ציון הפסיכומטרי הממוצע של המורים בישראל - בלמ"ס חושפים את המספרים
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום את הפרופיל הפסיכומטרי של עובדי הוראה, 2017-2006. לפי הניתוח שבוצע, שיעור עובדי ההוראה (עד גיל 40), אשר נבחנו בבחינה הפסיכומטרית נמצא במגמת עלייה ניכרת בעשור האחרון, מכ-54% בשנת 2008 לכ-70% בשנת 2017. בתוך כך, הציון הממוצע הכללי בבחינה הפסיכומטרית בקרב כלל עובדי ההוראה עלה מ-477 נקודות בשנת 2008 ל-494 נקודות בשנת 2017. בקרב עובדי הוראה חדשים הציון הממוצע עלה מ-494 ל-509, בהתאמה. נציין כי הציון הממוצע באוכלוסייה הכללית בשנת 2002 עמד על 535 ובשנת 2016 על 545.
בהסתכלות על האזורים השונים, אז באזור המרכז הציון הממוצע בפסיכומטרי של עובדי ההוראה הוא 517 בעוד בפריפריה הציון הממוצע עומד על 469 בלבד. באופן ספציפי יותר נכתב כי ממוצע הציונים של עובדי הוראה בישובים ברמה חברתית-כלכלית גבוהה עומד על 530 בעוד בישובים ברמה חברתית-כלכלית נמוכה הציון הממוצע הוא 481.
בלמ"ס מציגים גם נתונים לגבי הציון הממוצע בחלקי הבחינה השונים:
- הציון הממוצע בחלק של 'חשיבה כמותית' בקרב מורים למתמטיקה, נמצא במגמה יציבות בשנים האחרונות ועומד על כ-100 נקודות בחינוך היסודי, כ-110 נקודות בחטיבות הביניים וכ-116 נקודות בחטיבות העליונות. נציין כי הציון הממוצע באוכלוסייה הכללית בחלק של 'חשיבה כמותית' עמד ב-2016 על 109 (ללא שינוי משמעותי מאז 2002) כאשר הסקאלה היא בין 50-ל-150.
- 9.מה האיי קיו של חברי הכנסת (ל"ת)פסטרנק 02/08/2017 14:07הגב לתגובה זו
- 8.אני מורה למתמטיקה בתיכון, ולא הבנתי את המספרים בכתבה... (ל"ת)פסיכו-מה?? 01/08/2017 19:19הגב לתגובה זו
- 7.בושה. אלו המורים בארץ. צריך מנימום פסיכומטרי (ל"ת)משה 01/08/2017 18:28הגב לתגובה זו
- 6.המורים הם 01/08/2017 16:05הגב לתגובה זורוצה לעשות על גב המורים יורידו עוד יותר את הרמה. בשביל השכר שאתם משלמים זה פסיכומטרי מידי גבוה
- שחף 01/08/2017 18:17הגב לתגובה זובכל מערכות המדינה, מנסים לקבל עובדים הכי טובים ולא רוצים לשלם. בגלל זה כל המוחות הטובים בורחים מהארץ. חבל מאוד שזה המצב. המוחות של היום זה העתיד של ישראל!
- 5.המורה 01/08/2017 15:43הגב לתגובה זומי מוכן לעבוד כמו חמור עבור 7000 שח
- 4.גלעד 01/08/2017 15:42הגב לתגובה זוורק מורים בתיכון במקצועות ספציפים מקבלים ציון במקצוע שלהם שגבוה במעט מממוצע כלל האוכלוסיה.
- 3....What a shock מה חדש? שהמורים מפגרים לעומת תלמידיהם? (ל"ת)תלמיד 01/08/2017 15:02הגב לתגובה זו
- 2.לא נכון 01/08/2017 15:00הגב לתגובה זומאוניברסיטת ת"א. עבדה שנתיים כמורה וברחה בגלל המערכת עם דופק חדש שדופקים בו את המורים. ועם עמותה ששילמה לה על שעות נוספות ואחכ צעקו שזה טעות ולקחו בחזרה שיטה של גנבים עם נימוקים של גנבים. לכן היא כעת בחו"ל ולא תחזור לפה לעולם
- אז מה כאן בדיוק "לא נכון"? (ל"ת)שחר 01/08/2017 19:08הגב לתגובה זו
- 1.נתונים די מפדחים... (ל"ת)לא נעים......... 01/08/2017 14:02הגב לתגובה זו

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?