ה-F-47 - כל מה שצריך לדעת על מטוס הקרב העתידי
מטוס ה-F-47 צפוי להיות מטוס הקרב המתקדם ביותר של ארה"ב, עם טכנולוגיות חדשניות, חמקנות משופרת ויכולות לחימה אווירית חסרות תקדים. לאחר תחרות צמודה, בואינג נבחרה לפתח את המטוס החדש, וההכרזה הזו מסמנת את אחד מהפרויקטים הביטחוניים הגדולים של העשור הקרוב, להרחבה על החדשות הגדולות: מטוס הקרב העתידי יהיה של בואינג; גברה על לוקהיד מרטין במכרז של הממשל האמריקאי.
דונלד טראמפ האיץ את קבלת ההחלטות בעניין ובמסיבת עיתונאים אמר - "אם נשתמש ב-F-47 האויבים של אמריקה לא יבינו אפילו מי פגע בהם". אבל מה מיוחד במטוס הקרב העתידי של ארה"ב שצפוי להיות מבצעי בתחילת שנות ה-30, האם הוא יגיע גם לחיל האוויר הישראלי? ריכזנו את השאלות העיקריות.
מהו ה-F-47 ולמה הוא חשוב?
ה-F-47 הוא מטוס קרב מהדור השישי שצפוי להחליף את ה-F-22 ולהיות חלק משמעותי במערך האווירי של חיל האוויר האמריקאי בעשורים הבאים. המטוס מתוכנן לשלב חמקנות מתקדמת, חיישנים משופרים, יכולות בינה מלאכותית ואינטגרציה מלאה עם רחפנים קרביים.
מדוע בואינג נבחרה ולא לוקהיד מרטין?
הבחירה בבואינג באה לאחר תחרות בין יצרניות המטוסים המובילות. בואינג הציגה קונספט חדשני יותר, שהתבסס על שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שיספקו עליונות אווירית מוחלטת, כמו שילוב רחפנים, מערכות תקשורת חכמות ויכולת לוחמה אלקטרונית מתקדמת.
- "אם נשתמש ב-F-47 האויבים של אמריקה לא יבינו אפילו מי פגע בהם"
- מטוס הקרב העתידי יהיה של בואינג; גברה על לוקהיד מרטין במכרז של הממשל האמריקאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד ה-F-47 משתווה למטוסים הקיימים?
ה-F-47 אמור לעלות על כל מטוס קרב שקיים כיום, כולל ה-F-35 וה-F-22. הוא יצויד במנועים משופרים שיאפשרו לו טווח טיסה ארוך יותר, מהירות גבוהה יותר ויכולות תמרון עדיפות. בנוסף, מערכות החיישנים והבינה המלאכותית שלו יאפשרו לו לתפקד בצורה עצמאית ולקבל החלטות תוך כדי קרב.
מהן היכולות החדשות שה-F-47 יציע?
המטוס ישלב טכנולוגיות חמקנות מהדור החדש, מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, ושיתוף פעולה אוטונומי עם רחפנים קרביים. הוא יוכל לתקשר עם כלי טיס אחרים בשדה הקרב בזמן אמת ולשפר את היעילות המבצעית של הכוחות האמריקאים.
כמה יעלה פיתוח המטוס?
הפרויקט צפוי לעלות יותר מ-20 מיליארד דולר בשלב הפיתוח, עם עלות לכל יחידה שצפויה להגיע ל-200 מיליון דולר או יותר. מדובר בהשקעה עצומה, אך המטרה היא לספק מטוס שיישאר רלוונטי לפחות עד אמצע המאה ה-21.
- הבן דחף את האב המיליארדר מצוק? מייסד מנגו מת בתעלומה ובנו הפך לחשוד
- מהפכת הבינה המלאכותית היא בדיוק מה שהחוקרים האלו ניבאו – ולמה היא עלולה להיכשל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
האם מטוסי קרב מאוישים עדיין נחוצים?
