טסלה
צילום: Istock
בין השורות

טסלה לא זולה, ובכל זאת, ייתכן שכדאי לקנות

שווי השוק של טסלה גדול מכל מתחרותיה - בואו נסתכל על כך מזוית נוספת: שיעור הרווחיות שלה הוא פי 2 מהמתחרות, היא מוכרת לציבור ולא למחסנים והעולם עובר לנהיגה אוטונומית ורכבים חשמליים. אז אולי זו לא בועה?
קובי שגב | (36)
נושאים בכתבה אינטר טסלה

ברעש תקשורתי לא קטן, התבשרנו לאחרונה שטסלה השיקה אתר בעברית ותתחיל למכור רכבים בישראל, כבר בחודש הבא.

טסלה היא ללא ספק, יצרן הרכבים המלהיב והמדובר ביותר בעולם. היא מייצרת רכבים חשמליים המאופיינים בביצועים יוצאי דופן, הן ברמת טווח הנסיעה בין טעינות והן בהאצה ומהירות נסיעה, שלרוב ניתן לראות רק במכוניות ספורט אקזוטיות. נתון פנטסטי, שרבים שאינם גיקים של רכבים לא יודעים, הוא שמודל S של טסלה מאיץ מאפס למאה הכי מהר מכל הרכבים בעולם. כן יותר מהר מפורשה, למבורגיני, בוגאטי ושאר מכוניות העל.

לטסלה 4 דגמים של רכבים: דגם 3 – רכב סדאן "משפחתי", דגם S – רכב סדאן גדול המכונה בארץ רכב מנהלים, דגם Y – SUV קומפקטי ודגם X – SUV  יוקרתי בנוסף להם יש עוד 3 דגמים בתכנון.

טסלה היא לא רק יצרנית רכבים, פעילות האנרגיה שלה כוללת תכנון ייצור והתקנה של מערכות סולאריות וסוללות. היא נחשבת למובילה בהתקנות מערכות סולריות על גגות של בתים פרטיים ונכסים מסחרים וגולת הכותרת בתחום זה, הן הסוללות של טסלה. סוללות ליתיום איון שמשמשות בין השאר לאגירת אנרגיה סולרית שמופקת בשעות היום.  

לאחרונה, חצה שווי השוק של טסלה את רף 800 מיליארד דולר, שהוא גדול יותר משווי השוק של כל חברות הרכב המסורתיות הסחירות יחד. תחת כל עץ רענן, מתבטאים כאלו שמבינים וכאלו שקצת פחות, בדבר המחיר הלא הגיוני אליו הגיעה מניית טסלה - "גדולה יותר מכל החברות ביחד, לא יכול להיות" כך אומרים. במאמר זה ניתן כמה נקודות למחשבה בנושא, נראה שאם טסלה תשיג את יעדיה השאפתניים, שווי השוק ומחיר המניה הנוכחיים, אומנם אינם מחירי מציאה, אך הם גם לא תלושים מהמציאות.  

האם יש בועה במחיר מנייתה של טסלה? בשוק הרכב העולמי נמכרות מדי שנה כ-70 מיליון מכוניות נוסעים, כ-20 מיליון מתוכן בסין. שוק הרכב העולמי מאופיין בצמיחה נמוכה יחסית, שכן אוכלוסיית העולם אמנם צומחת, אך תהליכי עיור והקמת מטרופולינים גדולים ועתירי פתרונות תחבורה ציבורית, מקטינים את כמות הלקוחות הפוטנציאלים.  

מובילת השוק העולמית היא קונצרן פולקסווגן על שלל מותגיו פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט ואחרים. הקונצרן הגרמני, מוכר כ-10 מיליון מכוניות נוסעים בשנה. במקום השני, טויוטה עם כ-9 מיליון מכוניות בשנה, אחריהם ניתן למצוא בין השאר את GM, פורד וקונצרן יונדאי/קיה עם כ-7 מיליון מכוניות כל אחת. בשורה התחתונה, רובו המוחלט של שוק הרכב העולמי נשלט ע"י 5 קונצרנים בלבד. בתחום מכוניות היוקרה, ב.מ.וו ודיימלר (מרצדס) מוכרות כ-2.5 מיליון מכוניות בשנה כל אחת.  

