מסוקי הקרב הטובים בעולם – מי הכי חזק בשמיים?
מבואינג ועד מיל: הכירו את מסוקי הקרב ששולטים בשדה הקרב המודרני
מסוקי קרב הם אחד הכלים הכי קטלניים ומרשימים בזרועות האוויר של צבאות העולם. הם משלבים מהירות, כוח אש וגמישות, ומשמשים למשימות כמו תקיפת טנקים, תמיכה קרקעית ואפילו קרבות אוויר-אוויר. במרץ 2025, השוק מלא בדגמים מתקדמים, ואנחנו נסקור כאן את 10 מסוקי הקרב המובילים – מי מייצר אותם, איפה משתמשים בהם, כמה הם עולים, ומה היתרונות והחסרונות שלהם.
> מטוסי הקרב המובילים בעולם - 10 הגדולים
>10 הכטב"מים הטובים בעולם - האם ישראל בצמרת?
1. בואינג AH-64E אפאצ'י גארדיאן (Boeing AH-64E Apache Guardian)
יצרן: בואינג (Boeing), ארה"ב
שימוש: צבא ארה"ב, ישראל, בריטניה, יפן, הולנד ועוד.
עלות: כ-52 מיליון דולר (~200 מיליון שקל)
יתרונות: תא טייס משוריין בטיטניום, חיישני לילה מתקדמים, טילי Hellfire מדויקים.
ניסיון קרבי עשיר (עיראק, אפגניסטן, עזה).
חסרונות: עלויות תחזוקה גבוהות (~5,000 דולר לשעת טיסה). פגיעות לטילי נ"מ מודרניים אם לא מוגן היטב.
למה הוא בולט: האפאצ'י הוא עמוד השדרה של צבא ארה"ב, עם למעלה מ-1,280 יחידות ו-5 מיליון שעות טיסה.
2. מיל Mi-28NM הווק (Mil Mi-28NM Havoc)
יצרן: מיל (Mil), רוסיה
שימוש: רוסיה, עיראק, אלג'יריה.
עלות: כ-18-20 מיליון דולר (~70-77 מיליון שקל)
- קריית טבעון - למה אנבידיה בחרה בה ו-10 עובדות על האזור
- מדריך מקיף על טופס 17 - כל מה שצריך לדעת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
יתרונות: עמידות גבוהה לתנאים קשים, תותח 30 מ"מ, טילי Ataka נגד שריון.
זול יחסית למתחרים מערביים.
חסרונות: אלקטרוניקה פחות מתקדמת מהמערב, פגיעות לנשק מונחה לייזר.
למה הוא בולט: מותאם למלחמה קרה, ממשיך להרשים בסוריה ובאוקראינה.
3. קאמוב Ka-52 אליגטור (Kamov Ka-52 Alligator)
יצרן: קאמוב (Kamov), רוסיה
שימוש: רוסיה, מצרים.
עלות: כ-16 מיליון דולר (~62 מיליון שקל)
יתרונות: מושבים כפולים עם כיסא מפלט (נדיר במסוקים), רוטורים כפולים לזריזות. יכולת תקיפה רב-תכליתית.
חסרונות: תחזוקה מורכבת, פחות נפוץ ממתחרים.
למה הוא בולט: עיצוב ייחודי וקטלניות שהוכחה באוקראינה.
4. יורוקופטר טייגר (Eurocopter Tiger)
יצרן: איירבוס הליקופטרים (Airbus Helicopters), צרפת/גרמניה
שימוש: צרפת, גרמניה, ספרד, אוסטרליה. עלות: כ-40 מיליון דולר (~154 מיליון שקל)
יתרונות: רב-תכליתי (נגד טנקים, תמיכה קרקעית), חמקניות יחסית, מערכות שליטה מודולריות.
חסרונות: יקר לייצור ותחזוקה, פחות ניסיון קרבי מאפאצ'י.
למה הוא בולט: המסוק הראשון שיוצר לגמרי באירופה, גמישות מרשימה.
5. בל AH-1Z וייפר (Bell AH-1Z Viper)
יצרן: בל (Bell), ארה"ב
שימוש: חיל הנחתים האמריקאי.
עלות: כ-31 מיליון דולר (~120 מיליון שקל)
יתרונות: טילי Sidewinder אוויר-אוויר, מהירות וזריזות, תא טייס מתקדם.
חסרונות: עלות תפעול גבוהה (~20,000 דולר לשעה), פחות משוריין מהאפאצ'י.
למה הוא בולט: ממשיך את מורשת ה"קוברה" עם טכנולוגיה מודרנית.
6. מיל Mi-24/35 הינד (Mil Mi-24/35 Hind)
יצרן:
מיל (Mil), רוסיה
שימוש: רוסיה, הודו, יותר מ-50 מדינות נוספות.
עלות: כ-12-15 מיליון דולר (~46-58 מיליון שקל)
יתרונות: יכולת נשיאת 8 חיילים + תקיפה, נפוץ וזול, ניסיון קרבי עשיר.
חסרונות: טכנולוגיה ישנה, פגיעות לנשק מודרני.
למה הוא בולט: המסוק הכי מיוצר בהיסטוריה (2,600+ יחידות).
7. אגוסטה-וסטלנד T129 ATAK
יצרן: לאונרדו (Leonardo), איטליה/טורקיה
שימוש: טורקיה, פקיסטן, הפיליפינים.
עלות: כ-25 מיליון דולר (~96 מיליון שקל)
יתרונות: זריזות בשטח הררי, טילי UMTAS מקומיים, מחיר תחרותי.
חסרונות: פחות ניסיון קרבי, תלות בחלקים זרים.
למה הוא בולט: מותאם למלחמה טקטית בהרים של טורקיה.
8. צ'אנגה Z-10
יצרן: צ'אנגה (Changhe Aircraft), סין
שימוש: צבא סין.
עלות: כ-15-20 מיליון דולר (~58-77 מיליון שקל)
יתרונות: זול יחסית, טילי HJ-10 נגד שריון, עיצוב חמקני קל.
חסרונות: פחות נבדק בקרב, תלות בטכנולוגיה זרה מוקדמת.
למה הוא בולט: המסוק הראשון שסין פיתחה עצמאית.
9. סיקורסקי S-70A בלק הוק (מיגון קרבי)
יצרן: סיקורסקי (Sikorsky), ארה"ב
שימוש: ארה"ב, טורקיה, דרום קוריאה (גרסאות מותאמות לתקיפה).
עלות: כ-20-25 מיליון דולר (~77-96 מיליון שקל)
יתרונות: רב-תכליתי (תקיפה+הובלה), אמינות גבוהה, נפוץ מאוד.
חסרונות: פחות מותאם לתקיפה ישירה מאפאצ'י, מהירות נמוכה יחסית.
למה הוא בולט: גרסאות חמושות הופכות אותו לאיום רציני.
10. אגוסטה A129 מנגוסטה (Agusta A129 Mangusta)
יצרן: לאונרדו (Leonardo), איטליה
שימוש: איטליה (בעיקר).
עלות: כ-25 מיליון דולר (~96 מיליון שקל)
יתרונות: קל משקל וזריז, טילי Spike יעילים, חסכוני בדלק.
חסרונות: פחות חזק ממתחרים, שימוש מוגבל מחוץ לאיטליה.
למה הוא בולט: המסוק הראשון שתוכנן כולו באירופה המערבית.
ניתוח קצר: מי הכי טוב?
האפאצ'י (AH-64E) מוביל בזכות ניסיון, טכנולוגיה וכוח אש, אבל הוא יקר ודורש תחזוקה רבה.
הרוסים (Mi-28, Ka-52) מציעים עמידות
ומחיר נמוך, אבל מפגרים באלקטרוניקה.
האירופאים (טייגר, מנגוסטה) מביאים גמישות וחדשנות, אבל פחות נפוצים.
הסינים (Z-10) עולים מהר, אבל עדיין לא מוכחים במלחמות גדולות.
- 6.מאור 13/03/2025 12:32הגב לתגובה זולא לשווא כמעט לא בשימוש בעזה או לבנון.
- 5.אנונימי 12/03/2025 17:43הגב לתגובה זומי מכין כתבה שלמה על מסוקים ולא טורח לשים תמונה של כל מסוק שנדע להבדיל וסתם ליופי.נורא
- 4.צריך טייסים שלא מסרבים לטוס (ל"ת)הכי חשוב 12/03/2025 15:31הגב לתגובה זו
- רון 14/03/2025 17:32הגב לתגובה זולסלק את המצורעים שמבקשים להפוך את ישראל לדיקטטורה ולמדינת משטרה ולהחזיר אותה לשפיות יהודית ודמוקרטית .
- אנונימי 13/03/2025 12:31הגב לתגובה זוחשבת על זה פעם
- 3.אנונימי 12/03/2025 14:42הגב לתגובה זוהאליגטור עמיד כמו סבתות עם הליכון במדרגות וגם נופל מהשמיים בהתאם.כמו בכתבה עם הכטבמים חלק מהנתונים המצוינים הפוכים למציאות.כמו הביירקטר הטורקי שהאוקראינים אלה שמשתמשים בו הכי הרבה בעולם מתלוננים על חוסר הדיוק שלו.לא משנה איפה שלא יודעים תמציאו זה מוכר
- 2.למה אין תמונה של כל מסוק קשה להשקיע (ל"ת)אנונימי 11/03/2025 09:33הגב לתגובה זו
- 1.שי חנוני 11/03/2025 08:36הגב לתגובה זוהגיע הזמן שתעשייה אווירית תצטרף לשוק
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוק10 המגדלים הגבוהים בעולם
בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120
כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.