השאלה האם מטוסי קרב מאוישים הם השקעה נכונה בעידן שבו רחפנים הופכים לדומיננטיים יותר היא שאלה פתוחה. התשובה של הצבא האמריקאי כרגע היא שכן – אבל עם דגש על שילוב של מטוסי קרב מאוישים עם רחפנים מתקדמים, שיבצעו חלק ניכר מהמשימות המסוכנות.
מי המתחרים העיקריים של ה-F-47?
המתחרים העיקריים הם מטוסי הקרב המתקדמים של רוסיה וסין, כמו ה-Su-57 הרוסי וה-J-20 הסיני. שני המטוסים הללו מציעים חמקנות ויכולות אוויריות גבוהות, אך ה-F-47 צפוי להיות טוב מהם הודות לשילוב של בינה מלאכותית, טכנולוגיות תקשורת מתקדמות ויכולת לפעול עם רחפנים קרביים.
כיצד ישפיע ה-F-47 על שדה הקרב העתידי?
המטוס נועד לתת לארה"ב יתרון משמעותי בזירות הלחימה העתידיות. הוא יוכל לבצע משימות מורכבות יותר, עם יכולת הסתגלות מהירה לאיומים חדשים, ותהיה לו מערכת נשק שתאפשר לו להתמודד עם מטרות מגוונות, כולל מערכות נ"מ מתקדמות.
מה הצפי לכניסת ה-F-47 לשירות?
הערכה היא שהמטוס ייכנס לשירות בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-21, לאחר שנים של בדיקות ופיתוח. מדובר במטוס שאמור להוביל את חיל האוויר האמריקאי בעשורים הבאים ולהבטיח עליונות אווירית מול כל איום אפשרי.
האם המטוס מתאים לשיתוף פעולה עם בעלות בריתה של ארה"ב?
כמו ה-F-35, ייתכן שה-F-47 יוצע בעתיד למדינות בעלות ברית של ארה"ב, אך בשלב הראשוני הוא צפוי להיות בלעדי לחיל האוויר האמריקאי. ככל שהפיתוח יתקדם, ייתכן שחלק מהטכנולוגיות יימכרו לשותפות אסטרטגיות.
מה המשמעות של הזכייה בחוזה עבור בואינג?
הפרויקט הזה הוא הזדמנות עצומה עבור בואינג, במיוחד אחרי האתגרים שחוותה בשנים האחרונות. זכייה בפיתוח המטוס תספק לחברה יציבות כלכלית ותחזק את מעמדה בשוק הביטחוני. אם היא תספק את המטוס בזמן ובמסגרת התקציב, היא עשויה לחזק את מעמדה מול לוקהיד מרטין בתחום מטוסי הקרב.
האם ה-F-47 יהיה המטוס האחרון מהדור המאויש?
ייתכן שה-F-47 יהיה אחד ממטוסי הקרב המאוישים האחרונים שיפותחו, כאשר בעתיד הרחוק הכיוון הוא למערכות אוטונומיות לחלוטין. עם זאת, הצבא האמריקאי עדיין רואה ערך בשילוב בין מטוסים מאוישים לבין מערכות אוטונומיות, וה-F-47 מתוכנן לפעול במסגרת כזו.
למה דווקא עכשיו מחליטים על פיתוח מטוס קרב חדש?
החלטה זו נובעת מהצורך של ארה"ב להמשיך לשמור על עליונות אווירית, בעיקר מול רוסיה וסין, שמשקיעות רבות בפיתוח מטוסי קרב מתקדמים. ה-F-22, מטוס הקרב הדומיננטי כיום של חיל האוויר האמריקאי, מזדקן ולא ניתן לייצר אותו מחדש, ולכן יש צורך בדור הבא של מטוסי הקרב.
האם המטוס יוכל לפעול בתנאים של מלחמה אלקטרונית מתקדמת?