טסלה היא מכונית נחשקת ולא הופתענו שהתקשורת עסקה רבות בעלייתה לארץ הקודש. רכישת טסלה מתבצעת אונליין באתר החברה ובכדי להזמין טסלה, יש להירשם באתר ולהשאיר מקדמה קטנה של "דמי רצינות". טסלה מפרסמת בדו"חותיה הכספיים, את מספר הימים הממוצע מתום הייצור ועד לאספקת הרכב, המספר הזה עמד בדו"חות האחרונים על 11 ימים בלבד! בעולם הרכבים, מדובר בנתון יוצא דופן, שכן החברות המסורתיות נוהגות לייצר מלאי רכבים הממלא מגרשי מכירות שונים ועוברים הרבה יותר מ-11 ימים עד שרכב מסורתי ממוצע נמכר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

באופן מטאפורי המכירה המהירה של רכבי טסלה, מזכירה את ההסתערות של רוכשי האייפון, הממתינים בתורי ענק לפני השקת אייפון חדש. לא פלא שטסלה היא יצרנית מכוניות הנמצאת בצמיחה מואצת. ברבעון הרביעי של 2020, היא ייצרה 180 אלף מכוניות, לעומת 96 אלף מכוניות ברבעון המקביל אשתקד. למרות שהחברה כמעט והכפילה את הייצור, אין זה מספיק לענות לביקוש ולכן החברה מקימה בימים אלו מפעלים חדשים בארה"ב ובברלין. בחישוב קר, כושר הייצור השנתי, עפ"י הרבעון האחרון, הוא כ-720 אלף מכוניות בשנה ולפי דיווחי החברה, הרחבות הייצור במפעלים הקיימים הנערכות כעת, אמורות להביא את החברה לייצר כמיליון מכוניות בשנה.  

האם טסלה תכבוש את הפסגה? העולם החל תהליך של מעבר לרכב חשמלי ולנהיגה אוטונומית, ומקומם של הרכבים המונעים בדלק פוסילי, צפוי לקטון. טווח הנהיגה הארוך של מנועיה החשמליים של טסלה 480-660 ק"מ הינו גבוה יותר מטווחי הנסיעה של הרכבים החשמליים של המתחרים. רכבי טסלה מצויים בתקשורת מלאה עם החברה, דבר המאפשר קבלת עדכוני תוכנה "מהאויר", ללא הגעה למוסך. כמובן להעביר לחברה מידע על הנהיגה, שיאפשר לה ללמוד יותר טוב על הרגלי הנסיעה בכבישים. הפידבק הזה מביא לתרומה חסרת תקדים למערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה, שנחשבת למתקדמת ביותר, הרבה מעבר למתחרותיה יצרניות הרכב הגדולות.

לא מזמן פרסם הוול סטריט ג'ורנל מאמר המציג את הכשלון הגדול של פולקסווגן, להציג את הid.3 כמתחרה לטסלה. לטענתם, 50 מיליארד דולר "גרמו לקצר". לאחר שלא הצליחו להציג מתחרה ראויה לטסלה מודל 3 נאלצה פולקסווגן לשלוף נשק אחר, חתכה את מחירה של id.3 בחדות ופונה ללקוחות שמחפשים תחליף זול לטסלה.  

אם כך, לצורך אמידת שוויה של החברה הכנו כמה תסריטים אפשריים לצמיחתה בשנים הקרובות. כמו שהזכרנו, החברה כבר עומדת בכושר ייצור של כמיליון רכבים בשנה, עוד לפני השקת המפעלים החדשים. במקביל גם הזכרנו, שהחברה לא מייצרת למלאי, שכן רכביה נמכרים תוך פחות משבועיים מרגע סיום בנייתם, כלומר צוואר הבקבוק הוא בייצור ולא בשיווק. האם טסלה תגיע למכירותיה של BMW? מכירות של כ-2.5 מיליון רכבים בשנה? או האם טסלה תהפוך ליצרן מוביל כמו פולקסווגן או טויוטה עם מכירות של 9-10 מיליון רכבים?  