1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות
הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.
המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,
תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.
- בנייה לגובה בירושלים? לא כל כך מהר
- 1,654 דירות חדשות ייבנו בבת ים. כמה הן יעלו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

אנבידיהקריית טבעון - למה אנבידיה בחרה בה ו-10 עובדות על האזור
רשות מקרקעי ישראל אישרה הקצאת קרקע בפטור ממכרז לחברת אנבידיה בקריית טבעון, כחלק מתוכנית להקמת קמפוס טכנולוגי ענק - קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון. הפרויקט, שממתין לאישור סופי מהנהלת החברה העולמית, צפוי להעסיק קרוב ל-10,000 עובדים ולהשפיע על לפחות 10,000 נוספים. קריית טבעון שמתגוררים בה כ-20,000 תושבים, עומדת לכאורה בפני שינוי גדול. האם הציפיות מוגזמות?
הקמפוס החדש יעסיק כאמור עובדים חדשים רבים, אבל לא חייבים לגור בקריית טבעון כדי לעבוד באנבידיה. יש ישובים רבים בסמוך, חיפה במרחק של 18 דקות. גם תל אביב במרחק של שעה, נתניה בפחות מ-50 דקות. ויש תחבורה יחסית נוחה - זה היה התנאי הגדול של אנבידיה. כלומר, זה בהחלט אירוע חשוב לקריית טבעון ולאזור כולו, אבל צריך לקחת אותו בפרופורציות. חלק גדול מהעובדים יגיע לאזור בבוקר ויעזוב אחרי הצהריים. יהיו כאלו שיעדיפו לגור בסביבה, אבל צריך לזכור שמדובר על הקמה שתיקח שנים ושהמעבר לאזור על פני שנים, כנראה לא יהיה בהיקפים ענקיים - כן, האזור יגדל באוכלוסייה, יתחזק כנראה כלכלית, אבל האם קריית טבעון תגדל ל-30 אלף איש תוך 3 שנים? - מה פתאום. ועדיין זה כמובן יכול להיות משמעותי, במיוחד, אגב התקופה שהיא "החלום". ההבנה שהולך לקום דבר גדול מאוד בקריית טבעון של המובילה העולמית בתחום הטכנולוגיה, מוסיפה כבר ביום הראשון כמה אחוזים טובים למחירי הדירות.
מחירי הדירות בקריית טבעון
מחירי הדירות יעלו. גם ככה אין היצע גדול של דירות והמחירים בעלייה, והציפיה לאנבידיה תוביל לעלייה מדורגת במחירי הדירות באזור. יהיו עסקים רבים בקמפוס והתעסוקה באזור תגדל - גם של יהודים וגם של ערבים (שמהווים כ-25%-30% מאוכלוסיית האזור). האם זה יוביל לפריחה אדירה? אולי זה יקרה במרחק של 10 שנים מהיום, אם הקמפוס יילך ויתרחב. אלו תהליכים ארוכים. תהיה פריחה, אבל לא בום כלכלי אדיר באזור.
בינתיים, הדיווחים על כך שאנבידיה תקים את הקמפוס כמובן מעודדים את האזור. השיח על כך כבר משפיע על שוק הנדל"ן המקומי כי אלו שרצו למכור חושבים פעמיים או מעלים מחיר והקונים כנראה יסכימו להוסיף סכום מסוים כי תהיה השבחה עתידית. ביישוב כבר יש תחושת ציפייה, בעלי בתים מקווים לעליית ערך הנכסים, תושבים מדברים על האפשרות לשדרוג תשתיות וחיזוק השירותים העירוניים. על פניו, מדובר בהזדמנות נדירה ליישוב קטן להפוך לחלק משמעותי ממפת ההייטק הצפונית.
- קריית טבעון על המפה של אנבידיה: הקמפוס החדש צפוי לשנות את פני הצפון
- השאלה שעולה מדוח המבקר בנושא הארנונה: לאן נעלמו 10 מיליארד שקל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא כולם בטוחים שזה יביא רק בשורות. אין עדיין תחנת רכבת, דרכי הגישה עמוסות, והרחוב הראשי כבר פקוק ברוב שעות היום. גם ההשפעה על מחירי הדיור אינה חד-משמעית, מצד אחד צפוי ביקוש מצד עובדים פוטנציאליים, מצד שני ההיצע מוגבל מאוד ואין תוכניות בנייה משמעותיות באופק.
