אחרי הפיטורים ההמוניים: מאסק ישלוף שפן מהכובע? כרגע המשקיעים פסימיים
לעתים קרובות משקיעים ואנליסטים נוטים לקבל בברכה הכרזות של חברות ציבוריות בנוגע לקיצוצים בעובדים ןבשכר, מתוך הנחה שמהלכים אלו יביאו לשיפור היעילות והרווחים. אך זה ממש לא המקרה של מניית טסלה, אשר ירדה אתמול ב-5% לאחר ההודעה של אילון מאסק, לפיה יצרנית הרכבים החשמליים תפטר יותר מ-10% מכוח העבודה שלה.
אתמול בערב הודיעה טסלה כי תאלץ לפטר כ-14,000 עובדים ברחבי העולם, כחלק ממה שהיא מגדירה כ"ארגון מחדש של החברה". הפיטורים, שהשפיעו על העובדים בכל המחלקות ורמות הוותק, נעשו כדי להפחית עלויות ולהגדיל את הפרודוקטיביות של החברה. במזכר פנימי ששלח מייסד החברה אילון מאסק לעובדים הוא כתב כי על אף ש"אין דבר שאני שונא יותר" המהלך היה הכרחי ונועד כדי להתכונן ל"שלב הבא של הצמיחה".
לא מדובר בפעם ראשונה שיצרנית הרכב החשמלי האמריקאית מפטרת עובדים, אלא שבניגוד לאירועי העבר, הפעם נראה שהשוק רואה בכך סימן שלילי בנוגע לעתיד החברה. בשנת 2018, כאשר טסלה הודיעה על ריצוץ של 9% בכמות העובדים, מניית החברה הגיבה בעליה של יותר מ-3%. ב-2022, צנחה מניית החברה ב-9% בעקבות דיווחים על פיטורים, אך התאוששה זמן קצר לאחר מכן בעקבות הבהרה שפרסם מאסק יום למחרת. הפעם נפלה המניה כאמור ב-5% אמש, והיא מוסיפה לרדת בכ-4% במהלך יום המסחר הנוכחי בוול סטריט.
שנת 2024 לא האירה פנים לחברה של מאסק, אשר מנייתה צנחה בכ-29% במהלך הרבעון הראשון. מה שהתברר כתקופה הגרועה ביותר עבור המניה מאז סוף 2022, והצניחה השלישית הכי תלולה מאז ההנפקה של החברה אי שם במהלך שנת 2010. צניחה זו במחיר המניה לצד הירידות האחרונות הביאו את יצרנית הרכב החשמלי ל-60% מתחת לרמות השיא שנרשמו במהלך חודש נובמבר 2021.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוקדם יותר החודש פרסמה יצרנית הרכב את נתוני מסירת הרכבים ברבעון הראשון, בהם הציגה ירידה שנתית ראשונה מאז 2020, אז שיבש משבר קורונה את הייצור בסין. זאת לאחר שבמהלך השנה האחרונה התמודדה טסלה עם מתקפת מחירים מיצרניות רכבים חשמליים סיניות, כולל BYD ויצרנית הטלפונים Xiaomi. מה שהביא את טסלה להוריד מחירים ולספק תמריצים אחרים לקונים, ולשחיקת שולי הרווח. מה שהביא את החברה להכיר בכך שהצמיחה בשנת 2024 עשויה להיות "נמוכה במיוחד" בהשוואה לשנה הקודמת.
מאסק ישלוף שפן מהכובע?
העובדה שטסלה ירדה למכפיל רווח עתידי של 36 על רווחי השנה הבאה, לצד הפיטורים מעלים את השאלה האם מאסק יוכל לשלוף שפן מהכובע. בשבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, כי מאסק ביטל את תוכניות החברה לבנות רכב חשמלי בעלות נמוכה לטובת מיקוד ברובוטקסי. דיווח אותו הכחיש מאסק, והגדיר כשקרי בעמוד ה-X שלו (טוויטר לשעבר).
במשך שנים, מאסק הבטיח לייצר רכב חשמלי במחיר מוזל, סדר גודל של 25,000 דולר, במטרה להרחיב את סל הלקוחות. בראיון שערך בשנת 2018 עם היוטיובר מרקס בראונלי, אמר מאסק, כי "מכונית של 25,000 דולר, זה משהו שאנחנו יכולים לעשות." שנתיים לאחר מכן הוא העריך שטסלה תוכל לייצר בסופו של דבר למעלה מ-20 מיליון כלי רכב כאלו בשנה, פי שניים מהייצור הנוכחי של טויוטה, ג'נלר מוטורס או פולקסווגן. באחת משיחות המשקיעים מוקדם יותר השנה, אמר מאסק שהחברה מכוונת את הייצור "לקראת סוף 2025", אך הזהיר מפני עיכובים בשל מורכבות תהליך הייצור.
- 1.החיים 16/04/2024 20:14הגב לתגובה זוהתחתית עדין רחוקה טסלה חברת רכב שפנים תחפשו בשדות המרעה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