מיעדים לרווחים עוד קלף חזק של טסלה שאין למתחרים המסורתיים שלה, הוא שיעור הרווחיות הגבוה שלה. החברה מדווחת על רווחיות גולמית (כולל הטבות "ירוקות" על אפס פליטה), בשיעור של 24%-27%. כלומר במחיר מכירה ממוצע של 35,000 דולר לרכב, טסלה מרוויחה גולמית כ-8,000 דולר. מדובר בשיעור רווחיות הגבוה בערך פי 2 מהמתחרות העיקריות. בהתחשב בשיטת השיווק הרזה והיעילה של החברה, באמצעות אתר האינטרנט יש מקום להעריך שתוכל להציג רווחיות תפעוליות גבוהה. תסריט מכירות של 2.5 מיליון רכבים בשנה, יביאו אותנו לפי חישוב זה, למכירות שנתיות של 87.5 מיליארד דולר ורווח גולמי של 20 מיליארד דולר. תסריט כיבוש הפסגה, דהיינו מכירות של 10 מיליון רכבים בשנה, בדומה לפולקסווגן וטויוטה, יביא את טסלה לפי הנחות אלו למכירות של 350 מיליארד דולר ולרווח גולמי של 80 מיליארד דולר. במודל הכלכלי שלנו אנו מעריכים, כי טסלה תרשום בנוסף לתסריטי הרווח ממכירת הרכבים, רווחים לא מבוטלים מפעילות האנרגיה (סולארי וסוללות). מצד שני, החברה תידרש להשקעות משמעותיות, לצורך בניית כושר ייצור שיאפשר בניית 10 מיליון מכוניות בשנה. אנו מעריכים שתזרים המזומנים הנקי של החברה, יעמוד במקרה כזה על 40-50 מיליארד דולר בשנה.  

בשורה התחתונה שוק הרכב הגלובלי צפוי לגדול באופן מתון בלבד, אף לקוח לא ירכוש טסלה רק בגלל שהיא מותג אטרקטיבי. טסלה תיאלץ לגדול על חשבון מתחרותיה. כל אחד מהיצרנים המובילים כיום, שלא ידע להציע אלטרנטיבה ראויה בתחום הרכב החשמלי והרכב האוטונומי, כנראה יעלם תוך עשור.  

בשווי שוק של 800 מיליארד דולר טסלה אינה מניה זולה, אך שוויה אינו מופרך, הוא פשוט מגלם היום את התסריט האופטימי, הפיכתה לאחת מחמשת יצרני הרכב הגדולים בעולם עם נתח שוק של 10% לפחות והיקף מכירות של 7-9 מיליון רכבים בשנה. מגמת המעבר לרכבים חשמליים והיתרון הטכנולוגי של טסלה תומכים בהגעה ליעד זה, השאלה הגדולה, תוך כמה זמן זה יקרה.

