אתי אלישקוב ליברה
צילום: אבי מועלם

ליברה - ירידה משמעותית ברווחיות, עלייה בהכנסות

מניית ליברה איבדה 55% מתחילת השנה; למידע ונתונים מלאים על מניית החברה

חברת הביטוח הדיגיטלי ליברה ליברה 3.08% מדווחת על גידול בפרמיות, אבל ירידה ברווח לעומת רבעון מקביל. הפרמיות ברוטו ברבעון הראשון צמחו בכ-36% והסתכמו בכ-114.3 מיליון ש"ח לעומת 83.9 מיליון ברבעון המקביל אשתקד .

הרווח הכולל לפני מס הסתכם בכ-529 אלף שקל לעומת רווח כולל לפני מס של כ-6.6 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021, ולעומת הפסד לפני מס בסך של כ-6.7 מיליון ש"ח ברבעון הקודם.

  

שיעור סך ההוצאות ברבעון הראשון מפרמיה ברוטו הסתכם בכ-15.8% לעומת כ- 18.9% ברבעון המקביל אשתקד.

אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה, אמרה על רקע התוצאות: "ליברה מסכמת רבעון נוסף של צמיחה עם גידול משמעותי בכמות המבוטחים ובפרמיות, לצד הקפדה על איכות תיק המבוטחים, שיפור בפרמטרים תפעוליים.

"על אף האתגרים שמשפיעים על ענף רכב רכוש החל מהמחצית השנייה של 2021, ליברה המשיכה בצמיחה המואצת, וכן מציגה רווחיות ברבעון הראשון. ליברה ממשיכה להרחיב את הפעילות העסקית  ופועלת בהתאם לאסטרטגיה שלה, המתמקדת בחדשנות, בפיתוח פתרונות מבודלים המותאמים לצרכי הלקוח, ובהרחבת סל המוצרים שלה, שיהוו נדבך נוסף לצמיחה הצפויה בשנים הקרובות".

 

הפרמיות שהורווחו ברוטו ברבעון הראשון של שנת 2022 זינקו בכ-48.9% והסתכנו בכ-80.1 מיליון שקל. כל הלקוחות של ליברה הינם לקוחות פרטיים, וזאת בהתאם למדיניות החברה. לחברה יש כיום כ-123,000 מבוטחים (כ-240,000 פוליסות), ותיק מבוטחיה מבוסס על לקוחות פרט בלבד, כאשר הרוב המכריע של מבוטחי החברה רוכשים פוליסות רכב חובה ורכב רכוש יחד.

 

כהמשך ישיר למחצית השנייה של שנת 2021, קיימת ירידה ברווחיות החיתומית בענף רכב רכוש, בין היתר, בשל גידול בשכיחות ועלות התביעות בענף זה. הגידול בשכיחות התביעות נבע כתוצאה מהשלכות מגפת הקורונה, כך שאם ברבעון מקביל אשתקד שכיחות התביעות הייתה נמוכה בשל הסגר שהוטל על תושבי ישראל, הרי שברבעון הראשון לשנת 2022 השכיחות עלתה בנוסף לחומרה, אף מעבר לשנה ממוצעת. זאת בשל עליה בנסועה בעקבות מיעוט בנסיעות לחו"ל, עלייה בעלות חלקי החילוף, גידול בשכיחות ועלות הגניבות. בעקבות מגמות אלה, פעלה החברה להעלאת תעריפים, אשר הגדילה את הפרמיה הממוצעת ברכב רכוש וברכב חובה.

  

ברבעון הראשון הסתכם הרווח הכולל לאחר מס בכ-313 אלף שקל לעומת כ-4.4 מיליון שקל ברבעון הראשון בשנת 2021. יודגש כי החברה החלה לראשונה במהלך הרבעון הראשון לשנת 2022 לנהל תיק השקעות באמצעות בית השקעות. השפעת ניהול התיק על רווחי החברה ברבעון זה הינה זניחה.

קיראו עוד ב"ביטוח"

 

הפרמיות ברוטו בביטוח רכב רכוש ברבעון הראשון לשנת 2022 הסתכמו בכ-67.9 מיליון שקל לעומת כ-49.7 מיליון שקל ברבעון הראשון בשנת 2021, גידול של כ-36.7%. הגידול נובע מהמשך צמיחה מואצת בהיקפי הפעילות של החברה בענף וכן מנאמנות לקוחות גבוהה הבאה לידי ביטוי בשיעור חידושים גבוה. בהתאם למדיניות החברה, הגידול בפרמיות הינו במקביל לגידול בכמות המבוטחים הפרטיים. ההפסד הכולל לפני מס בענף רכב רכוש ברבעון הראשון לשנת 2022 הסתכם בכ-1.3 מיליון שקל לעומת רווח כולל לפני מס של כ-4.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

המעבר מרווח להפסד נובע, כאמור, מהרעה במגמות שונות בענף הרכב, שכללה גידול בשכיחות ובחומרת התביעות לעומת התקופה המקבילה אשתקד עקב עליה בנסועה בעקבות מיעוט בנסיעות לחו"ל, עלייה בעלות חלקי החילוף וגידול בשכיחות הגניבות.

