עובדת שפוטרה לא בכוונה מפורשת של המעסיק אלא במעשיו שתוצאתם האובייקטיבית גרמה לאפליה קיבלה פיצוי בגין פיטורים שלא כדין
העובדות
שירין אספניולי (להלן: "העובדת") החלה לעבוד באוסמה פרח מהנדסים יועצים בע"מ (להלן: "המעסיקה") כמזכירה מיום 12/11/2012.
העובדת עבדה במעסיקה עד ליום 12/2/2014 מועד בו אושפזה בבית חולים בעקבות חשש להפלה. זה היה המועד האחרון בפועל של העובדת במעסיקה.
לעובדת הומלץ על שמירת הריון והעובדת פנתה לביטוח לאומי לקבלת גמלת שמירת הריון.
בזמן ששהתה במנוחה אושפזה העובדת שוב ביום 20/4/2014 בבי"ח והוחלט על הפסקת הריונה. מאחר והריונה הופסק בשבוע ה-21 להריון לא קמה לעובדת זכאות לדמי לידה.
בזמן שהעובדת שהתה בביתה בשל ההפלה התחילה המעסיקה להעסיק עובדות חדשות למילוי מקומה של העובדת.
עם סיום חופשת המחלה שאושרה לעובדת בחודש 5/2014 חודש הקשר בין העובדת לבין המעסיקה במטרה לשוב לעבודה.
ביום 10/5/2014 נערכה פגישה בין הצדדים בנוגע לחזרתה. במהלך הפגישה ומכיוון שמקומה של העובדת אויש הסביר לה מר פרח ( להלן: "בעלי המעסיקה") כי היא אינה יכולה לשוב לעבודתה באותה העת.
המעסיקה לא פנתה לממונה על עבודת נשים במשרד הכלכלה ע"מ לקבל היתר.
רק מאוחר יותר ביום 28/5/2014 יצר בעלי המעסיקה קשר עם העובדת והציע לה לשוב לעבודתה אולם העובדת סירבה.
העובדת טענה כי זכאית לסעדים מכוח חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות, תשלום עבור שכר שהעובדת הייתה אמורה לקבל עד לתאריך הלידה המשוער, הפסדי שכר בגין 60 ימים לאחר ההפלה, הודעה מוקדמת, פיצויי פיטורים וזכויות נוספות.
פסק הדין
איסור הפליית נשים בהריון לפי חוק עבודת נשים-
סעיף 9(ג) לחוק עבודת נשים קובע בין היתר הגבלות לפיטורי עובדת בין היתר גם בהיעדרה של עובדת מעבודה עקב מצבה הרפואי לרגל הריון וכן גם לאחר חופשת הלידה ולמשך 60 ימים.
איסור אפליית נשים בהיריון- קיום חוזה שלא בתום לב – האיסור על אפליית אישה בפיטורים מטעמי הריון והורות, איננה תולדה רק של חקיקת השוויון בלבד, והוא חל גם במקום בו לא חל חוק שוויון הזדמנויות. עוד נקבע, כי אפליה מחמת הריון הינה בבחינת קיום של חוזה העבודה שלא בתום לב. על כן, ככל שהעובדת הופלתה מחמת הריונה ניתן לראות בכך כקיום הסכם העבודה בינה לבין המעסיקה שלא בתום לב.
- חשבים משיקה מוצר חדש : הסורק - שירות התראות משפטיות
- חשבים מציגה מהפיכה טכנולוגית בעולם דיני העבודה והשכר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המעסיקה מיהרה להעסיק עובדות אחרות במקומה של העובדת וזאת כבר בסמוך לאשפוזה של העובדת ושהותה בביתה לרגל שמירת הריון. המעסיקה התכוונה להמשיך ולהעסיק את אותן עובדות שלא באופן זמני, אלא לאייש את מקומה של העובדת לתקופה שאינה מוגבלת.
מאוחר יותר, כאשר העובדת ביקשה לחזור לעבודה בקשתה סורבה ע"י המעסיקה והעובדת בפועל פוטרה.
בשיחה מיום 10/5/2014, בעלי המעסיקה הביע תרעומת בפני העובדת שנכנסה להריון והפתיעה אותו ועל כן עצם העובדה שהעובדת נכנסה להיריון היא השיקול המהותי באשר לכך שהמעסיקה החליטה שלא להמשיך להעסיק את העובדת.
לאור האמור לעיל, ישנה זיקה מובהקת מאוד בין ההיריון ובין מעשה הפיטורים מה שהוביל את ביה"ד למסקנה כי החלטת הפיטורים נעשתה בשל ההיריון.
התנהגות המעסיקה בכך שהעסיקה עובדות קבועות במקום העובדת דווקא בשל ההיריון שלה, ובעקבות העובדה שהעובדת לא הגיעה לעבודה עקב ההמלצה בדבר "שמירת היריון" מהווה אפליה אסורה.
- הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%
- השפעות המלחמה: התוצר הרבעוני התכווץ ב-3.9%
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה...
הפסיקה קבעה כי די בכך שההחלטה בדבר הפיטורים נשענה בחלקה בלבד על שיקול פסול, כדי להביא למסקנה כי ההחלטה מפלה והפיטורים בוצעו שלא כדין.
לאור האמור לעיל, מדובר באקט ברור וחד משמעי של פיטורים ועצם אי הסכמתו של בעלי המעסיקה להחזיר את העובדת לעבודה ולכל הפחות ללא נקיבת תאריך ברור לחזרתה לעבודה הינה הלכה למעשה פיטורים לכל דבר ועניין.
