמנת את אחד מהפרויקטים הביטחוניים הגדולים של העשור הקרוב, להרחבה על החדשות הגדולות: מטוס הקרב העתידי יהיה של בואינג; גברה על לוקהיד מרטין במכרז של הממשל האמריקאי.

 דונלד טראמפ האיץ את קבלת ההחלטות בעניין ובמסיבת עיתונאים אמר - "אם נשתמש ב-F-47 האויבים של אמריקה לא יבינו אפילו מי פגע בהם". אבל מה מיוחד במטוס הקרב העתידי של ארה"ב שצפוי להיות מבצעי בתחילת שנות ה-30, האם הוא יגיע גם לחיל האוויר הישראלי? ריכזנו את השאלות העיקריות.

מהו ה-F-47 ולמה הוא חשוב?

ה-F-47 הוא מטוס קרב מהדור השישי שצפוי להחליף את ה-F-22 ולהיות חלק משמעותי במערך האווירי של חיל האוויר האמריקאי בעשורים הבאים. המטוס מתוכנן לשלב חמקנות מתקדמת, חיישנים משופרים, יכולות בינה מלאכותית ואינטגרציה מלאה עם רחפנים קרביים.

מדוע בואינג נבחרה ולא לוקהיד מרטין?

הבחירה בבואינג באה לאחר תחרות בין יצרניות המטוסים המובילות. בואינג הציגה קונספט חדשני יותר, שהתבסס על שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שיספקו עליונות אווירית מוחלטת, כמו שילוב רחפנים, מערכות תקשורת חכמות ויכולת לוחמה אלקטרונית מתקדמת.

כיצד ה-F-47 משתווה למטוסים הקיימים?

ה-F-47 אמור לעלות על כל מטוס קרב שקיים כיום, כולל ה-F-35 וה-F-22. הוא יצויד במנועים משופרים שיאפשרו לו טווח טיסה ארוך יותר, מהירות גבוהה יותר ויכולות תמרון עדיפות. בנוסף, מערכות החיישנים והבינה המלאכותית שלו יאפשרו לו לתפקד בצורה עצמאית ולקבל החלטות תוך כדי קרב.

מהן היכולות החדשות שה-F-47 יציע?

המטוס ישלב טכנולוגיות חמקנות מהדור החדש, מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, ושיתוף פעולה אוטונומי עם רחפנים קרביים. הוא יוכל לתקשר עם כלי טיס אחרים בשדה הקרב בזמן אמת ולשפר את היעילות המבצעית של הכוחות האמריקאים.

כמה יעלה פיתוח המטוס?

הפרויקט צפוי לעלות יותר מ-20 מיליארד דולר בשלב הפיתוח, עם עלות לכל יחידה שצפויה להגיע ל-200 מיליון דולר או יותר. מדובר בהשקעה עצומה, אך המטרה היא לספק מטוס שיישאר רלוונטי לפחות עד אמצע המאה ה-21.

קיראו עוד ב"גלובל"

האם מטוסי קרב מאוישים עדיין נחוצים?

השאלה האם מטוסי קרב מאוישים הם השקעה נכונה בעידן שבו רחפנים הופכים לדומיננטיים יותר היא שאלה פתוחה. התשובה של הצבא האמריקאי כרגע היא שכן – אבל עם דגש על שילוב של מטוסי קרב מאוישים עם רחפנים מתקדמים, שיבצעו חלק ניכר מהמשימות המסוכנות.

מי המתחרים העיקריים של ה-F-47?

המתחרים העיקריים הם מטוסי הקרב המתקדמים של רוסיה וסין, כמו ה-Su-57 הרוסי וה-J-20 הסיני. שני המטוסים הללו מציעים חמקנות ויכולות אוויריות גבוהות, אך ה-F-47 צפוי להיות טוב מהם הודות לשילוב של בינה מלאכותית, טכנולוגיות תקשורת מתקדמות ויכולת לפעול עם רחפנים קרביים.

כיצד ישפיע ה-F-47 על שדה הקרב העתידי?

המטוס נועד לתת לארה"ב יתרון משמעותי בזירות הלחימה העתידיות. הוא יוכל לבצע משימות מורכבות יותר, עם יכולת הסתגלות מהירה לאיומים חדשים, ותהיה לו מערכת נשק שתאפשר לו להתמודד עם מטרות מגוונות, כולל מערכות נ"מ מתקדמות.

מה הצפי לכניסת ה-F-47 לשירות?

הערכה היא שהמטוס ייכנס לשירות בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-21, לאחר שנים של בדיקות ופיתוח. מדובר במטוס שאמור להוביל את חיל האוויר האמריקאי בעשורים הבאים ולהבטיח עליונות אווירית מול כל איום אפשרי.

