תשובה מזרים דלק לחברה הבת בארה"ב: דלק אנרגיה רוכשת את אלק רסורסס ב-95 מ' ד'

סכום הרכישה כולל תשלום של 16.5 מיליון דולר עבור רכישת החברה ועוד 78.5 מיליון דולר עבור רכישת הלוואה של Elk מקרן גידור אמריקאית. בנק זר יעמיד הלוואה בסך 100 מיליון דולר למימון העיסקה
שי טופז |

חברת דלק אנרגיה , אשר בשליטתו של יצחק תשובה, הודיעה היום (ג') כי חברת Delek Energy Systems U.S, חברת בת בבעלות המלאה, חתמה על הסכם לרכישת חברת Elk Resources – חברה אמריקאית העוסקת בקידוחים, הפקה ומכירה של נפט וגז טבעי. הסכם הרכישה נחתם לפנות בוקר בארה"ב ע"י מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור.

סכום הרכישה בסך 95 מיליון דולר כולל תשלום של 16.5 מיליון דולר עובר רכישת החברה, ועוד 78.5 מיליון דולר עבור רכישת הלוואה של Elk מקרן גידור אמריקאית. על פי הסכמה עקרונית שהושגה יעמיד בנק זר הלוואה בסך 100 מיליון דולר למימון העיסקה.

יו"ר דלק אנרגיה, גבי לסט, אומר כי הבנק הזר החליט להעמיד את ההלוואה למימון העיסקה לאחר שבדק אותה והביע בעיסקה ובחברת דלק אנרגיה אמון מלא. ועוד אומר לסט: "החברה האמריקאית תהווה גם כפלטפורמה שלנו להרחבת פעילותנו בתחומי החיפושים וההפקה של נפט וגז טבעי בארה"ב ובכוונתנו להשקיע בכך עוד 100 מיליון דולר ב- 3 השנים הבאות. זוהי השקעה אסטרטגית במסגרת מדיניותנו להרחבת פעילותנו הבינלאומית בתחומי חיפושי והפקת נפט וגז. בהקשר זה אזכיר כי רק לאחרונה החלו גופים בהם אנחנו שותפים בקידוחי נפט בים הצפוני וברוסיה".

מועד ההשלמה של העיסקה נקבע ל-8 בפברואר ובכפוף לבדיקות שונות שיבוצעו עד למועד זה.

לחברת Elk זכויות לחיפושי והפקת נפט וגז טבעי בלמעלה מ- 200 קמ"ר במדינות יוטה וניו מקסיקו בארה"ב. לחברה רזרבות מוכחות של כ- 8 מיליון חביות נפט וכן כמויות קטנות של גז טבעי. היום מפיקה Elk כ- 600 חביות נפט ביום ובכוונת דלק אנרגיה להגדיל באופן משמעותי את ההפקה מהרזרבות המוכחות. ל- Elk יש רזרבות נוספות ברמות הסתברות שונות ובכוונת דלק אנרגיה להרחיב את פעילויות החיפושים וההפקה גם לגבי רזרבות אלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.