"איסור האפליה ובין היתר לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אינו חל רק על כוונה מפורשת של מעסיק, אלא גם על מעשים שתוצאתם האובייקטיבית גורמת לאפליה.
העובדה שמבחינה סובייקטיבית לטענת בעלי המעסיקה לא פיטר את העובדת, אלא רק אמר לה שאין לו באותו רגע נתון מקום מבחינה פיזית שבו היא תוכל לשבת ולעבוד אינה מעלה ואינה מורידה. זאת כל עוד המשמעות המעשית והאובייקטיבית של האמור לעיל הינה אחת ויחידה מניעת חזרתה של העובדת לעבודה".
בעלי המעסיקה פנה לעובדת רק ביום 28/5/2014 והציע לה לעבוד וזאת לאחר שהעובדת פנתה במכתב למעסיקה והעלתה את הטענות העומדות בבסיס תביעה זו. לאור האמור לעיל, העובדת ראתה בהצעה שהופנתה אליה ככזאת שאינה אוטנטית ואשר הוצעה לה רק בגלל האיום מטעמה להליכים משפטיים.
לאור נימוקים אלו ביה"ד הגיע למסקנה כי הפסקת עבודתה של העובדת הינם בגדר פיטורים שלא כדין שנעשו בשל הריונה לכן זכאית לפיצוי מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. בנוסף, לא נערך לעובדת שימוע כדין.
ביה"ד פסק לעובדת את הסעדים הבאים:
פיצוי בעד נזקים בלתי ממוניים ומכוח חוק שוויון הזדמנויות בסך של 35,000 ש"ח.
פיצויי פיטורים בסך של 5,215 ש"ח.
הודעה מוקדמת בסך של 3,576 ש"ח.
פיצוי בגין אי עריכת שימוע בסך של 7,152 ש"ח.
פיצוי בעד היעדר ביטוח פנסיוני בסך של 1,719 ש"ח.
פדיון חופשה בסך של 1,890 ש"ח.
פדיון דמי הבראה בסך של 1,285 ש"ח.
בקיזוז יתרת ההלוואה בסך 4,000 ש"ח שנתנה לה המעסיקה והעובדת אינה חולקת עליה ישולם לעובדת סך כולל של 51,837 ש"ח.

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%
המדינה גבתה יותר מסים בהשוואה שנתית בעיקר מחברות וגם הגאות בבורסה תרמה את חלקה כשניכויי המס מניירות ערך זינקו ב-132% שם נרשמה פעילות ערה במיוחד; לעומת זאת, המסים מצריכה ויבוא ירדו בשל עונת החגים ומספר ימי עבודה מצומצם
בספטמבר הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-42.7 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של כ -4% לעומת ספטמבר אשתקד, כך לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. המספרים האלו מציגים לנו תמונה מעניינת. המדינה גובה יותר מסים, אבל לא בזכות עלייה בצריכה אלא בגלל רווחיות גבוהה של חברות ופעילות ערה בשוק ההון.
המספרים מראים על מגמת התאוששות לעומת השנה שעברה. אחרי תקופה של ירידה בגבייה במהלך 2023, בעיקר בשל השפעות המלחמה, הנתונים מצביעים על שינוי כיוון: מתחילת 2024 ועד סוף ספטמבר 2025 נרשם גידול בקצב השנתי של כ -10% בגביית המסים, לעומת ירידה של 8% בתקופה הקודמת. גם הגבייה של ספטמבר השנה גבוהה ב-1% מהשיא שנרשם אשתקד.
הקופה הציבורית מתמלאת מהר יותר, והמדינה מצליחה לגבות יותר מסים מהמתוכנן. ברבעון השלישי של השנה גבתה רשות המסים 132 מיליארד שקל, לעומת תחזית של 127.2 מיליארד שקל - פער של כ-4%.
הגוף שצריכים למחוא לו כפיים הוא - רשות המיסים. לאורך תקופת המלחמה כשהגירעון גדל וההוצאות הביטחוניות טיפסו בקצב שלא ראינו שנים, רשות המסים היא הגוף היחיד שהצליח להחזיק את הכלכלה הישראלית מעל המים. וזה לא קרה באמצעות תוכניות סיוע גרנדיוזיות או מהלכים מפוצצים אלא פשוט על ידי גבייה עקבית, חכמה לצד אכיפה הדוקה וניהול כמעט צבאי של כל שקל שנכנס לקופה הציבורית. בשלושת השנים האחרונות גדלה גביית המסים בכ-60 מיליארד שקל, היעד השנתי עודכן ל־496 מיליארד שקל, והתחזית ל-2026 כבר מזנקת ל-530 מיליארד.
- איך המדינה לוקחת מעל 50% ממחיר הדירה? כי היא יכולה
- עמלת ההפצה בקרנות נאמנות צפויה לרדת; ועדה ממליצה על הגבלת העמלה ל-0.2% לעומת 0.35% כיום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגבייה הזאת לא נובעת רק ממסים חדשים כמו מס "הרווחים הכלואים" או מהקפאת מדרגות המס, אלא בעיקר מעבודה שיטתית בשטח. מאות מפקחים חדשים, מערכות מידע מתקדמות ופרויקטים כמו “חשבוניות ישראל” הפכו את האכיפה לכלי מדיניות של ממש. אפשר גם להזכיר את נוהל גילוי מרצון והצלבות דיגיטליות בשוק הקריפטו שהצליחו להביא מיליארדים לקופה.