 

הפרמיות ברוטו בביטוח רכב חובה ברבעון הראשון הסתכמו בכ-44.6 מיליון שקל לעומת 33.3 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021, עלייה של 33.6%. הרווח הכולל לפני מס ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכם בכ-2.5 מיליון לעומת רווח כולל לפני מס של כ-2.2 מיליון ש"ח ברבעון המקביל. הגידול נובע בעיקר מעליה בעקום הריבית (אשר קוזזה כתוצאה מעליית מדד המחירים לצרכן) אשר הקטינה את העתודות הביטוחיות בברוטו בסכום של כ-3.2 מיליון שקל וכ-623 אלפי שקל בשייר לעומת קיטון העתודות הביטוחיות בברוטו בכ-676 אלפי שקל וכ-135 אלפי שקל בשייר בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, לחברה גידול בהיקפי הפעילות בענף, אשר הגדילו את הכנסות החברה לצד התייעלות תפעולית בהוצאות החברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוסי 30/05/2022 16:12
    הגב לתגובה זו
    מתחמקת מהתיחסות עניינית למצב החברה
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic
ראיון

הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״

מומחי ביטוח מגלים מדוע ישראל הפכה ליעד השקעה חם לענקיות הביטוח הבינלאומיות, איך הצבא יוצר את דור היזמים הטכנולוגיים, ומדוע בלי תעשיית הביטוח – כל החדשנות הטכנולוגית שאנחנו מכירים פשוט לא הייתה קיימת

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מהפכת ה-AI

בעולם שבו חדשנות טכנולוגית נעה בקצב מהיר מאי-פעם, יש תעשייה אחת שנמצאת כמעט תמיד מאחורי הקלעים, אבל בלעדיה רוב הפיתוחים הגדולים פשוט לא היו יוצאים לפועל. "בעולמות הביטוח של היום חדשנות היא המפתח", מסביר עו"ד פרד קרלינסקי שותף ויו״ר הקבוצה הגלובלית של רגולציית ביטוח ועסקאות ביטוח של גרינברג טראוריג.: "אנחנו רואים המון תנועה, במיוחד ב-AI. גם הרגולטורים וגם חברות הביטוח מנסים להבין איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך את הביטוח ליעיל יותר - הן מנקודת המבט של הלקוח והן בחקירות הונאה. העתיד בתחום הזה מצוין״.

הקשר בין ביטוח לבין טכנולוגיה אינו אינטואיטיבי כמו באזורים כמו סטארט אפ או בינה מלאכותית, אבל מתברר שהוא עמוק מאוד. קרלינסקי מחדד: "אם חושבים על זה באמת - שום דבר לא קורה בעולם הזה בלי ביטוח. רכב, בריאות, כל דבר שזז. הביטוח הוא זה שמאפשר לדברים לקרות״. לדבריו, החדשנות שמגיעה כיום מתוך התעשייה הזו ״מדהימה״, ומאפשרת לשחקנים חדשים להיווצר: ״בלי ביטוח ייעודי, Airbnb לא הייתה קיימת. גם Uber לא הייתה יכולה לפעול. אלה רק דוגמאות, אבל הן מבהירות איך החדשנות בביטוח הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר". 


עו״ד פרד קרלינסקי. קרדיט: גרינברג טראוריג

אחת הזירות המרכזיות שמניעות את השינוי היא בינה מלאכותית. לטענת קרלינסקי, הביטוח נמצא בעיצומה של מהפכה: ״יש הרבה תנועה והרבה התרגשות בתחום. AI יהפוך את הביטוח לנגיש יותר לאנשים ולחברות, וכל הצד של הסייבר - ישראל כבר מובילה עולמית שם״. תחום הסייבר, לדוגמה, הפך לאחד ממנועי החדשנות החשובים בענף. הגידול באיומי סייבר גלובליים, יחד עם ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות AI, מייצר דרישה לפתרונות ביטוח מורכבים - וישראל ניצבת במרכז. ההסבר נמצא במפגש בין כוח אדם טכנולוגי איכותי לבין צורך ביטוחי גובר. הוא מוסיף כי חברות זרות ״מגיעות לישראל כי הן מחפשות הזדמנויות. הן רוצות לשתף פעולה עם חברות ישראליות שיכולות לתת להן יתרון טכנולוגי. כאן אתה מקבל את הערך של חדשנות״.

החדשנות לא מתרחשת רק ברמת הטכנולוגיה: עו"ד ג'ואי שבות, שותף מנהל של המשרד בתל אביב בפירמת גרינברג טראוריג (GT), רואה אותה דווקא בפתרון בעיות עסקיות: ״יש גם סוג אחר של חדשנות, איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לפתור בעיות שלא מקבלות מענה בדרך כלל. לדוגמה, חברות החלו להשתמש ב-AI לתהליכי מיזוגים ורכישות״. אך לא מדובר רק בתהליכים פיננסיים. אחד השינויים המעניינים שג'ואי מצביע עליו נמצא דווקא במבנה המוצרים הביטוחיים: ״אנחנו רואים מוצרים חדשים בתחום הקצאת סיכונים. חברות הביטוח יוצאות לשוק עם מוצרים שמאפשרים לנהל סיכון טוב יותר. וגם בתחום הנדל״ן - נכסים יכולים להיות מבוטחים לפי ערכם. זה מעניק למשקיעים ביטחון: גם אם הפסידו כסף, הם יודעים שלא יפסידו מעבר לסכום מסוים״. נראה כי מדובר על פתרונות שמאפשרים לעולם ההשקעות להתנהל בצורה יציבה יותר. נדל"ן, שנחשב לתחום עם לא מעט סיכונים - מקבל כיום מעטפת ביטוחית שמגינה על משקיעים ופותחת את השוק לשחקנים רחבים יותר.