חיים זיסוביץ
צילום: אייסTV

תיק תקשורת: מה התירוץ של אוני' בר אילן לפטור ממכרז עבור משרת הדובר?

עפ"י מסמכי האוניברסיטה, איש התקשורת חיים זיסוביץ' עשוי לסגור 10 שנים כדובר, בלי אפשרות להחליפו. בר אילן: "הוא חלק בלתי נפרד מהאוניברסיטה"
משה בנימין | (5)

חיים זיסוביץ' היא איש רב פעלים וזכויות בעולם התקשורת הישראלי. ואולם, דווקא התנהלותה של אוניברסיטת בר אילן, המעסיקה אותו כנותן שירותים, מעלה סימן שאלה.

לפני כשבוע פרסמה האוניברסיטה הודעה לפיה הוחלט להאריך את ההתקשרות עם חברת זיסוביץ' תקשורת בע"מ תחת הסעיף של פטור ממכרז, בטענה כי זיסוביץ' הוא "הספק היחיד" שיכול לספק לה שירותי דוברות.

משמעות המינוח "ספק יחיד" לפי חוק חובת מכרזים היא כי זיסוביץ' הוא הגוף היחיד בשוק שמחזיק ביכולת להעניק שירותי דוברות ומשכך הדבר, האוניברסיטה פטורה ממכרז משום שמתקיים מצב שאם היה מתקיים מכרז, זיסוביץ' הוא המציע היחיד, לכאורה, שהיה יכול להשתתף בו.

בשורה התחתונה - החברה בבעלותו של היח"צ ומגיש תכנית הטלוויזיה תיק תקשורת תמשיך לשנתיים נוספות של התקשרות עם האוניברסיטה, לאחר 6 שנים רצופות שהוא עובד איתה כאשר אחת הסיבות, לדברי האוניברסיטה, היא העובדה שהוא "הפך להיות מזוהה עם בר-אילן". לאוניברסיטה אף שמורה הזכות להאריך את ההתקשרות עם זיסוביץ' ל-2 תקופת נוספות של שנה כל אחת.

בהודעה המקורית שפרסמה האוניברסיטה נמסר היא "מפרסמת הודעת אינטרנט בדבר כוונתה להתקשר עם מי שלדעתה הוא ספק יחיד, טרם אישור ועדת המכרזים, לפי תקנות 3 (18) ו-4 לתקנות חובת המכרזים (התקשרויות של מוסד להשכלה גבוהה) התש"ע-2010. שם הספק: חברת זיסוביץ תקשורת בע"מ. נושא ההתקשרות: שירותי דוברות. תקופת ההתקשרות: שנתיים עם אופציה לאוניברסיטה להארכה של שתי תקופות נוספות של שנה כ"א".

כפי שמחויבת האוניברסיטה לעשות היא ציינה בהודעתה כי "אדם הסבור כי קיים ספק אחר המסוגל לבצע את ההתקשרות, רשאי לפנות בכתב לאוניברסיטת בר אילן וזאת עד לא יאוחר מ-9/2/2015".

כאמור, הזכות לבטל מכרז או לא לקיימו מראש תחת הסעיף של ספק יחיד, מצביע על כך שלמעשה אין אף ספק שמסוגל להעניק לאוניברסיטה שירותי דוברות, ואם היה מכרז שכזה - הוא היה היחיד שניגש וזה שברור שיזכה ללא ספק.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לשם ההשוואה, לפני כשנה אוניברסיטת תל אביב פרסמה הודעה על פטור ממכרז לשירותי פרסום ממומן בגוגל בהיקף של מיליון שקלים תחת הסעיף של ספק יחיד, מעצם העובדה שגוגל (נותן השירות מרשם תחת השם "גוגל אירלנד") היא היחידה שניתן לרכוש ממנה שירותי פרסום בגוגל.

האם זיסוביץ' הוא היחיד בשוק שירותי יחסי הציבור והדוברות ואין שני לו בתחומו? לדברי אוניברסיטת בר אילן, התשובה היא חיובית. לאייס היא מסרה: "במענה לפנייתך בדבר הכוונה להעסיק את חברת זיסוביץ תקשורת בע"מ כספק יחיד למתן שירותי דוברות לאוניברסיטה, נפנה אותך לחוות הדעת של נשיא האוניברסיטה אשר צורפה להודעת האינטרנט. בחוות דעת זו מפורטים הכישורים הייחודיים של ספק זה, ובעיקר אופי השירות והקשר המיוחד שבין הספק והאוניברסיטה. לאור העובדות והנסיבות שתוארו בחוות הדעת, סברה וועדת המכרזים כי אין גורם נוסף אשר מסוגל לספק שירותים אלו ופורסמה הכוונה להתקשר עימה כספק יחיד".

וזו (תמצית) חוות הדעת של נשיא האוניברסיטה, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ: "הספק מספק שירותי דוברות לאוניברסיטה כבר 6 שנים ובתקופה זו למד את האוניברסיטה והתמחה בתחום האקדמיה. בד בבד עם זה, הוא הפך להיות מזוהה עם בר-אילן. הספק מצוי בעיצומם של פרויקטים שונים של האוניברסיטה, רבים מהם פרי יוזמתו ומבוססים על מומחיותו בתחום התקשורת, כגון, הקמת תחנת רדיו חינוכית וכד'. להנהלת האוניברסיטה יש אמון רב בספק ובנאמנותו למוסד והוא נתפס כחלק בלתי נפרד ממערכי האוניברסיטה. הספק מעניק לאוניברסיטה כמה שירותים שלשם ביצועם נדרשים, בדרך כלל, כמה ספקים: דובר, איש פרסום, כותב מאמרים, מנחה אירועים, עורך לשון. העלות המצטברת לכל השירותים עולה לאין שיעור על התשלום לספק הזה. לספק ניסיון ייחודי בתחום העיתונות, הקריינות וההגשה".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בהצלחה לזיסוביץ שעושה עבודה נפלאה (ל"ת)
    יעל 25/02/2015 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שווייגר מנחם ושות' 02/02/2015 17:52
    הגב לתגובה זו
    וגם חסכוני. מי ניסח את תגובת האוניברסיטה דלעיל?
  • מה זה מי? הדובר (ל"ת)
    02/02/2015 20:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אריה 02/02/2015 17:03
    הגב לתגובה זו
    גם כשמחפשים קשה לכלכך על חיים זיסו לא ניתן למצוא מאום. האיש ראוי לכל שבח !! כנראה שיש מי שמקנא בו
  • זה לא עניין של קינאה-יש דבר כזה שנקרא "חוק" (ל"ת)
    גילי 05/02/2015 12:48
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.