כטבמ
צילום: תעשייה אווירית

10 הכטב"מים הטובים בעולם - האם ישראל בצמרת?

מי הכטב"מים שנחשבים הטובים בעולם, איפה הם היו בשימוש, מה היכולות המבצעיות שלם - כל מה שצריך לדעת

עמית בר | (9)
נושאים בכתבה כטב"ם

הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) הפכו לאחד הכלים החשובים ביותר בשדה הקרב המודרני, כשהם משמשים למשימות תקיפה, איסוף מודיעין, סיור והגנה. הדירוג של הכטב"מים שלפניכם הוא ריכוז של ממצאים בתקשורת הביטחונית על  על סמך מספר פרמטרים: טווח טיסה, משך שהייה באוויר, יכולות חימוש, טכנולוגיות חמקנות, דיוק תקיפה, עלויות, מספר יחידות שיוצרו ושימוש מבצעי מוכח.


1. MQ-9 Reaper (ארה"ב)

פותח: 2001 על ידי ג'נרל אטומיקס
יוצר עד כה: מעל 300 יחידות
משמש את: ארה"ב, בריטניה, צרפת, איטליה, ספרד
טווח: 1,850 ק"מ
זמן שהייה: 27 שעות
מהירות מרבית: 482 קמ"ש
משקל: 4,760 ק"ג
חימוש: טילי AGM-114 Hellfire, פצצות מונחות GBU-12
עלות: כ-32 מיליון דולר
ה-MQ-9 Reaper השתתף במבצעי אפגניסטן, עיראק, סוריה ותימן, ולקח חלק בחיסול בכירים בארגוני טרור כמו אל-קאעדה ודאעש.


יתרונות:  יכולת חימוש מרשימה, משך טיסה ארוך, מוכח בשדה הקרב
חסרונות: לא חמקני, יקר יחסית


2. Bayraktar TB2 (טורקיה)

פותח: 2014 על ידי Baykar
יוצר עד כה: מעל 500 יחידות
משמש את: טורקיה, אוקראינה, קטר, אזרבייג'ן
טווח: 300 ק"מ
זמן שהייה: 27 שעות
מהירות מרבית: 222 קמ"ש
משקל: 700 ק"ג
חימוש: טילי MAM-L, פצצות מונחות

עלות: כ-5 מיליון דולר


ה-TB2 הפך לאחד הכלים המשמעותיים ביותר במלחמת נגורנו-קרבאך, המלחמה באוקראינה והמערכה בלוב.


יתרונות: עלות נמוכה מאוד, יכולת תקיפה מדויקת, קל לתפעול

חסרונות: לא חמקני,  חימוש מוגבל




3. RQ-4 Global Hawk (ארה"ב)

פותח: 1998 על ידי Northrop Grumman
יוצר עד כה: כ-50 יחידות
משמש את: ארה"ב, נאט"ו, יפן
טווח: 22,780 ק"מ

זמן שהייה: 34 שעות
מהירות מרבית: 629 קמ"ש
משקל: 6,800 ק"ג
חימוש: ללא חימוש – משמש רק לאיסוף מודיעין

עלות: כ-130 מיליון דולר


ה-RQ-4 פעל באפגניסטן, עיראק, סוריה ואוקראינה, ושימש למשימות ריגול מתקדמות.


יתרונות: כושר טיסה לטווחים ארוכים מאוד, מצלמות מתקדמות לסיור ומודיעין

חסרונות: ללא חימוש כלל, יקר מאוד


4. Heron TP (ישראל)

פותח: 2004 על ידי התעשייה האווירית
יוצר עד כה: מאות יחידות
משמש את: ישראל, גרמניה, הודו
טווח: 7,400 ק"מ

קיראו עוד ב"בארץ"

זמן שהייה: 36 שעות
משקל: 5,400 ק"ג
חימוש: מגוון טילים מתקדמים

עלות: כ-35 מיליון דולר


שימש במבצעי צה"ל בעזה, בסוריה ובלבנון, והפך לכלי קריטי בפעילות המודיעינית של ישראל.