האם המטוס מתאים לשיתוף פעולה עם בעלות בריתה של ארה"ב?

כמו ה-F-35, ייתכן שה-F-47 יוצע בעתיד למדינות בעלות ברית של ארה"ב, אך בשלב הראשוני הוא צפוי להיות בלעדי לחיל האוויר האמריקאי. ככל שהפיתוח יתקדם, ייתכן שחלק מהטכנולוגיות יימכרו לשותפות אסטרטגיות.

מה המשמעות של הזכייה בחוזה עבור בואינג?

הפרויקט הזה הוא הזדמנות עצומה עבור בואינג, במיוחד אחרי האתגרים שחוותה בשנים האחרונות. זכייה בפיתוח המטוס תספק לחברה יציבות כלכלית ותחזק את מעמדה בשוק הביטחוני. אם היא תספק את המטוס בזמן ובמסגרת התקציב, היא עשויה לחזק את מעמדה מול לוקהיד מרטין בתחום מטוסי הקרב.

האם ה-F-47 יהיה המטוס האחרון מהדור המאויש?

ייתכן שה-F-47 יהיה אחד ממטוסי הקרב המאוישים האחרונים שיפותחו, כאשר בעתיד הרחוק הכיוון הוא למערכות אוטונומיות לחלוטין. עם זאת, הצבא האמריקאי עדיין רואה ערך בשילוב בין מטוסים מאוישים לבין מערכות אוטונומיות, וה-F-47 מתוכנן לפעול במסגרת כזו.

למה דווקא עכשיו מחליטים על פיתוח מטוס קרב חדש?

החלטה זו נובעת מהצורך של ארה"ב להמשיך לשמור על עליונות אווירית, בעיקר מול רוסיה וסין, שמשקיעות רבות בפיתוח מטוסי קרב מתקדמים. ה-F-22, מטוס הקרב הדומיננטי כיום של חיל האוויר האמריקאי, מזדקן ולא ניתן לייצר אותו מחדש, ולכן יש צורך בדור הבא של מטוסי הקרב.

האם המטוס יוכל לפעול בתנאים של מלחמה אלקטרונית מתקדמת?

בהחלט. אחד הדגשים העיקריים בפיתוח ה-F-47 הוא עמידות גבוהה ללוחמה אלקטרונית ויכולת לפעול גם תחת מתקפות סייבר. המטוס יהיה מצויד במערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות שיאפשרו לו לתפקד גם בסביבה מאוימת טכנולוגית.

ה-F-47 מבטיח להיות לא רק מטוס הקרב המתקדם ביותר שנבנה אי פעם, אלא גם סימן דרך בשדה הקרב העתידי. שילוב של טכנולוגיות מתקדמות, חמקנות מתקדמת, אינטגרציה עם רחפנים ובינה מלאכותית הופכים אותו למכונת קרב שעתידה לשנות את חוקי המשחק בזירה האווירית.

מה ההבדלים הגדולים בין ה-F-47 ל-F-35?

ה-F-35 הוא מטוס רב-תכליתי שנועד לשימוש של חילות אוויר, ים ויבשה עם התאמות שונות לכל זרוע. לעומתו, ה-F-47 מיועד לשליטה מוחלטת באוויר, עם עדיפות ביכולת חמקנות, שילוב מערכות אוטונומיות ולוחמה אלקטרונית מתקדמת יותר. בנוסף, ל-F-47 יהיו חיישנים מתקדמים יותר שיאפשרו לו לראות ולהגיב לאיומים מרחוק, ולשלב מידע עם רחפנים וכלי טיס נוספים בצורה חלקה יותר.

האם בזמן מלחמה היו מצבים שמטוסים מדור ישן ניצחו מטוסים מדור חדש יותר?

בהחלט. במהלך ההיסטוריה, היו מקרים שבהם מטוסים מדור ישן הצליחו להפיל מטוסים מתקדמים יותר, בעיקר בזכות ניסיון הטייסים, שימוש נכון בטקטיקות קרב או תנאי שטח שהעניקו יתרון למטוס הפחות מתקדם. דוגמאות כוללות את מלחמת וייטנאם, שם מטוסי מיג-17 הצליחו להפיל מטוסי F-4 פנטום מתקדמים יותר, ובשנים האחרונות, תרגולים צבאיים שבהם מטוסים ישנים יותר הצליחו להפתיע מטוסי קרב מודרניים באמצעות שימוש טקטי נכון.

האם ישראל מקבלת את כל מה שהיא רוצה, מבחינת ציוד ויכולות צבאיות, מארה"ב?

