ירידות ארצות הברית ארהב
צילום: Getty images Israel

6 גברים ו-2 נשים: הקבוצה הסגורה שמחליטה האם ארה"ב נכנסה למיתון

למרות ההכרזות השונות על כניסתה של ארצות הברית נוכח הצניחה בתמ"ג זה הרבעון השני ברציפות, מי שקובעים האם ומתי המדינה נכנסה למיתון הם קבוצה מצומצמת של כלכלנים מהאוניברסיטאות המובילות במדינה
איתן גרסטנפלד | (2)

הכותרות בכלי התקשורת הכלכליים בישרו היום אחר הצהריים על כניסתה של ארצות הברית למיתון, לאחר שנתוני משרד המסחר האמריקאי, התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בארה"ב ירד ברבעון השני ב-0.9%. אלא שמי שצפויים לקבוע האם כלכלת ארה"ב אכן נכנסה למיתון ומתי הם קובצה מצומצמת של 8 כלכלנים, אליהם נשמעים כולם, החל מממשלת ארה"ב, עובר במנהלי עסקים וכלה במשקיעים.

הכלכלנים, המשמשים יחדיו כוועדת ההיכרויות למחזור העסקים, נבחרים ועובדים תחת המטרייה של הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER), ארגון אמריקאי פרטי ללא מטרות רווח, שרבים מחבריו זכו בפרסי נובל בכלכלה. אין להם תאריכי פגישה קבועים מראש והדיונים שלהם נותרים חסויים, וכן הם אינם מכהנים תקופה קצובה. הקביעה הסופית מי יזכה לכהן בוועדה נעשית על ידי אדם אחד, נשיא ה-NBER וכלכלן המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ג'יימס פוטרבה

כל חברי NBER הם מומחים במאקרו-כלכלה, כולם מעל גיל 60, וקשורים לאוניברסיטאות יוקרתיות. נקודה שהביאה לביקורת רבה על הגוף בשל היעדר הגיוון בכל הקשור לבעלי התפקידים, שכן בגוף מעולם לא כיהן חבר שהינו בן לקבוצת מיעוט גזעי, והוא כולל שתי נשים בלבד. זאת על אף, שבשנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי התחום תוך שימד דגש על גיוון הבירוקרטיה. כך למשל, ג'נט ילן, שרת האוצר הראשונה של אמריקה, טענה שהמחסור בנשים וכלכלניות בפדרל ריזרב ובממשל מטה את נקודות המבט ומגביל את נושאי הדיון. נקודה זו, מתעצמת לנוכח התפקיד המשמעותי שמשחקת הוועדה בכל הקושר לפוליטיקה, למדיניות ולקבלת החלטות פיננסיות באמריקה. 

בעוד שמיתון מוגדר בדרך כלל על ידי שני רבעונים שליליים רצופים של צמיחת התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), אין כלל אחיד שקובע מה מגדיר מיתון בארצות הברית. במקום זאת, הוועדה מקפידה על הגדרה מעורפלת יחסית המאפשרת להם מרחב תמרון נרחב יחסית. מיתון, הם כותבים, "כרוך בירידה משמעותית בפעילות הכלכלית שמתפרסת על פני המשק ונמשכת יותר מכמה חודשים".

הוועדה גם לוקחת את הזמן בכל הקשור לקביעה מתי מתחיל ונגמר מיתון, ומקפידה לבחון את הנתונים על ציר זמן רחב. לרוב, היא מכריזה על כניסה למיתון רק בדיעבד, מה שאומר שארה"ב יכולה להיות כרגע בעיצומו של מיתון, מבלי שאף אחד יכיר בכך רשמית. עם זאת, כלל לא ברור מתי הוועדה תתכנס בפעם הבאה ומה היא תחליט. זאת למרות שהאינפלציה נמצאת בשיא של 40 שנה, כלכלת ארה"ב התכווצה במהלך הרבעון הראשון של השנה, שוקי המניות רשמו את הביצועים החלשים ביותר במחצית השנה הראשונה מאז 1932 וסנטימנט הצרכנים צנח.

הקבוצה טוענת, כי היא בוחנת אינדיקטורים כלכליים - הכנסה אישית ריאלית, תעסוקה בשכר, הוצאות צריכה, מכירות קמעונאיות סיטונאיות מותאמות לשינויי מחירים, תעסוקה כפי שנמדדה בסקר משקי הבית, וייצור תעשייתי. אך אין כלל קבוע לגבי אילו אמצעים הם נוקטים בתהליך שלהם או כיצד הם משוקללים בהחלטות הוועדה.

את המיתון קצר המועד שנגרם כתוצאה מהקורונה בשנת 2020, החליטה הוועדה לסווג כמיתון. זאת למרות שמדובר היה רק ב​​רבעון בודד של צמיחה שלילית, "הוועדה הגיעה למסקנה שהירידה בפעילות שלאחר מכן הייתה כה גדולה וכל כך מפוזרת בכל המשק, עד שגם אם התברר שהיא קצרה למדי, יש לסווג את השפל כמיתון", נכתב בהחלטת הוועדה אי שם לפני כשנתיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ובקיצור, במקרה הטוב נדע בשנה הבאה אם היה מיתון (ל"ת)
    מוישה 29/07/2022 00:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש שיפור בירידת התמ"ג הצפי לא היה ראלי מלכתחילה. (ל"ת)
    שישקו 28/07/2022 21:44
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.