אשטרום: תוצאות 2017 חזקות. המנכ"ל והיו"ר יקבלו 12.5 מיליון שקל

הרווח הנקי של הקבוצה זינק 45% ההכנסות צמחו 9.7% שולי ה-EBITDA עלו ל-14%; החברה תחלק דיבידנד של 78 מיליון שקל
ערן סוקול |

קבוצת אשטרום דיווחה הבוקר (ג') על תוצאותיה לשנת 2017 עם עלייה של כ-9.7% בהכנסות וזינוק של כ-45% ברווח הנקי. במקביל לפרסום הדוחות, אישר דירקטוריון החברה חלוקת דיבידנד בסך של כ-78 מיליון שקל. המניה אשטרום קבוצה -2.14% מזנקת 5% במחזור של כמיליון שקל.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-235 מיליון שקל, זינוק של כ-45% לעומת הרווח הנקי של 2016 אשר הסתכם בכ-162 מיליון שקל. 

הכנסות החברה הסתכמו בכ-3.7 מיליארד שקל בשנת 2017, עלייה של כ-9.7% לעומת הכנסות של כ-3.4 מיליארד שקל אשתקד. בהתאמה לעלייה בהכנסות, עלה הרווח הגולמי של החברה בכ-41 מיליון שקל בשנת 2017, אולם שולי הרווח הגולמי ירדו לכ-16% בשנה זו, לעומת שולי רווחיות גולמית של כ-16.3% אשתקד.

למרות הירידה בשולי הרווחיות הגולמית, רשמה החברה שיפור ברמה התפעולית, כאשר שולי הוצאות ההנהלה וכלליות ירדו לכ-6.1% בשנת 2017, זאת לעומת שולי הוצאות הנהלה וכלליות של כ-6.4% אשתקד. בנוסף, החברה נהנתה מעליית ערך נדל"ו להשקעה בסך של כ-141 מיליון שקל, לעומת עלייה של כ-115.6 מיליון שקל אשתקד, מה שעזר לשפר את שולי הרווחיות התפעולית לשיעור של כ-12.8% בשנת 2017, זאת לעומת שולי רווחיות תפעולית של כ-12.2% אשתקד. גם בנטרול השפעת עליית ערך נדל"ן להשקעה עלו שולי הרווחיות התפעולית, אולם בשיעור צנוע יותר (9.1% בשנת 2017 לעומת 8.8% אשתקד).

ה-EBITDA הסתכם בסך של כ-522 מיליון שקל בשנת 2017 אשר היוו כ-14% מסך ההכנסות, זאת לעומת EBITDA של כ-459 מיליון שקל אשר היוו כ-13.5% מההכנסות אשתקד.

עוד מדווחת החברה כי נכון למועד פרסום הדו"חות הכספיים, עלה צבר ההזמנות לרמה של כ-8 מיליארד שקל, עליה של כ-19.3% לעומת כ-6.6 מיליארד שקל בסוף שנת 2016.

רמי נוסבאום, יו"ר דירקטוריון קבוצת אשטרום: "קבוצת אשטרום שמחה לסכם את שנת 2017 עם ביצועים חזקים, המשקפים המשך צמיחה בכל הפרמטרים התפעוליים לצד שיפור ברווחיות בכל המגזרים העיקריים בהם פועלת הקבוצה. צבר העבודות של הקבוצה המשיך לגדול, לרמה של כ-8 מיליארד שקל, המבטיחה את המשך צמיחת הקבוצה בשנים הבאות. בישראל המשכנו לפתח את זרוע הזכיינות, המקימה בין היתר פרויקטי דיור להשכרה לטווח ארוך, בהם אנו רואים פוטנציאל ערך רב. כמו כן, בשבוע שעבר דיווחנו על בחירתנו כקבלן המבצע של פרויקט באור יהודה בהיקף כספי של למעלה ממיליארד שקל, המתווסף לשורה ארוכה של פרויקטים קבלניים מגוונים שאנו מקימים ברחבי הארץ".

שיאן השכר של החברה הינו המנכ"ל, גיל גירון אשר נהנה משכר בעלות שנתית של כ-6.3 מיליון שקל. היו"ר נוסבאום נאלץ להסתפק בשכר בעלות שנתית של כ-6.2 מיליון שקל.

נזכיר כי לפני כשבועיים השלימה קבוצת אשטרום את הצעת הרכש המלאה לכל מניות אשדר המוחזקות על ידי הציבור לפי מחיר של 3.4 שקלים למניה ובתמורה כוללת של כ-157.6 מיליון שקל, זאת לאחר שנאלצה להרים את המחיר בהצעתה. בהתאם, נמחקו מניות אשדר מהמסחר בבורסה החל מיום 18 במרץ.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?