לא בהכרח. הקשרים הביטחוניים בין ישראל לארה"ב הם מהעמוקים והחזקים בעולם, וישראל נהנית מסיוע צבאי נדיב, כולל גישה למערכות נשק מתקדמות. עם זאת, לאורך השנים היו לא מעט מקרים בהם וושינגטון החליטה שלא להעביר לישראל טכנולוגיות מסוימות. למשל, ישראל לא קיבלה גישה לתוכנות ולמערכות מסווגות של ה-F-35, מה שאילץ את חיל האוויר למצוא פתרונות עצמאיים. גם במקרים אחרים, כמו מטוסי תדלוק מתקדמים או פצצות חודרות בונקרים, ארה"ב עיכבה או הגבילה את האספקה בהתאם לאינטרסים מדיניים. כלומר, ישראל מקבלת הרבה – אבל לא תמיד את כל מה שהיא מבקשת.

האם ה-F-47 אמור להגיע לישראל?

בשלב זה, לא ברור. ה-F-47 מיועד בראש ובראשונה לצורכי חיל האוויר האמריקאי, וכנראה יישאר בלעדי לו בעשור הקרוב. עם זאת, כפי שקרה עם ה-F-35, ייתכן שבעתיד תתאפשר מכירתו למדינות בעלות ברית קרובות, בהן ישראל. ההחלטה תהיה תלויה בממשל האמריקאי, בצורכי חיל האוויר הישראלי ובנכונות של ישראל לממן את הרכישה. אם וכאשר זה יקרה, סביר להניח שהמטוסים שיועברו לישראל יהיו בגרסה שונה, עם התאמות ספציפיות לבקשת משרד הביטחון הישראלי.

כמה זמן אחרי ההשקה מגיעים מטוסי הקרב גם לחיל האוויר הישראלי?

זה תלוי במטוס ובמדיניות האמריקאית. במקרה של ה-F-35, ישראל הייתה אחת מהמדינות הראשונות בעולם שקיבלו את המטוס, פחות משנתיים לאחר שהחלו מסירות ראשונות לחיל האוויר האמריקאי. עם זאת, במקרה של ה-F-22, ארה"ב החליטה לא למכור את המטוס לשום מדינה, כולל ישראל.

בדרך כלל, מטוסי קרב מתקדמים נמכרים לבעלות הברית של ארה"ב רק לאחר שהגרסאות הראשונות מבצעיות לחלוטין, מה שיכול לקחת בין 5 ל-15 שנים. במקרה של ה-F-47, אם ישראל תבקש לרכוש אותו ותזכה לאישור, המטוס עשוי להגיע לשירות בישראל רק בשנות ה-40 של המאה ה-21. יש לכך תקדימים – מטוסי ה-F-15 וה-F-16 הגיעו לישראל מהר יחסית, אבל מטוסי ה-F-35 נמסרו שנים אחרי ההשקה הראשונית בארה"ב.



תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 23/03/2025 14:16
    הגב לתגובה זו
    זה יהיה המטוס שנמחוק איתו את איראן תימן לבנון סוריה עזה והאויב לא יבין מאיפה זה בא לו
  • 4.
    Mtlk 23/03/2025 08:12
    הגב לתגובה זו
    כרגע השליטה בשמים היא די מוחלטת.ובאו נקווה שב 2040.לא נצטרך להיע בכלל למלחמה משמעותית.ככה שאת הכסף נוכל להשקיע בדברים כמו.דיור ציבורירפואהחינוךביטחון אישיתקשורת ומידעהשקעות בתעסוקהחדשנותתירותתשתית.
  • 3.
    החיים 22/03/2025 17:41
    הגב לתגובה זו
    לכתב אין מושג מה זה מטוסאבל הוא מספר לנו כל מה שרצינו לדעת...על מטוס שלא יודעים עליו כלוםככה נראית עתונותקישקושי בייציםעם כותרת כל מה שרצית לדעת..
  • 2.
    אנונימי 22/03/2025 11:17
    הגב לתגובה זו
    הסוחוי 57 בעל Radar cross section יותר גבוה משל הf18 hornet אתם בדיחה שאתה מחשיבים מטוס לחמקן שכהוא בולט בראדר יותר מf18 hornet שאין לו שום שכבה שעוזרת לו להיות חמקןחחחחחח
  • 1.
    יש עתיד 21/03/2025 22:28
    הגב לתגובה זו
    ישראל חייבת כזה מטוס כדי להתמודד עם חמאס בעזה
  • לרון 22/03/2025 07:53
    הגב לתגובה זו
    את חמאס אז מצבנו בקנטים! הם מפעילים רחפני תבערה כזכורנפלם כתשובהלמה לא!
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.