מטוס הקרב העתידי יהיה של בואינג; גברה על לוקהיד מרטין במכרז של הממשל האמריקאי
מה עושות המניות של שתי החברות, מה מיוחד במטוס הקרב העתידי F-47 ואיך תראה המלחמה העתידית?
מהפכה בשמיים: בואינג זוכה בחוזה על מטוס הקרב ה-F-47. מהלך דרמטי בעולם התעופה הצבאית: חיל האוויר האמריקאי העניק לחברת בואינג חוזה ענק לבניית מטוס הקרב המתקדם מדור שישי, ה-F-47, במסגרת תוכנית ה-Next Generation Air Dominance (NGAD).
ההכרזה, שנעשתה על ידי הנשיא דונלד טראמפ ומזכיר ההגנה פיט הגסת’ בליווי מפקד חיל האוויר, הגנרל דיוויד אלווין, מסמנת נקודת מפנה משמעותית – לא רק עבור בואינג, אלא גם עבור יריבתה הוותיקה, לוקהיד מרטין, שהפסידה במכרז והותירה את השוק פעור פה. בעוד מניית בואינג מזנקת ב-5%, מניית לוקהיד צונחת ב-5.5%, מה שמשקף את ההפתעה ואת המשמעות הכלכלית העצומה של ההחלטה הזו.
F-47 - הרבה יותר ממטוס קרב
ה-F-47 אינו עוד מטוס קרב – הוא נתפס כ"תכשיט הכתר" של מערכות השליטה האווירית העתידיות, המשלב טכנולוגיות חדשניות, יכולות התגנבות משופרות וקישוריות חסרת תקדים עם כלי טיס בלתי מאוישים (UAVs), שישמשו כ"עוזרי כנף" בלחימה. מדובר בעצם בפלטפורמת קרב גדולה, רחבה שמנוהלת גם מהמטוס וגם בשלט רחוק, להרחבה: ה-F-47 - כל מה שצריך לדעת על מטוס הקרב העתידי
ההחלטה של הממשל מגיעה בתקופה שבה העולם הצבאי מתמודד עם שאלות יסוד: האם מטוסי קרב מאוישים ויקרים עדיין רלוונטיים בעידן שבו רחפנים זולים ומתוחכמים הופכים לשחקנים מרכזיים בשדה הקרב? התשובה של ארה"ב, לפחות לעת עתה, היא שילוב היברידי – מטוסים מאוישים מתקדמים שפועלים כמרכזי שליטה לרשתות של כלים אוטונומיים.
- לאחר עסקת אינטל: טראמפ רוצה נתח גם מלוקהיד מרטין
- הממשל האמריקאי מחלץ את חברת התעופה ומה קרה היום לפני 85 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
> מאסק על ה-F-35: "יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים"
> מטוסי הקרב המובילים בעולם - 10 הגדולים
> לוקהיד מרטין: הורדת המלצה בגלל סין, ה-F-35 והעתיד של השליטה באוויר
- גוגל משקיעה 9 מיליארד דולר בווירג'יניה: מירוץ מרכזי הנתונים מתחמם
- ליסה קוק תובעת את טראמפ - קרב על עצמאות הפד
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד
תגובה לאיומים הגלובליים
ה-F-47 נועד להבטיח עליונות אווירית אמריקאית מול יריבות כמו סין ורוסיה, שכבר מפתחות יכולות מתקדמות משלהן. רוסיה מתקדמת
עם מטוסי דור חמישי כמו ה-Su-57, ואילו סין הציגה לאחרונה מה שנראה כדגם ראשוני של מטוס דור שישי, ה-J-36, שטס השנה פעמיים לפי דיווחים. האיום הסיני בולט במיוחד באזור האינדו-פסיפי, שם טווחי טיסה ארוכים ויכולות חמקנות הם קריטיים להתמודדות עם מערכות הגנה אווירית
מתקדמות כמו ה-S-400 הרוסי, שמופעל גם על ידי סין. ה-F-47, שצפוי להיכנס לשירות במהלך העשור הבא, נבנה בדיוק עבור תרחישים כאלה – עם טווח משופר, חיישנים מתקדמים ומערכות נשק שיכולות
לפעול מעבר לקווי האויב.