בהחלט. אחד הדגשים העיקריים בפיתוח ה-F-47 הוא עמידות גבוהה ללוחמה אלקטרונית ויכולת לפעול גם תחת מתקפות סייבר. המטוס יהיה מצויד במערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות שיאפשרו לו לתפקד גם בסביבה מאוימת טכנולוגית.
ה-F-47 מבטיח להיות לא רק מטוס הקרב המתקדם ביותר שנבנה אי פעם, אלא גם סימן דרך בשדה הקרב העתידי. שילוב של טכנולוגיות מתקדמות, חמקנות מתקדמת, אינטגרציה עם רחפנים ובינה מלאכותית הופכים אותו למכונת קרב שעתידה לשנות את חוקי המשחק בזירה האווירית.
מה ההבדלים הגדולים בין ה-F-47 ל-F-35?
ה-F-35 הוא מטוס רב-תכליתי שנועד לשימוש של חילות אוויר, ים ויבשה עם התאמות שונות לכל זרוע. לעומתו, ה-F-47 מיועד לשליטה מוחלטת באוויר, עם עדיפות ביכולת חמקנות, שילוב מערכות אוטונומיות ולוחמה אלקטרונית מתקדמת יותר. בנוסף, ל-F-47 יהיו חיישנים מתקדמים יותר שיאפשרו לו לראות ולהגיב לאיומים מרחוק, ולשלב מידע עם רחפנים וכלי טיס נוספים בצורה חלקה יותר.
האם בזמן מלחמה היו מצבים שמטוסים מדור ישן ניצחו מטוסים מדור חדש יותר?
בהחלט. במהלך ההיסטוריה, היו מקרים שבהם מטוסים מדור ישן הצליחו להפיל מטוסים מתקדמים יותר, בעיקר בזכות ניסיון הטייסים, שימוש נכון בטקטיקות קרב או תנאי שטח שהעניקו יתרון למטוס הפחות מתקדם. דוגמאות כוללות את מלחמת וייטנאם, שם מטוסי מיג-17 הצליחו להפיל מטוסי F-4 פנטום מתקדמים יותר, ובשנים האחרונות, תרגולים צבאיים שבהם מטוסים ישנים יותר הצליחו להפתיע מטוסי קרב מודרניים באמצעות שימוש טקטי נכון.
האם ישראל מקבלת את כל מה שהיא רוצה, מבחינת ציוד ויכולות צבאיות, מארה"ב?
לא בהכרח. הקשרים הביטחוניים בין ישראל לארה"ב הם מהעמוקים והחזקים בעולם, וישראל נהנית מסיוע צבאי נדיב, כולל גישה למערכות נשק מתקדמות. עם זאת, לאורך השנים היו לא מעט מקרים בהם וושינגטון החליטה שלא להעביר לישראל טכנולוגיות מסוימות. למשל, ישראל לא קיבלה גישה לתוכנות ולמערכות מסווגות של ה-F-35, מה שאילץ את חיל האוויר למצוא פתרונות עצמאיים. גם במקרים אחרים, כמו מטוסי תדלוק מתקדמים או פצצות חודרות בונקרים, ארה"ב עיכבה או הגבילה את האספקה בהתאם לאינטרסים מדיניים. כלומר, ישראל מקבלת הרבה – אבל לא תמיד את כל מה שהיא מבקשת.
האם ה-F-47 אמור להגיע לישראל?
בשלב זה, לא ברור. ה-F-47 מיועד בראש ובראשונה לצורכי חיל האוויר האמריקאי, וכנראה יישאר בלעדי לו בעשור הקרוב. עם זאת, כפי שקרה עם ה-F-35, ייתכן שבעתיד תתאפשר מכירתו למדינות בעלות ברית קרובות, בהן ישראל. ההחלטה תהיה תלויה בממשל האמריקאי, בצורכי חיל האוויר הישראלי ובנכונות של ישראל לממן את הרכישה. אם וכאשר זה יקרה, סביר להניח שהמטוסים שיועברו לישראל יהיו בגרסה שונה, עם התאמות ספציפיות לבקשת משרד הביטחון הישראלי.
