ליברה - ירידה משמעותית ברווחיות, עלייה בהכנסות
חברת הביטוח הדיגיטלי ליברה ליברה 0.92% מדווחת על גידול בפרמיות, אבל ירידה ברווח לעומת רבעון מקביל. הפרמיות ברוטו ברבעון הראשון צמחו בכ-36% והסתכמו בכ-114.3 מיליון ש"ח לעומת 83.9 מיליון ברבעון המקביל אשתקד .
הרווח הכולל לפני מס הסתכם בכ-529 אלף שקל לעומת רווח כולל לפני מס של כ-6.6 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021, ולעומת הפסד לפני מס בסך של כ-6.7 מיליון ש"ח ברבעון הקודם.
שיעור סך ההוצאות ברבעון הראשון מפרמיה ברוטו הסתכם בכ-15.8% לעומת כ- 18.9% ברבעון המקביל אשתקד.
אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה, אמרה על רקע התוצאות: "ליברה מסכמת רבעון נוסף של צמיחה עם גידול משמעותי בכמות המבוטחים ובפרמיות, לצד הקפדה על איכות תיק המבוטחים, שיפור בפרמטרים תפעוליים.
"על אף האתגרים שמשפיעים על ענף רכב רכוש החל מהמחצית השנייה של 2021, ליברה המשיכה בצמיחה המואצת, וכן מציגה רווחיות ברבעון הראשון. ליברה ממשיכה להרחיב את הפעילות העסקית ופועלת בהתאם לאסטרטגיה שלה, המתמקדת בחדשנות, בפיתוח פתרונות מבודלים המותאמים לצרכי הלקוח, ובהרחבת סל המוצרים שלה, שיהוו נדבך נוסף לצמיחה הצפויה בשנים הקרובות".
- אתי אלישקוב: "ליברה לא חזירה", "צ'יק הוא הביט שלנו", "המימושים בענף - טבעיים"
- ליברה: הרווח הנקי זינק ב-67% ל-23 מיליון שקל - תחלק 10 מ' שקל דיבידנד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפרמיות שהורווחו ברוטו ברבעון הראשון של שנת 2022 זינקו בכ-48.9% והסתכנו בכ-80.1 מיליון שקל. כל הלקוחות של ליברה הינם לקוחות פרטיים, וזאת בהתאם למדיניות החברה. לחברה יש כיום כ-123,000 מבוטחים (כ-240,000 פוליסות), ותיק מבוטחיה מבוסס על לקוחות פרט בלבד, כאשר הרוב המכריע של מבוטחי החברה רוכשים פוליסות רכב חובה ורכב רכוש יחד.
כהמשך ישיר למחצית השנייה של שנת 2021, קיימת ירידה ברווחיות החיתומית בענף רכב רכוש, בין היתר, בשל גידול בשכיחות ועלות התביעות בענף זה. הגידול בשכיחות התביעות נבע כתוצאה מהשלכות מגפת הקורונה, כך שאם ברבעון מקביל אשתקד שכיחות התביעות הייתה נמוכה בשל הסגר שהוטל על תושבי ישראל, הרי שברבעון הראשון לשנת 2022 השכיחות עלתה בנוסף לחומרה, אף מעבר לשנה ממוצעת. זאת בשל עליה בנסועה בעקבות מיעוט בנסיעות לחו"ל, עלייה בעלות חלקי החילוף, גידול בשכיחות ועלות הגניבות. בעקבות מגמות אלה, פעלה החברה להעלאת תעריפים, אשר הגדילה את הפרמיה הממוצעת ברכב רכוש וברכב חובה.
ברבעון הראשון הסתכם הרווח הכולל לאחר מס בכ-313 אלף שקל לעומת כ-4.4 מיליון שקל ברבעון הראשון בשנת 2021. יודגש כי החברה החלה לראשונה במהלך הרבעון הראשון לשנת 2022 לנהל תיק השקעות באמצעות בית השקעות. השפעת ניהול התיק על רווחי החברה ברבעון זה הינה זניחה.
- גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
- תביעת ענק נגד בכירי סלייס: 950 מיליון שקל על קריסת חיסכון הפנסיה של אלפי עמיתים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
הפרמיות ברוטו בביטוח רכב רכוש ברבעון הראשון לשנת 2022 הסתכמו בכ-67.9 מיליון שקל לעומת כ-49.7 מיליון שקל ברבעון הראשון בשנת 2021, גידול של כ-36.7%. הגידול נובע מהמשך צמיחה מואצת בהיקפי הפעילות של החברה בענף וכן מנאמנות לקוחות גבוהה הבאה לידי ביטוי בשיעור חידושים גבוה. בהתאם למדיניות החברה, הגידול בפרמיות הינו במקביל לגידול בכמות המבוטחים הפרטיים. ההפסד הכולל לפני מס בענף רכב רכוש ברבעון הראשון לשנת 2022 הסתכם בכ-1.3 מיליון שקל לעומת רווח כולל לפני מס של כ-4.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
המעבר מרווח להפסד נובע, כאמור, מהרעה במגמות שונות בענף הרכב, שכללה גידול בשכיחות ובחומרת התביעות לעומת התקופה המקבילה אשתקד עקב עליה בנסועה בעקבות מיעוט בנסיעות לחו"ל, עלייה בעלות חלקי החילוף וגידול בשכיחות הגניבות.
הפרמיות ברוטו בביטוח רכב חובה ברבעון הראשון הסתכמו בכ-44.6 מיליון שקל לעומת 33.3 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021, עלייה של 33.6%. הרווח הכולל לפני מס ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכם בכ-2.5 מיליון לעומת רווח כולל לפני מס של כ-2.2 מיליון ש"ח ברבעון המקביל. הגידול נובע בעיקר מעליה בעקום הריבית (אשר קוזזה כתוצאה מעליית מדד המחירים לצרכן) אשר הקטינה את העתודות הביטוחיות בברוטו בסכום של כ-3.2 מיליון שקל וכ-623 אלפי שקל בשייר לעומת קיטון העתודות הביטוחיות בברוטו בכ-676 אלפי שקל וכ-135 אלפי שקל בשייר בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, לחברה גידול בהיקפי הפעילות בענף, אשר הגדילו את הכנסות החברה לצד התייעלות תפעולית בהוצאות החברה.
- 1.יוסי 30/05/2022 16:12הגב לתגובה זומתחמקת מהתיחסות עניינית למצב החברה

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה
ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.
בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.
אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב. גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.
ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב; למרות המלחמה - זינוק באזור הצפון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל.
שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל
מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025?
כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.
אילו דגמים מועדים יותר לגניבה?
ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.
מדוע חלה ירידה?
שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.
האם פרמיות הביטוח ירדו?
לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.
אילו אזורים מסוכנים ביותר?
גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות
