אורקל
צילום: SHUTTERSTOCK
דוחות

אורקל עקפה את הצפי ברבעון - המניה קופצת בטרום

לצד הדוחות, החברה דיווחה על הסכם עם חטיבת הענן של אמזון, AWS, במסגרתו יוכלו לקוחות המאחסנים נתונים במסד הנתונים של אורקל לגשת ליישומים הפעולים על AWS; המניה קופצת ב-8% בטרום
רוי שיינמן |
נושאים בכתבה אורקל צפרא כץ

חברת התוכה אורקל  ORACLE CORP דיווחה על תוצאותיה לרבעון השני של השנה אותו היא סיימה עם רווח מתואם למניה של 1.39 דולר, מעל לצפי האנליסטים שהיה לרווח של 1.33 דולר למניה. ההכנסות הסתכמו ב-13.3 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה להכנסות של 13.2 מיליארד דולר.

החברה גם ציינה כי היא ראתה צמיחה של 45% בעסקי תשתיות הענן שלה, ל-2.2 מיליארד דולר, בעוד שהכנסות היישומים בענן היו 3.5 מיליארד דולר, עלייה של 10%.

"שירותי הענן של אורקל נעשו למקור ההכנסה והצמיחה הגדולים ביותר של החברה,  כך שגם ההכנסות התפעוליות וגם הרווחים לבעלי המניות צמחו", מסרה צפרא כץ, מנכ"לית אורקל. "ה-RPO, ההכנסות העתידיות מחוזים קיימים, עלו ב-53% מהשנה שעברה לשיא של 99 מיליארד דולר, שיגדיל את צמיחת ההכנסות לאורך שנת הכספים 2025".

ההסכם עם AWS

בנוסף, החברה הודיעה על הסכם עם חטיבת הענן של אמזון, AWS: "החדשות הגדולות ביותר היו חתימת הסכם MultiCloud עם AWS, הכולל את הטכנולוגיה האחרונה שלנו, חומרת Exadata והגרסה 23ai של תוכנת מסד הנתונים שלנו, המשולבים במרכזי הנתונים בענן של AWS", אמרה כץ.

החברה הודיעה על הסכם חדש עם AWS שיאפשר ללקוחות עסקיים לחבר נתונים במסד הנתונים של אורקל ליישומים הפועלים על AWS. כץ גם ציינה כי לקוחות AWS יקבלו גישה למסד הנתונים החדש של אורקל בדצמבר.

"אנו רואים ביקוש עצום מצד לקוחות המעוניינים להשתמש במספר שירותי ענן" אמר לארי אליסון, מייסד ו-CTO של אורקל. "כדי לתת מענה לצורך הזה ולהעניק ללקוחות את הבחירה והגמישות לה הם זקוקים, אמזון ואורקל חוברות יחד ומעניקות גישה דרך AWS לטכנולוגיות החדישות ביותר של אורקל ולדאטה בייס המקיף של אורקל. כשהענן של אורקל מוטמע בתוך הדאטה סנטר של AWS אנחנו מעניקים ללקוחות את הביצועים האפשריים הטובים ביותר".

עוד הוא מוסיף כי "לאורקל יש 162 מרכזי נתונים בענן, פעילים או בבנייה ברחבי העולם. הגדול ביותר מבין מרכזי הנתונים הללו הוא בגודל של 800 מגה-וואט והוא יכלול דונמים שלמים של GPUs של אנבידיה לאימון מודלים גדולים של בינה מלאכותית. במהלך הרבעון הראשון, נחתמו 42 חוזים כאלו, בסכום כולל של 3 מיליארד דולר. השותפות עם AWS היא אבן דרך משמעותית מאוד בעידן ריבוי העננים - ובקרוב לקוחות יוכלו להשתמש בטכנולוגיית הדאטה העדכנית ביותר של אורקל מתוך כל ענן שיירצו".

מניית אורקל נסחרת לפי שווי של 385.5 מיליארד דולר אחרי עלייה של 33% מתחילת השנה ושל 11% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל 25 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 21.5 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.