כמה זמן אחרי ההשקה מגיעים מטוסי הקרב גם לחיל האוויר הישראלי?
זה תלוי במטוס ובמדיניות האמריקאית. במקרה של ה-F-35, ישראל הייתה אחת מהמדינות הראשונות בעולם שקיבלו את המטוס, פחות משנתיים לאחר שהחלו מסירות ראשונות לחיל האוויר האמריקאי. עם זאת, במקרה של ה-F-22, ארה"ב החליטה לא למכור את המטוס לשום מדינה, כולל ישראל.
בדרך כלל, מטוסי קרב מתקדמים נמכרים לבעלות הברית של ארה"ב רק לאחר שהגרסאות הראשונות מבצעיות לחלוטין, מה שיכול לקחת בין 5 ל-15 שנים. במקרה של ה-F-47, אם ישראל תבקש לרכוש אותו ותזכה לאישור, המטוס עשוי להגיע לשירות בישראל רק בשנות ה-40 של המאה ה-21. יש לכך תקדימים – מטוסי ה-F-15 וה-F-16 הגיעו לישראל מהר יחסית, אבל מטוסי ה-F-35 נמסרו שנים אחרי ההשקה הראשונית בארה"ב.
- 5.אנונימי 23/03/2025 14:16הגב לתגובה זוזה יהיה המטוס שנמחוק איתו את איראן תימן לבנון סוריה עזה והאויב לא יבין מאיפה זה בא לו
- 4.Mtlk 23/03/2025 08:12הגב לתגובה זוכרגע השליטה בשמים היא די מוחלטת.ובאו נקווה שב 2040.לא נצטרך להיע בכלל למלחמה משמעותית.ככה שאת הכסף נוכל להשקיע בדברים כמו.דיור ציבורירפואהחינוךביטחון אישיתקשורת ומידעהשקעות בתעסוקהחדשנותתירותתשתית.
- 3.החיים 22/03/2025 17:41הגב לתגובה זולכתב אין מושג מה זה מטוסאבל הוא מספר לנו כל מה שרצינו לדעת...על מטוס שלא יודעים עליו כלוםככה נראית עתונותקישקושי בייציםעם כותרת כל מה שרצית לדעת..
- 2.אנונימי 22/03/2025 11:17הגב לתגובה זוהסוחוי 57 בעל Radar cross section יותר גבוה משל הf18 hornet אתם בדיחה שאתה מחשיבים מטוס לחמקן שכהוא בולט בראדר יותר מf18 hornet שאין לו שום שכבה שעוזרת לו להיות חמקןחחחחחח
- 1.יש עתיד 21/03/2025 22:28הגב לתגובה זוישראל חייבת כזה מטוס כדי להתמודד עם חמאס בעזה
- לרון 22/03/2025 07:53הגב לתגובה זואת חמאס אז מצבנו בקנטים! הם מפעילים רחפני תבערה כזכורנפלם כתשובהלמה לא!

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים
לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15% הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.
ההגעה לנאסדק
החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%.
תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.
המציאות לא עמדה בציפיות
מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.
- שימו לב לשווקים המתעוררים, ואיך לא לשלם לשוק ״שכר סופרים״?
- איזה מניות ביטחוניות מעניינות? ואיזה מניה סולידית יכולה להפתיע?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.

בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
בנק אוף אמריקה בהמלצות על מניות אטרקטיביות וגם מה למכור - בפעם הקודמת שצוות האסטרטגיה של הבנק סיפק המלצות מבוססות על מדדים משולבים, התיק ייצר תשואה עודפת של עשרות אחוזים
בעוד משקיעים אמריקאים ממשיכים לצבור מניות טכנולוגיה יקרות ולהמר על הבועה שתימשך עוד קצת, צוות האסטרטגיה של בנק אוף אמריקה מפרסם דוח שמראה שכדאי להשקיע באירופה, ובפרט הדברים הכי משעממים ובסיסיים: בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות, וגם - השקעה בזהב וסחורות. "אנחנו מעדיפים ערך על פני צמיחה, לצד סיכון גבוה וחברות קטנות-בינוניות על פני ענקיות", כותב צוות המחקר של בנק אוף אמריקה בדוח המעודכן.