קובי שגב, שותף מנהל אקורד ש.ק.ל. בית השקעות  

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 29.
    איציק 10/02/2021 10:33
    הגב לתגובה זו
    בסוף אלון מאסק ייכנס לכלא ואז החברה תתמוטט
  • 28.
    לטסלה יש כמה יתרונות. טווח נסיעה. ביצועים. אחיזת כ 10/02/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
    לטסלה יש כמה יתרונות. טווח נסיעה. ביצועים. אחיזת כביש. שלדה מהנה לנהיגה. לאלה תוסיף את שנאת הקונים ליבואני הרכב העשירים (ביחוד בארץ),ואת הקריצה לצעירים. כל אלה יביאו לגדילת המותג.
  • החברה טובה , אולם מחיר המניה מנופח !!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    נכון.. אבל..... 10/02/2021 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    למה שתמכור רק 7 מיליון, תניח שתמכור 70 מיליון (ל"ת)
    משה 10/02/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    אלעד 10/02/2021 09:24
    הגב לתגובה זו
    הכתבה לא לוקחת בחשבון מתחרים חזקים כדוגמת nio, בנוסף גם אפל וגם מייקרוסופט לא נחות לרגע וחותמות הסכמים עם חברות רכב מסורתיות. בשנים הקרובות נראה הרבה ותר רכבים אוטונמיים חשמליים של חברות מסורתיות וגם החברות הסיניות ישווקו את מוצריהן מחוץ לסין. השוק של טסלה יצתמצם בעיקבות מהלכים אלו.
  • 25.
    מחיר יעד 380 $ (ל"ת)
    פולק 10/02/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    אבי 10/02/2021 06:43
    הגב לתגובה זו
    כל הרווח של החברה בשורה התחתונה נובע מזכויות של אי זיהום אויר.. בלון שבסוף יתנפץ הקנייה של הביטקוין מראה שאין לה באמת שימוש בכסף שמגייסת לתחום הרכב
  • 23.
    בזיל 10/02/2021 01:44
    הגב לתגובה זו
    גם אני רוצה טסלה אבל אני גר בשכירות ואין לי עמדת טעינה. אז התפשרתי על קורקינט חשמלי.
  • 22.
    טסלאי 10/02/2021 00:26
    הגב לתגובה זו
    טסלה תקים בעוד כחצי שנה צי של מוניות אוטונומיות שבשיאו יגיע ל-10 מיליון מוניות אוטונומיות שמייצרות כסף מדי יום לטסלה. את החשמל למכוניות טסלה מייצרת בעצמה, הרכב גם נטען בצורה אוטומטית ע״י מטען נחש (ראו ביוטיוב), והרכב יכול לעבוד 18 שעות ביממה ולייצר לטסלה הכנסות של 300 דולר בכל יום. 3 מליארד דולר הכנסות בכל יום!!! ותזכרו, באוגוסט תעלה המונית הראשונה על הכביש...
  • 21.
    דודו 10/02/2021 00:24
    הגב לתגובה זו
    אם תשוו את מודל 3 של טסלה ב180 אלף ש"ח לכל רכב אחר שנמכר בארץ במחיר של 140 אלף ומעלה, תראו שלטסלה אין שום מתחרה רצינית באופק. מדובר ברכב שלוקח בהליכה כל רכב בטווח המחיר.
  • פחחח... ותטעין אותו חצי שעה כל פעם שתגמר הסוללה :-) (ל"ת)
    בדרך לאילת 10/02/2021 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    חיים 09/02/2021 21:10
    הגב לתגובה זו
    ברור שהמניה יקרה, הוא ניסה להסביר להכניס קצת הגיון למחיר הכלכלי. המכפיל היום הוא 1600, אבל בעוד מספר שנים, ככל שטסלה תייצר יותר מכוניות והרווחיות תגדל, המכפיל יקטן. הוא מסביר שאם טסלה תמכור מכוניות כמו המתחרות שלה, לדוגמא פולסווגן או טויוטה, אז בשל מרווח הרווחיות הגבוה שלה, השווי הכלכלי שלה יהיה דומה לשווי השוק היום. הוא לא אמר בהכרח שהמניה שווה קניה היום. האמת, שלא חשבתי על זה בצורה הזאת, אבל זאת זוית שונה שמסבירה מעט את השווי המשוגע של הנייר
  • 19.
    טסלה תהיה החברה הגדולה בעולם בשווי של טריליונים! (ל"ת)
    זאב לבן 09/02/2021 20:29
    הגב לתגובה זו
  • מאות טריליונים! ימכרו טסלה במאדים ועל הירח למליונים (ל"ת)
    חחחחחחחחח 10/02/2021 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    כשחורזים על שקר כל הזמן בסוף אנשים מאמינים לזה.. (ל"ת)
    שי.ע 09/02/2021 19:28
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    יוסי 09/02/2021 19:04
    הגב לתגובה זו
    בלי קשר לכל מה שכתבת אל תשכח את המשפט:מי שרוצה לבלוע את כל העולם,בסוף תתקע לו עצם בגרון.
  • 16.
    אוהד 09/02/2021 19:02
    הגב לתגובה זו
    נתת תחזית סופר אופטימית שגם אם היא תתממש השווי של טסלה יגיע לשווי שהוא היום בשנת2030
  • 15.
    ניתוח מעולה וסביר שלמאסק יש עוד תוכניות בקנה (ל"ת)
    תודה לשגב 09/02/2021 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    דני 09/02/2021 18:29
    הגב לתגובה זו
    נפלא. אז היא שווה 10 טריליון. הגיוני באותה מידה.
  • 13.
