אוטובוס קווים תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו

בנק ישראל: צריך לייקר את הנסיעה ברכב פרטי, הכבישים עמוסים

בבנק ישראל טוענים כי הורדת המיסוי על רכישת רכבים חדשים וכניסת הרכבים ההיברידיים עודדה את את הנסיעה ברכב פרטי. הפתרון: העלאת מסים ושיפור התחבורה הציבורית 
נועם בראל | (35)
נושאים בכתבה סקירה רכב

בנק ישראל פרסם הבוקר (ב') את ניתוח התפתחות התחבורה הפרטית בישראל. מהעבודה שכתב ד"ר יואב פרידמן מחטיבת המחקר בבנק ישראל, עולה כי הורדת המיסוי על רכישת רכבים חדשים הובילה לכך שהעומס בכבישים גדל עקב רכישה מואצת של רכבים - ולכן ההשפעה היא שלילית. 

לטענת בנק ישראל, יעילות הכביש, במונחי מהירות הנסיעה ומספר המכוניות העוברות בו  בזמן מסוים יורדת בצורה קיצונית ברגע שהעומס בו חוצה רף מסוים, ועל כן נדרש להתאים את המדיניות הקיימת בצורה שתשלב השקעה בשיפור התחבורה הציבורית והעלאת המיסוי, לבין התאמת ההשקעה בכבישים כך שיתמודדו עם הגידול.

מהמחקר עולה כי מחיר הנסיעה ברכב פרטי ירד בחדות בעשור האחרון, וזאת בעקבות הפחתת מס הקנייה, הייסוף הריאלי במשק, וירידת הריבית הריאלית (הקובעת את עלות ההון המשמש לרכישת מכונית). בפירוט, המדינה הפחיתה את המיסים על רכישת רכב חדש, וכיום מס הקנייה הממוצע על מכונית פרטית חדשה עומד על כ-60% כשבמחצית הראשונה של העשור הקודם הוא עמד על יותר מ-80%. 

תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 33.
    ייאי 15/02/2019 17:05
    הגב לתגובה זו
    ראשון במעלה: יש לשפר את התחבורה הציבורית המקרקטעת. זה כשלעצמו יביא אנשים רבים לוותר על הנסיעה ברכבם הפרטי.
  • 32.
    אמנון ש 11/02/2019 19:56
    הגב לתגובה זו
    פחות מכוניות בכביש פחות מס על דלק
  • 31.
    ומי הוריד את הריבית ועשה תיסוף ריאלי בנק ישראל בעצמו (ל"ת)
    אחד העם 11/02/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    בהעדר הסעה ציבורית- אין לקנוס את הציבור על מחדלי הממשלה (ל"ת)
    דב 11/02/2019 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    ככה זה 11/02/2019 16:02
    הגב לתגובה זו
    עדיף לסגור את בנק ישראל
  • 28.
    ישראל 11/02/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
    חייבים לקנוס את רכבת ישראל על כל איחור: 100 ש"ח לנוסע/ת במקרה של איחור מעל 10 דקות, 500 ש"ח לנוסע/ת לאיחור מעל 30 דקות. אני בעל רכב ומתגורר בגוש דן חזרתי לנהוג כי יש רכבת בישראל שאף פעם לא מגיעה בזמן
  • 27.
    שי.ע 11/02/2019 15:26
    הגב לתגובה זו
    ואם לא שביתה
  • 26.
    אחד שמבין 11/02/2019 15:07
    הגב לתגובה זו
    אם כבר צריך לנצל את עוצמת השקל ולבנות תשתיות. צריך להשתמש בגזל המיסוי על הדלק והרכבים לשיפור תשתיות.
  • 25.
    אורן 11/02/2019 14:49
    הגב לתגובה זו
    צריך להוריד את המשכורות בבנק ישראל - הן רק פי X מהממוצע
  • 24.
    אם לרוב העם היה את המשכורות של בנק ישראל היינו מאושרים (ל"ת)
    בנק ישראל 11/02/2019 14:43
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    לידיעה 11/02/2019 14:36
    הגב לתגובה זו
    לידיעה . .. היום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה.. תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה .
  • 22.
    עמי 11/02/2019 14:19
    הגב לתגובה זו
    בחייאת תעשו רכבת לחריש ו10 איש שעובדים מחוץ לעיר יוכלו להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית במקום ברכב הפרטי!
  • 21.
    מוני 11/02/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
    יאללה מיסים
  • 20.
    ש 11/02/2019 13:58
    הגב לתגובה זו
    ולא בפקקי התנועה
  • ענת 11/02/2019 14:40
    הגב לתגובה זו
    בכל האולם ריבית נמוכה ורק אצלנו ממשלה גרמה למחירי נדלן לעלות .מחיר דירה מורכב ממסים , מחיר אדמה ,עלות בניה ורווח יזמי וקבלני. אז מי בדיוק אשם ?
  • צודק (ל"ת)
    רוני 11/02/2019 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    לא כדאי קודם לשפר את תשתית התחבורה הציבורית לפני מיסוי? (ל"ת)
    אלי 11/02/2019 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מומחה לקנוניות 11/02/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק שהם משתפים פעולה עם הקנוניה העולמית של השיטה הכספית של כסך כחוב,עכשיו הם רוצים להפקיר אותנו לדתיים.
  • 17.
    קונספירציה 11/02/2019 13:40
    הגב לתגובה זו
    ברור שצריך במקביל לשפר את התחבורה הציבורית. להרים מיסים על דלק ולהעביר את הכסף לסבסוד תחבורה ציבורית.
  • 16.
    גם שאנשי בנק ישראל , שרים ראש ממשלה יפסיקו לנסוע (ל"ת)
    אריאל 11/02/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    יוסי 11/02/2019 13:22
    הגב לתגובה זו
    מי שיוריד מיסים ייבחר למשל ארנונה לחצי
  • 14.
    עמי 11/02/2019 13:22
    הגב לתגובה זו
    נראה אותם מוותרים על הרכב הצמוד שלהם לפני שיגידו לנו מה לעשות. , תחבורה ציבורית כושלת שלא פועלת בסופשים, מיסוי הגבוה בעולם על רכב ומה שנילווה אליו והאנשים האלו משיאים עצות לא רלוונטיות. מת להיפטר מהרכב, איך אגיע לעבודה ? איך אטייל בסופשים ?
  • 13.
    לסגור ב ישראל.דבר מיותר (ל"ת)
    שני 11/02/2019 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יויו 11/02/2019 13:20
    הגב לתגובה זו
    על מה אנחנו מכורים ומשם אפשר לחלוב אותנו
  • 11.
    קודם צריך ליצור תחבורה ציבורית אפקטיבית (ל"ת)
    חלם 11/02/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אתה נוסע על חשבון המדינה לא עולה לך כסף השבע לא רואה את (ל"ת)
    ליקר את הדלק 11/02/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לרון 11/02/2019 13:07
    הגב לתגובה זו
    לרחובות העירוניים ולכבישים הבין עירוניים ההתעללות הבין אנושית(יריות מהלומות דקירות רציחות פגיעות בקשישים ועוד ועוד)וההשתוללויות בשיאם!
  • 8.
    ככה 11/02/2019 12:57
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחח
  • 7.
    אני מבין שכבוד הנגיד נוסע באוטובוס (ל"ת)
    דודו 11/02/2019 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ג 11/02/2019 12:53
    הגב לתגובה זו
    שיפור תשתיות.
  • 5.
    צבי 11/02/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    המועצה/ המפלגה תמיד יודעת יותר טוב מכל הפרולוטריון הנבער, מה הכי טוב להם... (לנין). בנק ישראל אומר לכם רק - הלאה קומוניסטים, ממשיכי דרכו של לנין. חושבים שבסמכותכם להנדס לנו את החיים...
  • 4.
    יוסי 11/02/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    קודם מציעים אלטרנטיבה בדמות תחבורה ציבורית יעילה וזמינה ורק אחר כך מייקרים את השימוש ברכב פרטי!
  • 3.
    לרון 11/02/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    אנשים בחרו יום הדביקו מדבקה עם היום הנבחר על חלון הרכב והיו אסורים בשימוש ברכב ביום שבחרו! אותה שיטה תוריד היום רכבים מהכבישים.
  • 2.
    כוכב הצפון 11/02/2019 12:43
    הגב לתגובה זו
    כלומר היות ומדברים הרבה בסלולר צריך להעלות את מחיר השיחה לעננים. היות ואוכלים הרבה לחם צריך להעלות את מחיר החיטה והקמח לעננים.. היות והרבה עושים רשיון נהיגה יש להעלות את רשיון הנהיגה למחיר של דירה חדשה. איזה הבלים נוראיים כתירוץ להמשיך להעלות את יוקר המחיה. בשביל זה לא צריך להביא נגיד חדש מארה"ב יש מספיק תומכי יוקר חיים בישראל. למה לא לדבר למשל על שיפור דרמטי בתשתיות התחבורה הציבורית שהיו מאפשרות תחבורה נוחה ומהירה ללא תקלות יומיומיות ברכבת ישראל..
  • 1.
    מדינה פח 11/02/2019 12:39
    הגב לתגובה זו
    אין רכבות אין מספיק אוטובוסים מוניות זה לעשירים אבל העיקר בואו נעלה את מחיר הנסועה ברכב פרטי, כי יש יותר מדי רכבים על הכביש.... איזה אלטרנטיבות בדיוק המדינה הדפוקה הזאת מציעה לאזרחים שלה? אז בואו נדפוק אותם משני הצדדים: אין תחבורה ציבורית = צריכים רכב פרטי = שישלמו יותר. גאונים אתם שם באוצר!
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.