התוכנית מגיעה גם על רקע שינויים גיאופוליטיים רחבים יותר. המלחמה המתמשכת באוקראינה הדגימה את תפקידם הגובר של רחפנים זולים בלחימה מודרנית, כפי שציין אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ויועץ ממשלתי בכיר, שטען כי השקעה במטוסים מאוישים יקרים היא "טיפשות" בעידן שבו רחפנים יכולים להשיג תוצאות דומות בעלות נמוכה. עם זאת, התעשייה הביטחונית האמריקאית טוענת כי אין תחליף ליכולות של מטוס מאויש מתקדם בסביבות לחימה מורכבות – כמו אלה שבהן ישראל השתמשה בעליונות אווירית מול איראן כדי להשיג ניצחונות מהירים וחד-משמעיים.
ממד טכנולוגי: דור שישי מול העולם
מה מבדיל את ה-F-47 ממטוסי דור חמישי כמו ה-F-35 וה-F-22, שמיוצרים על ידי לוקהיד? ראשית, הוא משלב טכנולוגיות חדשניות כמו מנועי מחזור משתנה (Adaptive Cycle Engines), שמספקים יעילות דלק גבוהה יותר וטווח מורחב. שנית, ה-F-47 נבנה כחלק ממערכת רחבה יותר הכוללת רחפנים של תוכנית ה-Collaborative Combat Aircraft (CCA), שפועלים כזרועות נוספות של המטוס המרכזי – נושאים נשק נוסף, מבצעים משימות סיור או משמשים כפיתיון לאויב. שלישית, הוא מצויד במערכות בינה מלאכותית מתקדמות שמסייעות לטייס בקבלת החלטות בזמן אמת ומאפשרות תקשורת חלקה עם מערכות קרקעיות, לוויינים וכלי טיס אחרים.
העלות של מטוס כזה היא נושא לוויכוח. ה-F-35, לדוגמה, עולה למעלה מ-100 מיליון דולר ליחידה, ועלות התחזוקה שלו לאורך חייו מגיעה ל-500 עד 700 מיליון דולר. ה-F-47 צפוי להיות יקר אף יותר – הערכות מדברות על מאות מיליוני דולרים ליחידה – מה שמעלה שאלות על כדאיות ההשקעה בעידן שבו רחפן קרבי עשוי לעלות פחות ממיליון דולר. עם זאת, התומכים טוענים כי השילוב של חמקנות, מהירות וקישוריות הופך אותו לכלי הכרחי מול איומים מתקדמים, במיוחד כאשר הוא משולב עם רשתות רחפנים שמגדילות את טווח ההשפעה שלו.
בואינג מול לוקהיד
הזכייה של בואינג היא הפתעה מסוימת, שכן לוקהיד נחשבה למועמדת המובילה בזכות ניסיונה עם ה-F-22 וה-F-35. לוקהיד שלטה בשוק מטוסי הקרב האמריקאיים בדור החמישי, לאחר שניצחה
את בואינג בתחרות על ה-F-35 ב-2001. הפסד ה-NGAD הוא מכה
כפולה עבור החברה, שכבר נשרה לאחרונה מתחרות נפרדת של הצי האמריקאי על מטוס ה-F/A-XX. מנגד, עבור בואינג מדובר בניצחון קריטי. החברה, שספגה קשיים משמעותיים בעסקיה המסחריים (כמו משבר ה-737 MAX) ובעסקי ההגנה (עיכובים בחוזי מיכליות תדלוק), זוכה כעת לזריקת מרץ משמעותית.
החוזה, שמוערך ביותר מ-20 מיליארד דולר לשלב הפיתוח בלבד, עשוי להגיע לעשרות ואף מאות מיליארדים לאורך חיי התוכנית.
עם זאת, אנליסטים מזהירים מפני אופטימיות מוגזמת. תוכנית ה-NGAD היא ארוכת טווח, ושתי החברות התמודדו בשנים האחרונות עם אתגרי ביצוע בחוזים צבאיים – מבעיות תקציב ועד עיכובים טכנולוגיים. יתרה מכך, תקציב ההגנה האמריקאי נמצא תחת לחץ, במיוחד לאור קריאות של בכירים כמו מאסק לקצץ בהוצאות ולהתמקד בטכנולוגיות זולות יותר. השאלה היא האם בואינג תצליח לעמוד בלוחות הזמנים ובתקציב – משימה שהוכחה כקשה בעבר.
