מודרנה נופלת ב-7% - תוצאות חיסון ה-RSV אכזבו את המשקיעים
מניית ענקית התרופות מודרנה MODERNA צונחת לאחר שהחברה פרסמה נתונים על החיסון נגד נגיף ה-RSV שלה. הנתונים גרמו למשקיעים לתהות האם מודרנה תצליח להתחרות בחיסונים של פייזר ו-GSK.
בחודש שעבר אישר מנהל המזון והתרופות האמריקאי את חיסון ה-RSV של מודרנה, שנועד להילחם בנגיף הנשימתי הסינציאלי, הידוע כמדבק וגורם למחלות בדרכי הנשימה והריאות. האישור אפשר בעצם לחברה להיכנס לשוק החדש והחם של זריקות RSV למבוגרים. עם זאת, מודרנה זקוקה קודם לאישור הוועדה המייעצת למרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, שקובעת איך נדרש להשתמש בחיסונים הללו. הוועדה מתכנסת כבר השבוע ואמורה להמליץ על חיסוני ה-RSV.
מה שמשך את תשומת הלב בתוצאות שפרסמה החברה היו נתוני היעילות בשנה השנייה לאחר שמטופלים קיבלו את חיסון ה-RSV שלהם. התוצאות הגיעו בזמן שהמרכז לבקרות מחלות שוקל באיזו תדירות קשישים צריכים לקבל את החיסון. לפי הנתונים, לאחר 18 חודשים חיסון ה-RSV של מודרנה היה יעיל ב-50% במניעת נגיף ה-RSV, עם שלושה או יותר תסמינים.
התוצאות לאחר שנה וחצי העלו חששות בקרב המשקיעים, כאשר הנתונים של החברות המתחרות, עם חיסונים דומים, היו טובים יותר. ב-GSV פרסמו כי זריקת ה-RSV של החברה יעילה ב-78.6% במניעת RSV לאחר שנתיים, בעוד פייזר אמרה כי הזריקה שלה יעילה ב-77.8% נגד מחלת ה-RSV עם שלושה תסמינים או יותר גם כן לאחר שנתיים.
ההשוואה בין החיסונים היא מורכבת
בעוד זה מורכב להשוות בין החיסונים של החברות, כאשר לכל חיסון יש את המאפיינים שלו, נראה שזה הספיק בשביל להטריד את המשקיעים ולהפיל את המניה. בג'פריס ציינו כי הירידות נבעו מחוסר הבנה של הנתונים, כאשר משקיעים שאינם ממומחים בביוטכנולוגיה רואים פשוט שפייזר ו-GSK סיפקו תוצאות טובות יותר, בעוד זה קצת יותר מורכב מזה.- מודרנה מתקרבת לאישור: חיסון השפעת שלה יעיל יותר מהקיים בשוק
- סערה בארה"ב: קנדי פיטר את כל חברי ועדת החיסונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי האנליסטים, ההשוואה היא מורכבת היות והחומרה של עונת ה-RSV בעת בדיקת יעילות החיסונים הייתה שונה. במילים אחרות, זה כמו להשוות יעילות של חיסון בתקופת התפרצות הקורונה לחיסון שנבדק במהלך תקופה קלה יותר ופחות חמורה. ההבדלים בתקופה הופכים את ההשוואה למורכבת יותר.
עם זאת, החששות לגבי עמידות חיסון ה-RSV של מודרנה גרמו לירידה במניה שלה גם בחודש פברואר. זאת לאחר שהחברה הציגה נתוני יעילות לשמונה חודשים שהיו רעים יותר משמעותית מאלו שהוצגו לארבעת החודשים קודם לכן. באותה עת, החברה ציינה גם כן את ההבדלים בחומרת הנגיף בין עונות שונות כסיבה לתוצאות הפחות טובות.
RSV, או וירוס סינציציאלי נשימתי, גורם בדרך כלל לתסמינים דמויי הצטננות. עם זאת, הוא יכול להיות חמור ואף קטלני אצל תינוקות ומבוגרים. בשנה שעברה, פייזר ו-GSK השיקו את חיסוני ה-RSV שלהן למבוגרים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדוחות האחרונים
מודרנה סיימה את הרבעון הראשון עם הפסד של 3.07 דולר למניה, זאת לאחר שברבעון המקביל בשנה שעברה הרוויחה 19 סנט למניה. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים שחזו הפסד של 3.58 דולר למניה. ההכנסות צנחו בכמעט 91% ל-167 מיליון דולר, אך גם זה מעל ציפיות האנליסטים שעמדו על 125 מיליון דולר.
ענקית התרופות ציינה כי האיחוד האירופי מתכנן לרכוש עד 36 מיליון מנות של חיסון הקורונה שלה בכל שנה במשך לפחות ארבע השנים הבאות. בנוסף, החברה מצפה לביקוש רב יותר לחיסונים בארה"ב אם חיסון הקורונה החדש שלה יהיה זמין בזמן בו ניתן חיסון שפעת עונתי. "אני חושב שהתמונה הכוללת היא שאנחנו מתחילים ברגל ימין את מה שיכולה להיות שנה מדהימה", אמר דובר החברה, ג'יימי מוק. "מבחינה פיננסית במידה מסוימת, אבל יותר מכך בכל הנוגע לפיתוחים העתידיים שלנו".
בצד התחזית, מודרנה שומרת על תחזית המכירות שלה לשנת 2024, מה שכנראה מצנן את ההתלהבות בקרב המשקיעים כאשר כרגע המניה לא זזה במסחר המוקדם. החברה צופה למכור חיסונים למחלות בדרכי הנשימה בסכום כולל של 4 מיליארד דולר. מכירות אלו צפויות להיות מרוכזות יותר במחצית השנייה של השנה, כאשר במחצית הראשונה של 2024 צפויות מכירות של פחות מ-300 מיליון דולר.
האנליסטים צופים כי מודרנה תציג הכנסות של 4.19 מיליארד דולר השנה, כאשר 4.06 מיליארד דולר מתוכם יגיעו ממכירות מוצרי החברה.
מודרנה דיווחה גם כי היא מצפה להגיע לשיווי משקל ב-2026, מוקדם מהצפוי. בוול-סטריט צופים שהחברה תפסיד 1.9 למניה ב-2026 ולא תהיה רווחית עד 2027. לשנה כולה החברה צופה מכירות של 6 מיליארד דולר, נמוך מהקונצנזוס של 6.9 מיליארד דולר. עלות המכירות צפויה לעמוד על 5 מיליארד דולר. ל-2024 החברה צופה הכנסות של 4 מיליארד דולר, נמוך משמעותית מהציפיות בוול-סטריט של 6.1 מיליארד דולר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
