
18 ו-12 חודשי מאסר על גניבת כבלים של בזק בתל חצור
האחים מאמון ומוחמד קאסם גנבו כבלים בשווי 59,000 שקל מאחד האתרים הארכיאולוגיים הגדולים והחשובים בארץ וגרמו נזק ברבבות שקלים לאתר ולתשתית של בזק
מאמון קאסם ירצה 18 חודשי מאסר ומוחמד קאסם ירצה שנת מאסר בשל גניבת כבלים של בזק מתל חצור, אחד האתרים הארכיאולוגיים הגדולים והחשובים ביותר בישראל. כך קבע שופט בית משפט השלום בקרית שמונה, ערן בר-אור.
האחים קאסם הודו בגניבת כבלים בשווי 59,000 שקל באוגוסט שעבר, וזאת לצד גרימת נזק ב-53,000 שקל לתשתיות של בזק ונזק של 56,000 שקל לתל חצור. הם הורשעו בגניבה בנסיבות מיוחדות, היזקים מיוחדים בזדון, הסתייעות ברכב לעבור עבירה, פעולות אסורות בגן לאומי ופגיעה באתר עתיקות. המדינה ביקשה לגזור על מאמון שלוש שנות מאסר ועל מוחמד שנתיים, בעוד שירות המבחן המליץ על עבודות שירות ושל"צ (בהתאמה).
ענישה מרתיעה על גניבת תשתיות
בר-אור אומר על גניבת הכבלים: "אין המדובר בעבירת רכוש שגרתית אלא בעבירה חמורה שמשבשת את איכות חיי האזרחים, פוגעת בתשתיות וביכולת האזרחים לנהל חיים תקינים, וגורמת נזקי רכוש כבדים. לא לחינם נוסף בשנת תש"ע סעיף 384 שעניינו גניבת תשתיות, ללמדנו על החומרה שראה המחוקק בתופעה זו.
"מדובר בעבירות חמורות שהנזק שנגרם בעטין - הן לציבור והן לחברות המציבות ומתפעלות את מתקני התשתית - גבוה ביותר. אלה עבירות קלות לביצוע כאשר הסיכוי להיתפס בהן הוא קטן, שכן אין אפשרות מעשית להציב שמירה על מתקני תשתית, הפרוסים ברחבי שטחי המדינה, לרבות באזורים לא נושבים. לכן מחויבים בתי המשפט להילחם בעבירות אלה באמצעות ענישה מרתיעה".
על הפגיעה בגן הלאומי אומר בר-אור: "הערכים המוגנים בבסיס העבירות על חוק הגנים הלאומיים הם שמירת הטבע שהוא ערך אוניברסלי הנוגע לכל אדם באשר הוא אדם. מעבר לפן האידיאולוגי, מהווה הטבע מקור להשראה, להנאה, והוא חלק ממרכיבי איכות חייו של האדם וגם ככזה ראוי להישמר. ההגנה על הגנים הלאומיים חיונית לשימור התרבות, התיירות ומאפייניה הסביבתיים של ישראל. הפגיעה בערך המוגן במקרה שבפני משמעותית היות ומדובר בעבירות שבוצעו בשטח של גן לאומי מוכרז, תוך גרימת פגיעה חמורה בגן הלאומי ובעתיקות שבו".
בר-אור מוסיף: "מעשיהם של הנאשמים חמורים. הנאשמים ביצעו את העבירות בצוותא, לאחר תכנון מוקדם שכלל הכנה מראש של ציוד ייעודי לביצוע העבירות והובלתו. הם פעלו בצורה מתוחכמת בשעות שהגן הלאומי ריק ממבקרים ומעובדים, והכל לשם השגת רווחים כלכליים מהירים ממכירה של כבלי נחושת גנובים ותוך פגיעה וגרימת נזקים ממשיים לאחרים ולאתר העתיקות שבגן הלאומי".
נדחתה המלצת שירות המבחן
1 בר-אור קבע מתחם ענישה של 30-12 חודשים לכל אחד מהאחים ודחה את המלצות שירות המבחן, אשר "אינן מצדיקות סטייה כה משמעותית ממתחם העונש ההולם בשים לב שבעניינם של הנאשמים לא קיימים שיקולי שיקום. בנסיבות ענייננו, כל עונש שאינו מאסר בפועל, יהיה בלתי הולם את חומרת העבירות ודרישות הפסיקה להחמרה בענישה בעבירות בהן הודו והורשעו הנאשמים".
לצד זאת, ממשיך בר-אור, " לזכותם של הנאשמים אני זוקף את לקיחת האחריות והודאתם במיוחס להם בכתב האישום המתוקן, שבכך נחסך זמן שיפוטי יקר. עוד לזכותם של הנאשמים, לקחתי בחשבון את החרטה והצער שהביעו בפני בדיון. כמו כן, שקלתי ולקחתי בחשבון את התקופה הארוכה בה שהו הנאשמים בתנאים מגבילים של מעצר ומעצר בית באיזוק אלקטרוני, וכן את מצבם הכלכלי כפי שהשתקף מטיעוני בא כוחם ותסקירי שירות המבחן". כל אחד מהאחים נקנס ב-10,000 שקל וחויב לפצות את בזק ב-47,000 שקל. את המדינה ייצגה עו"ד מיה לביאון, ואת קאסם - עו"ד חנא חורי.
- 2.עונש קל 15/05/2026 14:15הגב לתגובה זועונש קל מאודהעונש היה צריך להיות לפחות 36 חודשי מאסר
- 1.שופט 14/05/2026 14:56הגב לתגובה זויקבור אותנו תחת ההריסות
- אנונימי 16/05/2026 17:13הגב לתגובה זולא מרתיע!!