יתרונות: מערכות אלקטרוניות מתקדמות, כושר שהייה ארוך

חסרונות: לא חמקני במיוחד


כתבות קשורות: 

מטוסי הקרב המובילים בעולם - 10 הגדולים

מסוקי הקרב הטובים בעולם – מי הכי חזק בשמיים?





5. Wing Loong II (סין)

פותח: 2017 על ידי AVIC
יוצר עד כה: מעל 200 יחידות
משמש את: סין, ערב הסעודית, איחוד האמירויות

טווח: 4,000 ק"מ
זמן שהייה: 20 שעות
חימוש: טילי HJ-10

עלות: כ-5 מיליון דולר


שימש לתקיפות בלוב ובתימן.


יתרונות: עלות נמוכה יחסית, יכולת תקיפה טובה

חסרונות: מערכות פחות מתקדמות מהמקבילים האמריקאים


6. MQ-4C Triton (ארה"ב)

פותח: 2013
יוצר עד כה: מעל 20 יחידות
משמש את: חיל הים האמריקאי
טווח: 15,000 ק"מ

שהייה באוויר: 30 שעות
חימוש: ללא חימוש

משמש למשימות מודיעין ימי ופעל באזור האוקיינוס השקט.


יתרונות: יכולת גילוי איומים ימיים

חסרונות: יקר מאוד



7. Shahed-129 (איראן)


פותח: 2012
יוצר עד כה: מאות יחידות
משמש את: איראן ובעלות בריתה

טווח: 1,700 ק"מ
חימוש: טילים מדויקים


שימש בלחימה בסוריה, עיראק ותימן.


יתרונות: עלות נמוכה, כושר נשיאה גבוה

חסרונות: מערכות ניווט בסיסיות


8. CH-5 Rainbow (סין)

פותח: 2017
יוצר עד כה: עשרות יחידות
משמש את: סין, מצרים, ערב הסעודית

טווח: 2,000 ק"מ
חימוש: מגוון טילים
פרק מבצעי

נמצא בניסויים קרביים במזרח התיכון.


יתרונות: חימוש מתקדם, יכולת שהייה גבוהה


חסרונות: לא חמקני


9. GJ-11 (סין)

פותח: 2020
יוצר עד כה: מספר לא ידוע
משמש את: סין
טווח: לא פורסם
חימוש: טילים מונחים


עדיין לא הופעל במלחמות.

יתרונות: חמקני

חסרונות: לא נבחן בקרב


10. Hermes 900 (ישראל)

פותח: 2009
יוצר עד כה: מאות יחידות
משמש את: ישראל, שווייץ, ברזיל

טווח: 2,000 ק"מ
חימוש: יכולת חימוש מוגבלת


נמצא בשימוש מבצעי בצה"ל ובכמה צבאות בעולם.

יתרונות: יכולת סיור מתקדמת

חסרונות: נשיאת חימוש מוגבלת



תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מה עם הra01 המלט הישראלי הסודי הטוב בעולם (ל"ת)
    אנונימי 05/07/2025 23:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 05/07/2025 17:27
    הגב לתגובה זו
    מה שכן שלנו שוהה הרבה זמן באוויר וזה ממש חשוב
  • 5.
    הדרוג מוזר כי לא צריך להיות מקום לטורקים ואיראנים בצמרת (ל"ת)
    ויטלי 12/03/2025 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוקי 12/03/2025 15:16
    הגב לתגובה זו
    מה עם הזיק . מעולה !!!
  • 3.
    חסר זיק (ל"ת)
    זיק 12/03/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
  • את הזיק לא מפרסמים כי הוא סודי מאד (ל"ת)
    רהמי.מ 12/03/2025 11:31
    הגב לתגובה זו
  • הזיק 450 סוס עבודה מספר אחד בעולם (ל"ת)
    אנונימי 12/03/2025 11:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 12/03/2025 02:02
    הגב לתגובה זו
    הרון הוא המזלט הטוב בעולם
  • 1.
    יש כלים מתקדמים שלא פורסמו (ל"ת)
    עושה חשבון 12/03/2025 01:09
    הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.