ניו יורק
צילום: קרלוס דה קוסטה, unsplash

הנעילה אמש בוול סטריט לקחה את הנאסד"ק לטריטוריה של תיקון

המדד השלים אתמול ירידה של 1.2% ונסחר סביב ה-14.34 א' נקודות, מתחת לרף התיקון שעומד על 14.45 א' נקודות בפעם הראשונה מאז מרץ הקודם. תשואות האג"ח נסחרות קרוב לשיאי תרום המגפה והאנליסטים טוענים - הפד מעלה את הריבית מהר מידי
תומר אמן |

הנעילה אמש בוול סטריט לקחה את הנאסד"ק לטריטוריה של תיקון, שמוגדרת כירידה של 10% מהשיא הקודם. במקרה שלו, השיא היה בנובמבר, רף התיקון אם כן היה כל רמה מתחת לכ-14.45 אלף נקודות, ואילו הנאסד"ק אתמול אכן ננעל ברמה נמוכה יותר - של כ-14.34 אלף נקודות, זאת לאחר ירידות של 1.2% ביום המסחר. התיקון הקודם במדד היה במרץ אשתקד. במקביל לעליות בתשואות האג"ח האמריקאי ולחשש המשקיעים מצד האינפלציה הגואה, גם מדד ה-S&P 500 ירד אתמול בשיעור דומה 1%, ירידה שהובלה בעיקר על ידי ירידות במדד חברות המוצרים הלא חיוניים של ה-S&P שירד אתמול בכ-1.8% ומדד חברות הפיננסים של ה-S&P פיננסים שירד אתמול כ-1.65%. גם במדד התעשייתי הדאו ג'ונס נרשמו ירידות של כאחוז. כמה דברים הובילו למגמה השלישית, כאשר המרכזי ביניהם הוא פעם נוספת הדיווח מצד הבנק הפדרלי כי יעלה את הריבית על מנת להילחם בעליות המחירים. אנליסטים מטעם חברת ניהול הנכסים  JANUS HENDERSON GROUP PLC (JHG) התייחסו לירידות ואמרו כי הם אינם צופים שהתנודתיות בשוק תהיינה קצרת טווח וכי הם צופים שאלה תמשכנה ללוות את השוק בטווח שבין 3 ל-6 החודשים הקרובים. לדבריהם, קיים צורך כעת בשינוי הלך החשיבה של המשקיעים, מה שברוב המוחלט של המקרים לוקח זמן מסויים. עוד הוסבר כי המדיניות המוניטרית המשוחררת שאפשרה את תנאי המסחר עד כה צפויה להתהדק בקרוב.  תשואות האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים עלו והסתכמו בכ-1.826%, קרובים לשיא בו נסחרו בטרם פרוץ המגפה בתחילת שנת 2020 והובילו פגיעה חזקה בשווקי המניות, בייחוד בחברות הטכנולוגיה והצמיחה. תשואות האג"ח האמריקאי ל-2 שנים אשר נחשבות לרגישות יותר לצפי המדיניות החדש מהבנק הפדרלי ירדו והסתכמו בכ-1.022%, וזאת לאחר שגם הם הגיעו לשיאי תחילת השנה הקודמת.  אנליסטים מטעם בנק ההשקעות  INVESCO LTD  (IVZ) מאמינים כי הפד משנה בצורה מהירה מדי את המדיניות המוניטרית שלו בעקבות העובדה כי הוא נמצא כמה שלבים מאחורי העקום וכעת חושש לאבד שליטה. הפד צפוי להיפגש בימים הקרובים פעם נוספת ורבים חוששים כי העלאת הריבית הראשונה לשנה תקבע כבר בפגישה זו, להערכת האנליסטים - מהר מידי.  מחירי הנפט נסגרו אתמול במחיר הגבוה ביותר בו הם היו ב-7 השנים האחרונות, בייחוד בעיקבות דיווחים מצד החות'ים בתימן שתקפו אתמול בדובאי. מצד המדינה נמסר כי מצבורי הנפט שלהם לא נפגעו כתוצאה מהתקיפה, אם כי כעת אין לדעת אם השוק חושש שדבר כזה כן יקרה בעתיד. הגידול במחירי הנפט קשור כמו כן גם להתאוששות הכלכלה, כאשר מספר רב יותר של אנשים חוזרים לנסוע, לטוס ולטייל, דבר הצפוי להגביר את הביקוש לנפט.  עוד בהקשר האינפלציה, מדד ה-DXY של חברת  INTERCONTINENTAL EXCHANGE (ICE) המשוואה את הדולר ל-6 מטבעות חזקים נוספים, ביניהם היורו, היין היפני, הפאונד הבריטי, הדולר הקנדי, הקרונה השוודית והפראנק השווצרי (מסודרים לפי מידת ההשפעה שלהם על המדד) איבד אתמול כ-0.2%. החוזים העתידיים על הזהב - המווה גידור לאינפלציה - עלו בכ-1.67% והסתכמו בכ-1,843.2 דולר לאונקיה, המחיר הגבוה ביותר בו נסחר בחודשיים האחרונים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.