בנק אוף אמריקה מספק רשימה של 25 המניות המובילות שכדאי להחזיק עכשיו מתוך 250 החברות הגדולות באירופה. בראש הרשימה: ABN AMRO הבנק ההולנדי בדירוג מקסימלי של 100 ומחיר של 27.3 יורו למניה, Aegon ההולנדית גם כן בדירוג 100 ומחיר זול של 6.8 יורו, Banco de Sabadell הספרדי בדירוג 99 ומחיר של 3.3 יורו בלבד, Unibail-Rodamco-Westfield הצרפתית בנדל"ן בדירוג 99, ו-AerCap האירית בליסינג מטוסים בדירוג 98.
מהצד השני של המתרס, הרשימה השחורה לא פחות חשובה: Hermès הצרפתית בראש הרשימה עם דירוג 1 בלבד ומחיר של 2,083 יורו למניה, Novo Nordisk הדנית בדירוג 1 ומחיר של 344.7 קרונות, RELX הבריטית בדירוג 1, Ferrari האיטלקית בדירוג 2 ומחיר של 411.6 דולר, ו-ASML ההולנדית בדירוג 5 ומחיר של 828.1 יורו. אלה חברות מצוינות, עם מוצרים מעולים ומותגים חזקים, אבל הן פשוט לא נכונות לשלב הנוכחי של השוק. "מניות אלו נסחרות בפרמיית P/E של 16% ביחס לשוק בהשוואה לממוצע ארוך הטווח", כותב צוות המחקר, מה שאומר שאתם משלמים יותר מדי על ודאות ויציבות בזמן שהשוק מתחיל לתמחר סיכון וצמיחה.
אבל למה בדיוק עכשיו זה הזמן הנכון לעבור למניות הזולות והמסוכנות? בנק אוף אמריקה עוקב אחרי מדד מרכזי שנקרא המדד המשולב המקרו-כלכלי האירופי, בקיצור CMI, שמורכב משישה רכיבים שבוחנים את המצב הכלכלי מכל הזוויות. המדד הזה עלה שוב בחודש האחרון, וזה כבר החודש ה-20 ברציפות שאירופה נמצאת בשלב שנקרא Recovery, כלומר התאוששות. "המדד המשולב המקרו-כלכלי האירופי עלה במהלך החודש, והמשיך את שלב ההתאוששות במחזור הסגנון למשך 20 חודשים רצופים"
- דוחות הבנקים בארה"ב: רווחים מזנקים ותחזיות מעודדות
- ברקשייר האת’ווי: תיק ההשקעות פורח, למה המניה מדשדשת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתוך ששת הרכיבים שמרכיבים את המדד, ארבעה השתפרו בחודש האחרון ורק שניים ירדו. יחס עדכוני רווח למניה הגלובלי קפץ ל-0.18, הקריאה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2024, מה שאומר שאנליסטים ברחבי העולם מעדכנים כלפי מעלה את תחזיות הרווחים שלהם לחברות. השינוי בתשואת האג"ח האירופיות לעשר שנים עלה ל-1.01, הגבוה ביותר השנה, מה שמצביע על כך שהשווקים מתחילים לתמחר צמיחה חזקה יותר ואינפלציה מתונה. המדד המוביל של בנק אוף אמריקה לאירופה השתפר ל-0.38, הגבוה ביותר מאז מרץ 2022, ותחזיות התוצר לכל אירופה עלו ל-0.48 שלילי, הגבוה ביותר השנה. מהצד השני, מדד IFO הגרמני ירד ל-0.97 שלילי והאינפלציה של מחירי יצרנים באירופה ירדה ל-0.52 שלילי, אבל אלה לא מספיק כדי לשנות את התמונה הכללית.