ישראל כץ רכבת ישראל מסילת השרון
צילום: יחצ- רכבת ישראל

רכבת השרון יצאה לדרך: כמה זמן ייקח להגיע מרעננה לת"א?

בשלב הראשון שיחל מחר, קו רכבת השרון יחובר לקו הוד השרון - באר שבע מערב

גיא עיני | (5)

רכבת השרון יצאה לדרך. היום נחנך פרויקט רכבת השרון, מסילה ושתי תחנות רכבת חדשות: רעננה דרום ורעננה מערב. מסילת השרון ותחנות הרכבת ברעננה צפויות להיפתח לציבור הרחב מחר (יום שלישי) בבוקר. הקמת מסילות השרון הינו חלק מפרויקט "דרך 531" המבוצע על ידי משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל, בהשקעה של 4.7 מיליארד שקלים.

רכבת ישר אגח א

במסגרת הפרויקט, הקימה חברת נתיבי ישראל את הכביש המהיר 531, המחבר בין ערי השרון - הוד השרון, כפר סבא, רעננה והרצליה אל תל אביב, גוש דן ושאר חלקי הארץ. כמו כן, הפרויקט כולל הארכה של נתיבי איילון מהרצליה (שבעת הכוכבים) עד לשפיים וחיבורו אל 531. 

חניכת תחנת רעננה דרום

בשלב הראשון שיחל מחר בבוקר, קו רכבת השרון יחובר לקו הוד השרון-באר שבע (הקו המערבי), והנסיעה מתחנות רעננה לתל אביב תארך כ-40 דקות. בשלב השני, שיחל בעוד מספר חודשים, הקו יופעל במתכונת מעגלית עם חיבור לתחנת הרצליה ומסילות החוף והנסיעה מרעננה לתל אביב תקוצר בחצי, לכ-20 דקות בלבד.

פרויקט רכבת השרון כולל מסילה באורך של כ-33 קילומטרים, מנהרה באורך 1.8 קילומטרים ושתי תחנות הרכבת החדשות נהנות מנגישות גבוהה לצירי תנועה מרכזיים. תחנת רעננה-דרום, נבנתה 24 מטר מתחת לכביש 531. תחנת רעננה-מערב ממוקמת בין נתיבי כביש 531, בין רעננה להרצליה, וכוללת גשר הולכי רגל בין אולם הנוסעים לרציפים.

פרויקט רכבת השרון הוא חלק מכביש הרוחב 531, הכולל שלושה נתיבי נסיעה לכל כיוון ומתחבר לכביש 6 במזרח ולכביש 4 ועד לכביש החוף (כביש 2) במערב. קטעים שונים של הכביש עתידים להיפתח בהדרגה במהלך השנה הקרובה. בחנוכת הרכבת השתתפו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל, עודד שמיר, מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, דן הראל, מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון וראש עיריית רעננה, איתן גינזבורג.

השר כץ ציין  כי מדובר באחד ממיזמי התשתית הגדולים והחשובים ביותר המבוצעים כיום בגוש דן. לדבריו, כביש 531 יקל באופן משמעותי על מאות אלפי הנהגים ויפחית את גודש התנועה באזור השרון.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שניצל 18/09/2018 23:58
    הגב לתגובה זו
    פרויקט שאמור היה להסתיים ב2008 !! האזרחים בתחנת האוטובוס לא מחייכים..
  • 4.
    יואל בר 23/08/2018 10:37
    הגב לתגובה זו
    קטע המסילה בין רעננה להרצליה מוכן למעט השלמות קטנות של עבודות של חודש. לפי הוראת נתניהו עד להשלמת המסילה לירושלים בעוד כשנה נאסר על הרכבת להשלים את מסילת השרון.
  • 3.
    יובל 21/07/2018 21:14
    הגב לתגובה זו
    עשו את המעגל סביב המרכז הלא נכון. במקום רכבות מעגליות סביב לב תל אביב וסביב הפרברים וקווים חוצים לכל כיוון עשו קו סובב פתח תקווה. יצא שכפר סבא ורעננה לא מחוברות לתל אביב בקו רכבת מהיר ולכן זה לא יפתור את בעיית הפקקים בשרון. תחבורה ציבורית צריך לתכנן עבור נוכות התושבים גם אם זה דורש שינויים מסיבים. בארץ בונים טלאי על טלאי ,מסתדרים עם מה שיש ואחר כך מתגאים בזה.
  • 2.
    בדיחה 5 דרות צריך לקחת רכבת מרעננה לתל אביב בושה (ל"ת)
    תום 03/07/2018 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלפא 03/07/2018 09:45
    הגב לתגובה זו
    פשוט שכחו לחבר בין כביש 531 מערב לכביש 4 צפון (2 כבישים שוליים), והפכו את כפר סבא לפקק אחד גדול!!! פרוייקט גדול, מחשבה תחילה קצת פחות.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.