זהירות ודינאמיות: השפעות כלכלת העולם על המשקיע הישראלי

גלעד גרומר, מנהל שיווק ולקוחות במנורה מבטחים, על עונת הדוחות, החלטת הריבית ומחירי הנפט - אך הם ישפיעו על המשקיע הישראלי?
גלעד גרומר |

עונת הדו"חות בארצות הברית מקרטעת למדי, כאשר לא מדובר רק על אפל או טוויטר, אלא על סקטורים שלמים דוגמת ענף התשתיות, האנרגיה ושירותי תקשורת, בהם יותר מ- 60% מהחברות אכזבו בשורת המכירות. 

חצי הכוס המלאה היא שלהערכתנו, מבחינת התמונה הכוללת, הירידה ברווח למניה שמאפיינת סקטורים רבים בעולם צפויה להגיע לתחתית בקרוב, כנראה ברבעון השלישי של השנה, זאת בשל אפקט ההשהיה בין עליית מחירי הנפט להשפעה על רווחי חברות האנרגיה. למעשה, לוקח זמן עד שחברות אלו, שמאוד נפגעו ברבעונים האחרונים, ישפרו את הרווחים שלהן בהתאם לעלייה המשמעותית במחירי הנפט. בנוסף, כדאי לשים לב שהמיתון העולמי בייצור הסתיים ומדדי מנהלי הרכש בסקטור הייצור התעשייתי עברו מהתכווצות להתרחבות בארצות הברית ובסין.

בינתיים, בישראל, ראוי לבדוק אילו גורמים משפיעים על השוק המקומי בכדי להגיע להחלטות השקעה. הנפט שהיה הברומטר למצב הרוח בשווקים בתחילת השנה כבר נמצא מעל 45 דולרים, והמתאם בינו לבין שוקי המניות או איגרות החוב התפוגג.

כדי לענות על השאלה חזרנו לגורמים שהציתו את הפחד בתחילת השנה וראינו שמרביתם זזו הצידה בשלב זה. מחירי הנפט עלו בכ-60% מהשפל של חודש ינואר, הפד הפך ל"יוני" יותר כך שתוואי הריבית בארצות הברית התמתן באופן משמעותי, ולבסוף הנתונים הכלכליים בסין השתפרו. אפילו הבנקים באירופה ירדו כרגע מהכותרות, ואפילו הקוקו של דויטשה בנק שכבר נסחר בתשואה של מעל 11% ירדו כרגע מהבמה ולא בכדי ראינו ראלי שמחק את מרבית הירידות. כך שבגדול, להערכתנו, האווירה לחודשים הקרובים עדיין חיובית, אבל, וזה אבל חשוב, התנודתיות בשווקים גדלה וזה לא צפוי להשתנות בקרוב. יחד עם זאת, בחודש יוני יש ארבעה אירועים חשובים שלהערכתנו יכולים להשפיע מאוד על השווקים.

ב-15 ביוני תפורסם החלטת הריבית בארצות הברית, כאשר כרגע השווקים מגלמים הסתברות של 12% להעלאת ריבית במועד זה. יחד עם זאת, הצפי הוא שהריבית תעלה השנה עוד פעם או פעמיים כך שסביר שהפד ישנה גישה לניצית יותר בכדי להכין את הקרקע.  אירוע נוסף הוא משאל העם על עתיד בריטניה באיחוד האירופי שיתקיים ב-23 ביוני ושלושה ימים לאחר מכן, הספרדים חוזרים לקלפי לאחר שבבחירות הקודמות שהתקיימו לפני כשנה לא הושגה הכרעה שאפשרה הקמת ממשלה יציבה.

האירוע הרביעי קשור ליוון. מסתבר שקרן המטבע הבינלאומית לא מוכנה לספק ליוון הלוואות נוספות בלי קיצוץ נוסף בתקציב או מחיקת חובות מצד חברותיה בגוש האירופאי.  בעוד כשבוע תתקיים פגישה של שרי האוצר בגוש האירו בניסיון להגיע להסכם, אולם אם לשפוט על פי ההיסטוריה, הרי שזה יכול לקחת זמן ולייצר כותרות.

על הרקע הזה נציין שהיכולת של הבנקים המרכזיים לרגש את המשקיעים באמצעות ריבית שלילית או משחקים מוניטאריים מצטמצמת, מה שמחזק את התחושה שצריך להתרגל לתנודתיות ופחות להתרגש ממנה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אצלנו נהנו בחודשים האחרונים איגרות החוב הקונצרניות משילוב של מדיניות מוניטארית מרחיבה במיוחד, ירידת תשואות באפיק הממשלתי והתפוגגות במפלס הפחד של המשקיעים. כתוצאה מכך, ירדו מרווחי התשואה בחלק משמעותי מאיגרות החוב לרמות נמוכות שלא משאירות הרבה מקום לרווחי הון וגם לא מספקות תוספת תשואה מפצה על הסיכון. לעומתן, ניתן לראות אירועים נקודתיים בחלק מהחברות, אשר מקפיצים את מרווחי התשואה כלפי מעלה ומכניסים את המשקיעים לדילמה בין עודף התשואה לחוסר הוודאות של הסיכון.

זו הסיבה שאנו מסירים את המלצתנו הגורפת על האפיק הקונרצני. במילים אחרות, אנחנו כבר לא מעריכים שכדאי לרכוש איזושהי קרן נאמנות, שמחויבת להשקיע באיגרות חוב קונצרניות ולשבת עליה בכל מצב. המרווחים בחלק גדול מהמקרים פשוט נמוכים מידי.

להערכתנו, הדבר הנכון יותר הוא להשקיע במקומות שמביאים ערך, בארץ ובחו"ל, כולל תיבול מנייתי קל. הרי התשואות באיגרות החוב בארצות הברית גבוהות יותר מאשר בישראל, ולכן, להערכתנו, זה הזמן להפוך כל אבן בכדי למצוא את הנכסים שיכולים להגדיל ללקוחות את פוטנציאל התשואה מבלי להגדיל את הסיכון באופן ניכר, ואולי אף להקטין אותו בשל הפיזור בנכסים עם מתאם נמוך מאחד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.