מניית בואינג עולה בעקבות הסכם לסיום שביתת העובדים
לאחר שבועות של חוסר ודאות, מניית בואינג רשמה עלייה של כמעט 4% במסחר לאחר הודעת החברה על הסכם ראשוני עם איגוד העובדים (IAM) לסיום השביתה. ההסכם החדש, שנחתם לאחר מו"מ ארוך, כולל שיפור משמעותי בתנאי השכר וההטבות של העובדים ויוצר תקווה לסיום מהיר של הסכסוך.
קלי אורטברג מנכ"ל בואינג; קרדיט: טוויטר
שיפור בתנאי השכר וההטבות
במסגרת ההסכם, התחייבה בואינג להעלות את השכר של העובדים בכ-38% במהלך החוזה לארבע השנים הקרובות, עלייה לעומת הצעתה הקודמת שכללה תוספת של 30% בלבד. בנוסף, החברה שילבה את הבונוס לאישור ההסכם, בסך 7,000 דולר, יחד עם תשלום חד-פעמי של 5,000 דולר. סכום כולל של 12,000 דולר ישולם לעובדים, לבחירתם – כהכנסה לפנסיה או כתשלום במזומן. גם אחוז ההפרשה לפנסיה שופר, ודמי הבריאות הוזלו לעובדים.
איגוד העובדים, המייצג כ-30,000 חברים, הודיע בהודעתו כי ההסכם הזה מספק לעובדים הישגים רבים, וכי מדובר בניצחון גדול עבורם. "הגיע הזמן לקבע את ההישגים ולסיים את השביתה," נמסר בהודעת האיגוד, כשיו"ר האיגוד קורא לחברים להצביע בעד הסיום.
השפעה כלכלית כבדה על בואינג וסביבתה
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השלכות השביתה היו מרחיקות לכת עבור בואינג, אשר סבלה מהפסדים משמעותיים. בשבוע שעבר דיווחה החברה על הפסד רבעוני כבד של 6.17 מיליארד דולר, עם תזרים מזומנים שלילי של 1.34 מיליארד דולר. מאז תחילת השנה, הפסדיה הכספיים מצטברים לכמעט 8 מיליארד דולר. ההשפעה נבעה גם מירידה במשלוחי מטוסים מסחריים, כשעיכובי הייצור היו קשורים לשביתת העובדים ולאירועים נוספים כמו תאונת הדלת של מטוסי אלאסקה איירליינס, מה שהגביל את מספר המטוסים שמסוגלת החברה לייצר.
המצב הכלכלי של בואינג הגיע למצב שמאיים על דירוג האשראי שלה, ובתגובה לכך הודיעה החברה מוקדם יותר השבוע על כוונתה לגייס 19 מיליארד דולר במכירת מניות כדי לחזק את עתודות המזומנים שלה ולהתמודד עם המשבר.
כחלק מההסכם עם האיגוד, התחייבה בואינג לבנות את המטוס הבא שלה באזור סיאטל שם ממוקם האיגוד, ובכך מראה את מחויבותה לעובדים המקומיים. צעד זה עשוי לחזק את אמון העובדים והקהילה המקומית בחברה ולהפחית את התלות באתר הייצור בדרום קרוליינה, שם מייצרת בואינג חלק ממטוסי הדרימליינר 787 במפעל ללא איגוד מקצועי.
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לפי ההערכות, השביתה עלתה לעובדי האיגוד כ-808.3 מיליון דולר בשכר אבוד, בעוד ספקי בואינג הפסידו מעל ל-2.3 מיליארד דולר. עבור בואינג עצמה, הנזק הוערך בכ-5.6 מיליארד דולר, כאשר העלויות הכוללות לכל הצדדים, מתקרבות ל-10 מיליארד דולר.
בסך הכל, הסכם זה מהווה צעד חשוב לשיקום החברה ולהפחתת העלויות הגדולות שנגרמו במהלך השביתה. המשקיעים מגיבים בחיוב, אך הדרך להתאוששות מלאה עדיין ארוכה עבור בואינג, הנדרשת כעת להוכיח את יכולתה לחזור ליציבות פיננסית ולהתמודד עם האתגרים הגדולים בתחום הבטיחות.
- 3.שי.ע 02/11/2024 23:08הגב לתגובה זואת אינטל,ויש לה גם חובות מטורפים .
- 2.לרון 02/11/2024 10:51הגב לתגובה זול 120 אך יש לה תחתית ,לא המלצה
- 1.לרון 02/11/2024 10:48הגב לתגובה זוהיציל את פורד ובנק אוף אמריקה ב 2008 כך בואינג לא תישאר לבדה,זו לא חברה שהממשל האמריקאי יכול לוותר עליה
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)