    חיים 09/02/2021 17:34
    הגב לתגובה זו
    תגיד את האמת כמה שילמו לך על הכתבה הזו כי הפראיירים לא נעלמים רק מתחלפים
  • 12.
    הכל כתבת אבל מה הוא מכפיל הרווח,??? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 09/02/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שמעון 09/02/2021 16:55
    הגב לתגובה זו
    טסלה צריכה לרדת 90% ועדיין בועה של הוזים
  • מישהו 09/02/2021 18:52
    הגב לתגובה זו
    יש שיגידו שכשזה יהיה ברור שטסלה מצליחה לעמוד בציפיות האופטימיות אז כבר יהיה מאוחר מדי
  • 10.
    רק מזומן 09/02/2021 16:54
    הגב לתגובה זו
    נקודה.החיפוש און ליין לרכב חשמלי הוא אחוז אחד מחיפוש רכב כללי.במקומות עם אקלים קשה החשמליות לא אטרקטיביות בלשון המעטה.
  • 9.
    האמיתי 09/02/2021 16:52
    הגב לתגובה זו
    זו לא בועה זו האמא של כל הבועות מאיפה הגעת עם הדיעה הזו
  • 8.
    כתב מטורלל! 09/02/2021 16:48
    הגב לתגובה זו
    עוד אהבל
  • 7.
    יוסי 09/02/2021 16:31
    הגב לתגובה זו
    אני עובר לטסלה מואגית ספורטיבית. ותשאלו מדוע, אני טיפש? לא ולא.טסלה זה טסלה, סיפור הצלחה מסחררטכנולוגית טסלה מקדימה עשור ויותר של מחקר ופיתוח לפני פולקסוואגן(ואל תדברו איתי על זבל קוריאני כזה או אחר)
  • 6.
    בדיחה, בטריה ומנוע חשמלי . . בדיחה (ל"ת)
    צפצפה 09/02/2021 16:22
    הגב לתגובה זו
  • מציאות 09/02/2021 18:59
    הגב לתגובה זו
    לא טווח, לא אמינות.ואל תדבר איתי על פורשה טייקן או אודי e שעולים צפונה מ100 אלף דולרומי שמייצר אותן מפסיד עליהן כסף
  • אתה חי בסרט. תראה את מכירות ה-EV באירופה. טסלה % בודד (ל"ת)
    כלכלן 10/02/2021 14:09
  • 5.
    המתחרים לא פרייארים 09/02/2021 16:22
    הגב לתגובה זו
    לטסלה יהיה כמעט בלתי אפשרי לנגוס הרבה בשוק העולמי רווי התחרות , סביר יותר שהמניה יקרה ונסחרת על חלום אופטימי מדי , והסוף שהמניה תתרסק מעל 50%
  • 4.
    עוד פעם ניתוח פנדו לטסלה? (ל"ת)
    יאיר 09/02/2021 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אין ספק שזה הנושא החם בשוק, כתוב מצוייין (ל"ת)
    מיטל 09/02/2021 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוני 09/02/2021 16:00
    הגב לתגובה זו
    אתה הראשון להסביר את שווי השוק הזה בצורה מובנת מרתק
  • 1.
    אנונימי 09/02/2021 15:59
    הגב לתגובה זו
    א. בשורה התחתונה טסלה לא מרוויחה כמעט.ב. לקחת סיפור סופר אופטימי והשלכת שבעוד כמה שנים היא תגיע אליו ולכן נסחרת במחיר הזה היום.. זא שמעתה מס שנים לא אמורה להיות תשואה נוספת למניה, ממש השקעה שווה.ג. מה לגבי תקלות שיהיו בדרך ? אומנם יש הילה סביב מאסק אבל בדרך לביצוע יש להם הרבה תקלות. ג. בדוק את העובדות קצת יותר לעומק, זהו לא הרווח המהיר ביותר בתאוצה ואם אתה מדבר על חווית נהיגה והקנטת את פולסווגן אז אתה לא יודע איזה מהלך חזק עשתה פורש ברכבי החשמל שלה. וזה היום, מה לגבי עוד שנה שנתיים ? מה לגבי השיתוף פעולה של אפל עם קבוצת יןנדאי קיה ששם לא חסר כסף להשקיע בכל חלום שרק ירצו. מה לגבי זה שחלק ניכר מהמכירות מתייחסות לסין ששם יש לה תחרות לא קטנה בכלל בתחום? אתה מבין ? התמונה החיובית שלך ככ רחוקה מהמציאות שגם אם כל הכוכבים יסתדרו לה בשורה ואיכשהו תצליח לעשות את זה, השווי של היום לא מצדיק.תוסיף לזה שאת ההכנסות העיקריות שלה שיורדות ישר לשורת הרווח על תמלוגים ילכו ויקטנו ככל שחברות נוספות ימכרו רכבים חשמליים ולכן לא יצטרכו לשלם לה תמלוגים. ושלא נדבר על זה שפעילות סולאר סיטי לא כזו מדהימה אלא נהנית מההייפ שיש סביב התחום ה
  • גבע 09/02/2021 22:02
    הגב לתגובה זו
    לא נאמר שהמחיר זול. נאמר שהמחיר מתאים לתסריט שהחברה הופכת להיות מובילה עולמית בדומה לחברות אחרות שקיימות היום. לא נאמר שהחברה תמכור 80% מכל הרכבים בעולם
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)

מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?

20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה רובוט

מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.

​בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.

​אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.

​האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.

​אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.