דוחות

עוד דוחות חלשים לפלרם: נפילה של 20% בהכנסות מפעולות נמשכות - המניה נפלה ב-6.5%

הרווח התפעולי נחתך ב-53% ל-25 מיליון שקל, וכך גם הרווח הנקי. למרות הירידה במחירי התובלה ; תקופה לא קלה עוברת על החברה
נתנאל אריאל |

עוד רבעון לא טוב לחברת  פלרם -0.6%  שעוסקת בפיתוח לוחות תרמו-פלסטיים קשיחים (או בעברית - קירות ותקרה למחסנים לחצר הבית). החברה מדווחת על הכנסות של 408 מיליון שקל, נפילה לעומת 499 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה. עם זאת, לא כל הנפילה היא 'אמיתית'. חלקה נובעת מירידה של 7% בגלל מכירת קו מוצרי הטרימבוד, אבל מעבר לכך המכירות של החברה נפלו ב-18% בשאר תחומי הפעילות - וזו כבר נפילה אמיתית. מנגד, התחזקות הדולר מול השקל תרמו לחברה וסייעו לקצץ את הנפילה ב-7%. 

הרווח הגולמי נפל ל-121 מיליון שקל, לעומת 158 מיליון שקל ברבעון המקביל. עם זאת, שיעור הרווחיות הגולמית נשחק רק ב-2%, "בשל עליה בשיעור התצרוכת במגזר הפוליקרבונט, כתוצאה משינוי בתמהיל המוצרים. לדברי החברה, במגזר ה-PVC הירידה בשיעור התצרוכת נובעת בעיקר מירידה במחירי חומרי הגלם  וכן משיפור בתמהיל המוצרים (בעקבות המכירה).

אבל למרות ירידת מחירי חומרי הגלם וגם ירידת מחירי התובלה, החברה לא הצליחה להוריד כמעט את הוצאות המכירה והשיווק והן נותרו דומות - 74 מיליון שקל כעת לעומת 77 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה. הסיבה לדברי החברה היא שהיא הייתה צריכה להגדיל את הוצאות השכר בגלל רכישת חברת הפצה וגם בגלל הגידול בהוצאות המכירה בגלל חזרה לשגרה אחרי הקורונה.

כתוצאה מכך, הרווח התפעולי נפל ב-53% והסתכם ב-25 מיליון שקל, לעומת 53 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הנקי הסתכם ב-22 מיליון שקל בלב, לעומת 55 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מנגד, החברה כן הצליחה להקטין את המלאי ב-47 מיליון שקל (כ-8.5%) ויש לה מלאי בהיקף של 501 מיליון שקל לעומת 581 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה ו-548 מיליון בסוף השנה שעברה. החברה גם רשמה גידול בלקוחות של 59 מיליון שקל ל-329 מיליון שקל לעומת 260 מיליון ברבעון המקביל. עם זאת מדובר בירידה בהשוואה ל-361 מיליון ברבעון המקביל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