מבט לעתיד: מרוץ החימוש האווירי
ה-F-47 אינו רק תגובה לאיומים נוכחיים, אלא גם הצהרה לעתיד. בעולם שבו סין משקיעה בטכנולוגיות חדשניות כמו נשק היפרסוני ורשתות לוויינים צבאיות, ואילו רוסיה ממשיכה לפתח מערכות הגנה אווירית מתקדמות, ארה"ב שואפת לשמור על יתרונה הטכנולוגי. התוכנית משלבת תפיסה הוליסטית של "מערכת מערכות" – לא רק מטוס בודד, אלא רשת משולבת של כלי טיס, חיישנים וכלי נשק שפועלים כיחידה אחת. זהו ניסיון להתמודד עם המציאות שבה שליטה אווירית כבר אינה מושגת רק על ידי מטוסים מהירים יותר, אלא על ידי מי ששולט במידע ובקישוריות.
השאלה הגדולה היא כיצד ייראה שדה הקרב של שנות ה-2030 וה-2040. האם ה-F-47 יהיה "המילה האחרונה" בטכנולוגיה אווירית, או שמא רחפנים זולים ואוטונומיים ישנו את המשוואה לחלוטין? התשובה
תלויה לא רק בהצלחת בואינג, אלא גם ביכולת של ארה"ב להתאים
את האסטרטגיה הצבאית שלה לעולם שבו הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מסחרר, והאיומים הופכים לבלתי צפויים יותר מתמיד. בינתיים, ה-F-47 ממצב את ארה"ב כמובילה במרוץ החימוש האווירי – לפחות עד שהדור הבא יגיע.
- 5.נועה 02/07/2025 12:17הגב לתגובה זוחברה עם רקורד ארוך של רשלנות בייצור והעלמת עובדים שחשפו אותה.מלחמת איראן הראתה שלמטוסי קרב עדיין תפקיד משמעותי. אבל לא בטוח שארהב תתקיים עוד זמן רב כמעצמה והבחירה בבואינג הכושלת היא רק דוגמא לכך..אולי המטוס הבא יהיה בכלל ישראלי...
- 4.ח 28/03/2025 14:48הגב לתגובה זוונפילת טסלה לשער 80 יעבור יצור ה F47 ל LMTהרחפנים של מאסק יוגבלו!
- 3.אנונימי 22/03/2025 23:51הגב לתגובה זוהרבה פעמים שמענו חדשות לא טובות על בואינג תאונות נפילות חלקים וכו וזה די מפחיד ומפליא שנבחרה !!!
- 2.עכשיו יחרחרו עוד מלחמות כדי למכור מטוסי קרב (ל"ת)אנונימי 22/03/2025 18:22הגב לתגובה זו
- 1.מנשר 21/03/2025 21:43הגב לתגובה זוהפנטגון מספיק מרובע בחשיבתו להעתיק את תפיסת נושאת המטוסים עם כל חסרונותיה בעידן הלוחמה הימית המורכבת למלחמה האווירית העתידית ולייצר את F47.

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות – השוק ציפה ליותר
ענקית השבבים רשמה ברבעון השני רווח מתואם של 1.05 דולר למניה והכנסות של 46.7 מיליארד דולר, אך הכנסות חטיבת מרכזי הנתונים פספסו במעט את תחזיות האנליסטים והמניה נפלה ביותר מ-3% במסחר המאוחר
אנבידיה NVIDIA Corp. -0.22% הוכיחה שוב שהיא מכונת רווחים, אבל השוק כבר התרגל לביצועים יוצאי דופן. החברה פרסמה תוצאות לרבעון השני שעלו על התחזיות הן בהכנסות והן ברווח למניה, אולם להכות את הציפיות זה כבר לא מספיק והמניה ירדה יותר מ-3% במסחר המאוחר.
התוצאות המרכזיות היו חזקות: רווח מתואם של 1.05 דולר למניה על הכנסות של 46.7 מיליארד דולר, לעומת ציפיות לרווח של 1.01 דולר והכנסות של 46.2 מיליארד דולר. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, מדובר בקפיצה מרווח של 0.68 דולר למניה והכנסות של 30 מיליארד דולר.
הכנסות תחום מרכזי הנתונים – הלב של אנבידיה – הסתכם ב־41.1 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות של 41.2 מיליארד דולר. פער קטן, אך בחברה ששווה 4 טריליון דולר, גם סטייה כזו יכולה לגרום לירידה במניה.
