טבע זינקה ב-5.24% והצילה את המעו"ף מירידות שערים
הבורסה לני"ע בתל אביב חתמה את יום המסחר השני בשבוע כמעט ללא שינוי, כשהמדדים המובילים מדשדשים סביב רמות הפתיחה. למגמה החיובית תרמה עסקת הענק של טבע לרכישת אייוקס ומנגד, משכו מניות חמשת הבנקים הגדולים אל עבר צידו האדום של המתרס.
מדד ת"א 25 חתם בעליה מזערית של 0.0-4% לרמה של 685.27 נקודות. מדד ת"א 100 גם הוא חתם כמעט ללא שינוי תוך עליה מזערית של 0.03% לרמה של 695.28 נקודות. מדד התל טק 15 חתם בירידה קלה של 0.08% לרמה של 382.01 נקודות. מחזורי המסחר היו גבוהים במעט מהממוצע והסתכמו בכ-880 מיליון שקל - למעלה מרבע ממחזור זה ריכזה מלכת המעו"ף, טבע.
מניות ענקית הפרמצבטיקה טבע חתמו בתוספת של 5.24%, מרכזות את המחזור הגבוה ביותר של אחד העם - כ-239 מיליון שקל. את המסחר הבוקר הן פתחו דווקא בירידה, על רקע פרסומים, כי בכוונתה להודיע עוד היום על רכישת אייווקס, משהתברר, כי יש דברים בגו החלו, כאמור, המניות להגביה עוף.
טבע הודיעה רשמית, כי היא רוכשת את ענקית הגיריקה (השניה בגודלה אחריה) ב-7.4 מיליארד דולר. כל מניה רגילה של IVAX תומר לתשלום במזומן של 26 דולר או ל-0.8471 ADR של טבע. סגירת העיסקה צפויה לקראת סוף 2005 או בתחילת 2006. החברה אמרה, כי לאחר השלמת העסקה מכירותיה תגענה ל-7 מיליארד דולר - לפחות.
מניות אלביט מערכות נפלו היום ב-1.3%. ברקע לכך, החברה הודיעה, כי רכישת מניות תדיראן קשר תפחית את רווחיה ברבעון השני של 2005 ב-5.6 מיליון דולר. עוד עלה מההודעה, כי ברבעון השני תרשם הוצאה של 6.5 מיליון דולר נטו כתוצאה מהשלמת השלב הראשון בעסקה.
4 מ-6 הדואליות הנוספות שברשימת המעו"ף הנחשקת חתמו במגמה מעורבת: פריגו עלתה ב-0.39%, כור ירדה ב-0.67%, ליפמן הוסיפה 0.36% ופרטנר סיימה בירידה של 0.65%.
ובסקטור הבנקאות. מגמה אדומה איפיינה את מניות הבנקים הגדולים, למעט את אלו של בנק דיסקונט, שחתמו בעליה של 0.5%. מניות בנק לאומי ירדו ב-0.88%%, תוך מחזור של כ-35 מיליון שקל, פועלים איבדה 1.51%, תוך מחזור של 61.1 מיליון שקל והבינ"ל ומזרחי ירדו היום ב-0.34% ו-0.58%, בהתאמה.
עוד בלטו היום באחד העם, מניות סאני אלקטרוניקה, שקפצו ב-3.32%, מרכזות מחזור של 24.7 מיליון שקל - פי 23.3 מהמחזור היומי בו מורגלת המניה. כל זאת, לאחר שהודיעה, כצפוי, על חלוקת דיבידנד של 350 מיליון שקל או 10.95 שקל למניה. ב-7 באוגוסט יחול יום הקום וב-22 באוגוסט תחלק החברה, אשר בשליטתו של אילן בן דב חלק נכבד מרווחיה למשקיעים.
מניות ארית תעשיות משכו גם הן תשומת לב היום, לאחר שהודיעה, כי חברת הבת רשף טכנולוגיות נמצאת במו"מ מתקדם לחתימה על חוזה עם צבא ארה"ב לאספקת מרעומים בהיקף של 4 מיליון דולר. מניות ארית תעשיות המריאו היום בתגובה ב-15.66%, תוך מחזור של 925 אלף שקל, אל מול מחזור יומי ממוצע של כרבע מיליון שקל בו היא מורגלת.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
