מטוסי הקרב המובילים בעולם - 10 הגדולים
מי יצרנית המטוסים המובילה בעולם, האם לרוסיה וסין יש נציגות במטוסי הקרב הטובים וכל מה שצריך לדעת
מטוסי קרב הם נכס אסטרטגי לכל חיל אוויר מודרני. המטוסים המתקדמים ביותר בעולם כיום משלבים חמקנות, חיישנים מתקדמים, טכנולוגיות בינה מלאכותית, חימוש מתקדם ויכולת תמרון יוצאת דופן. הנה סקירה של עשרת מטוסי הקרב הטובים ביותר בעולם, יכולותיהם, היסטוריית הפיתוח שלהם, המדינות שמשתמשות בהם והיתרונות והחסרונות של כל מטוס.
> מסוקי הקרב הטובים בעולם – מי הכי חזק בשמיים?
1. F-35 Lightning II
יצרן: לוקהיד מרטין (ארה"ב)
שנת כניסה לשירות: 2015
משתמשים מרכזיים: ארה"ב, ישראל, בריטניה, אוסטרליה, יפן, קנדה, דרום קוריאה, איטליה,
הולנד, נורווגיה ומדינות נוספות
עלות ליחידה: כ-80 מיליון דולר
ה-F-35 הוא מטוס קרב מהדור החמישי, החמקן והרב-משימתי המתקדם ביותר בעולם כיום. הוא פותח תחת תוכנית JSF (Joint Strike Fighter) של ארה"ב במטרה להחליף מטוסים ישנים כמו ה-F-16, ה-A-10 וה-F/A-18. המטוס מגיע בשלוש גרסאות עיקריות: F-35A לנחיתה רגילה, F-35B להמראה ונחיתה אנכית ו-F-35C המותאם לנושאות מטוסים.
- טורקיה רוכשת 20 מטוסי טייפון מאנגליה בעסקה של 10.7 מיליארד דולר
- איך פוטין עזר לניצחון הישראלי באיראן; והאם סין תמכור מטוסי קרב לאיראן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היתרון המרכזי של ה-F-35 הוא מערך החיישנים המתקדם שלו, המאפשר למטוס לפעול במערכה עם מודעות מצבית גבוהה יותר מכל מטוס אחר. חיבוריות הנתונים שלו הופכת אותו למרכז בקרה אווירי לכל דבר. למרות היתרונות הרבים, עלויות התחזוקה שלו גבוהות יחסית והוא סבל מתקלות טכניות בשלבים הראשונים של השירות.
2. F-22 Raptor
יצרן:
לוקהיד מרטין (ארה"ב)
שנת כניסה לשירות: 2005
משתמשים מרכזיים: חיל האוויר האמריקאי
בלבד
עלות ליחידה: כ-150 מיליון דולר
ה-F-22 היה מטוס הקרב החמקן הראשון בעולם שנכנס לשירות מבצעי, והוא נחשב לאחד ממטוסי הקרב האוויריים הטובים בהיסטוריה. הוא מצטיין בקרבות אוויר-אוויר, בזכות שילוב של חמקנות, תמרון קיצוני, מכ"ם AESA מתקדם ומנועים חזקים במיוחד המאפשרים לו להגיע למהירות על-קולית ללא צורך במבער אחורי (סופר-קרוז).
- קוינבייס נכנסת לשוק התחזיות וטוקני המניות
- ברודקום יורדת 10%, טילריי עולה 27% והאם בריינסווי מאויימת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
למרות עליונותו הטכנולוגית, ארה"ב הפסיקה את הייצור שלו ב-2011, בעיקר בגלל עלות גבוהה מאוד, מורכבות התחזוקה ואי-אפשרות לייצא אותו. כיום, ה-F-22 נשאר המטוס הדומיננטי ביותר בקרבות אוויר, אך חימושו נגד מטרות קרקעיות מוגבל יחסית למטוסי דור חמישי אחרים כמו ה-F-35.
3. Су-57 Felon
יצרן: סוחוי (רוסיה)
שנת כניסה לשירות: 2020
משתמשים מרכזיים: רוסיה (עתידי: הודו)
עלות ליחידה: כ-50 מיליון דולר
ה-Su-57 הוא מטוס הקרב החמקן הראשון של רוסיה, שנועד להתחרות ב-F-22 וב-F-35. פיתוחו החל בשנות ה-2000 כחלק מהשאיפה של רוסיה להשיג עליונות אווירית ולספק מענה לטכנולוגיות המערביות. הוא מתוכנן לשלב יכולות חמקנות, טיסה במהירות על-קולית ממושכת, ויכולת תקיפה מגוונת כולל שימוש בטילים היפרסוניים.
למרות ההבטחות הגדולות, תוכנית הפיתוח של ה-Su-57 סבלה מעיכובים רבים, כולל בעיות במנועים ובייצור חומרים חמקניים. נכון להיום, רק מספר מועט של מטוסים יוצרו, ורוסיה עדיין מנסה לשפר את המערכות שלו.
4. J-20 Mighty Dragon
יצרן: צ'נגדו (סין)
שנת כניסה לשירות: 2017
משתמשים מרכזיים: חיל האוויר הסיני
עלות ליחידה: כ-110 מיליון דולר
ה-J-20 הוא מטוס הקרב החמקן הראשון של סין, והוא נחשב לתשובתה ל-F-35 ו-F-22. מדובר במטוס גדול יחסית למטוסי קרב חמקנים אחרים, עם טווח ארוך יותר ויכולת לשאת חימוש כבד יותר.
