כלכלת ארצות הברית היא הכלכלה הגדולה והמשפיעה ביותר בעולם, והיא מתפקדת כמנוע הצמיחה הגלובלי הראשי המכתיב את כיוון השווקים הפיננסיים, הריביות והמסחר הבינלאומי. המשק האמריקאי מנווט על ידי החלטות המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי (הפדרל ריזרב) והמדיניות הפיסקאלית של הממשל בוושינגטון, המשפיעות ישירות על שיעורי האינפלציה, עוצמת הדולר העולמי ותשואות אגרות החוב הממשלתיות. הדינמיקה
הכלכלית בארה"ב מעוצבת סביב מלחמות סחר, מדיניות מכסים אגרסיבית, והשקעות עתק של ענקיות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית (AI) בוול סטריט, המושכות אליהן הון בינלאומי עצום. למגמות הכלכליות הללו
יש השפעה דרמטית על השוק המקומי; רוב כספי החיסכון ארוך הטווח, קופות הגמל וקרנות הפנסיה בארץ מושקעים במדדי המפתח האמריקאיים (כמו S&P 500 ונאסד"ק), ולכן כל שינוי בצמיחה, בדוחות הרווח
והפסד של החברות או בשער הדולר-שקל משנה מיידית את שווי החסכונות של הציבור.
בין מדיניות המכסים חוק התקציב, החלפת יו"ר הפד' והחששות סביב המונטיזציה של השקעות העתק בבינה המלאכותית, בוול סטריט משדרים אופטימיות זהירה - מה צפוי בשנה הקרובה בכלכלה האמריקאית ובשוק המניות הגדול בעולם?
למרות ההכרזות השונות על כניסתה של ארצות הברית נוכח הצניחה בתמ"ג זה הרבעון השני ברציפות, מי שקובעים האם ומתי המדינה נכנסה למיתון הם קבוצה מצומצמת של כלכלנים מהאוניברסיטאות המובילות במדינה
על פי נתוני משרד העבודה האמריקאי, במהלך השבוע החולף הוגשו מעל 250 אלף תביעות אבטלה חדשות, עלייה של 7,000 ביחס לנתון בשבוע שלפני כן ומעל צפי האנליסטים המוקדם
במשך 13 שנה הבנקים המרכזיים בעולם חיו בלה-לה-לנד, בזכות הגלובליזציה. התפקיד של הבנקים כשהאינפלציה משתוללת - הוא לעצור אותה. בינתיים הם מפחדים להעלות יותר מדי את הריבית כי בצד השני של המשוואה יש משבר. מה יקרה אם הם ייכשלו?
בהמשך השנה כבר יש מי שמדברים על אינפלציה גם של 10% ; מחירי הסחורות עשויים 'להיתקע' במחירים הגבוהים גם בהסדר מדיני. מה גרם אתמול לנפילות של הנפט, האם המצב פשוט יותר מדי גרוע? ואם התשואות על האג"ח פשוט לא עולות - אולי הסיכון הוא בכלל כלפי מטה?
המסחר באירופה מתנהל בירידות חדות על רקע החשש מפלישה רוסית לאוקראינה, שמצטרף כמובן לשאר החששות בשווקים עם העלאת הריבית בעולם, וגם החוזים בוול סטריט יורדים
הדאגות בתחום המאקרו נרגעו במקצת אך מה שהכריע את הכף ושינה את המגמה היו דוחות מצוינים מצד ענקיות הטכנולוגיה; האם אמזון ומטא (פייסבוק) יעיבו על עונת הדוחות המפתיעה שעוברת על וול סטריט?
שבוע המסחר באסיה נפתח במגמה מעורבת, באירופה המסכים אדומים וגם החוזים בוול סטריט עברו לירידות (אחרי שפתחו את היום דווקא בטריטוריה הירוקה); הנאסד"ק סיים את השבוע שעבר ברמה הנמוכה ביותר מאז חודש מאי האחרון - האם מדובר בתיקון בריא או באירוע יוצא דופן? האם המטבעות הווירטואליים מהווים הגנה מנפילות? בינתיים לא
המדד השלים אתמול ירידה של 1.2% ונסחר סביב ה-14.34 א' נקודות, מתחת לרף התיקון שעומד על 14.45 א' נקודות בפעם הראשונה מאז מרץ הקודם. תשואות האג"ח נסחרות קרוב לשיאי תרום המגפה והאנליסטים טוענים - הפד מעלה את הריבית מהר מידי