צוקרברג
צילום: טוויטר

מחר זה קורה: הרשת החדשה של אינסטגרם תצליח להתחרות בטוויטר?

מחר בערב תשיק מטא את Threads הרשת החברתית שלה שנועדה להתחרות בטוויטר אשר עוברת טלטלה בימים אלו בעקבות ההחלטה להגביל את כמות הציוצים בהם משתמשים יכולים לצפות; האם המהלך יצליח?
איתן גרסטנפלד |

מחר (יום ה') צפויה חברת מטא להשיק את הרשת החברתית החדשה שלה שנועדה להתחרות בטוויטר. ברקע, החלטת טוויטר לחסום את כמות הציוצים בהם יכולים המשתמשים לצפות, והעזיבה של מפרסמים את הפלטפורמה בשל שורה של שינויים תחת הבעלים החדש, אילון מאסק.

מחר בערב (17:00 שעון ישראל) זה יקרה: מטא, חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, את Threads הרשת החברתית החדשה שלה שנועדה להתחרות עם טוויטר. זאת על רקע החיפוש של משתמשי טוויטר אחר פלטפורמה אלטרנטיבית לאור ההגבלות שהוטלו באופן זמני על מספר הציוצים בהם יכולים לצפות המשתמשים. ברקע העובדה שהאלטרנטיבות האחרות לרשת הוותיקה, לא הצליחו למלא ביעילות את הפער בשוק. כך למשל מסטודון (Mastodon), התקשתה עד כה לשכנע משתמשים להסתגל לעיצוב השונה שלה, ואילו בלוסקיי (Blusky), של מנכ"ל טוויטר היוצא, הגבילה את כמות המשתמשים תוך שהיא מותירה מיליונים ברשימת ההמתנה שלה.

מטא לעומת זאת לא צפויה להתמודד עם האתגרים הללו, שכן לחברה שבבעלות מארק צוקרברג, רקורד מוכח של שכפול תכונות מפתח מיריבים. כך לדוגמא, השיקו באינסטגרם את פורמט הווידאו הקצר Reels, שעזר להם להפחית את האיום ממצד TikTok, שבבעלות ByteDance הסינית. כמו כן, למטא יתרון גם בכל הקשור לבסיס המשתמשים, עם יותר משני מיליארד משתמשי אינסטגרם פעילים חודשיים, בהשוואה ל-363.7 מיליון המשתמשים החודשיים של טוויטר.

תצליח להתחרות בטוויטר

כעת השאלה הגדולה היא כיצד מטא מתכננת לייצר רווחים  מהפלטפורמה. מיריבתה בטוויטר. מאז רכישת טוויטר בידי מאססק חוותה החברה ירידת ערך  על רקע האטה בשוק הפרסום, ושורה של החלטות שנויות במחלוקות שהטרידו  חלק מהלקוחות המסחריים. בשיאה רשמה טוויטר הכנסות של 5.08 מיליארד דולר במהלך שנת 2021, לפני ההשתלטות של מאסק. בשנה שעברה, אמר מאסק כי טוויטר בדרך להניב הכנסות של כ-3 מיליארד דולר בלבד בשנת 2023.

מי שתקווה לנגוס בהכנסות היא מטא שעשויה למשוך מפרסמים מאוכזבים מטוויטר ולהרוויח מהתאוששות עתידית בשוק הפרסום. על פי ההערכות, כדי ש-Threads תצליח באמת להמריא, היא תצטרך להביא את משתמשי הטוויטר ה"כבדים". מחקר שנערך בשנה שעברה בארצות הברית על ידי Pew Research מצא, ש-25% מהמשתמשים המובילים לפי נפח הציוצים הפיקו כ-97% מכלל הציוצים ברשת.

בכל אופן, למרות ואלי דווקא בגלל הצעדים האחרונים, מאסק לא מתכוון לוותר בקלות על הדומיננטיות של טוויטר בתחום. "תודה לאל שהם מנוהלים בצורה כל כך שפויה", הגיב מאסק ביום שני בתגובה לציוץ על התוכניות של מטא, כהתרסה על דברים שנאמרו עליו בעבר על ידי מנהלי מטא. הוא גם בחר לצייץ מחדש תמונות אשר מפנות את תשומת הלב לנתונים שאפליקציית Threads עשויה לאסוף על משתמשים, בהתבסס על הרישום שלה בחנות האפליקציות של אפל (Apple Store). זה אמנם מסתמן כרגע הנכון עבור מטא, להכות בטוויטר של מאסק, אבל אי אפשר לצפות שזה ילך בקלות.

התחברות דרך האינסטגרם 

בינתיים בחנות האפליקציות של אפל הופיע התיאור קצרצר הבא: "שרשורים הם המקום שבו קהילות מתכנסות כדי לדון על כל דבר הנושאים הבוערים כיום, ומה שיהיה מחר. לא משנה במה אתה מתעניין, תוכל לעקוב ולהתחבר ישירות ליוצרים האהובים עליך, שאוהבים את אותם הדברים. או לחלופין לבנות קהל עוקבים נאמן משלך כדי לחלוק את הרעיונות, הדעות והיצירתיות שלך עם העולם".

קיראו עוד ב"BizTech"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיותמשקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיות

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם

משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון? 

רן קידר |

מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב. 

ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.

המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.

המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים

המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.

בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.