סין הצליחה לקדם במהירות את פיתוח המטוס, אך קיימים ספקות בנוגע לרמת החמקנות והביצועים שלו מול מקביליו האמריקאים. מנועי המטוס היוו אתגר טכנולוגי מרכזי, ובמשך שנים הוא הסתמך על מנועים רוסים. רק לאחרונה סין החלה לייצר מנועים מתקדמים משלה.
5. Eurofighter Typhoon
יצרן: קונסורציום אירופי (גרמניה, בריטניה, ספרד, איטליה)
שנת כניסה לשירות: 2003
משתמשים מרכזיים: גרמניה, בריטניה, איטליה, ספרד, ערב הסעודית,
אוסטריה
עלות ליחידה: כ-80 מיליון דולר
ה-Eurofighter Typhoon פותח כמטוס קרב דור 4.5 בעל יכולות מתקדמות בקרבות אוויר-אוויר ותקיפה קרקעית. המטוס נחשב לאחד המטוסים הזריזים ביותר, עם יכולת תמרון מעולה ומהירות על-קולית גבוהה.
אף שהוא אינו חמקן, מערכות האוויוניקה והמכ"ם שלו מקנות לו יתרון משמעותי, והוא נותר אחד המטוסים המתקדמים ביותר בעולם.
6. Dassault Rafale
יצרן: דאסו
(צרפת)
שנת כניסה לשירות: 2001
משתמשים מרכזיים: צרפת, הודו, מצרים, יוון, איחוד
האמירויות
עלות ליחידה: כ-75 מיליון דולר
ה-Rafale הוא מטוס קרב רב-משימתי מהדור הרביעי המתקדם. הוא ידוע ביכולתו להשתלב במגוון רחב של משימות, מתמרונים בקרבות אוויר-אוויר ועד תקיפות קרקע מורכבות.
הוא זכה להצלחה בשוק הייצוא, בעיקר בזכות האמינות הגבוהה שלו והביצועים המרשימים. עם זאת, בהיעדר טכנולוגיית חמקנות, הוא מתקשה להתמודד עם מטוסי דור חמישי כמו ה-F-35.
7. F-15EX Eagle II
יצרן:
בואינג (ארה"ב)
שנת כניסה לשירות: 2021
משתמשים מרכזיים: ארה"ב, ערב הסעודית,
יפן, ישראל
עלות ליחידה: כ-90 מיליון דולר
ה-F-15EX הוא הגרסה החדשה ביותר של מטוס ה-F-15 האגדי. הוא מצויד במערכות חיישנים חדישות, יכולת נשיאת חימוש עצומה ומנועים חזקים במיוחד.
למרות שאינו חמקן, יכולת הלחימה שלו נשארת גבוהה מאוד, והוא משמש כמטוס עליונות אווירית שאין לו מתחרים בעולם הדור הרביעי.
8. F/A-18 Super Hornet
יצרן: בואינג (ארה"ב)
שנת כניסה לשירות: 1999
משתמשים מרכזיים: חיל הים האמריקאי, אוסטרליה, גרמניה
עלות ליחידה: כ-70 מיליון דולר
תכונות עיקריות: רב-משימתי עם יכולת לחימה מספינות; חיישנים מתקדמים ואוויוניקה מודרנית, תחזוקה פשוטה יחסית
חסרונות: לא חמקן, ביצועים נחותים מול מטוסי דור חמישי
9. J-31 Gyrfalcon
יצרן:
שן-יאנג (סין)
שנת כניסה לשירות: צפוי ב-2025
משתמשים מרכזיים: סין, פקיסטן (בעתיד)
עלות ליחידה: כ-60 מיליון דולר
תכונות עיקריות: דומה ל-F-35, חמקן דור חמישי, התאמה
לנושאות מטוסים
חסרונות: מידע מוגבל על ביצועים, מנועים חלשים יחסית
10. Sukhoi Su-35 Flanker-E
יצרן: סוחוי (רוסיה)
שנת כניסה לשירות: 2014
משתמשים מרכזיים: רוסיה, סין, מצרים
עלות ליחידה: כ-50 מיליון דולר
תכונות עיקריות: גרסה משופרת של ה-Su-27, יכולת תמרון מהגבוהות בעולם,מכ"ם מתקדם לטווח רחוק
חסרונות: לא חמקן, מערכת אוויוניקה נחותה יחסית למערב.
- 2.אנונימי 11/03/2025 21:23הגב לתגובה זומרשים
- 1.דויד.ב 11/03/2025 14:12הגב לתגובה זומטוס הקרב הפצצה השבדי גריפין !!!
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
וול סטריט שור וילדה (דאלי)ברודקום יורדת 10%, טילריי עולה 27% והאם בריינסווי מאויימת?
ברודקום נופלת ב-8%, אחרי דוחות טובים אבל תחזית חלשה להמשך ולוקחת איתה חלק ממניות ה-AI, ולמרות זאת הנאסד"ק יורד רק 0.3%. הדאו' עולה ב-0.3%.
הספור של היום הוא הקנאביס - מניות הקנאביס מזנקות בעקבות טראמפ - מהפכה בשוק הקנאביס? טראמפ שוקל להוריד את הסיווג הפדרלי - מה המשמעות?
במניות הישראליות - Nova Measuring Instruments Ltd. -4.18% מאבדק 2%, אינטרקיור -0.07% עולה 10% כחלק מגל העליות בקנאביס
המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.19% נאסד"ק -1.01% S&P 500 BITCOIN -2.88%
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש
הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.
