ירידות ארצות הברית ארהב
צילום: Getty images Israel

6 גברים ו-2 נשים: הקבוצה הסגורה שמחליטה האם ארה"ב נכנסה למיתון

למרות ההכרזות השונות על כניסתה של ארצות הברית נוכח הצניחה בתמ"ג זה הרבעון השני ברציפות, מי שקובעים האם ומתי המדינה נכנסה למיתון הם קבוצה מצומצמת של כלכלנים מהאוניברסיטאות המובילות במדינה
איתן גרסטנפלד | (2)

הכותרות בכלי התקשורת הכלכליים בישרו היום אחר הצהריים על כניסתה של ארצות הברית למיתון, לאחר שנתוני משרד המסחר האמריקאי, התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בארה"ב ירד ברבעון השני ב-0.9%. אלא שמי שצפויים לקבוע האם כלכלת ארה"ב אכן נכנסה למיתון ומתי הם קובצה מצומצמת של 8 כלכלנים, אליהם נשמעים כולם, החל מממשלת ארה"ב, עובר במנהלי עסקים וכלה במשקיעים.

הכלכלנים, המשמשים יחדיו כוועדת ההיכרויות למחזור העסקים, נבחרים ועובדים תחת המטרייה של הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER), ארגון אמריקאי פרטי ללא מטרות רווח, שרבים מחבריו זכו בפרסי נובל בכלכלה. אין להם תאריכי פגישה קבועים מראש והדיונים שלהם נותרים חסויים, וכן הם אינם מכהנים תקופה קצובה. הקביעה הסופית מי יזכה לכהן בוועדה נעשית על ידי אדם אחד, נשיא ה-NBER וכלכלן המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ג'יימס פוטרבה

כל חברי NBER הם מומחים במאקרו-כלכלה, כולם מעל גיל 60, וקשורים לאוניברסיטאות יוקרתיות. נקודה שהביאה לביקורת רבה על הגוף בשל היעדר הגיוון בכל הקשור לבעלי התפקידים, שכן בגוף מעולם לא כיהן חבר שהינו בן לקבוצת מיעוט גזעי, והוא כולל שתי נשים בלבד. זאת על אף, שבשנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי התחום תוך שימד דגש על גיוון הבירוקרטיה. כך למשל, ג'נט ילן, שרת האוצר הראשונה של אמריקה, טענה שהמחסור בנשים וכלכלניות בפדרל ריזרב ובממשל מטה את נקודות המבט ומגביל את נושאי הדיון. נקודה זו, מתעצמת לנוכח התפקיד המשמעותי שמשחקת הוועדה בכל הקושר לפוליטיקה, למדיניות ולקבלת החלטות פיננסיות באמריקה. 

בעוד שמיתון מוגדר בדרך כלל על ידי שני רבעונים שליליים רצופים של צמיחת התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), אין כלל אחיד שקובע מה מגדיר מיתון בארצות הברית. במקום זאת, הוועדה מקפידה על הגדרה מעורפלת יחסית המאפשרת להם מרחב תמרון נרחב יחסית. מיתון, הם כותבים, "כרוך בירידה משמעותית בפעילות הכלכלית שמתפרסת על פני המשק ונמשכת יותר מכמה חודשים".

הוועדה גם לוקחת את הזמן בכל הקשור לקביעה מתי מתחיל ונגמר מיתון, ומקפידה לבחון את הנתונים על ציר זמן רחב. לרוב, היא מכריזה על כניסה למיתון רק בדיעבד, מה שאומר שארה"ב יכולה להיות כרגע בעיצומו של מיתון, מבלי שאף אחד יכיר בכך רשמית. עם זאת, כלל לא ברור מתי הוועדה תתכנס בפעם הבאה ומה היא תחליט. זאת למרות שהאינפלציה נמצאת בשיא של 40 שנה, כלכלת ארה"ב התכווצה במהלך הרבעון הראשון של השנה, שוקי המניות רשמו את הביצועים החלשים ביותר במחצית השנה הראשונה מאז 1932 וסנטימנט הצרכנים צנח.

הקבוצה טוענת, כי היא בוחנת אינדיקטורים כלכליים - הכנסה אישית ריאלית, תעסוקה בשכר, הוצאות צריכה, מכירות קמעונאיות סיטונאיות מותאמות לשינויי מחירים, תעסוקה כפי שנמדדה בסקר משקי הבית, וייצור תעשייתי. אך אין כלל קבוע לגבי אילו אמצעים הם נוקטים בתהליך שלהם או כיצד הם משוקללים בהחלטות הוועדה.

את המיתון קצר המועד שנגרם כתוצאה מהקורונה בשנת 2020, החליטה הוועדה לסווג כמיתון. זאת למרות שמדובר היה רק ב​​רבעון בודד של צמיחה שלילית, "הוועדה הגיעה למסקנה שהירידה בפעילות שלאחר מכן הייתה כה גדולה וכל כך מפוזרת בכל המשק, עד שגם אם התברר שהיא קצרה למדי, יש לסווג את השפל כמיתון", נכתב בהחלטת הוועדה אי שם לפני כשנתיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ובקיצור, במקרה הטוב נדע בשנה הבאה אם היה מיתון (ל"ת)
    מוישה 29/07/2022 00:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש שיפור בירידת התמ"ג הצפי לא היה ראלי מלכתחילה. (ל"ת)
    שישקו 28/07/2022 21:44
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".