מוסר תשלומים: רוב מוחלט של התשלומים לספקים של משרדי הממשלה שולמו תוך 45 ימים
כ-88% מכמות התשלומים לספקי משרדי הממשלה בשנת 2023 משולמים בתוך 45 ימים ממועד קבלת החשבונית וכ-96% מהתשלומים משולמים בתוך 52 ימים ממועד קבלת החשבונית כך עולה מהדיווח, שהוגש היום לוועדת הכלכלה של הכנסת. נתונים אלו משקפים ימי אשראי קצרים ובתנאים טובים משמעותית מהנתונים הרווחים במשק.
על פי הדו"ח, בשנת 2023 כ-88% מסך התשלומים ששילמה הממשלה, בהיקף כולל כ-101 מיליארד שקל, שולמו בתוך 45 ימים מיום קבלת החשבונית, וכ-96% מסך התשלומים, בהיקף כולל של כ-112 מיליארד שקל שולמו בתוך 52 ימים ממועד קבלת החשבונית, זאת לעומת 93% בשנת 2022.
ממוצע ימי האשראי במשרדי הממשלה (ללא משרדים ביטחוניים) בשנת 2023 נמוך מימי האשראי המרביים הקבועים בחוק ועומד על 29.9 ימים בלבד מיום קבלת החשבונית. מניתוח ממוצע ימי האשראי בחלוקה לעסקים, לפי גודל עסק, עולה כי ימי האשראי הממוצעים לעוסקים מורשים עומד על כ-23 ימים מיום קבלת החשבונית, לעסקים זעירים על כ-28 ימים, ועסקים קטנים, בינוניים וגדולים עד כ-30 ימים מיום קבלת החשבונית.
- פרטנר ופלאפון יספקו שירותי סלולר לכ-220 אלף עובדי מדינה
- מודי'ס לא מתרגשת מעובדות ובוחרת לראות שחורות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני החשב הכללי
ב-61% ממשרדי הממשלה חל שיפור בכמות התשלומים ששולמו בתוך 45 ימים ממועד קבלת החשבונית ביחס לשנים הקודמות. ב-76% ממשרדי הממשלה ימי האשראי הממוצעים קצרים יותר מהממוצע הכולל של תשלומי כלל משרדי הממשלה בשנת 2023, זאת לעומת 73% בשנת 2022, ו-63% בשנת 2021.
משנת 2017 ועד שנת 2023 חל גידול עקבי בכמות ובסכום התשלומים שהוקדמו ביחס לדרישת ימי האשראי הקבועה החוק, כאשר מתוך נתוני משרדי הממשלה (לא כולל מערכת הביטחון), בשנת 2023 חל גידול של כ-38 אלף בכמות התשלומים שהוקדמו ביחס לדרישת ימי האשראי הקבועה בחוק בהשוואה לשנת 2022, וגידול של כ-4 מיליארד ש״ח בסכום התשלומים שהוקדמו ביחס לדרישת ימי האשראי הקבועה החוק בהשוואה לשנת 2022.
כ-12% מכמות התשלומים אינם משולמים בתוך 45 ימים ממועד הגשת החשבונית, כאשר 72% מתוכם משולמים בעיכוב של עד 7 ימים.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
