זהירות ודינאמיות: השפעות כלכלת העולם על המשקיע הישראלי

גלעד גרומר, מנהל שיווק ולקוחות במנורה מבטחים, על עונת הדוחות, החלטת הריבית ומחירי הנפט - אך הם ישפיעו על המשקיע הישראלי?
גלעד גרומר |

עונת הדו"חות בארצות הברית מקרטעת למדי, כאשר לא מדובר רק על אפל או טוויטר, אלא על סקטורים שלמים דוגמת ענף התשתיות, האנרגיה ושירותי תקשורת, בהם יותר מ- 60% מהחברות אכזבו בשורת המכירות. 

חצי הכוס המלאה היא שלהערכתנו, מבחינת התמונה הכוללת, הירידה ברווח למניה שמאפיינת סקטורים רבים בעולם צפויה להגיע לתחתית בקרוב, כנראה ברבעון השלישי של השנה, זאת בשל אפקט ההשהיה בין עליית מחירי הנפט להשפעה על רווחי חברות האנרגיה. למעשה, לוקח זמן עד שחברות אלו, שמאוד נפגעו ברבעונים האחרונים, ישפרו את הרווחים שלהן בהתאם לעלייה המשמעותית במחירי הנפט. בנוסף, כדאי לשים לב שהמיתון העולמי בייצור הסתיים ומדדי מנהלי הרכש בסקטור הייצור התעשייתי עברו מהתכווצות להתרחבות בארצות הברית ובסין.

בינתיים, בישראל, ראוי לבדוק אילו גורמים משפיעים על השוק המקומי בכדי להגיע להחלטות השקעה. הנפט שהיה הברומטר למצב הרוח בשווקים בתחילת השנה כבר נמצא מעל 45 דולרים, והמתאם בינו לבין שוקי המניות או איגרות החוב התפוגג.

כדי לענות על השאלה חזרנו לגורמים שהציתו את הפחד בתחילת השנה וראינו שמרביתם זזו הצידה בשלב זה. מחירי הנפט עלו בכ-60% מהשפל של חודש ינואר, הפד הפך ל"יוני" יותר כך שתוואי הריבית בארצות הברית התמתן באופן משמעותי, ולבסוף הנתונים הכלכליים בסין השתפרו. אפילו הבנקים באירופה ירדו כרגע מהכותרות, ואפילו הקוקו של דויטשה בנק שכבר נסחר בתשואה של מעל 11% ירדו כרגע מהבמה ולא בכדי ראינו ראלי שמחק את מרבית הירידות. כך שבגדול, להערכתנו, האווירה לחודשים הקרובים עדיין חיובית, אבל, וזה אבל חשוב, התנודתיות בשווקים גדלה וזה לא צפוי להשתנות בקרוב. יחד עם זאת, בחודש יוני יש ארבעה אירועים חשובים שלהערכתנו יכולים להשפיע מאוד על השווקים.

ב-15 ביוני תפורסם החלטת הריבית בארצות הברית, כאשר כרגע השווקים מגלמים הסתברות של 12% להעלאת ריבית במועד זה. יחד עם זאת, הצפי הוא שהריבית תעלה השנה עוד פעם או פעמיים כך שסביר שהפד ישנה גישה לניצית יותר בכדי להכין את הקרקע.  אירוע נוסף הוא משאל העם על עתיד בריטניה באיחוד האירופי שיתקיים ב-23 ביוני ושלושה ימים לאחר מכן, הספרדים חוזרים לקלפי לאחר שבבחירות הקודמות שהתקיימו לפני כשנה לא הושגה הכרעה שאפשרה הקמת ממשלה יציבה.

האירוע הרביעי קשור ליוון. מסתבר שקרן המטבע הבינלאומית לא מוכנה לספק ליוון הלוואות נוספות בלי קיצוץ נוסף בתקציב או מחיקת חובות מצד חברותיה בגוש האירופאי.  בעוד כשבוע תתקיים פגישה של שרי האוצר בגוש האירו בניסיון להגיע להסכם, אולם אם לשפוט על פי ההיסטוריה, הרי שזה יכול לקחת זמן ולייצר כותרות.

על הרקע הזה נציין שהיכולת של הבנקים המרכזיים לרגש את המשקיעים באמצעות ריבית שלילית או משחקים מוניטאריים מצטמצמת, מה שמחזק את התחושה שצריך להתרגל לתנודתיות ופחות להתרגש ממנה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אצלנו נהנו בחודשים האחרונים איגרות החוב הקונצרניות משילוב של מדיניות מוניטארית מרחיבה במיוחד, ירידת תשואות באפיק הממשלתי והתפוגגות במפלס הפחד של המשקיעים. כתוצאה מכך, ירדו מרווחי התשואה בחלק משמעותי מאיגרות החוב לרמות נמוכות שלא משאירות הרבה מקום לרווחי הון וגם לא מספקות תוספת תשואה מפצה על הסיכון. לעומתן, ניתן לראות אירועים נקודתיים בחלק מהחברות, אשר מקפיצים את מרווחי התשואה כלפי מעלה ומכניסים את המשקיעים לדילמה בין עודף התשואה לחוסר הוודאות של הסיכון.

זו הסיבה שאנו מסירים את המלצתנו הגורפת על האפיק הקונרצני. במילים אחרות, אנחנו כבר לא מעריכים שכדאי לרכוש איזושהי קרן נאמנות, שמחויבת להשקיע באיגרות חוב קונצרניות ולשבת עליה בכל מצב. המרווחים בחלק גדול מהמקרים פשוט נמוכים מידי.

להערכתנו, הדבר הנכון יותר הוא להשקיע במקומות שמביאים ערך, בארץ ובחו"ל, כולל תיבול מנייתי קל. הרי התשואות באיגרות החוב בארצות הברית גבוהות יותר מאשר בישראל, ולכן, להערכתנו, זה הזמן להפוך כל אבן בכדי למצוא את הנכסים שיכולים להגדיל ללקוחות את פוטנציאל התשואה מבלי להגדיל את הסיכון באופן ניכר, ואולי אף להקטין אותו בשל הפיזור בנכסים עם מתאם נמוך מאחד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.