10 הכטב"מים הטובים בעולם - האם ישראל בצמרת?
מי הכטב"מים שנחשבים הטובים בעולם, איפה הם היו בשימוש, מה היכולות המבצעיות שלם - כל מה שצריך לדעת
הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) הפכו לאחד הכלים החשובים ביותר בשדה הקרב המודרני, כשהם משמשים למשימות תקיפה, איסוף מודיעין, סיור והגנה. הדירוג של הכטב"מים שלפניכם הוא ריכוז של ממצאים בתקשורת הביטחונית על על סמך מספר פרמטרים: טווח טיסה, משך שהייה באוויר, יכולות חימוש, טכנולוגיות חמקנות, דיוק תקיפה, עלויות, מספר יחידות שיוצרו ושימוש מבצעי מוכח.
1. MQ-9 Reaper (ארה"ב)
פותח: 2001 על ידי ג'נרל אטומיקס
יוצר עד כה: מעל 300 יחידות
משמש את: ארה"ב, בריטניה, צרפת, איטליה, ספרד
טווח: 1,850 ק"מ
זמן שהייה: 27 שעות
מהירות מרבית: 482 קמ"ש
משקל: 4,760 ק"ג
חימוש: טילי AGM-114 Hellfire, פצצות מונחות GBU-12
עלות: כ-32 מיליון דולר
ה-MQ-9 Reaper השתתף במבצעי אפגניסטן, עיראק, סוריה ותימן, ולקח חלק בחיסול בכירים בארגוני טרור כמו אל-קאעדה ודאעש.
יתרונות: יכולת חימוש מרשימה, משך טיסה ארוך, מוכח בשדה הקרב
חסרונות: לא חמקני, יקר יחסית
2. Bayraktar TB2 (טורקיה)
פותח: 2014 על ידי Baykar
יוצר עד כה: מעל 500 יחידות
משמש את: טורקיה, אוקראינה, קטר, אזרבייג'ן
טווח: 300 ק"מ
זמן שהייה: 27
שעות
מהירות מרבית: 222 קמ"ש
משקל: 700 ק"ג
חימוש: טילי MAM-L, פצצות מונחות
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עלות: כ-5 מיליון דולר
ה-TB2 הפך לאחד הכלים המשמעותיים ביותר במלחמת נגורנו-קרבאך, המלחמה באוקראינה והמערכה בלוב.
יתרונות: עלות נמוכה מאוד, יכולת תקיפה מדויקת, קל לתפעול
חסרונות: לא חמקני, חימוש מוגבל
3. RQ-4 Global Hawk (ארה"ב)
פותח: 1998 על ידי Northrop Grumman
יוצר עד כה: כ-50 יחידות
משמש את: ארה"ב, נאט"ו, יפן
טווח: 22,780 ק"מ
זמן שהייה: 34 שעות
מהירות מרבית: 629 קמ"ש
משקל: 6,800 ק"ג
חימוש: ללא חימוש – משמש רק לאיסוף מודיעין
עלות: כ-130 מיליון דולר
ה-RQ-4 פעל באפגניסטן, עיראק, סוריה ואוקראינה, ושימש למשימות ריגול מתקדמות.
יתרונות: כושר טיסה לטווחים ארוכים מאוד, מצלמות מתקדמות לסיור ומודיעין
חסרונות: ללא חימוש כלל, יקר מאוד
4. Heron TP (ישראל)
פותח: 2004 על ידי התעשייה האווירית
יוצר עד כה: מאות יחידות
משמש את: ישראל, גרמניה, הודו
טווח: 7,400 ק"מ
- "כלכלת ישראל תצמח ב-5% בשנה הקרובה"
- השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...
זמן שהייה: 36 שעות
משקל: 5,400 ק"ג
חימוש: מגוון טילים מתקדמים
עלות: כ-35 מיליון דולר
שימש במבצעי צה"ל בעזה, בסוריה ובלבנון, והפך לכלי קריטי בפעילות המודיעינית של ישראל.
יתרונות: מערכות אלקטרוניות מתקדמות, כושר שהייה ארוך
חסרונות: לא חמקני במיוחד
מטוסי הקרב המובילים בעולם - 10 הגדולים
מסוקי הקרב הטובים בעולם – מי הכי חזק בשמיים?