החברה הודיעה על תוכנית נוספת לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 60 מיליארד דולר – מהלך שמעיד על הביטחון של ההנהלה בעתיד החברה. בנוסף, התחזית לרבעון השלישי עומדת על הכנסות של 54 מיליארד דולר (עם סטייה של 2%), מעל הציפיות של 53.4 מיליארד דולר.
- חמת מציגה רבעון שני טוב, אך השורה התחתונה בעייתית
- קיסטון: זינוק בהכנסות וברווח - מעלה את תחזית התזרים בכ-57%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נקודה מעניינת בדו"ח היא שההכנסות אינן כוללות מכירות שבבי H20 לשוק הסיני – שוק שהפך למקור מחלוקת פוליטית מרכזית. זהו סימן לכך שאנבידיה עדיין מתמודדת עם מורכבויות גיאופוליטיות שעשויות להשפיע על ביצועיה העתידיים. הנשיא טראמפ ביטל את האיסור על מכירת שבבים לסין שהוטל באפריל, אך במקביל דרש "עמלה" של 15% מהכנסות אנבידיה מהשוק הסיני. בנוסף, טראמפ מאיים להטיל מכס של 100% על יבוא שבבים לארה"ב אם החברות לא יעברו לייצור מקומי – אם כי אנבידיה צפויה להיות פטורה מהמכס.

ה-S&P בשיא חדש, הנאסד״ק עולה ב-0.6%; אוקלו מזנקת ב-8%
הבורסות בוול סטריט רושמות שיאים חדשים, על רקע נתונים המצביעים על צמיחה כלכלית חזקה מהצפוי בארה"ב. התמ"ג המתואם לאינפלציה צמח בקצב שנתי של 3.3% ברבעון השני – לעומת הערכה מוקדמת של 3% – כשהצריכה הפרטית ממשיכה להניע את הכלכלה. עם זאת, המשקיעים שומרים על זהירות לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן האהוב על הפד, שצפוי לספק אינדיקציה לגבי קצב הורדות הריבית.
מדד S&P 500 מתקרב ל־6,500 נקודות, ומדד הפחד (VIX) יורד לשפל מאז דצמבר. בשוק האג"ח, תשואת האג"ח לשנתיים – הרגישה למדיניות הפד – עלתה ב־3 נקודות בסיס ל־3.64%. החוזים העתידיים על הריבית מגלמים כמעט ודאות להורדת ריבית באוקטובר ועוד אחת עד סוף השנה, כאשר סיכוי של כ־20 נקודות בסיס להפחתה כבר בספטמבר עדיין על השולחן.
מצד אחד, נתוני צמיחה חזקים מפיגים חששות ממיתון; מצד שני, הם מעלים חשש שהאינפלציה תישאר גבוהה מהצפוי. כפי שניסח זאת אחד מהאנליסטים, "שוק השוורים חי ובועט – ורק מיתון ממשי עלול לקטוע את המומנטום".
אנבידיה, המהווה כ-8% ממדד ה-S&P 500, דיווחה על הכנסות שצמחו ב-56% ברבעון השני, תוצאה שעקפה את תחזיות האנליסטים. עם זאת, הכנסות ממגזר מרכזי הנתונים היו מעט נמוכות מהציפיות, והתחזית להכנסות ברבעון הנוכחי - 54 מיליארד דולר - הייתה גבוהה רק בקצת מהתחזית הממוצעת של 53.1 מיליארד דולר.
- מה אמר ג'נסן הואנג בשיחת הוועידה והאם השוק ישתכנע?
- אנבידיה שוב עקפה את הציפיות – השוק ציפה ליותר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזית של אנבידיה לא כללה צפי למכירות שבב ה-H20 לסין, נושא שמוסיף אי-ודאות לאור בחינת מס הייצוא על שבבים מתקדמים לסין על ידי ממשל ארה"ב. מניית אנבידיה ירדה בפתיחה בכ-0.5%, אבל הצליחה לצמצם חלק מההפסדים בהמשך. אנליסטים רבים, כולל מבתי ההשקעות ג'י פיי מורגן וגם מסיטי נהיו אופטימיים יותר והעלו את יעדי המחיר למניה, תוך אמונה שהתיקון הקטן עכשיו הוא - הזדמנות קניה - אם להקשיב להם "תעמיסו" אנבידיה.