5. Wing Loong II (סין)
פותח: 2017 על ידי AVIC
יוצר עד כה: מעל 200 יחידות
משמש את: סין, ערב הסעודית, איחוד האמירויות
טווח: 4,000
ק"מ
זמן שהייה: 20 שעות
חימוש: טילי HJ-10
עלות: כ-5 מיליון דולר
שימש לתקיפות בלוב ובתימן.
יתרונות: עלות נמוכה יחסית, יכולת תקיפה טובה
חסרונות: מערכות פחות מתקדמות מהמקבילים האמריקאים
6. MQ-4C Triton (ארה"ב)
פותח: 2013
יוצר עד
כה: מעל 20 יחידות
משמש את: חיל הים האמריקאי
טווח: 15,000 ק"מ
שהייה באוויר: 30 שעות
חימוש: ללא חימוש
משמש למשימות מודיעין ימי ופעל באזור האוקיינוס השקט.
יתרונות: יכולת גילוי איומים ימיים
חסרונות: יקר מאוד
7. Shahed-129 (איראן)
פותח: 2012
יוצר עד כה: מאות יחידות
משמש את: איראן ובעלות בריתה
טווח: 1,700 ק"מ
חימוש: טילים מדויקים
שימש בלחימה בסוריה, עיראק ותימן.
יתרונות: עלות נמוכה, כושר נשיאה גבוה
חסרונות: מערכות ניווט בסיסיות
8. CH-5 Rainbow (סין)
פותח: 2017
יוצר עד כה: עשרות יחידות
משמש את: סין, מצרים, ערב הסעודית
טווח: 2,000 ק"מ
חימוש: מגוון טילים
פרק מבצעי
נמצא בניסויים קרביים במזרח התיכון.
יתרונות: חימוש מתקדם, יכולת שהייה גבוהה
חסרונות: לא חמקני
9. GJ-11 (סין)
פותח: 2020
יוצר עד כה: מספר לא ידוע
משמש את: סין
טווח: לא פורסם
חימוש:
טילים מונחים
עדיין לא הופעל במלחמות.
יתרונות: חמקני
חסרונות: לא נבחן בקרב
10. Hermes 900 (ישראל)
פותח: 2009
יוצר עד כה: מאות יחידות
משמש את: ישראל, שווייץ, ברזיל
טווח: 2,000 ק"מ
חימוש: יכולת
חימוש מוגבלת
נמצא בשימוש מבצעי בצה"ל ובכמה צבאות בעולם.
יתרונות: יכולת סיור מתקדמת
חסרונות: נשיאת חימוש מוגבלת
- 7.מה עם הra01 המלט הישראלי הסודי הטוב בעולם (ל"ת)אנונימי 05/07/2025 23:50הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 05/07/2025 17:27הגב לתגובה זומה שכן שלנו שוהה הרבה זמן באוויר וזה ממש חשוב
- 5.הדרוג מוזר כי לא צריך להיות מקום לטורקים ואיראנים בצמרת (ל"ת)ויטלי 12/03/2025 16:48הגב לתגובה זו
- 4.שוקי 12/03/2025 15:16הגב לתגובה זומה עם הזיק . מעולה !!!
- 3.חסר זיק (ל"ת)זיק 12/03/2025 08:33הגב לתגובה זו
- את הזיק לא מפרסמים כי הוא סודי מאד (ל"ת)רהמי.מ 12/03/2025 11:31הגב לתגובה זו
- הזיק 450 סוס עבודה מספר אחד בעולם (ל"ת)אנונימי 12/03/2025 11:24הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 12/03/2025 02:02הגב לתגובה זוהרון הוא המזלט הטוב בעולם
- 1.יש כלים מתקדמים שלא פורסמו (ל"ת)עושה חשבון 12/03/2025 01:09הגב לתגובה זו

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן
תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.65% , ישראייר ישראייר גרופ 2.45% וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.
אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים,
המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.
ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה
כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.
ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת
אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.
- הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
- יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.
